Permalänk
Avstängd

Bästa processor för högst 2500kr

Tjena, jag är då ute efter en processor för runt 2000-2500 som högst, helst intel.. (k) version måste det vara isåfall.
Jag vill kunna överklocka den en hel del, då jag har en 3770, 3,4 ghz. Jag tycker inte om min nuvarande processor och kommer därmed sälja den.
Om ni har några bra förslag så tycker jag att ni ska länka/skriva de ni tycker skulle passa mig
MVH/// uranfagit.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

inte haswell?

Permalänk
Skrivet av uranfagit.:

inte haswell?

Jo, men då måste du köpa nytt moderkort! om du tar en Ivy bridge processor behöver du bara byta ut den du har nu!

Permalänk
Medlem

i7 3770K helt enkelt

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits!
2500 kr, dock till en helt ny dator i augusti så moderkort måste jag upgradera ändå.
Haswell för mig?
Har bestämt mig för att vänta till augusti pga rekommendationer att vänta på Haswell antagligen för att köpa Haswell eller se priserna på Ivy sjunka.

Permalänk

kanske inte nyaste i7:an men den är lite billigare och sandy bridge klockar bättre om du ska göra det
http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7_2700k_3%2c5ghz_soc...
Ta 5% rabatt på det så blir det 2265kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

kanske inte nyaste i7:an men den är lite billigare och sandy bridge klockar bättre om du ska göra det
http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7_2700k_3%2c5ghz_soc...
Ta 5% rabatt på det så blir det 2265kr

Vad är poängen med Haswell om en ett och ett halvt år gammal processor tycks ha samma prestanda och överklockar till gott över 4 GHz?
Är de nya snabbare på något sätt ändå? Kallare? Energisnålare?
Om man tittar på nya processorer är Intel Core i7-4770K som ligger etta på Prisjakt just nu den som fångar mitt öga direkt.
Utan att vara insatt i processorer så tycks ju inte hela världen skilja dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Vad är poängen med Haswell om en ett och ett halvt år gammal processor tycks ha samma prestanda och överklockar till gott över 4 GHz?
Om man tittar på nya processorer är Intel Core i7-4770K som ligger etta på Prisjakt just nu den som fångar mitt öga direkt.

I stockhastighet är en i7 4770k 15-20% snabbare än en i7 2600k, så samma prestanda är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

I stockhastighet är en i7 4770k 15-20% snabbare än en i7 2600k, så samma prestanda är det inte.

Okay, något sånt jag trodde.

Permalänk
Medlem

du får ju säkert 1500kr för din i7 3770 begagnat så då har du bara lagt 1200kr på en ny i7 3770k men kom ihåg att de inte är några överklockningsmonster vanligtvis,, min stannar vid 4.4ghz och blir alldelles för varm med NH-D14 och H100 som jag testat och inget hjälper, måste antagligen ta av IHS och byta kylpasta och ta bort limmet eller kanske lappa?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Jag tycker att skillnaden på prestanda mellan Ivy och Haswell är lite för blygsam för att uppgradera medan överklockningspotensialen bara blir sämre och sämre, Sandy Bridge var bättre än Ivy Bridge som i sin tur är bättre än Haswell. Att den inbyggda grafikdelen blir bättre och bättre skiter jag i då det är en bra bit upp till ens mellanregistret av grafikkort.

Ett urklipp från Wikipedia ang. Haswell;

"Compared to Ivy Bridge:

Approximately 8% better vector processing performance.
4%-6% IPC (instructions per clock) increase.
3% faster single-threaded performance.
5% faster multi-threaded performance.
Non K models are completely locked and cant be overclocked at all unlike Ivy.
Haswell is around 10°C-15°C hotter than Ivy Bridge when overclocked and does not seem to break the 4.2-4.4 GHz mark nearly as easily. Haswell draws around 30 W more under load than Ivy Bridge.)
A 4% increase in sequential CPU performance (eight execution ports per core versus six).
Up to 25% performance increase over the integrated HD4000 GPU (Haswell HD4600 vs Ivy Bridge's built-in Intel HD4000)."

Men det är klart, det blir svårt att undvika Haswell eller nästa gen när det är dags att uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Jag tycker att skillnaden på prestanda mellan Ivy och Haswell är lite för blygsam för att uppgradera medan överklockningspotensialen bara blir sämre och sämre, Sandy Bridge var bättre än Ivy Bridge som i sin tur är bättre än Haswell. Att den inbyggda grafikdelen blir bättre och bättre skiter jag i då det är en bra bit upp till ens mellanregistret av grafikkort.

Ett urklipp från Wikipedia ang. Haswell;

"Compared to Ivy Bridge:

Approximately 8% better vector processing performance.
4%-6% IPC (instructions per clock) increase.
3% faster single-threaded performance.
5% faster multi-threaded performance.
Non K models are completely locked and cant be overclocked at all unlike Ivy.
Haswell is around 10°C-15°C hotter than Ivy Bridge when overclocked and does not seem to break the 4.2-4.4 GHz mark nearly as easily. Haswell draws around 30 W more under load than Ivy Bridge.)
A 4% increase in sequential CPU performance (eight execution ports per core versus six).
Up to 25% performance increase over the integrated HD4000 GPU (Haswell HD4600 vs Ivy Bridge's built-in Intel HD4000)."

Men det är klart, det blir svårt att undvika Haswell eller nästa gen när det är dags att uppgradera.

Nåväl. Jag har 2.8 GHz just nu så vad som helst som får mig upp till 4 GHz vore lysande.
Någonstans måste man ju stanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Nåväl. Jag har 2.8 GHz just nu så vad som helst som får mig upp till 4 GHz vore lysande.
Någonstans måste man ju stanna?

Det har du ju rätt i faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen vill folk ha tillbaka GHz-racet.

Vad är det för fel med prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Uppenbarligen vill folk ha tillbaka GHz-racet.

Vad är det för fel med prestanda?

Det är väl svårare att uttrycka kortfattat kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Det är väl svårare att uttrycka kortfattat kanske?

Jo, förvisso. Men man kunde ju tro att folk på ett entusiastforum skulle ha vett att uppskatta högre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jo, förvisso. Men man kunde ju tro att folk på ett entusiastforum skulle ha vett att uppskatta högre prestanda.

Ett entusiastforum med ordet "clockers" i namnet.

Att Haswell är ett litet steg upp på prestandastegen är väl en självklarhet, annars skulle Intel ligga risigt till, men det skiljer väldigt lite i jämförelse med Ivy Bridge. När Ivy kom så var det lika liten anledning att uppgradera då, (från Sandy) men det är ju bra i och för sig då man sparar en slant.

Självklart är Haswell något man ska välja om man inte har Sandy Bridge eller Ivy Bridge men en uppgradering från någon av dessa känns inte som en jättevinst, speciellt om man gillar att klocka. Det skulle väl i så fall vara om man inte har, (eller vill ha) ett grafikkort då Intels egna HD Graphics är en av de "stora" förbättringarna.
Det känns som Intel, (och alla andra för den delen) tittar mer åt den mobila marknaden när allt krymper och behöver allt mindre energi, (så länge man inte ska klocka förstås, då Haswell behöver mer energi än tex Ivy).
Hur som helst så ska man väl inte klaga, det är väl tur att utvecklingen går framåt, jag menar bara att den skulle kunna gå lite mer dit jag vill, he he.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Ett entusiastforum med ordet "clockers" i namnet.

Att Haswell är ett litet steg upp på prestandastegen är väl en självklarhet, annars skulle Intel ligga risigt till, men det skiljer väldigt lite i jämförelse med Ivy Bridge. När Ivy kom så var det lika liten anledning att uppgradera då, (från Sandy) men det är ju bra i och för sig då man sparar en slant.

Självklart är Haswell något man ska välja om man inte har Sandy Bridge eller Ivy Bridge men en uppgradering från någon av dessa känns inte som en jättevinst, speciellt om man gillar att klocka. Det skulle väl i så fall vara om man inte har, (eller vill ha) ett grafikkort då Intels egna HD Graphics är en av de "stora" förbättringarna.
Det känns som Intel, (och alla andra för den delen) tittar mer åt den mobila marknaden när allt krymper och behöver allt mindre energi, (så länge man inte ska klocka förstås, då Haswell behöver mer energi än tex Ivy).
Hur som helst så ska man väl inte klaga, det är väl tur att utvecklingen går framåt, jag menar bara att den skulle kunna gå lite mer dit jag vill, he he.

Precis, det är liksom inte värt att lägga ut 2500 kr för 5% extra prestanda, Ts borde lägga pengarna på något annat tex en SSD om det saknas eller liknande. En 120Hz skärm vore inte fel heller.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Kom fram till i7-4770k här och nån annan snackar om en processor av äldre generation men i inget mindre än grafikkortsdelen av forumet så fick jag tips om att i5-4760k skulle vara ett bättre val än 4770k.

Så 4770k, 4760k eller något äldre än Haswell som kanske går att överklocka något bättre?

Permalänk
Medlem

Blev ganska osäker på i5 vs i7.
Använder inga tunga program. Men spelar gör jag och jag är väldigt intresserad av att spela in gameplay och redigera video i den mån som krävs för att göra presentabla gameplayvideos.
Idag skär inspelning ner frameraten till typ hälften.
Klarar alla nya processorer detta avsevärt bättre än äldre eller är detta ett tillfälle då en i7 skulle ha en egg över i5?

Dock visar Sweclockers test ingen skillnad alls av spelprestanda mellan 3570, 3770, 4670 eller 4770 och av dessa är 4670 billigast.
Såg dock någon skriva att de hade 20% bättre fps i Metro-spelet med en i7.
Det skrivs också om att PS4 ska använda mer threading eller något sånt och att det bör bli mer sånt även på PC snart. Jag vill ju vara ”framtidssäker”.

All fakta pekar på 4670k... blir nog den.

Men förresten: vad låter en i7 en göra, om man kanske tänker på vad jag kan göra snarare än vad jag redan gör? Någon märkbar prestandaökning i verkliga situationer där man har bakgrundsprogram igång, kanske några fönsterprogram som iTunes och samtidigt spelar in gameplay eller liknande situationer? Samtidigt som man har några fps och temperaturloggare igång?

Eller är en i7 helt enkelt slöseri om man inte regiderar foton eller video?