Permalänk
Avstängd

Nördappar

Ge gärna förslag på nördappar.

Inga vanliga appar för vanliga människor; dvs inga roliga, söta eller gulliga appar. Inga appar för gamers, bloggare, fotografer, instagrammare, twittrare eller liknande.

Helst inga betalappar eller appar med reklam. Gärna open source appar.

Appar för nördar!
Typ två-faktors autentisering, end-to-end kryptering, one-time pads, key signing parties, public-key infrastructure, darknets, P2P nätverk över adhoc Wi-Fi nätverk, kompilatorer, utvecklingsmiljöer, text editorer med syntax highlighting. Roota, ssh, utveckla, scripta, hacka, fjärrstyrning, etc. Matematik, fysik, kemi, ballistiska uträkningar, övervakning. Fjärrstyrning och integrering med robotar, bilar, lås, UAV, ubåtar och farkoster.

Jag börjar:
CyanogenMod - en tredjeparts community-utvecklad Android distribution
F-Droid - app store (repository) för fri open source mjukvara
Scripting Layer for Android (SL4A) - skripta med Python, Perl, Ruby, Lua, JavaScript, BeanShell eller Tcl. Kan nå Android API.

Permalänk

Kanske inte tillräckligt nördigt i detta fall, men en av mina favoriter är Tasker.

Den kostar 30kr men erbjuder full automatisering av det mesta ;). Klart värd sina pengar!

Så skönt att den själv ställer in sig på tyst när man kommer till mötet eller läser upp vem som just skickade ett sms i hörlurarna så jag vet om jag behöver plocka upp luren. Alt skickar ett sms till frugan om mobilen blivit stulen med en bild på förövaren ;). Möjligheterna är många!

Permalänk
Medlem

Antar att man kan nämna appar för Windows phone?

Isf:

Indigo - En slags 'SIRI'. Riktigt bra, svarar på det mesta. http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/indigo/a26d4543-c...

Star Chart - En app som man kan utforska rymden med, riktigt cool app! Kostar dock lite pengar men det är det verkligen värt! http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/star-chart/12bcbb...

TouchDevelop - Låter en programmera och compile:a program på WP, lite konstigt syntax dock men det finns verkligen mycket i.
http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/touchdevelop/fe08...

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd

Wolfram Alpha, kostar dock en slant.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Skrivet av Gavin_Gadget:

Kanske inte tillräckligt nördigt i detta fall, men en av mina favoriter är Tasker.

Den kostar 30kr men erbjuder full automatisering av det mesta ;). Klart värd sina pengar!

Så skönt att den själv ställer in sig på tyst när man kommer till mötet eller läser upp vem som just skickade ett sms i hörlurarna så jag vet om jag behöver plocka upp luren. Alt skickar ett sms till frugan om mobilen blivit stulen med en bild på förövaren ;). Möjligheterna är många!

Hur fungerar det? När vet den om mobilen e snodd eller du har möte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CyanogenMod är väl ingen app?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beror på vilken typ av nördighet.
Vetenskap
Wolfram Alpha
Calculus tools
Bubble level
Vapour pressures

Öl
SHBFs öltypsdefinitioner
Beer Citizen

Permalänk
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast

Några Android-tips: (Jag förutsätter att de flesta redan vet vad adb är, och har rootat sin telefon. Guider finns det gott om på nätet.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Några Android-tips: (Jag förutsätter att de flesta redan vet vad adb är, och har rootat sin telefon. Guider finna det gott om på nätet.)

Testa JuiceSSH istället. Förträffligt bra SSH client för android.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Commander:

Testa JuiceSSH istället. Förträffligt bra SSH client för android.

Kan man skicka CTRL och ALT i JuiceSSH? Kommer inte åt mitt irssi skal utan dessa keys. :/

Edit: En snabb sökning gav mig svaret, blev till att ladda hem JuiceSSH direkt.

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Hur fungerar det? När vet den om mobilen e snodd eller du har möte?

Skickades från m.sweclockers.com

Möten kollas i kalendern och om den är stulen kan ställas in på flera sätt. Antingen genom att jag smsar, alt genom att fel kod slås in eller om simkortet byts. Jag har själv ingen stöldprofil men det verlar ganska vanligt. Den kan även kolla om du är på jobbet (t.ex) genom att kolla vilka telemaster du är ansluten till.

Finns oändligt med möjligheter!

Permalänk
Skrivet av Gavin_Gadget:

Möten kollas i kalendern och om den är stulen kan ställas in på flera sätt. Antingen genom att jag smsar, alt genom att fel kod slås in eller om simkortet byts. Jag har själv ingen stöldprofil men det verlar ganska vanligt. Den kan även kolla om du är på jobbet (t.ex) genom att kolla vilka telemaster du är ansluten till.

Finns oändligt med möjligheter!

Låter väldigt bra måste jag säga

Permalänk
Avstängd

Har en app för att med GPS se på vilken höjd över havet man kör eller rättare sagt vägen är på. Tycker det är skoj att veta, eller måste bara ha den informationen. Tror att dock att jag betalade för appen Altitude.

För en SAAB 9-5 är en höjdmätare ett måste

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man jobbar med teknik eller är allmänt intresserad av elektronik så är ElektroDroid ett måste (gratis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Om man jobbar med teknik eller är allmänt intresserad av elektronik så är ElektroDroid ett måste (gratis)

Skriv gärna till vilket OS appen är. Gäller såklart alla och inte bara dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Skriv gärna till vilket OS appen är. Gäller såklart alla och inte bara dig

Jag kör den på android, vet inte om det funkar på ios, men med tanke på namnet, elektroDROID så antar jag android

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Jag kör den på android, vet inte om det funkar på ios, men med tanke på namnet, elektroDROID så antar jag android

Tänkte faktiskt in på det, DROID Då gällde det alla andra utom dig

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Herr Poster:

Wolfram Alpha, kostar dock en slant.

Tänkte precis skriva det när jag läst klart första inlägget

Räddaren i nöden när det var problem med högskolematematiken bland annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.