Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köp av MTB

Tänkte köpa en MTB så jag ska börja motionera med cykeln för att bespara knäna lite slit, då det är min första motionscykel så tänker jag inte köpa något allt för dyrt.

Jag har kikat lite på denna: http://www.xxl.se/Root/Cykel/Terr%C3%A4ngcykel/Matts-Striker-...

Jag skulle vilja få lite mer tips om vad för cykel man bör börja med, jag hade tänkt köra både skog och i stan så jag vill kunna låsa framdämparna.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Vill du ha en cykel som faktiskt är tänkt för att användas till riktig träning så börjar valmöjligheterna runt 6-7 tkr om man beställer från Tyskland. Under detta, eller för samma pengar i Sverige, så är komponenter och dämpare inget att hänga i granen. Sannolikt inte hjul eller däck heller..

Permalänk
Medlem

Har varit lite i samma tankar, har funderat en del på:
http://www.bike-discount.de/shop/k2060/a64469/alpina-ht-530-s...

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vill du ha en cykel som faktiskt är tänkt för att användas till riktig träning så börjar valmöjligheterna runt 6-7 tkr om man beställer från Tyskland. Under detta, eller för samma pengar i Sverige, så är komponenter och dämpare inget att hänga i granen. Sannolikt inte hjul eller däck heller..

Ekonomin tillåter inte en cykel för dom pengarna i dagsläget, sedan har jag hört att då man kommer upp i summor där man snackar skivbromsar m.m. så kräver cykeln mycket mer underhåll, ingen aning om detta är sant eller inte. Jag är inte så tekniskt lagd kring cyklar att jag är bekväm att fixa sånt här.

För mig är det viktigaste att cykeln kommer att fungera bra att cykla mest i stan med men ändå fungerar i skog.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Ekonomin tillåter inte en cykel för dom pengarna i dagsläget, sedan har jag hört att då man kommer upp i summor där man snackar skivbromsar m.m. så kräver cykeln mycket mer underhåll, ingen aning om detta är sant eller inte. Jag är inte så tekniskt lagd kring cyklar att jag är bekväm att fixa sånt här.

För mig är det viktigaste att cykeln kommer att fungera bra att cykla mest i stan med men ändå fungerar i skog.

Cykeln som du länkade till har ju skivbromsar Jag tror att det är ett helt ok köp för 4,5k. Med det sagt så ska man inte begära för mycket, men cykling i stan och enklare stigar fixar den ju såklart. Univegan som Ramdac länkade till såg prisvärd ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Ekonomin tillåter inte en cykel för dom pengarna i dagsläget, sedan har jag hört att då man kommer upp i summor där man snackar skivbromsar m.m. så kräver cykeln mycket mer underhåll, ingen aning om detta är sant eller inte. Jag är inte så tekniskt lagd kring cyklar att jag är bekväm att fixa sånt här.

För mig är det viktigaste att cykeln kommer att fungera bra att cykla mest i stan med men ändå fungerar i skog.

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78438/zr-team-7-0.htm... är väl en standardrekommendation för instegsmtb.

Meka skivbromsar behöver inte vara krångligt alls. Hydrauliska bromsar är självjusterande så man alltid har beläggen på rätt avstånd från skivan. Bara lufta dom om dom börjar kännas lite "svampiga" vilket inte heller är speciellt svårt för en nybörjare med alla utmärkta guider på internet.

En cykel är inte raketforskning. Mycket löser man med sunt förnuft och lite basverktyg.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Cykeln som du länkade till har ju skivbromsar Jag tror att det är ett helt ok köp för 4,5k. Med det sagt så ska man inte begära för mycket, men cykling i stan och enklare stigar fixar den ju såklart. Univegan som Ramdac länkade till såg prisvärd ut.

Haha, jag använade skivbromsar som ett genrellt exempel mer än att det är just det området jag är okunnig på.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Haha, jag använade skivbromsar som ett genrellt exempel mer än att det är just det området jag är okunnig på.

att hydrauliska skivbromsar har överlägset minst underhåll i jämförelse med alternativen är ju en annan sak
måste det vara nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

att hydrauliska skivbromsar har överlägset minst underhåll i jämförelse med alternativen är ju en annan sak
måste det vara nytt?

Måste absolut inte vara nytt, men då är problemet att jag vet inte exakt vad jag letar efter och om allt är i bra skick. Har ingen i min närhet i dagsläget som vet mer än mig heller inom området

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Måste absolut inte vara nytt, men då är problemet att jag vet inte exakt vad jag letar efter och om allt är i bra skick. Har ingen i min närhet i dagsläget som vet mer än mig heller inom området

ah, med den budgeten är det nog svårt att få en cykel som har vettig låsbar framgaffel ny :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78438/zr-team-7-0.htm... är väl en standardrekommendation för instegsmtb.

Meka skivbromsar behöver inte vara krångligt alls. Hydrauliska bromsar är självjusterande så man alltid har beläggen på rätt avstånd från skivan. Bara lufta dom om dom börjar kännas lite "svampiga" vilket inte heller är speciellt svårt för en nybörjare med alla utmärkta guider på internet.

En cykel är inte raketforskning. Mycket löser man med sunt förnuft och lite basverktyg.

Köpte själv en sån här efter att min förra cykel blev stulen... Riktigt trevlig cykel för pengarna, rekommenderar den.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Köpte själv en sån här efter att min förra cykel blev stulen... Riktigt trevlig cykel för pengarna, rekommenderar den.

Ja det är mycket cykel för pengarna. Skaffade själv en Canyonhardtail (mycket hoj för pengarna det också) till mamma och hon är nöjd även om hon är sugen på fullgungare nu när jag övertala farsan att gå på det direkt

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Det blev denna! Är hittills jävligt nöjd, cyklat kanske 5 mil på den.
En jävligt dum fråga nu från en nybörjare som har med allt att cyklar att göra!
Det är nån sorts tryckventil på däcken, vilken sorts munstycke ska jag ha för att fylla på med luft?

http://www.dbs.no/bikes/dbs-invasion-t7-24s/

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Det blev denna! Är hittills jävligt nöjd, cyklat kanske 5 mil på den.
En jävligt dum fråga nu från en nybörjare som har med allt att cyklar att göra!
Det är nån sorts tryckventil på däcken, vilken sorts munstycke ska jag ha för att fylla på med luft?

http://www.dbs.no/bikes/dbs-invasion-t7-24s/

Racer eller bilventil. (Presta eller Schrader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Racer eller bilventil. (Presta eller Schrader)

Rekommenderar någon speciell pump? Har läst lite att pumpar som ska passa alla ventiler nöter på ventiler osv?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Fixat en pump nu, hur många bar ska man fylla på? Hittar inte att de står på däcken, lite spec:

LUPUS 9 22, RIGID, 22 TPI
Type:MTB Cross country
Use:Allround
TPI:22
Bead:Rigid
Compund:Single
Dimension:29x2.0
Color:Black

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Beror lite på var du kör och hur mycket du väger. Grötiga stigar så är det bra med lågt tryck (så länge inte däcket kränger eller det blir genomslagspunka). Börja på 2 bar och se om det slår igenom eller om det känns hårt.

Är det mycket grusväg/asfalt så fyll på lite mer.

Ligger på cirka 2 bar bak och 1,9-1,8 bar fram på min fullgungare vanligtvis. Skulle nog kunna går ner lite till. Väger 86-87 kg i enbart kallingar.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo