Permalänk
Medlem

Datorn fryser

Kan börja med att berätta att min kunskap om datorer inte är den högsta!

Byggde ihop denna dator för ca2 år sedan med mer kunniga vänner, har inte strulat allt tills nu.

Efter att ha haft den igång ca en timme så fryser den och efter någon minut kommer meddelandet

"Instruktionen på 0x00000000FF11FBB4 refererade till minnet på 0x00000000FF1C4AC8.
Begärda data lästes inte in i minnet på grund av ett I/O -fel med statuskod 0xc000000e.
klicka på OK om du vill avsluta programmet."

När jag trycker på OK så får jag bluescreen i en sekund och sedan startar den om, bluescreen meddelandet är:

STOP: 0x000000F4 (0x0000000000000003, 0xFFFFFA80095B6830, 0xFFFFFA80095B6E10,0
XFFFFF800359B350)

Har testat att blåsa ur dammet ur datorn och kollat runt på internet efter liknande problem.

Tacksam för hjälp och uppskattar extra mycket ifall språket är lätt att förstå för någon med lite kunskap om datorer!

Permalänk

Har du en windows-installations skiva så ta den och reparera datorn, i länken finns instruktioner

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasKompis:

Har du en windows-installations skiva så ta den och reparera datorn, i länken finns instruktioner

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Testat men problemet kvarstår, har även kört memtest utan att hitta något, uppdaterade drivrutinerna och tillslut även formatera om C. Fortfarande inte löst....

Kollade tidigare i ett program hur varmt det blev och då såg jag att ena grafikkortet blev upp till 70grader varmt och det andra aldrig rörde sig ifrån 25c...

Läste någonstans att det kan vara problem med att man har två grafikkort och att man ska testa byta plats på dom osv.
Läste någonannanstans att man ska byta SATA kablarna.

Låter dom lösningarna vettiga för er som kan det här? Pillar helst så lite som möjligt i datan då jag inte kan det och inte vill ta sönder

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Uppgiven

Okej har nu gett upp med att försöka lösa detta själv.

Någon som har tips på ett bra ställe i stockholm att lämna in datorn på? Vad kommer kalaset gå på ungefär tror ni?

Permalänk
Medlem

1. Ge inte upp bara sådär.

2. Ge oss specs. Vi har inga kristallkulor att spå dina delar med.

3. Läste lite om F4 error. Verkar vara länkat till värme, men är inte säker än. Hur ser luftflödet i chassiet ut? Är det städat någon gång?

Edit: 4. Några minnesdumpar vi kan få läsa?

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios, det har löst detta problem för mig flertalet gånger.
Om det inte funkar får du dra alla minnen i memtest för att utesluta minnesfel.
Lycka till

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Ge datorn en filt så ska det fixa sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Ge datorn en filt så ska det fixa sig

Du är medveten att detta uråldriga skämt som slutade vara roligt när jag var 5 år gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

1. Ge inte upp bara sådär.

2. Ge oss specs. Vi har inga kristallkulor att spå dina delar med.

3. Läste lite om F4 error. Verkar vara länkat till värme, men är inte säker än. Hur ser luftflödet i chassiet ut? Är det städat någon gång?

Edit: 4. Några minnesdumpar vi kan få läsa?

1, ger inte upp bara sådär har försökt i 3veckor med att kolla runt på internet och haft vänner med mer kunskap över för att försöka hjälpa till. Rätt tråkigt att inte ha tillgång till en vettig dator när man är lika spelberoende som mig! :>

2, Är för tillfället inte hemma och kan inte vad jag har för delar utantill, återkommer med detta när jag är hemma.

3, har testat att städa ur det (va bland det första jag testade) har även öppnat upp och haft en bordsfläkt som fått blåsa in, är dock lite rörigt där inne med sladdar.

4, Vart kan jag titta upp minnesdumpar? Min kunskap är som sagt begränsad om datorer, skrev dom meddelanden jag fick förut när datan kraschade samt meddelandet ifrån bluescreen(finns i första inlägget).

Gjorde memtest också, laddade ner något program som var rekomenderat i nån forumstråd jag hittade men den hittade ingenting.

Senast hade jag en vän som försökte hjälpa, han trodde det var ena hårddisken som va paj så vi testade att koppla ur och köra på en bara. Men datorn fungerade bara normalt ifall båda hårddiskarna va inkopplade samtidigt som om dom levde i symbios med varandra den med windows inkopplad fungerade inte utan den andra heller (konstigt tyckte jag iaf). vi testade iaf att installera om windows en gång till men efter en timme så hängde sig allt igen (denna gång va jag tvungen å stänga av datorn själv så det vart inge bluescreen) När vi sedan försökte få igång datorn igen så gick det inte, kom upp något meddelande som jag inte kommer ihåg nu vad det var...kan återkomma ifall kompisen kommer ihåg vad det var/när jag är hemma och startar upp den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nileht:

1, ger inte upp bara sådär har försökt i 3veckor med att kolla runt på internet och haft vänner med mer kunskap över för att försöka hjälpa till. Rätt tråkigt att inte ha tillgång till en vettig dator när man är lika spelberoende som mig! :>

2, Är för tillfället inte hemma och kan inte vad jag har för delar utantill, återkommer med detta när jag är hemma.

3, har testat att städa ur det (va bland det första jag testade) har även öppnat upp och haft en bordsfläkt som fått blåsa in, är dock lite rörigt där inne med sladdar.

4, Vart kan jag titta upp minnesdumpar? Min kunskap är som sagt begränsad om datorer, skrev dom meddelanden jag fick förut när datan kraschade samt meddelandet ifrån bluescreen(finns i första inlägget).

Gjorde memtest också, laddade ner något program som var rekomenderat i nån forumstråd jag hittade men den hittade ingenting.

Senast hade jag en vän som försökte hjälpa, han trodde det var ena hårddisken som va paj så vi testade att koppla ur och köra på en bara. Men datorn fungerade bara normalt ifall båda hårddiskarna va inkopplade samtidigt som om dom levde i symbios med varandra den med windows inkopplad fungerade inte utan den andra heller (konstigt tyckte jag iaf). vi testade iaf att installera om windows en gång till men efter en timme så hängde sig allt igen (denna gång va jag tvungen å stänga av datorn själv så det vart inge bluescreen) När vi sedan försökte få igång datorn igen så gick det inte, kom upp något meddelande som jag inte kommer ihåg nu vad det var...kan återkomma ifall kompisen kommer ihåg vad det var/när jag är hemma och startar upp den själv.

Minnesdumparna sparad i en Windowsmapp. Exakt vilken vet jag inte, men det går att googla.

När ni installerade om Windows, var båda diskarna fortfarande ikopplade? Jag har hört att filer kan hamna på fler diskar än en även om man inte ber om det. Kanske en förklaring?

Permalänk
Medlem

Löst nu!

Det var en drivrutin på SSD hårddisken som det var fel på!