Köpråd! Spel-PC för ca 8-9k
God Morgon på er!
Ska inhandla en dator nästa månad men jag får beslutsångest hela tiden.
Vill säga att jag är så extremt förvirrad när jag ska plocka ihop en dator för en budget och får aldrig till det. Har säkert stoppat ihop över 50 kundvagnar mellan 8000-9000 men då saknas det alltid någonting vilket gör att jag börjar om. Skulle någon vara bussig och hjälpa mig? Största problemet jag haft är att jag aldrig får in en SSD i budgeten och att jag vet inte för-och nackdelar mellan mATX och ATX. Vilket föreslår ni?
Hade tänkt mig en dator med Intel's nya Haswell- CPU och ett grafikkort på 2gb. Den ska ha låg ljudnivå samtidigt som den har bra luftflöde. Är ett stort fan av Fractal Design's chassin så att välj helst mellan Arc eller Define- serien. Ett grafikkort från ASUS med DCII hade då varit bra för låg ljudnivå och bra kylning. Ta vad ni tycker. Kundvagnen ska helst vara byggd på Inet då det blir lättare för mig och OS ska vara med i köpet. Antar att de mesta här är mer haj än vad jag är när det gäller budget och val av komponenter.
Hade dock varit kul att få höra en liten motivering varför ni valde de komponenter
En fråga när det gäller att ställa in SSD- disken så att den funkar korrekt. Tänker ha en system-disk (SSD'n) och en lagrings- disk (1TB+). Frågan är om man måste ställa in SSD'n i något speciellt läge i BIOS eller något? T.ex RAID tillsammans med lagrings-disken eller är det bara att plugga in båda diskarna och sedan tuta och köra? Dvs installera Windows 7 på SSD'n så är det klart?
Tack!