Avtalsbrott av tv+bredbandsleverantör?
Hej på er
Har den seanaste månaden haft VÄLDIGA problem med min tv och bredbandsleverantör (Förkortas här efter till ToB), blir lite mycket text nu för det har varit många resor fram och tillbaka:
Allt började med att jag skulle sälja min lägenhet för att köpa hus, ringde då min ToB ca en månad innan jag flyttade för att föranmäla min flytt som skedde den 5 Juni 2013 (Sa då att allt skulle fungera på inflyttningsdagen), skulle då byta från fiber 100/10 till ADSL 24-30 samt flytta med samma kanalpaket.
Först och främst fick jag två leveranser av ToB:s router (fick dom runt 1:e Juni) som fördelar tv och internet samt två st tv boxar, även två bekräftelser på fast telefon, tänkte inte mer på de och kopplade in allt den 6 Juni för att kunna surfa, icke sa nicke, helt dött på både tv:n och datorn, ringde då och frågade varför det inte fungerade och fick svaret att vi ska kolla upp och återkomma den 10:e juni (Måndag).
Väntade tills 11 Juni och då ringde jag och frågade carför varken internet eller tv:n fungerade samnt varför de inte ringt upp, fick svaret att de har hittat felet och måste skicka ut en tekniker som kopplar om uttagen i huset och att han skulle komma den 12:e Juni, skitbra tänkte jag äntligen löser det sig:)
12 Juni: Teknikern var hemma och kopplade om uttaget (Jag var och jobbade men tjejen släppte in han så han kunde jobba) kommer hem och hon berättar att vi måste använda uttaget som är i garaget för det var det enda uttaget han kunde koppla in då han inte hade kopetens att flytta uttaget in i huset (Värt att nämna är att det är ca 25m från uttaget till mitten av huset och han är en "utbildad" tekniker), blir rasande då jag ser hur det ser ut efter i***ten och ringer mitt ToB och blir slussad runt i olika växlar och hamnar tillslut hos en som har hand om mobila frågor, lägger då ner och drar om uttaget själv, så jag kan ha routern inne i huset. (Internet fungerar efter att han har varit här, dock bara 8 mbit)
Ringer senare på kvällen för att få veta varför jag bara har 8 mbit och varför inte tv:n fungerar, får svaret:
Tv:n har vi missat i flytten men den ska vara igång senast den 20 Juni och han uppgraderar mitt internet till 60 mbit (inte som kompensation utan för att jag ville ha det snabbaste de kunde leverera till adressen, vilket var det jag bad om när jag beställde 24-30 mbit) som också ska börja fungera den 20 Juni.
15:e Juni: fick ett besked om att lämna tillbaka ena routern annars skulle jag debiteras 1200 kr, skickade iväg routern samma dag.
20:e Juni: startar tv:n och datorn, fortfarande ingen tv och fortfarande 8 mbit, ringer får svaret vänta till imorgon vi måste starta om våran station kl 00.00
22:e Juni: fortfarande ingen förändring, ringer igen och får beskedet att tidigaste inkopplingen kan ske den 28:e Juni pga av fel från deras sida
28:e Juni: forfarande ingen förändring, ringer igen och får svaret att vänta till midnatt, vilket just har skett så kan förstå att det tar ett tag att starta om och få i ordning på allt.
Till frågan:
När de har lovat mig nu 3 gånger att det ska fungera vid ett visst tillfälle men sen har det ändå varit utan förändring, borde det räknas som avtalsbrott (Muntligt dock men räknas väll fortfarande som ett giltligt avtal mellan två parter) ?
Samnt vad har jag för rättigheter att kräva i detta fall?
Tacksam för svar då jag börjar bli riktigt less på detta nu...
Uppdateringar kommer, detta kommer vara en logg för att minnas allt vid eventuella problem framöver
MvH