Nostalgi, jag blev bara så nostalgisk här på kvällssidan. Fyll gärna på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tarzan "The game" 1999 på vår första dator som 4-åring (Det skall börjas tidigt!). Det är guldminnen!
Kommer ihåg hur jävla läskigt jag tyckte att det var när man var tvungen att möta tigrar och speciellt med bakgrundsmusiken som kickade in då

Här är det! : http://youtu.be/2r81FRsZl3I?t=8m47s

Satan vad bra det spelet är! dock spelade jag det på PS 1.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Seasonic Focus GX 1000w | Fractal Design North |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Drunkdeer A75 | Lamzu Maya X |

Permalänk
Medlem

Det är i slutet av 80-talet. Jullov. Pappa kommer hem med en stor grå väska. Han har hyrt ett NES med några spel till. Bland annat bilspelet Rad Racer eftersom han själv gillade att spela bilspel. Även Zelda 2 spelade han. Det var magiskt.

Men första minnet av NES är när jag är 6 år, 1986. Jag ligger inlagd på sjukhus och har haft 41,7 graders feber. Nära döden några timmar. I slutet av sjukhusvistelsen får jag spendera lite tid i ett speciellt rum som finns på barnavdelningen. Där finns en orange soffa och liten TV och ett NES med Super Mario Bros (japp, jag har bra minne). Det var något helt nytt för mig. TV-spel... Visst, hade en kompis med en C64, men spelen var sega, krånglade och tog lång tid att ladda. TAC2 är heliga för många, men ack så usla jämfört med NES handkontroll.

Spelen på den tiden var inte specifikt gjorda för barn. Det är inte så jag uppfattade det. Zelda II var riktigt läskigt. Castlevania var också rätt skrämmande, skrämmande svårt i alla fall.

1992. 12 år och är på Lekcenter i Halmstad. På ovanvåningen, där byggsatser och bilbanor trängs står den i ett ställ. Super Nintendo Entertainment System som jag läst om i Nintendomagasinet. Super Mario World är och förblir mitt absoluta favoritspel. Där NES kändes mossigt, svårt och otillgängligt var SNES en dröm i tillgänglighet och häftiga spel. Starwing, Megaman X, Secret of Mana, Zelda - A link to the past... Det är några av mina favoritspel och jag tycker att de håller än. Allihop.

1994. Mormor och Morfar kommer med två stora paket. Jag har nyss varit i kyrkan och konfimerats. Det är varmt och det är skönt att äntligen ha blivit av med kyrkan och allt det tråkiga... Öppnar de stora paketen. Vänta nu, vad är detta? En datorskärm? En dator! EN PC! Det var så oväntat att jag blev stum. Ända sedan dess har jag fascinerats av datorer. Datorn, en 486 SX 33MHz med 4MB RAM var inte det hetaste man kunde få, men det funkade för mig. Började köpa PC Hemma och andra tidningar som man fick disketter med sharewareprogram. Mycket var skit men en del var riktigt roligt. Sen kom CD-ROM och jag köpte en Mitsumi 4X för typ 2000 kronor. Soundblaster 16 behövdes för att DOS-spelen skulle få ljud och den där 16MB-minnesstickan för 2500:- var värd varenda krona. Warcraft II, Dune II, Doom II... Det var riktigt roliga spel. 1996 och Internetpaket från Algonet. Internt modem av fabrikatet Boca och en helt ny värd av Internet och BBS:er öppnade sig. Sen allt mer avancerade grejer, Redhat, Slackware Linux... Har fortfarande inte slutat fascineras av datorer. Och 486:an har jag kvar uppe i förrådet! SNES:et står vid TV:n :).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jag körde dubbla Voodoo 2 med ett ATI Xpert@Work som host-kort, så jag kunde köra glQuake i 1024x768. Polarna var avis som satan!
Minns hur SLI-bryggan bestod av en VGA-kabel på utsidan av chassit, mellan voodoo-korten

vga kabeln var för att skicka 2d grafik till skärmen då voodoo 2 korten bara kunde rendera 3d.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

vga kabeln var för att skicka 2d grafik till skärmen då voodoo 2 korten bara kunde rendera 3d.

Jag blev faktiskt tvungen att googla lite bilder på hur det såg ut....nu är mitt minne uppfriskat igen En liten flatkabel mellan voodoo-korten och en vga-kabel till 2d-kortet

Min livsstil som gamer började dock på tidigt 80-tal med en Fairchild, som marknadsfördes under märket Luxor här i Sverige; http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F
Farsan hade en sån sen nån gång på 70-talet, så nu när jag tänker efter är det väl hans förtjänst att man är som man är
Några år senare fick jag en Atari 520ST i julklapp, och sen var det ju kört.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det där minns jag som igår!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Fam. skaffade en Pentium 75 mhz. Det var revolutionerande teknologi. Kostade 25k då vilket måste vara en jädrans massa pengar med dagens mått. Flera av småstadens "datakillar" började komma hem till mig för att leka. Det spelades Hexen och massa häftiga spel.
Det drogs telekabel på 15 meter, vi fick öppna dosor och flytta kablar. 2400 baud-modem stort som en PS3 slim. Ringde upp BBS'er och tankade en .bmp bild med en halvnaken Agneta Sjödin. Det tog en halv dag men vad high tech det var. Pappa var vansinnig att vi blockade telelinjen sådana stunder. Roligaste BBS:en låg i grannkommunen, och på den tiden var det dyrt att ringa när det inte var lokalsamtal, särskilt dagtid. Några polares familjer skaffade ISDN med dubbla linjer några år senare. Gjorde modfiler och lyssnade på MIDI med det då grymma Soundblaster (8?). Lärde mig otroligt mycket om datorer av de här killarna...

Våran familj skaffade också en P75a för 25 000:-, måste ha varit sent '94 tidigt '95 ifrån lap-power. Enligt http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649 så motsvarar 25k:- 1995 idag 30 8xx:-

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Entusiast

Random nostalgi?... Det gillar vi!
Fylla på?.. säkert?... okej då. Vilka ämnen gäller?

Ach... Sweclockers handlar ju idag väldigt mycket om grafikkort, och de två stora aktörerna: nVidia och AMD. Så jag låter det här inlägget handla om det: Grafik, 3D och nostalgi.

Många av er lite äldre minns säkert den här lilla gynnaren, som gav PC-marknaden 3D-grafiken vi har idag.

För er icke insatta: Det är en 3D-accelerator. Nej inte ett grafikkort, utan ett tilläggs-kort till ens befintliga grafikkort.
Den ger datorn accelererad 3D-grafik.
På den gamla goda tiden hade man inte 3D-accelerering i grafikkortet. Då gällde bara 2D-accelerering som för det mesta användes i Windows 3.1x (Och senare Windows 95).
Nej. Det är inte två VGA-utgångar, utan den ena porten är en VGA-ingång. Ja. Ni läste rätt, en VGA ingång.
Det var meningen att man skulle koppla VGA-signalen från det befintliga grafikkortet in i acceleratorn, som sedan vidarebefodrade signalen till skärmen.
Acceleratorn agerade även VGA-switch, då 3D-grafiken endast kunde visas av acceleratorn,varav det ordinarie grafikkortet kopplades ur.

Tänkte saxa in med en lite historie-lektion, som jag ser "nostalgiskt" på.
Många av oss lite äldre Sweclockare var med när allt detta hände. Intressanta tider när grafikkorts-marknaden bokstavligen exploderade.

På "den gamla goda tiden" var det andra aktörer som satt i rampljuset, och nVidia är idag den äldsta och sista kvarlevan sedan "den gamla grytan kokade torrt".
Dessa aktörer var: 3DFX, ATI, Matrox, S3 och nVidia.

3DFX: http://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive
Den största av dem alla, som var först ute på konsumentmarknaden med 3D-acceleratorer tänkta för spel. 3DFX hade tidigare erfarenhet med chip och acceleratorer till arkadmaskiner.
3DFX ville även satsa på "hemma-marknaden", och skapade därmed Voodoo -acceleratorn som kunde installeras i en PCI-slot.
Detta kort var ett påhängskort tänkt att kopplas ihop med det befintliga grafikkortet.
En del av kanske minns den där kabelstumpen man var tvungen att ha bakom datorn, för att leda VGA-signalen mellan acceleratorn och grafikkortet.

Kort därpå släpptes en uppdaterad version av Voodoo-kortet, med mer minne och tre processorer. Voodoo 2. Denna version kunde även köras i SLI (Ja, nu blev ni allt häpna va?... hehe. Det var inte nVidia som kom på det här med SLI. Hur nVidia idag har med SLI att göra kommer vi till längre ner)

3DFX skapade tillsammans med Voodoo-korten en nerbantad version av OpenGL-uppsättningen, kallad Glide. Denna instruktions-uppsättning var designad att köras tillsammans med Voodoo-korten, och ger därmed datorn en nerbantad form av OpenGl-accelerering. OpenGl var tänkt för CAD-marknaden, och man ansåg att man inte behövde alla instruktionerna för att accelerera ett typiskt 3D-spel. Man sparade utvecklingskostnader på sås sätt, och slapp också OpenGl-certifieringen.¨

Glide krävde dock att spelen ifråga patchades för detta. T.ex Spelet Quake, och alla spel baserade på Quake-motorn kunde patchas genom att byta ut EXE-filen och kopiera in glide.dll, och därmed accelereras av Glide. Framtida titlar kom att stödja Glide redan från start.

Glide kom att bli grundbulten för 3DFX succé.

ATI: http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Technologies
En bland många aktörer med tillverkning av 2D grafikkort, men vad som kommer att skilja ATI ut från mängden, är deras framtid. (Idag nutid)
Många av er känner säkert till ATI's grafikkort. I synnerhet Mach -serien.
Efter att 3DFX hade tagit PC-marknaden med storm med sina Voodoo-kort, började ATI fundera på om man inte skulle kunna få några smulor av den här underliga 3D-accelerator-marknaden. Det verkar ju hett.

Sagt och gjort. ATI skapar Rage 3D -serien, som är baserad på den tidigare Mach-serien, men med 3D-instruktioner och annat trevligt. Speciellt nu när Windows 95 är i framfarten.
ATI hade också fördelen med tidig support för Direkt Draw och snart även Direct 3D, en del av det DirectX-paket som Microsoft utvecklar i samband med Windows 95.

Ännu intressantare är att ATI's lösning inte är något påhängs-kort, utan ett komplett grafikkort med 2D och 3D accelerering. Äntligen kunde man få 3D-accelerering utan den där löjliga VGA-loopen bakom datorn.

Dock så blev intresset inte fullt så hett som man hade hoppats på. Detta på grund av att speltitlarna vid den här tiden endast stödde Glides instruktions-uppsättning. Man kunde inte inkludera Glide-support, då det var 3DFX som hade ensamrätt på den uppsättningen.

Matrox: http://en.wikipedia.org/wiki/Matrox
En aktör som tillhör en lite annorlunda grafik-marknad, och gör det än idag.
Matrox är troligen den älsta av alla nämna aktörer i det här inlägget. Grundades 1976.
En riktig utmanare på 3D-grafik har de aldrig varit, utan har baserat sina accelererings-funktioner på vad marknaden har att ge. Fast några försök har de klämt fram. Första försöket att utmana 3DFX var med sitt Millennium-kort.
Kortet var ursprungligen en 2d-accelerator med en egen expansions-möjlighet. Det är där tilläggs-modulen "Impression" kommer in i bilden.
Modulen ger Millennium-kortet 3D-accelerering.

Hur Matrox egentligen lyckades är väl lite blandat, då deras ursprungliga marknad är för de med lite högre krav på grafiken, och inte konsument-marknaden direkt.

Matrox hade även andra grafiklösningar för lite mer nischade uppgifter.
Detta gjorde att Matrox position på konsument 3D-marknaden aldrig blev en riktig hit.
Enligt min mening kostade korten på tok för mycket, och att försöka satsa på en marknad, med grafikkort ämnade för en annan, kändes en aningen förvirrande.
Kanske tänkte sig Matrox att CAD-ritarna och photoshopparna skulle få nytta av lite Quake

Kort efter sina misslyckade försök så kröp Matrox tillbaks till sin tänkta och mer nischade marknad: Företag, statliga och industriella applikationer.

Matrox är lite mer av en parentes i 3D och spel -marknaden.

S3 Graphics: http://en.wikipedia.org/wiki/S3_Graphics
S3 är kända för riktigt bra grafikkort för Windows 2D-accelerering. (Flytta stora fönster utan att det laggar)
Dock var deras 3D-presterande grafikkort mer en besvikelse. Dock så gjorde S3 några tappra försök.

En populär variant var S3 Trio.
Först ut att nagga 3DFX på tårna var Virge, men intresset blev snabbt svalt. Mediokra prestanda och var väl mer värd som 2D-accelerator.
S3 försökte rycka upp sig och släppte kort därpå Savage
Återigen var intresset svalt. Marknaden hade redan hunnit springa upp några pinhål. Taskigt läge där, S3.

nVidia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia
Uppstickaren på 3D-accelerator marknaden. Efter att 3DFX hade tagit hela datormarknaden med storm + ATI som naggar i fotknölarna, så kom nVidia in i bilden.
Företaget har visserligen grundats ett år tidigare än 3DFX, men vad som hände under den första perioden vet jag inte. Jag gissar på att en del av tiden satsades fullhjärtat åt forskning och prototyp-framtagning av sina kommande produkter.

nVidias första kända grafikkort till konsument-marknaden är Riva 128 (En tidigare version var NV1, men blev aldrig en succé)
Precis som med ATIs Rage-serie, så är detta ett komplett grafikkort, och inget påhäng som i 3DFX fall.

Nästa uppdaterade version, som många av oss minns är Riva TNT, Föregångaren till det som kommer att bli GeForce.
Dock så hade nVidia svårt att matcha Voodoo 2 prestandamässigt sett, fast det var ändå imponerande, med tanke på att man hade bakat in allt under ett chip, där Voodoo 2 hade allt uppdelat på tre separata chip.

Även här blev intresset inte fullt så hett som det kudne ha blivit. Dels på grund av strul med drivrutiner, dels på grund av avsaknaden av Glide-instruktionerna, som de flesta speltitlarna nyttjade.

Vad hände sedan?
Vad var det som gjorde att marknaden ser ut som den gör idag?
Vart tog 3DFX vägen?
Vad hände med Glide?
Vad har ATI med AMD att göra?
Hur kom nVidia över SLI-tekniken, som var 3DFXs idé?
Vilka är Matrox?
Var är S3 idag?

Ja, som ni märker så hände det en hel del under en kort period, och många frågor hopar sig.
Det var mycket rörelse i den extremt heta grytan, så att säga.

Microsoft utvecklade DirectX för fulla muggar, och grafikkortsmakarna var inte sena att hänga med i leken. Detta gjorde att 3DFX med tiden tappade den grundbult som höll dem kvar på marknaden: Glide.
Glide var på väg att försvinna till fördel av Direct 3D.
Nu när 3DFX inte hade sin grundbult kvar, så började nVidia knappa in. Och fort gick det.

nVidia kom att släppa sin GeForce (GeForce 256). Världens första fullfjädrade "GPU". (Det är skillnad på GPU och accelerator, där en 3D-acceleratorn är beroende av CPUn för många instruktioner. GPU är mer fristående, och behöver inte blanda in CPUn)
GeForce vände upp och ner på hela accelerator-marknaden, och gjorde om den till en renodlad grafikkorts-marknad.
3DFX försökte hänga med, och utvecklade med tiden versioner av sin Voodoo-accelerator med integrerat grafik så man slapp påhängs-konfigurationen.
Men Voodoo-arkitekturen var föråldrad, och nVidia drog snabbt ifrån med sin nya GeForce och kommande versioner av den.

ATI satt väl mest under en sten med sin åldersdigna Rage-serie, och undrade: -" VA? Vadå.. vad händer... hallå?".
Dock tog det inte lång tid innan ATI ryckte upp sig, och knuffade ut sitt första Radeon-kort, efterföljaren till Rage-serien.

Nu var det GeForce som var det stora, och Radeon, ATIs svar på GeForce, var mer ett ekonomiskt alternativ snarare än en likvärdig utmanare. GeForce hade prestandatronen rätt länge.
Matrox och S3 var mer parenteser i historiens gång, men några nämndvärda försök (Läs längre upp)

3DFX tynar snabbt bort, och gör de inget åt saken, är konkurs den enda vägen. Visst de gjorde lite halv-tappra försök, men efter att Voodoo 5 blev en flopp (Hårdvaru-problem, och icke lösliga buggar) Var det dags att kasta in handduken. Att Glide dessutom var en "handikappad variant av OpenGl" gjorde inte saken bättre. Glide fungerade under DOS-tiden då inga alternativ existerade, men kom att bli omåkt flera gånger om av Microsofts Direct3D.
Så kan det gå när man inte satsar ordentligt på utveckling och forskning: Man fastnar med en gammal arkitektur och en gammal instruktions-uppsättning utan möjligheter att uppdatera i god tid.

Där händer det oväntade:
Som blixt från klar himmel, och vi alla konsumenter sitter där med jordens största ":O"
nVidia köper resterna av 3DFX, och får därmed många patent som 3DFX satt på. Däribland SLI-tekniken.
nVidia ses lite som gamar. Man köper delar av 3DFX enbart för patenten, och kastar resten. Fast vad hade man kunnat förvänta sig?
(Vissa hade hoppats på att något annat företag skulle köpa 3DFX, och rycka upp Voodoo-serien ur "depressionen".)

Det går en period med nVidia och ATI i rampljuset. Den ena släpper, den andra kontrar... ja ni känner till det där.
ATI kom att även de ha bekymmer att hänga med GeForce-korten prestanda-mässigt sett. Dock fanns det en del tappra försök, och några undantag från regeln fanns det. Men nVidia var inte sena med att dra ifrån ATI så fort de kom och nosade nVidia i häcken.
ATI kände ganska snart att det var dags att kasta in handduken.

Så plötsligt händer det igen:
Återigen sitter vi konsumenter med ":O".
AMD kliver in och köper upp ATI, för att förbättra och fortsätta deras Radeon-serie. AMD ses som hjältar. AMD får en ny marknad de inte hade tidigare: Grafik.

Där kokade den grytan torrt. Många kockar var det i den.
Jo. Det är väl en kock kvar, som kastar in handduken: S3.
Mobiltillverkaren HTC köper upp S3. Mest för att komma över vissa patent att använda i Apple-kriget, men den historien tillhör inte den här tråden.

AMD och nVidia är de som idag kokar en ny gryta, och snart kliver Intel (HD Graphics) in i den nya grytan och rör om.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

3dfx Voodoo 5 6000 som krävde extern strömförsörjning:

Det fanns även 3D-kretsar från PowerVR tidigt som konkurrerade med 3dfx fast det var nog få så köpte dom korten (det här kortet är från 1997):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

3dfx Voodoo 5 6000 som krävde extern strömförsörjning:
http://3dfx.weppel.nl/3dfxpics/3dfx%20Voodoo%205%206000%20AGP...

Det fanns även 3D-kretsar från PowerVR tidigt som konkurrerade med 3dfx fast det var nog få så köpte dom korten (det här kortet är från 1997):
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/VideoLogic...

Vad var det för monster till chassin som klarade av dessa långa kort egentligen? På den tiden var ju chassina inte så väst djupa. Även om det fanns fulltowerchassin.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vad var det för monster till chassin som klarade av dessa långa kort egentligen? På den tiden var ju chassina inte så väst djupa. Även om det fanns fulltowerchassin.

När det gäller 3dfx Voodoo 5 6000 så är jag osäker på om kortet verkligen hann komma ut till försäljning eller om alla exemplaren som finns är testprototyper för 3dfx konkade i samma veva och blev ju uppköpta av nvidia. Nånstans så känns det ju som att man inte längre kunde konkurrera prestandamässigt mot konkurrenterna när man bara gör större och större kort med fler GPUer på för att matcha konkurrenternas kort och det va säkert också en av anledningarna till att 3dfx konkade, man kom helt enkelt för långt efter konkurrenterna i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/VideoLogic...

Hade faktiskt ett Matrox M3D som jag köpte på Skribofont när det fanns. Alla polare köpte voodoo2 men jag var riktigt nöjd med M3D kortet. Tyckte det var snyggare effekter då iaf.

Fick med Motorhead när jag köpte kortet: http://www.youtube.com/watch?v=p0PTQiOOf7Q

Någon som minns detta: https://www.youtube.com/watch?v=pKVN2VZmCqA
Jäklar vad nostalgisk jag blev också!

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Ach... Sweclockers handlar ju idag väldigt mycket om grafikkort, och de två stora aktörerna: nVidia och AMD. Så jag låter det här inlägget handla om det: Grafik, 3D och nostalgi.

Många av er lite äldre min...om.

Riktigt bra. Att du kommer ihåg alla turer. Det enda jag kan tillägga är att när 3DFX som företag gick i graven, så var den främsta resursen enligt köparen, inte bara deras patent. Utan att de hade så många duktiga utvecklare. Många av dessa personer flyttade då över till nvidia och fick fortsätta utveckla sina tekniker för kretsdesign osv där.

Permalänk
Medlem

Jag minns att man kunde hyra nes/snes samt moviebox på den lokala bensinstationen. Jag var så uppspelt att jag stod och hoppade när min far kopplade in tv-spelet. Det var en härlig tid : )

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka-tora:

Jag minns att man kunde hyra nes/snes samt moviebox på den lokala bensinstationen. Jag var så uppspelt att jag stod och hoppade när min far kopplade in tv-spelet. Det var en härlig tid : )

Ja de där kommer jag ihåg också, jäklar vilka planer man hade med polarna, vilka spel man skulle välja och i vilken ordning man skulle spela dom.

Jag kommer ihåg att vi ofta valde pro wrestling, kid icarus, punch out, blades of steel och super mario. Det var fem spel vi valde och det var ungefär dom där spelen vi spelade. Gun Smoke och Life Force, Castelvania, Metroid, Mega man, Excite bike och Zelda var också spel vi valde ofta.

När jag spelade med kusinen så kommer jag ihåg att när vi hade spelat hela dagen och kvällen så var jag helt slut och lät han spela själv sista timmarna innan jag somnade och han bra fortsatte länge länge. Jag kommer ihåg att jag vaknade till ibland och där satt han och spelade och nötte

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tack för läsningen. Sitter uppe mitt i natten och läste och drömde mig tillbaka till 90-talet ett tag där.

Skrivet av SysGhost:

Många av er lite äldre minns säkert den här lilla gynnaren, som gav PC-marknaden 3D-grafiken vi har idag.

Permalänk
Medlem

något som är sån sjuk nostalgi för mig är alla lotus spel och superfrog på amiga! gud vilken nostalgi det var när man letade bland sina disketter för att hitta dom

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

heroes of might and magic 3: Tror detta är det bästa spelet som jag har kört.

battlefield 1942 med expanssonen: secret weapons of wwii, jag brukade köra bannorna "eagel nest" och "telemarken" hela tiden

Black & White 2: var också ett bra spel ganska nytt dock(2005)

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla knäppa spelprylar som floppat ger 80 talskänslor:
Nintendos Powerglove

Vectrex konsolen som hade färgade filter framför skärmen för att få färg:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

körde nåt flygplanes spel väldigt mycket minns jag. Minns att man flög ett F-22 och flög runt o panga ner andra. Plus körde man mycket Red alert 1/2 vilka minnen

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla knäppa spelprylar som floppat ger 80 talskänslor:
Nintendos Powerglove
http://img3.etsystatic.com/000/0/5982545/il_fullxfull.2001649...

Vectrex konsolen som hade färgade filter framför skärmen för att få färg:
http://www.system11.org/temp/Auctionpics/vectrex1.jpg

Nintendos Powerglove påminner mig om actionrullen Future Force (C.O.P.S) med David Carradine
http://www.badmovies.org/movies/futureforce/

Fy fasen vad jag älskar 80 och 90-tals rullar.

Eliminators
Alla ninjafilmer
RAD - Bmx hellriders
No Retreat no Surrender
van Dame-filmerna

ahhhhhh.....älskar nostalgitripperna. både film och spel.

...jo jag måste ju se de två MacGyver-filmer som jag hade missat också. Serien har jag sett allihopa men de två filmerna hade jag missat.
Fyll gärna på här också på sånt man bara måste ha sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nintendos Powerglove påminner mig om actionrullen Future Force (C.O.P.S) med David Carradine
http://www.badmovies.org/movies/futureforce/

Fy fasen vad jag älskar 80 och 90-tals rullar.

Eliminators
Alla ninjafilmer
RAD - Bmx hellriders
No Retreat no Surrender
van Dame-filmerna

ahhhhhh.....älskar nostalgitripperna. både film och spel.

...jo jag måste ju se de två MacGyver-filmer som jag hade missat också. Serien har jag sett allihopa men de två filmerna hade jag missat.
Fyll gärna på här också på sånt man bara måste ha sett.

Du får inte glömma starwars och indiana jones filmerna. Alla dom filmerna är några av de bästa som jag har sett.
speciellt:"indiana jones and raiders of the lost ark" vilken jag tror är den bästa film som jag har sett.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Du får inte glömma starwars och indiana jones filmerna. Alla dom filmerna är några av de bästa som jag har sett.
speciellt:"indiana jones and raiders of the lost ark" vilken jag tror är den bästa film som jag har sett.

och the last dragon

och ja det finns många riktigt bra 80 och 90-tals rullar om man tar dom alla. Tänkte lite mer på B-film stuket när jag tänkte på dom här filmerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade en morbror som jobbade på ett universitet, han tog med sig en ZX Spectrum hem som man fick spela lite på... boulder dash och tetris mest... Då var man såld... Sen några år senare så lyckades jag tjata till mig en C-64 å faan vad kul man hade... Minns särskilt Pirates av Sid Meyer... Sen så gick det fort... en Amiga, spel som Port of Call, Oil Baron, Railroad Tycoon och Civilization...

Första PC:n var en IBM Aptiva, 486-66MHz, kostade skjortan om jag inte minns fel... Norton Commander var länge ett favoritprogram innan windows tog över helt.

Första X-Com... Ett spel som jag spelar än idag i sin orginalform...

Ahh... det var tider det...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

minns första gången jag satt vid en windows 95 maskin, farsans som köpt hem den för att vår 486a och amiga började bli gamla, och ingen av dessa var lämpiga på nätet nu när man fått ett modem

mins det så väl att de enda jag gjorde på den var att spela windows 95 plus! bundlade spelen, något racing spel om jag minns rätt. och varje gång jag inte ville spela så fick farsan stänga av spelet och datorn för mig, förstod inte de där med startmenyn.

efter några månader så började jag undersöka systemet noga och satt i smyg när farsan var bortrest och komprimerade c: från 800meg till hela 1gigabyte!, var så stort att vi hade 1gb lagring, att datorn blev seg som sirap var inget jag märkte.. bara farsan haha

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Precis innan jag såg denna tråden såg jag ett youtube-klipp som handlade varför man får nostalgi, http://m.youtube.com/watch?v=coGfGmOeLjE

Kanske lite OT men tyckte det kunde vara kul att relatera till. Kanske, vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka-tora:

Ja, eran när man kunde hyra tv-spel var en underbar tid. För min del började den med att hyra nes-kasetter på pizzerian (ja, tro det eller ej, så gick det till i Mantorp på den tiden). Bokföringen skedde med flikblock av typen http://kontorab.rkv.se/foretag/GenericHandlers/ImageHandlerVB... och givetvis hyrde man spelen på lördagen så att man fick söndagen gratis (den här historien utspelar sig på den tid när söndagarna var lediga dagar då inte ens samhällets enda pizzeria - ett av två snabbmatsställen - var öppen).

När jag sedan flyttade till stan vid 11 års ålder blev det dock leksaksaffären som höll i uthyrningen. Dock var det samma fenomen med när man hyrde (lediga söndagar, och långhelger var himmelriket ). På lördagen klockan 10, när butiken öppnade, hängde man på låset, letade upp helgens kommande underhållning, och sedan blev det full fart hemåt. Vissa helger hyrde man till och med ett SNES med tillhörande spel, och ett par år senare även PSX och N64.

Ännu en smånostalgisk detalj var ju det batteriminne som vissa spel var försedda med i kombination med att man hyrde spel. Ville man fortsätta på sin sparfil gällde det att 1) välja samma kassett som senast, och 2) att ingen hade hyrt den däremellan och tagit bort sparfilen. Ett jäkla lotteri stundvis, men det hade en viss charm som dagens ungdomar aldrig kommer att uppleva.

Säga vad man vill, men det hade nog ett gott inflytande ändå ... Visst, man satt inne och spelade morgon till kväll var och varannan helg, men det var ändå begränsat till helgerna. De vanliga spelen man hade hade man ju spelat sig trött på långt tidigare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

kan bjuda på en klassiker jag med året är 1996 i flera årstid har det i media varit en debatt om det hemska videospelsvåldet...
sommaren kommer och månaden blir augusti och i lokala spelbutiken med namnet "Datic" har man precis som på alla andra butiker på denna tiden demoställen där man kan testa dem senaste storspelen problemet är bara att augustis största spel kommer att ge ramaskri i media spelet är nämligen inget mindre än Resident evil till playstation...
Alla kidsen vissa så unga som 5år fastnade framför skärmen där zombie käkade upp en och blodet spruta åt alla håll ända tills någon timma senare då en unges mormor kom för att hämta sin lilla unge och förfasades över allt blod..
hon började då skrika och ha sig för att få dem att stänga av men då personalen vägrade så tog hon sin unge och gick iväg till mynttelefonen alldeles utanför butiken och ringde svt..bara någon timma senare kom svt till butiken med good old Janne Josefsson i spetsen med sig hade han flera fotografer mm och alltihopa blev ett avsnitt på svts serie "Striptease" där folk förfasades över detta hemska som butiksinnehavaren hade gjort givetvis med korta klippta intervjuer av massa barn som var på plats

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Amiga 500, 54st 1,44mb disketter med monkey island was the shit! Fan va man fick byta diskett, och musiken var grym

Fast mitt bästa spelminne var när man kom hem från univerisitetet på eftermiddan och spelade Baldurs Gate tills det var dags att gå på föreläsning igen, tror året var 98....Det var tider, dagens spel håller inte alls samma klass

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

AMD och nVidia är de som idag kokar en ny gryta, och snart kliver Intel (HD Graphics) in i den nya grytan och rör om.

Nu var de ju inte jättestora på grafikkort i den eran, men glöm inte PowerVR. De finns ju kvar idag. Fast inget fokus på grafikkort. De har gått på ARMs affärsmodell och finns i mängder med bärbara enheter.

Detta var sannerligen den stora eran där det hände bra mycket mer än nuförtiden. Vilket kliv det var. Och snabbt gick det. Kändes som om 3dfx mest lutade sig tillbaka när de lanserat Voodoo 2 som krossade ALLT när det lanserats. Jag hade själv Voodoo 1 och RIVA 128 och uppgraderade med Voodoo 2 12Mb i SLI. De korten varade i flera år med maxade inställningar. NVidia levde mycket på kvalitet över prestanda på den tiden. Tvärtemot RIVA 128-tiden (det var grymt fult, snabbt men fult om man jämförde mot Voodoo 1).

Kul sammanfattning du hade. Fick mycket nostalgikänslor

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jag körde dubbla Voodoo 2 med ett ATI Xpert@Work som host-kort, så jag kunde köra glQuake i 1024x768. Polarna var avis som satan!
Minns hur SLI-bryggan bestod av en VGA-kabel på utsidan av chassit, mellan voodoo-korten

Nä men SLI-bryggan var väl den flata tunnare grå kabeln i chassit som gick mellan korten? Så minns jag det från mina kort. Kanske minnet som sviker mig

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch