Rekommenderat Windows 8-tablet

Permalänk
Medlem

Rekommenderat Windows 8-tablet

Hur ser det ut på fronten med Windows 8 tablets? Finns det några bra rekommendationer? Prioriterar gärna bra batteritid och skärm.

Permalänk

ASUS Vivotab. Finns lite olika modeller, beroende på om du vill ha vanliga W8 eller W8RT.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

3G på dem?

Permalänk
Medlem

Ingen 3g på Vivo Tab. Alla Atom clover trail tablets verkar dock lida av stabilitietsproblem, löser sig säkert med tiden men kan ju tänka på det. VivoTab har precis som plattan jag hade innan, Acer W510, problem med dockan. VivoTab är dock långt mycket bättre än Acers.
Vet att Lenovo Thinkpad Tablet 2 kommer med 3g, om det är ett krav, denna är 10" också om det är rätt size för dig.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ingen 3g på Vivo Tab. Alla Atom clover trail tablets verkar dock lida av stabilitietsproblem, löser sig säkert med tiden men kan ju tänka på det. VivoTab har precis som plattan jag hade innan, Acer W510, problem med dockan. VivoTab är dock långt mycket bättre än Acers.
Vet att Lenovo Thinkpad Tablet 2 kommer med 3g, om det är ett krav, denna är 10" också om det är rätt size för dig.

Vad för problem har VivoTab'en med dockan? Och hur känns den i övrigt?

Har du testat några spel? Isf vilka och hur fungerar de ifall du kör touch only?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Vad för problem har VivoTab'en med dockan? Och hur känns den i övrigt?

Har du testat några spel? Isf vilka och hur fungerar de ifall du kör touch only?

Dockan slutar funka efter man väcker tableten från sleep ibland, ibland räcker det med fn+f9 två gånger och ibland får man starta om, det är rätt störande. Verkar som rätt många har samma problem, iaf på diverse forum. Den har låst sig några gånger för mig också, precis som mina tidigare Clover Trail plattor gjorde, inget mina Core-laptops/stationära med Win 8 gör.
Uppdaterade just några drivare för plattan och har gjort ett tiotal väckningar från sleep nu utan att jag haft några problem med dockan, får hoppas det löste problemet.

I övrigt är jag riktigt nöjd med plattan och tbort+touchpad. För gamla x86 appar+desktop mode så är den såklart jäkligt slö jämfört med Core. Har testat lite spel och mycket till spelprestanda finns inte, cpu är dock snabbare än ARM, finns en bra artikel på anandtech.com som benchmarkar tegra 3 och Clover Trail.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ingen 3g på Vivo Tab. Alla Atom clover trail tablets verkar dock lida av stabilitietsproblem, löser sig säkert med tiden men kan ju tänka på det. VivoTab har precis som plattan jag hade innan, Acer W510, problem med dockan. VivoTab är dock långt mycket bättre än Acers.
Vet att Lenovo Thinkpad Tablet 2 kommer med 3g, om det är ett krav, denna är 10" också om det är rätt size för dig.

3G/4G är ett absolut krav. Annars känner ju plattan lite stympad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

3G/4G är ett absolut krav. Annars känner ju plattan lite stympad.

Ofta har du ju 3G/4G på din telefon som också kan agera wifi hotspot (som aktiveras på någon sekund). Så att känna sig stympad vet i fn.

Skrivet av Teval:

I övrigt är jag riktigt nöjd med plattan och tbort+touchpad. För gamla x86 appar+desktop mode så är den såklart jäkligt slö jämfört med Core. Har testat lite spel och mycket till spelprestanda finns inte, cpu är dock snabbare än ARM, finns en bra artikel på anandtech.com som benchmarkar tegra 3 och Clover Trail.

Jo har tittat lite på den benchmarken. Men de testar aldrig den typen som jag är intresserad av. (gamla hederliga peka klicka äventyr)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

3G/4G är ett absolut krav. Annars känner ju plattan lite stympad.

Hade 3g på min Ipad, men skaffa en mobil Wifi-router nu istället, saknar inte 3g i plattan alls, helst inte när hastigheten på denna är runt 30/15 Mbit.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga VivoTab Smart, ingen docka men Tangentbord/cover kommer komma i Februari iaf på Komplett efter plattan kommer in nu i Jan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Ofta har du ju 3G/4G på din telefon som också kan agera wifi hotspot (som aktiveras på någon sekund). Så att känna sig stympad vet i fn.

Problemet då är väl att internetdelning i en telefon ofta är väldigt belastade på batteriet. Det innebär att man är tvungen att släpa med sin laddare till telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Hade 3g på min Ipad, men skaffa en mobil Wifi-router nu istället, saknar inte 3g i plattan alls, helst inte när hastigheten på denna är runt 30/15 Mbit.

Det skulle kunna vara ett alternativ. Såg att Telia säljer någon mobil router för 1395kr eller vad det var för pris. Den verkar bra. Enda problemet är väl dock att den bara har 6 timmar "arbetstid" innan den måste laddas på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Problemet då är väl att internetdelning i en telefon ofta är väldigt belastade på batteriet. Det innebär att man är tvungen att släpa med sin laddare till telefonen.

Om du ska köra med det igång 24/7, jo då kommer du nog märka att det drar batteri. Om du endast använder internetdelning när du faktist använder det, så lär du inte tänka på det. Som sagt, tar någon sekund att sätta ingång/stänga av.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Om du ska köra med det igång 24/7, jo då kommer du nog märka att det drar batteri. Om du endast använder internetdelning när du faktist använder det, så lär du inte tänka på det. Som sagt, tar någon sekund att sätta ingång/stänga av.

iPhone slår ju oftast ifrån internetdelningen när det faktiskt inte används, men har ändå upplevt att det drar en hel del ström. Därför är det sällan ett alternativ. Men fastnade för det här som en annan skrev om en mobil router. Så det kan nog lösa bristen på 3G i plattorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Det skulle kunna vara ett alternativ. Såg att Telia säljer någon mobil router för 1395kr eller vad det var för pris. Den verkar bra. Enda problemet är väl dock att den bara har 6 timmar "arbetstid" innan den måste laddas på nytt.

Precis den jag har, fast med Telenor som operatör och "fri surf" innebär att dom kan strypa hastigheten efter 100gb data men aldrig sett dom göra det trots >200gb vissa månader. 6 timmar låter ganska korrekt när den används så den matchar ju inte plattans batteritid.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Sitter en Acer W510 32gb. Måste säga att 4000kr för en x86-platta känns väldigt bra. Har ännu inte haft några problem med tangentbordet eller något annat liknande. Har haft den i en vecka totalt. Flyter på i Metro och rätt bra i desktop också. För det priset inklusive tangentbord så är den värd det.
Dock har vissa påstått att högtalarna sitter felaktigt. Både jag och nej skulle jag säga. Visst det är lätt att täcka över dem med handflatorna men andra sidan så studsar ljudet på händerna mot huvudet.

Lite större lagringsutrymme skulle inte skada men 64gb versionen kostar 1000kr mer...

Dock ej någon 3G men använder telefonen i nödfall som accesspunkt. Oftast har jag nätverk där jag befinner mig.

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.