Permalänk
Medlem

Va är de för fel med butiker idag?

Tjena..

Ännu en gång köpte jag något från Webhallen, och fick paketet öppnad..
Köpte en Razer Mamba, och då jag haft den tidigare vet jag att paketet ska vara förseglad, samt att de ska vara repplast på musens glänsiga områden.
Men detta saknades..Dock såg paketet ny ut, med alla tillbehör..Men detta räcker inte för att få mig o bli lugn...Varför är den öppen?

Jag köpte direkt inget DEMO ex utan en ny för full pris...Då är de väl min rätt att få en förseglad förpackning..

Jag gör denna tråd för att fråga.. De är väl enligt LAG att jag ska få en förseglad då jag betalat för en?
Och jag har också märkt att detta händer allt mer nu för tiden... Varför köper konsumenter varor och lämnar tillbaka dem ...-.- Vet att flera personer köper varor, får defekta, men använder istället returrätt genom postordern istället för att säga att den är paj... Och slipper verkstaden o allt sånt service med massa waste tid...

Saken är den att nu fick jag den här musen...Gud vet ju varför den är öppen, samt varför den blev återlämnad..

Permalänk
Inaktiv

Lämna tillbaka den och köp en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Lämna tillbaka den och köp en ny?

Detta är nog största orsaken till det här problemet, folk som lämnar tillbaka saker hela tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kontakta butiken.

Allmänt sätt så tar butiker emot varor på retur och säljer vidare på villkor att produkten kommer in i stort oförändrat skick. I en detaljbutik jag jobbat i senaste tiden så tar vi vanligtvis emot returer och ställer varorna direkt på hyllan igen, även om emballaget må vara lite slitet. Då det ändå är produkten inuti kunden söker.

Citat:

De är väl enligt LAG att jag ska få en förseglad då jag betalat för en?

Nej.

Skrivet av BergHa:

Detta är nog största orsaken till det här problemet, folk som lämnar tillbaka saker hela tiden.

Du får det att låta som ett problem att konsumenter brukar sin rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

eller säljer produkter som har öppnats som fyndvara

Därför finns fyndvaror

Permalänk
Medlem

Att folk lämnar tillbaka saker på öppet köp istället för att göra det till ett garantiärende är väldigt enkelt - det är enklare att bara lämna tillbaka än att skicka in något för reparation, ofta kommer det då till en tredje part (verkstad) och då går det mycket snabbare att göra en ny beställning istället.
Butiker verkar inte heller kolla allt som kommer in i retur, men när det gäller garantier då jävlar ska det granskas.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ont: tycker du inte om att få en öppnad sak så får du väl prata med dem och se vad som händer.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Tjena..

Ännu en gång köpte jag något från Webhallen, och fick paketet öppnad..
Köpte en Razer Mamba, och då jag haft den tidigare vet jag att paketet ska vara förseglad, samt att de ska vara repplast på musens glänsiga områden.
Men detta saknades..Dock såg paketet ny ut, men alla tillbehör..Men detta räcker inte för att få mig o bli lugn...Varför är den öppen?

Jag köpte direkt inget DEMO ex utan en ny för full pris...Då är de väl min rätt att få en förseglad förpackning..

Jag gör denna tråd för att fråga.. De är väl enligt LAG att jag ska få en förseglad då jag betalat för en?
Och jag har också märkt att detta händer allt mer nu för tiden... Varför köper konsumenter varor och lämnar tillbaka dem ...-.- Vet att flera personer köper varor, får defekta, men använder istället returrätt genom postordern istället för att säga att den är paj... Och slipper verkstaden o allt sånt service med massa waste tid...

Saken är den att nu fick jag den här musen...Gud vet ju varför den är öppen, samt varför den blev återlämnad..

För att detta inte ska inträffa måste företaget avskaffa öppetköp.
Folk tar förgivet att kunna lämna tillbaka varan, men ofta vill kund inte få en vara som är öppnad. Tänk hur mycket pengar företagen skulle förlora om de skulle sänka priset på alla returer de lägger ut till försäljning igen, det skulle bli ohållbart.
De flesta, för att inte säga alla, förväntar sig en produkt i toppskick, med varenda klisterlapp kvar. Men när densamma lämnar tillbaka en vara på retur är det mer ofta än sällan det bara är snabbt ihopslängt tillbaka i lådan, och vissa saker såsom klisterlappar, påsar och till och med manualer fattas.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

I butiken jag jobbar har vi öppet köp för att vi säljer mycket saker som kunden måste få testa hemma, utan det hade vi inte sålt en enda pryl. Villkoret då är att produkter som ska returneras är helt kompletta, om produkten ser dassig ut tar vi inte tillbaka den, men om det handlar om fingeravtryck eller så så brukar vi putsa upp den så att den ser fräsch ut. Detta gäller produkter utan plombering. Ofta måste vi demonstrera produkter i butik och ibland köper kunden något annat, då åker produkten tillbaka på hyllplats. Förpackningen är då bruten och möjligtvis är plast borttagen, men produkten är felfri och i nyskick.

Öppet köp är något som är oerhört viktigt för kunden och för att säljarna ska kunna ge bra service. Om man förväntar sig öppet köp så får man gå med på att en produkt man köpt kan ha blivit testad tidigare, men givetvis ska den vara som ny om inget annat sagts.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV | Tab S9

Permalänk

jo till detta tema kan jag ju på peka att jag köpte mig ett Msi gtx 780. (dustinhome) nu vet jag inte hur det ska vara.
Men jag fick paketet och själv grafikkorts förpackningen var inte förseglat nån stans? känns som om de borde vara förseglat nånstans då det är större värde på de än en datormus...

Har era grafikkort varit förseglade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

jo till detta tema kan jag ju på peka att jag köpte mig ett Msi gtx 780. (dustinhome) nu vet jag inte hur det ska vara.
Men jag fick paketet och själv grafikkorts förpackningen var inte förseglat nån stans? känns som om de borde vara förseglat nånstans då det är större värde på de än en datormus...

Har era grafikkort varit förseglade?

Jag har köpt två ASUS-grafikkort de senaste åren, ett 560TI och ett 660. Inget av dem var förseglat.

Permalänk

känns jävligt dumt. och för dem pengarna kan man ju sätta en jävla tejp bit på var sin ända.
Nu kan ju vilket praktikant som helst gå in i affärens lager o dregla på grejer som han själv inte har råd med. no offens

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

För att detta inte ska inträffa måste företaget avskaffa öppetköp.
Folk tar förgivet att kunna lämna tillbaka varan, men ofta vill kund inte få en vara som är öppnad. Tänk hur mycket pengar företagen skulle förlora om de skulle sänka priset på alla returer de lägger ut till försäljning igen, det skulle bli ohållbart.
De flesta, för att inte säga alla, förväntar sig en produkt i toppskick, med varenda klisterlapp kvar. Men när densamma lämnar tillbaka en vara på retur är det mer ofta än sällan det bara är snabbt ihopslängt tillbaka i lådan, och vissa saker såsom klisterlappar, påsar och till och med manualer fattas.

Jag håller med. Klart de ska finnas öppet köp..Men De kan väl säga i hemsidan att jag kommer få en vara, som har öppnats tidigare samt testats.. Eller varför den då är öppen.. Att förvänta sig en försluten vara, och sedan få en som har öppnats ger ju personen, då mig själv många funderingar..som inte känns OK..:(

svar på borttagna inlägg borttagna
Permalänk
Skrivet av Hagge:

Jag håller med. Klart de ska finnas öppet köp..Men De kan väl säga i hemsidan att jag kommer få en vara, som har öppnats tidigare samt testats.. Eller varför den då är öppen.. Att förvänta sig en försluten vara, och sedan få en som har öppnats ger ju personen, då mig själv många funderingar..som inte känns OK..:(

Att uppdatera hemsidan varje gång det kommer in ett exemplar med bruten förpackning skulle ta en oerhörd tid, speciellt då det ofta är olika personer som har hand om returer och uppdatering websidan.
Sen brukar man inte lägga alla returer i ett separat fack och bestämma att denna personen ska ha denna, utan de läggs bland resterande av samma modell och betas av allt eftersom. Alltså kan man inte på förhand veta vem som kommer få en returvara.

Visa signatur

Permalänk

En vara som köps som ny ska vara oöppnad/försluten .. öppnad vara pga retur ska de inte kunna ta ut fullpris för tycker jag utan till rea hyllan med den .. som köpare skulle jag aldrig acceptera att få en öppnad vara.

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

En vara som köps som ny ska vara oöppnad/försluten .. öppnad vara pga retur ska de inte kunna ta ut fullpris för tycker jag utan till rea hyllan med den .. som köpare skulle jag aldrig acceptera att få en öppnad vara.

Då skulle man inte kunna erbjuda fullpris vid återköp heller. Utan kund får nöja sig med ett avdrag ifall denna skulle ångra sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förutom öppet köp har du distansköps lagen, som gör att köparen får inspektera vara, och skicka tillbaka den utan egentlig orsak (exempel kan man skicka tillbaka en tröja för färgen inte överensstämmer med hur den såg ut på din skärm pga lokala inställningar).

Om det inte är något fel på varan, och alla finns med i förpackningen, och ingen större åverkan på förpackningen så skulle jag inte klaga.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Då skulle man inte kunna erbjuda fullpris vid återköp heller. Utan kund får nöja sig med ett avdrag ifall denna skulle ångra sig.

affären kan inte sätta sig över lagen vad jag vet, så de måste erbjuda fullpris vid återköp/distanslagen, så om de nu får in en vara som är öppnad tycker JAG den ska ut i rea hyllan och affären själva får stå för den lilla förlusten.. jag som köpare ska inte behöva acceptera att få en öppnad vara som jag köpt som ny.

Permalänk
Avstängd

affären kan inte sätta sig över lagen vad jag vet, så de måste erbjuda fullpris vid återköp/distanslagen, så om de nu får in en vara som är öppnad tycker JAG den ska ut i rea hyllan och affären själva får stå för den lilla förlusten.. jag som köpare ska inte behöva acceptera att få en öppnad vara som jag köpt som ny.

Först säger du att butiken inte får sätta sig över lagen för att sedan säga att du tycker si och så.
Butiker säljer inte kartonger.. de säljer produkter och fungerar produkten.. Varför gnälla då?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är inget fel med butikerna... snarare på oss konsumenter som alltid jagar lägsta pris. Det är därför det blir såhär.

Själv tycker jag det är en ok kompromiss.

Permalänk

Vid ångerrätt ja. Öppetköp är ingen lag utan något butiker erbjuder själva.
Vad folk inte verkar förstå är att kundservice kostar pengar! Öppetköp, goodwill och allt som kommer därtill är dyrt.

Edit: Tänk om kund bara har brutit förseglingen men aldrig öppnat själva lådan? Ska den prissänkas lika mycket som en vara som har varit testad av kund? För att ta reda på hur skicket är på en produkt måste säljare öppna lådan själv vid retur och undersöka. Och då är lådan öppnad och antagligen påsar upplockade för att kolla skick. Är det skillnad på ifall en säljare gör det eller en kund?
Ja du förstår själv problemet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Först säger du att butiken inte får sätta sig över lagen för att sedan säga att du tycker si och så.
Butiker säljer inte kartonger.. de säljer produkter och fungerar produkten.. Varför gnälla då?

ja var det något som var oklart med mitt inlägg eller?

Permalänk

Fungerar varan och inte har några skador så är det inget att lägga ner någon tid på enligt mig, för du har ju garanti om något skulle vara fel. Visst är det lite surt när man köper något nytt, men det glömmer man snabbt.

P.S. Gud finns inte.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Jag förstår inte problemet riktigt. En öppnad kartong betyder ju inte på något sätt att varans skick är i farozonen. Affärens garantier och kundens reklamationsrätt löper fortfarande som för en "orörd" vara.
Den enda gången jag tycker att man kan gnälla på öppnade kartonger är ifall de är skadade och ifall kunden har köpt dem i samlarsyfte...

Permalänk
Medlem

vill du ha det så, så tycker jag är det är lite naivt. det kommer bli dyrt att köpa saker i så fall, eller att det kommer några specialbutiker för sådana som dig.

funkar varan som den ska och det inte finns något behov av plombering så kan man inte kräva det, enligt mig. Annars skulle fyndhyllan fyllas ganska fort. Den är ju till för demoex, fabriksreparerade varor, transportskador eller inkompletta varor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du får det att låta som ett problem att konsumenter brukar sin rätt.

Det är alltid ett problem då folk använder sina rättigheter på ett sådant sätt som förstör för andra. Konsumenträtt är ett privilegium som bara är hållbart så länge folk inte överutnyttjar systemet för egen vinst på andras bekostnad.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

ja ni grabbar får säga och tycka vad ni vill, men som jag sagt innan skulle JAG aldrig acceptera att få en öppnad vara om jag köpt den som ny ... öppnad vara är en begagnad vara enligt mej, och nu avslutar jag detta med en STOR [ . ] och ett [ ! ] och kanske en liten skvätt kaffe

Permalänk
Medlem

Bruten förpackning får ej säljas som ny vara utan man måste informera kunden om att förpackningen är bruten sedan tidigare, varan måste överensstämma med "beskrivningen" (dvs köper du en mus som ska vara inplastad så ska den vara det) av den samt att det är en fråga om garantier m.m. Får du en öppnad vara utan att tidigare blivit informerad av försäljaren har du rätt att kräva en ny eller häva köpet, anledningen till att man har 14 dagar inspektionsrätt på distansköp är för att man inte har möjlighet som kund att med försäljaren kolla att varan är som den ska.

Företag måste inte sälja varan billigare för att den varit öppnad men de måste informera om det, därav säljs varan oftast lite billigare för få kunder är villig att köpa en vara som redan är öppnad om de finns ett alternativ som inte är det för samma pris.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Bruten förpackning får ej säljas som ny vara utan man måste informera kunden om att förpackningen är bruten sedan tidigare, varan måste överensstämma med "beskrivningen" (dvs köper du en mus som ska vara inplastad så ska den vara det) av den samt att det är en fråga om garantier m.m. Får du en öppnad vara utan att tidigare blivit informerad av försäljaren har du rätt att kräva en ny eller häva köpet, anledningen till att man har 14 dagar inspektionsrätt på distansköp är för att man inte har möjlighet som kund att med försäljaren kolla att varan är som den ska.

Företag måste inte sälja varan billigare för att den varit öppnad men de måste informera om det, därav säljs varan oftast lite billigare för få kunder är villig att köpa en vara som redan är öppnad om de finns ett alternativ som inte är det för samma pris.

Men hur vet man om en produkt ska vara inplastad osv eller inte då? Skriver butiken inte det så kan det väl inte vara ett krav? Och när räknas en förpackning som bruten? Så fort lilla tejp-biten är borta eller vart går gränsen?

Sorry om jag är lite dryg ;D

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tack, äntligen någon som förstår mig..
Saken var att jag förvänta mig en oöppnat box.. Får jag en öppnat, så bli jag såklart besviken.. Men jag testade den nu.. Och tydligen funkar inte LED ljusen på musen.. Där har vi anledningen till att någon lämnat tillbaka den.. och förmodligen använd returrätt istället för garanti för att få ärandet över mycket snabbare..

Jag bryr mig inte om ljus direkt.. men köper man något ska allt funka, fast än man inte bryr sig om de..
Hade jag fått ett mail om att den va öppen hade jag inte vart så besviken... Och jag hade fortfarande inte brytt mig om jag fick rabatt... Men jag bryr mig när jag blir lurad.. och detta känns som ett skämt..

Skrivet av jimbow1234:

Men hur vet man om en produkt ska vara inplastad osv eller inte då? Skriver butiken inte det så kan det väl inte vara ett krav? Och när räknas en förpackning som bruten? Så fort lilla tejp-biten är borta eller vart går gränsen?

Sorry om jag är lite dryg ;D

Saken är ju att jag haft en Mamba tidigare, och den här såg verkligen öppnat ut... Man måste inte vara ett geni för att lista ut de:p De fanns bra med tecken..

Vart gränsen går.. T.ex om en tejp bit är borta.. de bryr jag personligen mig inte om.. men t.ex om man köper en skärm, så ska den ha plast där de är glossy.. runt skärmen t.ex. Och den har inte de.. men har istället fingeravtryck någonstans.. eller om skärmen verkar vara lite smutsig.. eller något ...typ som att de vikt en del av manualen...Så börjar jag ställa frågor..