Hur mycket ska man investera i en lång HDMI-kabel?

Permalänk

Hur mycket ska man investera i en lång HDMI-kabel?

Hej, har tänkt köpa mig en 10m hdmi-kabel för att kunna koppla min tv till datorn. Dock så finns det väldigt många olika varianter där priset varierar kraftigt. Efter att ha gjort lite snabbt googlande så verkar det som att när handlar om korta kablar så fungerar de billiga lika bra som de dyra. Det verkar dock råda lite skilda meningar om samma princip gäller vid långa kablar.

Jag har inte en jättestor budget och vill därför köpa en så billig kabel som möjligt, men samtidigt vill jag inte köpa något som ger ett dåligt resultat. Så min fråga är om det duger men en kabel för runt 100 kr, om man ska gå upp till 300-400 kr eller om man behöver ha en ännu dyrare kabel än så.

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/hdmi-kabel-v1-4-1080p-svart-platt-10m-...

Sådan här köpte jag för 2-3 månader sen Utmärkt resultat tycker jag! Kör från dator till 32tum TV. Är ingen expert inom området men i mina ögon är det perfekt.

Permalänk

har en 15m deltaco kabel som funkar kanon kosta väll 299:- eller nått.

dock får man vad man betalar för inte bildmässigt iom att en digital signal inte kan bli sämmre utan antingen får man bild eller inte.

dyrare kablar tål (oftast) mer stryk fysiskt och är provade i extrema förhållanden för att den verkligen ska klara allt till 100%.

medans de billigare har tunnare ledningar sämre isolering osv som gör den ömtåligare eller inte klarar att böjas lika hårt samtidigt som de bara är lite mer grundläggande testade att de klarar vad specarna säger men behöver inte klara mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

räcker 7 meter så finns det några här http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/... som kostar 79kr

Permalänk
Medlem

Du ska inte ens fundera på saken. Köp en billig från Deltaco eller liknande.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Digitala kablar spelar det ingen roll hur mycket du betalar för, dom antingen fungerar eller inte. Ingen skillnad i hur "bra" dom fungerar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.