Avtalsbrott av tv+bredbandsleverantör?

Permalänk
Medlem

Avtalsbrott av tv+bredbandsleverantör?

Hej på er

Har den seanaste månaden haft VÄLDIGA problem med min tv och bredbandsleverantör (Förkortas här efter till ToB), blir lite mycket text nu för det har varit många resor fram och tillbaka:

Allt började med att jag skulle sälja min lägenhet för att köpa hus, ringde då min ToB ca en månad innan jag flyttade för att föranmäla min flytt som skedde den 5 Juni 2013 (Sa då att allt skulle fungera på inflyttningsdagen), skulle då byta från fiber 100/10 till ADSL 24-30 samt flytta med samma kanalpaket.

Först och främst fick jag två leveranser av ToB:s router (fick dom runt 1:e Juni) som fördelar tv och internet samt två st tv boxar, även två bekräftelser på fast telefon, tänkte inte mer på de och kopplade in allt den 6 Juni för att kunna surfa, icke sa nicke, helt dött på både tv:n och datorn, ringde då och frågade varför det inte fungerade och fick svaret att vi ska kolla upp och återkomma den 10:e juni (Måndag).

Väntade tills 11 Juni och då ringde jag och frågade carför varken internet eller tv:n fungerade samnt varför de inte ringt upp, fick svaret att de har hittat felet och måste skicka ut en tekniker som kopplar om uttagen i huset och att han skulle komma den 12:e Juni, skitbra tänkte jag äntligen löser det sig:)

12 Juni: Teknikern var hemma och kopplade om uttaget (Jag var och jobbade men tjejen släppte in han så han kunde jobba) kommer hem och hon berättar att vi måste använda uttaget som är i garaget för det var det enda uttaget han kunde koppla in då han inte hade kopetens att flytta uttaget in i huset (Värt att nämna är att det är ca 25m från uttaget till mitten av huset och han är en "utbildad" tekniker), blir rasande då jag ser hur det ser ut efter i***ten och ringer mitt ToB och blir slussad runt i olika växlar och hamnar tillslut hos en som har hand om mobila frågor, lägger då ner och drar om uttaget själv, så jag kan ha routern inne i huset. (Internet fungerar efter att han har varit här, dock bara 8 mbit)

Ringer senare på kvällen för att få veta varför jag bara har 8 mbit och varför inte tv:n fungerar, får svaret:
Tv:n har vi missat i flytten men den ska vara igång senast den 20 Juni och han uppgraderar mitt internet till 60 mbit (inte som kompensation utan för att jag ville ha det snabbaste de kunde leverera till adressen, vilket var det jag bad om när jag beställde 24-30 mbit) som också ska börja fungera den 20 Juni.

15:e Juni: fick ett besked om att lämna tillbaka ena routern annars skulle jag debiteras 1200 kr, skickade iväg routern samma dag.

20:e Juni: startar tv:n och datorn, fortfarande ingen tv och fortfarande 8 mbit, ringer får svaret vänta till imorgon vi måste starta om våran station kl 00.00

22:e Juni: fortfarande ingen förändring, ringer igen och får beskedet att tidigaste inkopplingen kan ske den 28:e Juni pga av fel från deras sida

28:e Juni: forfarande ingen förändring, ringer igen och får svaret att vänta till midnatt, vilket just har skett så kan förstå att det tar ett tag att starta om och få i ordning på allt.

Till frågan:
När de har lovat mig nu 3 gånger att det ska fungera vid ett visst tillfälle men sen har det ändå varit utan förändring, borde det räknas som avtalsbrott (Muntligt dock men räknas väll fortfarande som ett giltligt avtal mellan två parter) ?

Samnt vad har jag för rättigheter att kräva i detta fall?

Tacksam för svar då jag börjar bli riktigt less på detta nu...

Uppdateringar kommer, detta kommer vara en logg för att minnas allt vid eventuella problem framöver

MvH

Permalänk
Medlem

Inte så konstruktivt men låter som om du har felia... Hade sagt upp och bytat fortare än fan...

Permalänk
Medlem

Uppdatering: ringde idag då TV:n fortfarande inte fungerade samt fortfarande 8 mbit internet, hade blivit nått fel med nått vid bytet från 8 till 60 mbit så de hade blivit försenat, men lovade än en gång att allt ska vara fixat under måndag den 1 Juli

Står tveksam till att de kan fixa det tills på måndag men inte mycket att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Inte så konstruktivt men låter som om du har felia... Hade sagt upp och bytat fortare än fan...

Blir ev. Byte beror helt på vad de erbjuder som kompensation för allt, sen har det ju börjat bli lite komiskt allting så jag tänkte se hur länge det tar att få igång allt:)

Kommer uppdatering på måndag när jag ringt dom för samma problem för 8-9 gången:)

Permalänk
Hedersmedlem

Utförlig och bra beskrivning av något bedrövligt.

Påstod verkligen teknikern att han inte hade kompetens att flytta ett telefonuttag? Det är väl just det som han ska kunna? Vad är det som händer? Senaste gången jag hade tekniker ute, för två år sedan, var det riktigt duktigt folk, men Telia lejer väl andra, så det beror på lokala företaget. Förr hade de ju egna tekniker och det fungerade alltid kanon, tyvärr är den tiden borta.

Om det nu är Telia så har jag bara bra erfarenhet av Telia, men i ditt läge hade jag nog bytt leverantör eftersom din nuvarande uppenbart drabbats av härdsmälta. Helt otroligt illa. Jag skulle säga att de fått mer än tillräcklig tid och tillfällen att göra rätt för sig och ändå inte klarat av det och du därför har rätt att häva avtalet.

Mitt blodtryck hade varit uppe på dödliga nivåer om jag råkat ut för samma sak. Tur att du verkar lite mer sansad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Utförlig och bra beskrivning av något bedrövligt.

Påstod verkligen teknikern att han inte hade kompetens att flytta ett telefonuttag? Det är väl just det som han ska kunna? Vad är det som händer? Senaste gången jag hade tekniker ute, för två år sedan, var det riktigt duktigt folk, men Telia lejer väl andra, så det beror på lokala företaget. Förr hade de ju egna tekniker och det fungerade alltid kanon, tyvärr är den tiden borta.

Om det nu är Telia så har jag bara bra erfarenhet av Telia, men i ditt läge hade jag nog bytt leverantör eftersom din nuvarande uppenbart drabbats av härdsmälta. Helt otroligt illa. Jag skulle säga att de fått mer än tillräcklig tid och tillfällen att göra rätt för sig och ändå inte klarat av det och du därför har rätt att häva avtalet.

Mitt blodtryck hade varit uppe på dödliga nivåer om jag råkat ut för samma sak. Tur att du verkar lite mer sansad.

Om du tycker att detta är jobbigt, hör en kort historia om min situation när jag var yngre.

Flyttade från Norrort (sthlm) till Enköping (2006-01-03). Innan flytt hade vi varit i kontakt med Telia och skulle få deras 12-24Mbps-paket levererat tre dagar efter inflyttning.
Sagt och gjort; vi flyttade in och internet fungerade självfallet inte (villa kan tilläggas).
Det gick en vecka utan att det fungerade, så vi tog kontakt med dem; "Då vi har tekniska fel här hos oss kan vi ej koppla in er förrän nästa vecka". Tänkte att det inte gjorde någonting när vi ändå höll på att flytta in i samma veva (familj på sex pers. Mycket saker).

Ett par veckor gick utan någonting fungerande. Vi ringde dem igen och de sade att vi var köade för inkoppling (?!?!).

För att göra en kort historia ännu kortare så fick vi internet igen 2006-02-29 (vilket betyder att jag missade release utav WoWs första expansion TBC - GRRRR).

Bodde där i cirka 1,5år. Vi fick inte högre än 8Mbps, samt nedtid varannan dag ungefär "tack vare problem med Scanova och vår tekniska avdelning". Problem med Scanova samt deras egna tekniska avdelning i nästan två år? Njae.

Vägrar Telia stenhårt. Gav dem ett försök när jag bodde utanför Norrköping också. De levererade då 9.7Mbps istället för 24Mbps - nedtid varje gång telefonen ringde (2008). De skickade ut tekniker efter tekniker för att dra om telefonjacket (gjorde det själv efter drygt ett år utav misslyckande från deras håll).

SKITBRA ANNARS! (sarkasmen är hög som bara den)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Om du tycker att detta är jobbigt, hör en kort historia om min situation när jag var yngre.

Flyttade från Norrort (sthlm) till Enköping (2006-01-03). Innan flytt hade vi varit i kontakt med Telia och skulle få deras 12-24Mbps-paket levererat tre dagar efter inflyttning.
Sagt och gjort; vi flyttade in och internet fungerade självfallet inte (villa kan tilläggas).
Det gick en vecka utan att det fungerade, så vi tog kontakt med dem; "Då vi har tekniska fel här hos oss kan vi ej koppla in er förrän nästa vecka". Tänkte att det inte gjorde någonting när vi ändå höll på att flytta in i samma veva (familj på sex pers. Mycket saker).

Ett par veckor gick utan någonting fungerande. Vi ringde dem igen och de sade att vi var köade för inkoppling (?!?!).

För att göra en kort historia ännu kortare så fick vi internet igen 2006-02-29 (vilket betyder att jag missade release utav WoWs första expansion TBC - GRRRR).

Bodde där i cirka 1,5år. Vi fick inte högre än 8Mbps, samt nedtid varannan dag ungefär "tack vare problem med Scanova och vår tekniska avdelning". Problem med Scanova samt deras egna tekniska avdelning i nästan två år? Njae.

Vägrar Telia stenhårt. Gav dem ett försök när jag bodde utanför Norrköping också. De levererade då 9.7Mbps istället för 24Mbps - nedtid varje gång telefonen ringde (2008). De skickade ut tekniker efter tekniker för att dra om telefonjacket (gjorde det själv efter drygt ett år utav misslyckande från deras håll).

SKITBRA ANNARS! (sarkasmen är hög som bara den)

Jag har haft telia vdsl2 30-60mbit/s med telia i ca ett års tid bor några kilometer från stan i en mindre stad får ut 47 ner och 11 upp har ping i spel oftast under 10 vilket är bra för vdsl, inte ett enda problem hittills och deras kundtjänst som jag behövt ringa vid ett tillfälle var trevliga och hjälpsamma. Telia kanske inte är bäst men dom är bra mycket bättre än de flesta andra i samma bransch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Inte så konstruktivt men låter som om du har felia... Hade sagt upp och bytat fortare än fan...

Telia kan reboota dslammen på distans så det rimmar illa med att dom säger att nästa reboot ska ske ett visst klockslag.

Jag tycker mer att det låter som BBB isåfall.

Telia lejer väl ut till Relacom, dom är väldigt duktiga och klarar utan problem att flytta uttag. Iaf om det verkligen var en tekniker som kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Telia kan reboota dslammen på distans så det rimmar illa med att dom säger att nästa reboot ska ske ett visst klockslag.

Jag tycker mer att det låter som BBB isåfall.

Telia lejer väl ut till Relacom, dom är väldigt duktiga och klarar utan problem att flytta uttag. Iaf om det verkligen var en tekniker som kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sommarjobbstider nu....
(Jag jobbade själv 4 somrar som just en såndär teletekniker.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Det är sommarjobbstider nu....
(Jag jobbade själv 4 somrar som just en såndär teletekniker.)

Ah ok då förstår jag.

Och det var tydligen Telia han har som operatör, han kommer iaf att få en bra kompensation, 14 dagar ger över 800 kronor plus att man kan förhandla ännu mer själv, gratis modem och box plus avdrag på faktura tycker jag låter rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Hej på er

Har den seanaste månaden haft VÄLDIGA problem med min tv och bredbandsleverantör (Förkortas här efter till ToB), blir lite mycket text nu för det har varit många resor fram och tillbaka:

Allt började med att jag skulle sälja min lägenhet för att köpa hus, ringde då min ToB ca en månad innan jag flyttade för att föranmäla min flytt som skedde den 5 Juni 2013 (Sa då att allt skulle fungera på inflyttningsdagen), skulle då byta från fiber 100/10 till ADSL 24-30 samt flytta med samma kanalpaket.

Först och främst fick jag två leveranser av ToB:s router (fick dom runt 1:e Juni) som fördelar tv och internet samt två st tv boxar, även två bekräftelser på fast telefon, tänkte inte mer på de och kopplade in allt den 6 Juni för att kunna surfa, icke sa nicke, helt dött på både tv:n och datorn, ringde då och frågade varför det inte fungerade och fick svaret att vi ska kolla upp och återkomma den 10:e juni (Måndag).

Väntade tills 11 Juni och då ringde jag och frågade carför varken internet eller tv:n fungerade samnt varför de inte ringt upp, fick svaret att de har hittat felet och måste skicka ut en tekniker som kopplar om uttagen i huset och att han skulle komma den 12:e Juni, skitbra tänkte jag äntligen löser det sig:)

12 Juni: Teknikern var hemma och kopplade om uttaget (Jag var och jobbade men tjejen släppte in han så han kunde jobba) kommer hem och hon berättar att vi måste använda uttaget som är i garaget för det var det enda uttaget han kunde koppla in då han inte hade kopetens att flytta uttaget in i huset (Värt att nämna är att det är ca 25m från uttaget till mitten av huset och han är en "utbildad" tekniker), blir rasande då jag ser hur det ser ut efter i***ten och ringer mitt ToB och blir slussad runt i olika växlar och hamnar tillslut hos en som har hand om mobila frågor, lägger då ner och drar om uttaget själv, så jag kan ha routern inne i huset. (Internet fungerar efter att han har varit här, dock bara 8 mbit)

Ringer senare på kvällen för att få veta varför jag bara har 8 mbit och varför inte tv:n fungerar, får svaret:
Tv:n har vi missat i flytten men den ska vara igång senast den 20 Juni och han uppgraderar mitt internet till 60 mbit (inte som kompensation utan för att jag ville ha det snabbaste de kunde leverera till adressen, vilket var det jag bad om när jag beställde 24-30 mbit) som också ska börja fungera den 20 Juni.

15:e Juni: fick ett besked om att lämna tillbaka ena routern annars skulle jag debiteras 1200 kr, skickade iväg routern samma dag.

20:e Juni: startar tv:n och datorn, fortfarande ingen tv och fortfarande 8 mbit, ringer får svaret vänta till imorgon vi måste starta om våran station kl 00.00

22:e Juni: fortfarande ingen förändring, ringer igen och får beskedet att tidigaste inkopplingen kan ske den 28:e Juni pga av fel från deras sida

28:e Juni: forfarande ingen förändring, ringer igen och får svaret att vänta till midnatt, vilket just har skett så kan förstå att det tar ett tag att starta om och få i ordning på allt.

Till frågan:
När de har lovat mig nu 3 gånger att det ska fungera vid ett visst tillfälle men sen har det ändå varit utan förändring, borde det räknas som avtalsbrott (Muntligt dock men räknas väll fortfarande som ett giltligt avtal mellan två parter) ?

Samnt vad har jag för rättigheter att kräva i detta fall?

Tacksam för svar då jag börjar bli riktigt less på detta nu...

Uppdateringar kommer, detta kommer vara en logg för att minnas allt vid eventuella problem framöver

MvH

Om det har gått längre tid än 3 månader utan en fungerande tjänst har du rätt att säga upp den utan att behöva betala en extra krona.
Har det inte gjort det, då får du helt enkelt vänta tills tjänsten är igång. Självfallet ska du inte betala för tjänsten under den tiden. Bara att säga det till din operatör.

Permalänk

Överjävligt dåligt. Byt leverantör skulle jag säga. Har själv problem hemma, kör via 4G nu, men ska få fiber 100/100 tills vintern kommer. Varat bredband är snabbt, men det är inte så ofta man får njuta av hastigheten. Dålig stabilitet och riktigt dålig räckvidd. Har 5 extenders+router på ca 200m2 och wi-fi fungerar ändå inte i köket.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Telia kan reboota dslammen på distans så det rimmar illa med att dom säger att nästa reboot ska ske ett visst klockslag.

Jag tycker mer att det låter som BBB isåfall.

Telia lejer väl ut till Relacom, dom är väldigt duktiga och klarar utan problem att flytta uttag. Iaf om det verkligen var en tekniker som kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? Hade och göra med felia för några veckor sedan och inte fan kunde dom reboota portar eller något, hade problem med en kompis bredband där det låst sig och han fick inte ut mer än 1 mbit så ringde dom och bad dom starta om porten han låg på men det gick då inte, stänga av modemet och vänta i två timmar var vad vi fick göra

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Ah ok då förstår jag.

Och det var tydligen Telia han har som operatör, han kommer iaf att få en bra kompensation, 14 dagar ger över 800 kronor plus att man kan förhandla ännu mer själv, gratis modem och box plus avdrag på faktura tycker jag låter rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra kompensation och telia rimmar dåligt, i så fall är det något nytt...

Även vi hade problem med telia Adsl 24mbit runt 2005-2006, fick ut 1-5mbit beroende på inget mönster samt att nätet kopplade ner i mellan 30 sec och 15 min ungefär 1-2 gånger per timme. Tog 13 månader med 69 felanmälningar och 9 utskickade tekniker att lösa (sista teknikern var den ända som gjorde mer än att starta om modemet typ...) då det upptäcktes att det var något fel på den nedgrävda kabeln, han kunde se på metern med sitt instrument som alla "tekniker" borde ha. Efter de första 8 teknikerna var det bara att ringa in en ny felanmälan samma kväll igen.
Kompensationen för detta blev att vi fick tillbaka halva kostnaden för de senaste 13 månaderna för det hade ju funkat lite samt en månad fritt bredband efteråt som plåster på såren..

Permalänk
Medlem

Undrar hur det gick idag, blev det någon förändring TS?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Uppdatering: 1 Juli 2012 Kommer hem från jobbet och startat tv:n samt dator för att se om allt har kommit igång som jag blev lovad på Fredagen den 28:e Juni, fortfarande ingen bild på tv, fortfarande bara 8 mbit på datorn...

Föga förvånad så ringer jag än en gång till ToB för att kolla varför det ska va så svårt att få igång de, svaret blir att det ska komma igång senast kl 00:00 ikväll (är tveksam). Är 4:e eller 5:e gången jag fått detta svaret nu...

Men men vem vet imorgon kanske det fungerar!:) (<-- Stark ironi)

Uppdatering kommer imorgon

MvH

Permalänk
Medlem

Tackar för all feedback!

Samt skönt att jag inte är ensam om strul när det gäller TV och Internetleverantörer, verkar vara svåra saker det där med att leverera vad kunden har beställt;)

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sej jag har 3 hål i väggen med comhem och det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmomento:

Hoppas det löser sej jag har 3 hål i väggen med comhem och det fungerar

Har nog också snart 3 hål i väggen av all frustration:P