Problem med Bredbandsbolagets modem/router - femte på väg nu.

Permalänk
Medlem

Problem med Bredbandsbolagets modem/router - femte på väg nu.

Hej!

För några dagar sen sjönk hastigheten på internetuppkopplingen från ca 14-15 till 2-3 mbit/s. Jag kontaktade BBB's support som fastställde att problemet låg i modemet/routern (m/r) de gav oss, och sa att vi skulle få ett nytt inom några dagar. Detta hade inte varit något konstigt om det inte var femte gången de har fått skicka en ny m/r till oss.
Innan vi bryggade m/r så kopplade den ner några gånger om dagen, och spelande var omöjligt.

Kan be om annan utrustning från dem?
Är det någon annan som råkat ut för samma undermåliga produkt?

Bild på möget:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isaxi:

Hej!

För några dagar sen sjönk hastigheten på internetuppkopplingen från ca 14-15 till 2-3 mbit/s. Jag kontaktade BBB's support som fastställde att problemet låg i modemet/routern (m/r) de gav oss, och sa att vi skulle få ett nytt inom några dagar. Detta hade inte varit något konstigt om det inte var femte gången de har fått skicka en ny m/r till oss.
Innan vi bryggade m/r så kopplade den ner några gånger om dagen, och spelande var omöjligt.

Kan be om annan utrustning från dem?
Är det någon annan som råkat ut för samma undermåliga produkt?

Bild på möget:
http://i.imgur.com/4ZAsfYh.jpg

jag har haft likadana problem med exakt likadan produkt. även jag gick egenom 5 (!)st modem innan det började fungera igen. jag fick ligga på supporten och be om en tekniker flera ggr innan dom tillsist kom ut och då konstaterade fel på ledningarna med kunde lösa det på plats genom nån omkoppling förklarade teknikern.

be om att få ut en tekniker. be om att få ersättning för den tiden det har varit problem. jag hade dessa problem under 4 månader och köpte tillsist ett mobilt bredband från annan operatör som backup. ersättningen dom gav var HELA en månad gratis.

lycka till! stå på dig när du pratar med dom och ta inte ett nej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

jag har haft likadana problem med exakt likadan produkt. även jag gick egenom 5 (!)st modem innan det började fungera igen. jag fick ligga på supporten och be om en tekniker flera ggr innan dom tillsist kom ut och då konstaterade fel på ledningarna med kunde lösa det på plats genom nån omkoppling förklarade teknikern.

be om att få ut en tekniker. be om att få ersättning för den tiden det har varit problem. jag hade dessa problem under 4 månader och köpte tillsist ett mobilt bredband från annan operatör som backup. ersättningen dom gav var HELA en månad gratis.

lycka till! stå på dig när du pratar med dom och ta inte ett nej!

Låter lite konstigt, vet du vad felet var mer specifikt? En omkoppling på plats borde inte göra så stor skillnad tycker man.
Går detta sönder ska jag be dem komma hit och kolla på det.

Permalänk
Medlem

Japp. Jag är inne på mitt fjärde.. Värsta skiten som finns.
Till mig har de i alla fall vägrat skicka annan utrustning.

Hör gärna av dig om du hör något annat!

Permalänk
Avstängd

Är de adsl ?

Kolla om du kan få en Xavi 5258 istället, jag trycker alltid på om en sådan om min går sönder, dom har alltid fungerat klockrent och har endast behövt bytas pga åskan tagit dom...

En gång fick jag nån jävla thomson smörja som efter 2 dagar av problem skickades tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isaxi:

Låter lite konstigt, vet du vad felet var mer specifikt? En omkoppling på plats borde inte göra så stor skillnad tycker man.
Går detta sönder ska jag be dem komma hit och kolla på det.

nej jag orkade inte gräva mer i det efter att det tillslut fungerade. jag var heller inte hemma när teknikern fixade det utan han var bara i trapphuset och grejade. men på telefon påstod han att han aldrig varit med om något liknande förut.

Permalänk
Avstängd

Jag är bara inne på min 2:a än så länge men kör den i bryggat läge med en riktig router

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Är de adsl ?

Kolla om du kan få en Xavi 5258 istället, jag trycker alltid på om en sådan om min går sönder, dom har alltid fungerat klockrent och har endast behövt bytas pga åskan tagit dom...

En gång fick jag nån jävla thomson smörja som efter 2 dagar av problem skickades tillbaka.

Vi har telefonen inkopplad i denna, går det att få en sådan ändå tror du? Å andra sidan kan man ju slopa den fasta telefonen.
EDIT: japp, ADSL

Skrivet av kex:

nej jag orkade inte gräva mer i det efter att det tillslut fungerade. jag var heller inte hemma när teknikern fixade det utan han var bara i trapphuset och grejade. men på telefon påstod han att han aldrig varit med om något liknande förut.

Bor i villa, så det låter inte som ett troligt problem. Vi har bara ett telefonjack, och m/r är det enda som sitter i det.

Skrivet av Mange43:

Jag är bara inne på min 2:a än så länge men kör den i bryggat läge med en riktig router

Jag har kört bryggat sen vi flyttade jacket till nätverksskrubben, vilket har fungerat mycket bättre, dock har vi med jämna mellanrum fått ny m/r. Tro mig, du kommer få fler.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande router ifrån BBB (Zyxel 2812 Gbit-router) och det konstaterades att det var fel i firmwaren. Gå in på routern och sätt den i bryggat läge, enda lösningen på problemet att internetuppkopplingen dör. Däremot har jag fortfarande en upstream som kommer upp i 45-58mbit som bäst trots att jag ska 100. har kvar deras gamla 100/100 switch vilken alltid kommer upp i 96-98. De påstår att de aldrig lyckats återskapa problemet i deras labb.

Har haft problemet i ett halvårs tid och ärendet ligger fortfarande öppet, har gått igenom 3st routrar men sa att det är meningslöst att skicka ut ett nytt eftersom problemet helt klart var kopplat till routern.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har plöjt igenom ett par - tre st av deras modem/routers också. Utan inverkan så tycks de bara lägga av helt plötsligt ibland. Inga jättestora problem i mitt tycke då de alltid skickat ett nytt inom rimlig tid och åtminstone där jag bor har de nästan aldrig några driftstörningar (kanske 1 - 2 ggr om året vanligtvis och då bara en kort stund eller så löses det direkt efter samtal med deras support).

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Har plöjt igenom ett par - tre st av deras modem/routers också. Utan inverkan så tycks de bara lägga av helt plötsligt ibland. Inga jättestora problem i mitt tycke då de alltid skickat ett nytt inom rimlig tid och åtminstone där jag bor har de nästan aldrig några driftstörningar (kanske 1 - 2 ggr om året vanligtvis och då bara en kort stund eller så löses det direkt efter samtal med deras support).

Kan hålla med om att det inte blir någon längre störning, med rent principiellt har jag svårt att förstå deras logik. Eftersom så många har problem med dem, och de får skicka ut så många nya borde de ju reagera. Hände dock någon gång att vi fick en använd (inte ens återställd, SSID:t var något i stil med "Johnssons wifi") router. Skickar de bara ut gamla som fungerar och hoppas att placeboeffekten ska hålla i sig i några månader eller?

Måste dock tillägga att deras support är väldigt trevlig och tillmötesgående.

Permalänk

Nu är minnet kort men för en 6-7 år när jag hade ADSL så strulade modemet på liknande sätt. Visade sig vara splitter/filtret som pajat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isaxi:

Kan hålla med om att det inte blir någon längre störning, med rent principiellt har jag svårt att förstå deras logik. Eftersom så många har problem med dem, och de får skicka ut så många nya borde de ju reagera. Hände dock någon gång att vi fick en använd (inte ens återställd, SSID:t var något i stil med "Johnssons wifi") router. Skickar de bara ut gamla som fungerar och hoppas att placeboeffekten ska hålla i sig i några månader eller?

Måste dock tillägga att deras support är väldigt trevlig och tillmötesgående.

Ja det är lite märkligt, mina har gått sönder till synes helt utan anledning. När allt väl har kopplats in har jag ytterst sällan varit framme och pillat på den, mer än att starta om den ibland. Kan ju tycka att det vore dags för dem att uppgradera till något mer hållbart, de har ju ändå kört med dessa i ganska många år vid det här laget.

Det verkar som att de bara tar hem de trasiga och lagar dem godtyckligt för att sedan packa om och skicka ut dem som nya.
Kan inget annat än att hålla med om att de har en , som du säger, trevlig och tillmötesgående support, sådant hjälper upp eventuella andra problem väldigt mycket.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isaxi:

Vi har telefonen inkopplad i denna, går det att få en sådan ändå tror du? Å andra sidan kan man ju slopa den fasta telefonen.
EDIT: japp, ADSL.

Jag hde en vanlig telefon pluggad rakt in i min en gång i tiden (via ip telefoni då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

nej jag orkade inte gräva mer i det efter att det tillslut fungerade. jag var heller inte hemma när teknikern fixade det utan han var bara i trapphuset och grejade. men på telefon påstod han att han aldrig varit med om något liknande förut.

Nej de kan inte ha varit med om så mycket, för det tycker jag att de säger varje gång..
"Detta har jag aldrig sett!?"

Permalänk
Medlem

Pratat med supporttekniker senast igår och idag, ny firmware är på g och jag skulle få mer info på torsdag/fredag. Än så länge vet vi alltså inte när den nya kommer eller vad den ska åtgärda, men åtminstone så borde man kunna ha den i routerläge utan att den dör en gång i timman och gör spel online omöjligt. Riktig skitrouter och teknikern jag pratade med igår kväll instämde "att den lämnade en del övrigt att önska".

Är ev. på g med att byta ut dessa mot annan modell också (obekräftat, men han visste att det har pratats en del om det). Som jag förstår det är egentligen problemet att en pålitlig gbit-router kostar strax runt 3000-4000:- vilket skulle bli rätt dyrt för BBB.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet och har fiber-anslutning från BBB. Har har haft ett antal , minst 4 st Zyxel-routrar fram och tillbaks mellan mig och deras servicepartner.
Nu har jag inte Zyxel längre utan föregångaren till den i beyggat läge med ip-telefon och ip-tv:n inkopplat i resten av mitt nät går via egen router , Asus så jag kan köra dual-band och slipper trängas med övriga grannar på 2.4 GHz bandet. Troligen vill BBB spara pengar på sin utrustning som de placerar ut vilket inte är bra för oss kunder...

Skrivet av trickysaer:

Pratat med supporttekniker senast igår och idag, ny firmware är på g och jag skulle få mer info på torsdag/fredag. Än så länge vet vi alltså inte när den nya kommer eller vad den ska åtgärda, men åtminstone så borde man kunna ha den i routerläge utan att den dör en gång i timman och gör spel online omöjligt. Riktig skitrouter och teknikern jag pratade med igår kväll instämde "att den lämnade en del övrigt att önska".

Är ev. på g med att byta ut dessa mot annan modell också (obekräftat, men han visste att det har pratats en del om det). Som jag förstår det är egentligen problemet att en pålitlig gbit-router kostar strax runt 3000-4000:- vilket skulle bli rätt dyrt för BBB.

Permalänk
Medlem

ZyXELs konsumentprodukter alltså... Rekommenderar också att du efterfrågar ett Xavi. Om du använder IPTV eller IP-telefoni kanske du är tvungen att hålla dig till de där modemen men med tanke på att du kör bryggat antar jag att så inte är fallet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730