Värt att byta S3 mot iPhone 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jo tjena. Galaxy S3 slår inte ens Iphone 4s.

Jo det gör den visst, med råge.

Testade lite med mammas iPhone 4s mot min Galaxy s3 (4g) och jag förstår inte alls hur du resonerar, s3 var snabbare på allt som jag testade (detta är ju givetvis min subjektiva åsikt, jag filmade inte så jag kan inte "bevisa" det)
Galaxy s3 har även en bättre skärm.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle då personligen aldrig byta bort min S3:a mot en Iphone. Men det är ju väldigt personligt

Permalänk
Medlem

Imorgon grabbar, iOS 7.

Permalänk

Undrar bara men vad är det som är så bra med S3an mot iphone? Kameran typ då?
Den behöver till och med ladda om launchern när man trycker på hem knappen?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Jag sitter på en 4S och kan säga att skillnaden är stor på både prestanda och täckning. Din S3 är likvärdig med en 4S om man jämför flytet i de olika OS som de använder. Jag skulle inte byta ner mig till en 4.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Så ni (4s ägare) skulle kunna byta med mig då?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nej, så fungerar det inte.

Jaså? För så fungerar det på min iPhone.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jaså? För så fungerar det på min iPhone.

Har du nån källa på det?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Säger bara behåll din S3, få skärmen lagad. Varför byta till det stängda system som Apple erbjuder. Du nämner imessage, på Android OCH iOS, samt PC och Mac finns Google Hangouts, som funkar typ nästan exakt likadant. Ladda ner någon custom rom eller leta efter en stock rom till din S3 och njut av Android som Google intended it to be used. Själv äger jag en Nexus 4, innan dess en Nexus S. Hade först HTC, men gillade inte alls deras "skin" på android, har även en billig Samsung lur (android) klara inte av deras touchwiz ui, går att telefonen känns flera år äldre än vad den är, design när det kommer till mjukvara verkar liksom inte vara Samsungs grej... :/

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Jaså? För så fungerar det på min iPhone.

Ja precis, gärna källa på det tack. För så fungerar det verkligen inte på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Galaxy s3 har även en bättre skärm.

Nej, det har den inte. S3 har bra svärta tack vare AMOLED-tekniken men det är pentile skärm med så pass låg upplösning att det (till skillnad från S4:an) är synbart och försämrar skärpan. Dessutom har den sämre ljusstyrka, sämre färgåtergivning än 4S (och 4:an). Läs Displaymates test på S3:ans display om du inte vill ta mitt ord på det: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

Med det sagt skulle jag inte byta en S3 mot en iPhone 4(icke S), den börjar bli lite till åren nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hej, jag tappade min S3a igår så skärmen sprack, skriver ifrån den nu och den funkar bra men har en kompis som har en iPhone 4 16 Gb och undrar om det är värt de?

Har alltid velat bytt mot en 4s eller 5a men nu när den sprack så tänkte jag att den kom ner till 4an?

Och hur är 4an i prestanda? Då jag haft en 4s ett tag förut och den var snabb..
Tänkte om jag förlorar mycket i prestanda om jag byter s3 mot en 4a..

Skickades från m.sweclockers.com

Byt skärmen!!!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Avstängd

Vänd dig till ett annat forum där folk är lite mer kunniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Undrar bara nu hur ni tänker när ni säger att S3an är bäst och så.. 4s en är snabbare på det mesta.. Tycker inte ni att Android är några år efter Ios?

Tex https://www.youtube.com/watch?v=msPHKs8cmbs&feature=youtube_g...

Jag vet att det är en S3 med dual core, men S3 är sjukt sega som hur snabbt tycker ni det går att öppna kontakter eller Knappsatsen? Pinsamt när man är med någon som tex har iphone..

Du fortsätter att jämföra med 4S. Du ska ju byta mot en 4a och inte 4S eller hur!? Dessutom är S3 bättre än 4S på alla sätt och speciellt 4an då det är rutten hårdvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, det har den inte. S3 har bra svärta tack vare AMOLED-tekniken men det är pentile skärm med så pass låg upplösning att det (till skillnad från S4:an) är synbart och försämrar skärpan. Dessutom har den sämre ljusstyrka, sämre färgåtergivning än 4S (och 4:an). Läs Displaymates test på S3:ans display om du inte vill ta mitt ord på det: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

Med det sagt skulle jag inte byta en S3 mot en iPhone 4(icke S), den börjar bli lite till åren nu...

Okej, skulle kanske läst på lite mer innan jag slängde ur mig ett sådant påstående.

Dock så tycker jag att om man slår igång samma app på s3 och iphone 4/4s/5 så ser alltid färgerna klarare och starkare ut på s3:an (MIN ÅSIKT, högst subjektivt, men även mina äppel-fanboy-kompisar medger att det ser bättre ut på s3:an). Sedan tycker jag att skärmarna är för små, särskilt på 4/4s, men det har ju inte med att göra hur bra skärmen är.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

S3an är Definitivt Snabbare prestanda mässigt gentemot IP4 och IP4S, den ligger strax över IP4S och en bit under IP5, Iphone 4S är väldigt imponerande i prestanda jämfört med IP4, Men i prestanda och pris gentemot S3 i dagens läge är den en enorm besvikelse då knep som att ladda fram bilder på skärm innan det faktiskt är klart, lätt att märka då man i typ RR3 inte ens kan trycka på vissa knappar när den är klar, i utbyte mot att i android vara fast i laddnings skärmen längre men allting blir användbart mycket fortare, Är smått full så jag hoppas jag faktiskt skriver någonting relaterat till tråd innehållet.

Permalänk
Skrivet av baxee:

Vänd dig till ett annat forum där folk är lite mer kunniga.

hur menar du där?

Själv säger jag som måna andra här, byt inte ner dig till en 4a du blir blåst så det står härliga till! medan allt flyter perfekt på min S3a(Diverse spel och sånt) så vet jag ett par av mina vänner som nästan sliter skallen när deras 4/4s laggar på samma grejer...

Tempelrun 2 t.ex... plus att skärmen på Iphone är nästan pinsam... färgerna är bleka och betraktnings vinklarna jämfört med S3an är inte alls fina...

Behäll den. själv kör jag original och det flyter mer i menyerna än 4 och 4s.... Men visst vill man ha en gammal laggig och slö lur så varför inte! men kom inte och klaga när du inte får göra som du vill och telefonen inte var som du förväntade dig(slö, laggig och kass mjukvara som fryser titt som tätt)

före detta Iphone ägare som bytade mig till en S3

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Iphonen borde ju hålla värdet mycket bättre än S3:an?

Visa signatur

ASRock 880G Extreme3 | 60GB OCZ Vertex 3 | A-Data 4GB 1600Mhz | Asus Xonar DX | AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | XFX Radeon HD6870 1024MB | Fractal Design Define R2, Titanium | FSP 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

hur menar du där?

Folk som säger S3an jämförs med Iphone 5 är ju ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja precis, gärna källa på det tack. För så fungerar det verkligen inte på min.

IOS använder en "launch screen" som visas medan en app startas, och många appar och spel använder en bild som ser ut just som att programmet redan är färdigt och körs.

Om man googlar på det får man också fram tips om att man bör använda någon bild som liknar appens interface just för att inbilla användare att det laddar snabbare.

http://www.wezm.net/technical/2011/12/ios-launch-image-is-not...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja precis, gärna källa på det tack. För så fungerar det verkligen inte på min.

"Among other things, combining Core Animation with Apple’s multitasking technique actually takes a screenshot of an app as it closes, and stores it on the phone. When you re-load that application, the very first thing the app will do it grab that screenshot."

http://www.geek.com/apple/how-ios-tricks-you-into-thinking-it...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

IOS använder en "launch screen" som visas medan en app startas, och många appar och spel använder en bild som ser ut just som att programmet redan är färdigt och körs.

Om man googlar på det får man också fram tips om att man bör använda någon bild som liknar appens interface just för att inbilla användare att det laddar snabbare.

http://www.wezm.net/technical/2011/12/ios-launch-image-is-not...

Okej, men på min iPhone 5 kan jag använda apparna direkt när jag maximerar fönstret. Det är ingen väntetid där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

På IOS visar man en skärmbild av programmet innan det har laddat klart för att lura användaren att det redan är inladdat, uppenbart funkar det...

En lögn. Beror helt på hur utvecklarna gjort det, Sådana full-knep appar existerar ju inte på google play eller? - Jo, de gör de. Även många appar som fular sig och kräver åtkomst till saker i mobilen appen inte har att göra med.

Säg inte saker utan riktig grund, inte moget.

[/SPOILER]

Vad man gillar är personligt, då kvittar de vad folk har för argument om hur dåligt något är om man ändå gillar det. Sluta bara med sådant....
Har haft både Ios och android i 2,5år, Oavsett vad folk säger så fördrar jag Ios. Videor, rewievs etc. är skit, egen erfarenhet är det som gäller och därav jag gillar Ios mer även ifall olika filmer som du länka säger Android>Ios.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Okej, men på min iPhone 5 kan jag använda apparna direkt när jag maximerar fönstret. Det är ingen väntetid där.

Är du säker att de inte varit startade tidigare då och redan körs i bakgrunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kanske på pappret men..

Du borde få en 4S för en S3a. iPhone 4 är kass skulle aldrig valt den själv.
Ser hur dom som köpt t.o.m nya iPhone 4or och dom laggar konstant så fort
man använder en app som kräver det minsta.

Permalänk
Entusiast

Jag har inte läst tråden men det korta svaret är Nej.

Sitter på en iPhone 4, det är inget kul.
Tar flera sekunder att starta appar, jämfört med att det gick på direkten när den var ny. iOS i sin nuvarande skepnad är för tungt för 4an.

Det du får är en halvdan upplevelse levererat i ett väldigt trevligt skal.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Okej, men på min iPhone 5 kan jag använda apparna direkt när jag maximerar fönstret. Det är ingen väntetid där.

Det är för att du inte hinner röra skärmen innan appen är färdigladdad. Det gör du inte på en HTC one heller. Kanske på en s3a eller en iPhone 4S dock, och definitivt på en iphone 4 eller motsvarande android.

edit: handlar självklart också om hur länge sedan det var du använde appen senast, om den ligger i ram-minnet, vilken app det är, osvosvosv

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Hej, jag tappade min S3a igår så skärmen sprack, skriver ifrån den nu och den funkar bra men har en kompis som har en iPhone 4 16 Gb och undrar om det är värt de?

Har alltid velat bytt mot en 4s eller 5a men nu när den sprack så tänkte jag att den kom ner till 4an?

Och hur är 4an i prestanda? Då jag haft en 4s ett tag förut och den var snabb..
Tänkte om jag förlorar mycket i prestanda om jag byter s3 mot en 4a..

Skickades från m.sweclockers.com

Kan faktiskt inte göra något annat än att be dig ge android en andra chans. Jag skulle kunna säga vad det verkar som att du på något sätt lutar åt och vill höra, att du borde byta mot en 4a, men då skulle jag ljuga.

Du kommer hur som helst garanterat bli missnöjd med en iphone4. Den är inte bra längre. Är din s3 verkligen så dålig? När du pratar om det känns det som att det är något fel på den. Laddar om launchern när du trycker på hem-knappen? Så ska den inte göra, oavsett hur långsamt det går. Min Nexus S tar inte bort launchern ur RAM-minnen vad jag än gör, och den har 50mb ledigt utan appar öppnade (lika gammal som iphone4, definitivt dags att byta). Gräns på hur långa sms får vara? Tror det är 300 tecken. Det är gränsen för alla. Det ligger på operatören och inte telefonen. Skriver du längre än så får du betala för 2st sms, oavsett om det är en iphone 5 eller nokia 3310 du skriver på. Det är bara meddelande-appen i din s3a säger till när du går över det, medans imessage inte gör det.

Är det inget fel på din telefon (förutom skärmen så klart) så rekommenderar jag verkligen att du gör en fabriksåterställning, installerar nova-launcher, swiftkey, något meddelandeprogram, googles stock-appar för telefon, galleri, kontakter osv, och ger android en annan chans. För en s3a är inte långsam, och en iphone 4 är inte bättre någonstans.

Förutsatt att anledningen till att du tvekar är att du inte är nöjd med vad din telefon gör, och det inte gäller något annat, tex status. Är det så har du ingen hjälp att hämta i ett teknik-forum. Då är det bara att väga en sämre telefon mot en sämre status hos dina vänner. Eller om du ens vill ha vänner i vilkas närhet det är pinsamt att ha en viss telefon. Men detta är ganska off-topic också

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Är du säker att de inte varit startade tidigare då och redan körs i bakgrunden?

Jag förstår inte frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är för att du inte hinner röra skärmen innan appen är färdigladdad. Det gör du inte på en HTC one heller. Kanske på en s3a eller en iPhone 4S dock, och definitivt på en iphone 4 eller motsvarande android.

edit: handlar självklart också om hur länge sedan det var du använde appen senast, om den ligger i ram-minnet, vilken app det är, osvosvosv

Antagligen. Men då berör det ju egentligen bara äldre modeller av iPhone.