Blir jag tvungen att byta grafikkort nu?

Permalänk

Blir jag tvungen att byta grafikkort nu?

Hej!

Allt började med att jag var så grinig på att jag alltid fick flytta burken till tvn för att koppla in VGA samt ljudsladd för att kolla film/serier på den.
Jag som inte är så jätte insatt i datorer hörde då efter med en kompis om det inte fanns något lätt sätt att undvika detta?
-Jovisst! Köp en hdmi kabel bara

Sagt och gjort så gjorde jag detta, en 10m som går runt soffan.
Enda problemet var att mina grafikkort inte hade hdmi ingång....
Jag har 2st GTX 460

Har nu läst på lite och det verkar som om jag blir tvungen att byta grafikkort?
Fick även läst då att jag blir (tvungen) att byta båda grafikkort då man inte kan ha ett äldre och ett nyare då det inte stöds?
Riktigt besviken blev jag där för när jag fick hjälp med att bygga ihop datorn så var jag stensäker på att man bara kunde byta ut ena när man ville uppgradera sig lite.
Tydligen fanns det något sätt att kringgå detta, men det verkar inte 100% säkert och jag orkar inte med massa strul då jag som nämnt inte är så bra inom ämnet.

Så vad säger ni mina vänner är det helt enkelt dags att köpa sig nytt/nya grafikkort?
Tips på något hyffsat isf, helst så billigt som möjligt då jag inte har så mycket pengar för tillfället.
Spelar rätt så mycket spel kanske jag ska säga med.

Allt detta krångel för att jag ville se lite film på tvn haha!
Tack på förhand!
//Goasmurfen

Permalänk
Medlem

Finns det inte sådana adaptrar? Har för mig att jag sett en på Classes när jag skulle köpa ny HDMI kabel för att just se film och serier på tv,n

Så kika på deras hemsida om det finns, så är det löst

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tänk på att om du använder en HDMI->DVI adapter så måste du fixa ljudet på något annat sätt, DVI stödjer inte ljud.

Permalänk

Du kan inte ha två st olika kort i SLI nej. Har inte 460 mini-hdmi uttag? Har inte ett själv men googlade på bilder och det verkar ha mini-hdmi. Köp en sån här http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi... eller liknande så borde det fungera fint.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Suero:

Tänk på att om du använder en HDMI->DVI adapter så måste du fixa ljudet på något annat sätt, DVI stödjer inte ljud.

DVI stödjer ljud om man använder en HDMI-adapter. Sen funkar det utan adapter på dom flesta Nvidia kort också.
Anledningen att DVI inte stödjer ljud beror på en licensfråga. Nvidiakort och Hdmi-adaptrar har dock denna licens inbyggd så det funkar via DVI.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Du kan inte ha två st olika kort i SLI nej. Har inte 460 mini-hdmi uttag? Har inte ett själv men googlade på bilder och det verkar ha mini-hdmi. Köp en sån här http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi... eller liknande så borde det fungera fint.

Eftersom han redan köpt 10m kabel troligen hane / hane bättre med denna
http://www.inet.se/produkt/8906055/adapter-hdmi-ho-mini-hdmi-...

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Kompis till mig säger att det finns vga till hdmi stämmer detta?

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Lånar tråden.

Ja. http://www.clasohlson.com/se/Pr384705000/Pr384705000

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Du kan skicka ljud över 3.5 utgång, men det låter jobbigt. Dock slutade jag kånka pcn till tvn. Nu har jag en laptop med hdmi och det är mycket bekvämare. Dessutom har grafikkort till stationära (nvidia iaf) ofta mini-hdmi vilket kräver ytterligare en adapter. Den får man med grafikkortet oftast.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla ljudet separat? Skönt att du inte ens kollar vad du har för ingångar innan du köper dyr sladd.

Man får inte med ljudet. Enda skulle vara om det var en adapter där du kopplar in DVI och typ optiskt ljud eller något sånt som sedan gick till en hdmi.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Följde det inte med en adapter till grafikkorten? Annars kan du köpa en. Vissa DVI -> HDMI kan föra över ljud, men då gäller det att grafikkortmakaren har byggt in det i sitt kort och att du köper en adapter som stöder grafikkortet. Jag är inte helt säker på om det gäller att alla nvidia-kort har samma standard för DVI+ljud -> HDMI eller om det är grafikkortstillverkarspecifikt.

Din andra fråga - SLI kräver att du har två likadana kort. Har du exempelvis ett 670 måste du köra ett till 670 om du vill köra SLI.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Kan du inte koppla ljudet separat? Skönt att du inte ens kollar vad du har för ingångar innan du köper dyr sladd.

Man får inte med ljudet. Enda skulle vara om det var en adapter där du kopplar in DVI och typ optiskt ljud eller något sånt som sedan gick till en hdmi.

Man får med ljudet. Har du testat på dina 680? Om inte borde du göra det.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Lånar tråden.

Känns som man begär om att får problem med en sådan lösning. Förstår inte varför man skulle vilja omvandla VGA via en uppskalare. Kanske om man sitter på någon skum industristandard hårdvara?

Skrivet av Justin91:

Man får med ljudet. Har du testat på dina 680? Om inte borde du göra det.

Nyare serie på kort fungerar detta fint på. Men de äldre kan det vara värre på. Har för mig det var runt 4xx serien de började implentera stödet. Men det var via externa kretsar på kortet. Så alla tillverkares kort hade inte denna krets för att spara in på tillverkningen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Känns som man begär om att får problem med en sådan lösning. Förstår inte varför man skulle vilja omvandla VGA via en uppskalare. Kanske om man sitter på någon skum industristandard hårdvara?

Jag har inte någon aning jag heller. Känns som en sista utvägen-lösning om man ska köra flera skärmar och bara kan använda VGA men har en HDMI-skärm.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig jag menade hdmi till vga.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

GTX 460 hade väl mini-HDMI?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Jag har inte någon aning jag heller. Känns som en sista utvägen-lösning om man ska köra flera skärmar och bara kan använda VGA men har en HDMI-skärm.

Fast skall man köra mer än 2 skärmar så har man nog såpass nytt grafikort att VGA inte finns på det. Då äldre kort inte stödjer mer än 2 skärmar. Jag har ärligt sagt inte sett VGA på kort på bra jäklans länge.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av goasmurfen:

Hej!

Allt började med att jag var så grinig på att jag alltid fick flytta burken till tvn för att koppla in VGA samt ljudsladd för att kolla film/serier på den.
Jag som inte är så jätte insatt i datorer hörde då efter med en kompis om det inte fanns något lätt sätt att undvika detta?
-Jovisst! Köp en hdmi kabel bara

Sagt och gjort så gjorde jag detta, en 10m som går runt soffan.
Enda problemet var att mina grafikkort inte hade hdmi ingång....
Jag har 2st GTX 460

Har nu läst på lite och det verkar som om jag blir tvungen att byta grafikkort?
Fick även läst då att jag blir (tvungen) att byta båda grafikkort då man inte kan ha ett äldre och ett nyare då det inte stöds?
Riktigt besviken blev jag där för när jag fick hjälp med att bygga ihop datorn så var jag stensäker på att man bara kunde byta ut ena när man ville uppgradera sig lite.
Tydligen fanns det något sätt att kringgå detta, men det verkar inte 100% säkert och jag orkar inte med massa strul då jag som nämnt inte är så bra inom ämnet.

Så vad säger ni mina vänner är det helt enkelt dags att köpa sig nytt/nya grafikkort?
Tips på något hyffsat isf, helst så billigt som möjligt då jag inte har så mycket pengar för tillfället.
Spelar rätt så mycket spel kanske jag ska säga med.

Allt detta krångel för att jag ville se lite film på tvn haha!
Tack på förhand!
//Goasmurfen

Har sett de här gtx 460 korten med och utan mini hdmi så kan du väl ta ett bra foto på baksidan av dina grafikkort så att vi kan se vilka utgångar du har på det för att vi ska vara säkra?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Ursäkta mig jag menade hdmi till vga.

Du vet väl att Google är väldigt smidigt? https://www.google.se/#gs_rn=16&gs_ri=psy-ab&tok=tE4m4wdneTEt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Nyare serie på kort fungerar detta fint på. Men de äldre kan det vara värre på. Har för mig det var runt 4xx serien de började implentera stödet. Men det var via externa kretsar på kortet. Så alla tillverkares kort hade inte denna krets för att spara in på tillverkningen.

Ok men nu är det bekräftat för alla att det finns en möjlighet att det funkar iallafall!

Visa signatur

Permalänk

Till att börja med vill jag bara tacka er alla för att ni tar er tid att hjälpa mig, betyder mycket!

Skrivet av godspeed:

Har sett de här gtx 460 korten med och utan mini hdmi så kan du väl ta ett bra foto på baksidan av dina grafikkort så att vi kan se vilka utgångar du har på det för att vi ska vara säkra?

Jag må inte vara någon expert på datorer men jag vet att jag bara har två uttag på mitt grafikkort.
Dessa två är bara DMI uttag så har tyvärr ingen hdmi-mini som redan nämnts.

Det här med adapters fungerar det verkligen?
Isf så hade det ju vart det bästa, såg att några hade länkat en DMI till HDMI som låg runt 120kr.
Finns det sådana i honor isf? Då jag köpt en 10M hdmi kabel som är en hane!

Tack än en gång!

Permalänk
Skrivet av goasmurfen:

Till att börja med vill jag bara tacka er alla för att ni tar er tid att hjälpa mig, betyder mycket!

Jag må inte vara någon expert på datorer men jag vet att jag bara har två uttag på mitt grafikkort.

Isf så hade det ju vart det bästa, såg att några hade länkat en DMI till HDMI som låg runt 120kr.

Tack än en gång!

här www.webhallen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av goasmurfen:

Tack än en gång!

Ajdå!
Ja då är det enkelt, då måste du ha adapter, och de är med honor i änden så som den som redan länkats ovanför här
du hade kunnat få en adapter av mig om du bott i sthlm, har flera stycken som dräller runt:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Slog till på den adaptern från webbhallen och vet ni vad mina vänner!
Det fungerade alldeles utmärkt, men märkte på tvn att själva datorbilden inte täckte hela denna.
Finns förmodligen sätt att få detta att fungera, guide någon?

Sedan undrar jag om det finns några smarta program som är ett "måste" när man kör på detta sättet

Tack än en gång för hjälpen, sparade mig otroligt mycket pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av goasmurfen:

Slog till på den adaptern från webbhallen och vet ni vad mina vänner!
Det fungerade alldeles utmärkt, men märkte på tvn att själva datorbilden inte täckte hela denna.
Finns förmodligen sätt att få detta att fungera, guide någon?

Sedan undrar jag om det finns några smarta program som är ett "måste" när man kör på detta sättet

Tack än en gång för hjälpen, sparade mig otroligt mycket pengar!

Ska finnas någon inställning för skalning.
Översvep och undersvep heter det på svenska i AMD så du får leta efter Nvidias funktion som borde heta samma sak.
Funkar ljudet förresten via ditt DVI-uttag nu när du kör med HDMI-adapter? (intressant för oss alla att veta)

Visa signatur

Permalänk

Japp ljudet fungerar alldeles utmärkt!!
Man fick ändra vid "uppspelninsenheter" och välja tvn som standardenhet så kommer ljudet ut ur den.