Dator blir segare och segare, är min ssd kass?

Permalänk

Dator blir segare och segare, är min ssd kass?

Min dator har börjat bete sig lite märkligt.

W7 SP1, allt uppdaterat.
MSI Z77A-G43
Intel Core i5-3570K 3,4GHz
8GB ram.
2x SSD, 3*HDD + en extern
AMD Radeon HD7950

"Renoverad" vid årskskiftet.
Till en början gick den toppen men efter några veckor med normalt användande blev den plötsligt väldigt seg i starten.

Det är så pass länge sen så jag är inte vet om jag hade installerat något precis före eller så, jag tror inte det för då hade jag väl gissat på att det var det.

Nu går det upp och ner.
Boot till startskärm tar ett par sekunder.
Efter inloggning tar det ofta en halvminut på "välkommen"-rutan, ibland går det snabbt. Väl inne i windows blir det flera varianter:
- ibland ett par tre minuter där grejer verkar laddas men det tar en bra stund från det att man startar ex webläsare tills den ens markeras som startad.
- ibland i princip fryst, händer ingenting på en lång stund, så fort man klickar på något från taskbaren så låses den.
- ibland helt fryst, musen rör sig inte på 3-4 minuter.
- och en gång fryst "på riktigt", så att inget händer alls.
- någon enstaka gång går det faktiskt snabbt.
Ibland segar den ner totalt, låt säga om jag öppnar en 20-30 flikar samtidigt i ff. Jag kan då inte starta andra program, allt står still en lång stund.

Jag tycker att det inte borde bli så med fyra kärnor?

Jag har försökt att starta resursövervakaren så fort datorn startar men ser inget skumt.
Jag har testat windows inbyggda minnescheck, inga konstigheter.
Temperaturer verkar fine.
Till saken hör ev. att utforskaren kraschade om och om igen vid en uppstart för några dagar sen. Bara en uppstart dock.
Försök 1 på sfc /scannow i det läget gav en blåskärm, men det kan ha varit för att jag gjorde andra grejer samtidigt.
Försök 2 funkade och sa att allt var fine.

Det jag misstänker är att system-ssdn inte är bra. Systemdisken är en Verbatim 128gb Sata II, som tydligen har haft lite problem. Detta har jag fixat, se http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1176985-flytta-run...
eller http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1150481-verbatim-2... som jag följde.

Förslag hur jag går vidare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

Det jag misstänker är att system-ssdn inte är bra. Systemdisken är en Verbatim 128gb Sata II, som tydligen har haft lite problem. Detta har jag fixat, se http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1176985-flytta-run...
eller http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1150481-verbatim-2... som jag följde.

Förslag hur jag går vidare?

Ladda ner CrystalDiskInfo och kör programmet. SSD blir långsamare med tiden och speciellt om de skrivit mycket data. Sedan är det en SATA II SSD vilket betyder att den är ungefär 50% så snabb av vad dagens SATA III SSD är. Långsam dator kan ju också bero på virus eller så kanske du har mycket som går igång när datorn startas? Detta kan du kolla genom att skriva msconfig i sökfältet och sedan gå till fliken autostart.

Permalänk

Koppla ur alla diskar utom ssd och testa.

Permalänk

Toppen. Jag testar CrystalDiskInfo först.

Jag har en hel del grejer vid uppstart (dropbox + google drive + skydrive, t ex), och jag kan köpa att det segar ner. Men varför blir det då så varierande?
Men jag antar att jag får avbocka i princip allt och se om det blir någon skillnad. Lite meck att koppla ur övriga diskar, så jag väntar helst med det så länge det går.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där låter bekant. 30-sekunders frysningar med Sandforce-kontroller när man försöker skriva och läsa från disken samtidigt. Dock så ska det inte ske med så pass modernt Intelchipset som du har.

Kan du bekräfta vilken SSD-modell du har? Är det raidade diskar?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem

Undvik budget-SSD så bör du slippa problem. Jag tror alltså att dina problem är helt SSD-relaterade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Lätt att säga nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

Min dator har börjat bete sig lite märkligt.

W7 SP1, allt uppdaterat.
MSI Z77A-G43
Intel Core i5-3570K 3,4GHz
8GB ram.
2x SSD, 3*HDD + en extern
AMD Radeon HD7950

"Renoverad" vid årskskiftet.
Till en början gick den toppen men efter några veckor med normalt användande blev den plötsligt väldigt seg i starten.

Det är så pass länge sen så jag är inte vet om jag hade installerat något precis före eller så, jag tror inte det för då hade jag väl gissat på att det var det.

Nu går det upp och ner.
Boot till startskärm tar ett par sekunder.
Efter inloggning tar det ofta en halvminut på "välkommen"-rutan, ibland går det snabbt. Väl inne i windows blir det flera varianter:
- ibland ett par tre minuter där grejer verkar laddas men det tar en bra stund från det att man startar ex webläsare tills den ens markeras som startad.
- ibland i princip fryst, händer ingenting på en lång stund, så fort man klickar på något från taskbaren så låses den.
- ibland helt fryst, musen rör sig inte på 3-4 minuter.
- och en gång fryst "på riktigt", så att inget händer alls.
- någon enstaka gång går det faktiskt snabbt.
Ibland segar den ner totalt, låt säga om jag öppnar en 20-30 flikar samtidigt i ff. Jag kan då inte starta andra program, allt står still en lång stund.

Jag tycker att det inte borde bli så med fyra kärnor?

Jag har försökt att starta resursövervakaren så fort datorn startar men ser inget skumt.
Jag har testat windows inbyggda minnescheck, inga konstigheter.
Temperaturer verkar fine.
Till saken hör ev. att utforskaren kraschade om och om igen vid en uppstart för några dagar sen. Bara en uppstart dock.
Försök 1 på sfc /scannow i det läget gav en blåskärm, men det kan ha varit för att jag gjorde andra grejer samtidigt.
Försök 2 funkade och sa att allt var fine.

Det jag misstänker är att system-ssdn inte är bra. Systemdisken är en Verbatim 128gb Sata II, som tydligen har haft lite problem. Detta har jag fixat, se http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1176985-flytta-run...
eller http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1150481-verbatim-2... som jag följde.

Förslag hur jag går vidare?

Jag köpte en exakt likadan disk, och hade samma problem. Försökte med allt som de andra i tråden redan har föreslagit, men antingen så är den modellen ett skämt, eller så hade jag otur. Testade den även i några kompisars datorer, men med samma urdåliga resultat. Det går förmodligen snabbare med en IDE-hdd.

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Det där låter bekant. 30-sekunders frysningar med Sandforce-kontroller när man försöker skriva och läsa från disken samtidigt. Dock så ska det inte ske med så pass modernt Intelchipset som du har.

Kan du bekräfta vilken SSD-modell du har? Är det raidade diskar?

/s

SSD enligt det jag har skrivit ovan; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=975699
Inte Raid.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niklasjansson:

Lätt att säga nu...

Bra lärdom för framtiden. Är något väsentligt billigare är erkänt bra modeller bör man vara misstänksam, eller vara beredd på att man kan få problem om man chansar. Speciellt med ny och relativt oprövad teknik som SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Isaxi:

Jag köpte en exakt likadan disk, och hade samma problem. Försökte med allt som de andra i tråden redan har föreslagit, men antingen så är den modellen ett skämt, eller så hade jag otur. Testade den även i några kompisars datorer, men med samma urdåliga resultat. Det går förmodligen snabbare med en IDE-hdd.

Ahhh, for fucks sake.

Går den att använda till något? Funkar den som separat lagring om man inte har den som systemdisk? Eller är det kassering som är rätt väg?
Grejen är att om jag kör ett spel eller så, går ju datorn som en klocka. Det är nästan bara vid uppstart.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Bra lärdom för framtiden. Är något väsentligt billigare är erkänt bra modeller bör man vara misstänksam, eller vara beredd på att man kan få problem om man chansar.

Lyckas visst fläta in mina citeringar varannan gång här. Grejen var att jag köpte den på tips härifrån. Inte för att "den är så jävla bra" utan just för att den var billig... Jaja...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niklasjansson:

Ahhh, for fucks sake.

Går den att använda till något? Funkar den som separat lagring om man inte har den som systemdisk? Eller är det kassering som är rätt väg?
Grejen är att om jag kör ett spel eller så, går ju datorn som en klocka. Det är nästan bara vid uppstart.

Du har väl någon form av garanti som kanske gäller fortfarande? Bara att reklamera isf och få något annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

Ahhh, for fucks sake.

Går den att använda till något? Funkar den som separat lagring om man inte har den som systemdisk? Eller är det kassering som är rätt väg?
Grejen är att om jag kör ett spel eller så, går ju datorn som en klocka. Det är nästan bara vid uppstart.

Gav den till min lillebror som hade den till spel då han bara har en 80gb system-SSD. Han har inte haft några som helst problem med den, så det kanske är en idé att köra din andra SSD som systemdisk, och ha din nuvarande systemdisk till program?

FTR så var min dator konstant seg med Verbatim:en som systemdisk, kan ju variera.

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme använde du på SSD'n ?? Var någon annan som skrev ungefär *att om du har mindre än 30GB ledigt så blir SSD'n seg som sirap* vet inte vilken modell det gällde men kan det har vart problemet här ?

Antar att detta kanske är mer ett Windows problem än ett SSD problem, tyckte det började gå riktigt slött och var bara 15GB kvar på hårddisken.
flyttade lite filer och det vart bättre.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du har väl någon form av garanti som kanske gäller fortfarande? Bara att reklamera isf och få något annat.

Mmm... kanske. Jag köpte den ett bra tag före jag satte in den, men det kan ju inte vara mer än ett år sen. Borde kunna gå som fabriksfel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Hur mycket utrymme använde du på SSD'n ?? Var någon annan som skrev ungefär *att om du har mindre än 30GB ledigt så blir SSD'n seg som sirap* vet inte vilken modell det gällde men kan det har vart problemet här ?

Tror inte det ska vara problemet. Gissar att jag har en 60 kvar, och även om jag har <30 kvar nu så började problemen för så pass länge sen att det knappast var det då.

Visa signatur
Permalänk

Hade också problem med frysningar med verbatim-disken. Bytte ut den på garanti (Alina). Nu har jag en Samsung 840 basic och har inga problem

Du borde kunna byta den på garanti.

Permalänk
Skrivet av akkaniclas:

Hade också problem med frysningar med verbatim-disken. Bytte ut den på garanti (Alina). Nu har jag en Samsung 840 basic och har inga problem

Du borde kunna byta den på garanti.

Då så. Varför går jag omkring och stör mig på datorn istället för att fråga här direkt istället...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

SSD enligt det jag har skrivit ovan; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=975699
Inte Raid.

Sorry. Är inte bekant med Phison-kontrollern. Du kan testa att formatera disken och se om den fungerar bättre. Då kanske symptomena uppvisas pga att den börjar bli full.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Update:
Blåskärmar kom oftare och oftare. Idag kom de plötsligt en bit in efter omstart, och sen bara några sekunder efter jag kommit in i windows och sen i princip direkt i windows vid varje omstart, och slutligen även i felsäkert läge.

Körde med Memtest86; skärmen helt röd av errors...

Ena av mina halvår gamla corsair-minnen (röda, 4gb) har totalt kraschat. Har tagit ut det och nu flyter det fint igen. Blir ett byte antar jag... Någon som vet om man kan byta online-köp på inet i butik?

Visa signatur