Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Kan köpa rage för 50kr på gamefly. Är det värt det? Är spelet roligt?

Klart det är värt det för 50-lappen.
Många säger att spelet är en total katastrof bla bla men trots sina fel tycker jag det är underhållande och tar ett tag att köra igenom om man gör alla sidouppdrag, alla races osv. Jag håller just nu på att göra min andra genomspelning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Rage med ett gtx 680? Är det grafikfel fortfarande?

Permalänk

Definera grafikfel...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Definera grafikfel...

Folk har ju haft enorma problem på datorn med Rage som tex att texturer laddar långsamt, konstiga artefakter etc. Jag undrar om den senaste uppdateringen har fixat spelet på pc?

Permalänk

Long time no update...until NOW Yayy. Rage the scorchers expansion äntligen! Plus ny svårighetsgrad och annat mys. http://www.bethblog.com/2012/12/14/rage-dlc-arrives-tuesday-o...

Det verkar även som om att det närmar sig release för modtoolsen, finally.

Permalänk
Medlem

Gjorde nyligen en speedrun av Rage, 1:35:03 i ett segment (en sittning). Världsrekord med typ 25 min.

Edit: Lade till en highlight lista med timestamps i beskrivningen på youtube om man inte vill kolla hela.

Permalänk
Medlem

Imponerande!
Flummig bugg det där som verkar gör att man kan "use":a saker genom kikaren om jag såg rätt?

Komiskt att Quake springhoppande för att få upp farten fortfarande är så effektivt.

...

Vad var det för konstigt i slutet av mutant smash TV eventet med fisken som flöt förbi på vågorna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Imponerande!
Flummig bugg det där som verkar gör att man kan "use":a saker genom kikaren om jag såg rätt?

Komiskt att Quake springhoppande för att få upp farten fortfarande är så effektivt.

...

Vad var det för konstigt i slutet av mutant smash TV eventet med fisken som flöt förbi på vågorna?

Haha ja det är en konstig bugg, när man kollar på ett objekt med kikaren inom typ 5-10m och sen slutar zooma så visas use knappen under typ 100ms eller något. Bindar man scroll hjulet på musen som use så går det oftast inom några försök.

Effektivt är det men tyvärr har dom cappat det ganska rejält jämfört med t.ex. quake 3, extremt svårt att timea hoppen på vissa ytor och man kommer inte upp i samma hastigheter. Acceleration verkar vara bättre i Rage dock och det har ju sina fördelar.

Det är en "easter egg" typ, skjuter man de 3 lamporna från höger till vänster så kommer fisken upp 3 gånger, man får 200 dollar för varje gång så det blir totalt 600 dollar. Detta kommer jag nog skippa i framtida försök då det tar lite extra tid och jag tror att jag kan klara det utan de extra pengarna.

Permalänk
Medlem

Det är ju Dopefish. Skapad av Tom Hall och dök upp i Commander Keen 4. Har sedan dess dykt upp som easter egg i deras spel.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

hmmm rage spelade man ett tag, fan vad man älskade sniperen och shotgunen men har inte spelet längre och pallar inte börja från början :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vadrigar:

Gjorde nyligen en speedrun av Rage, 1:35:03 i ett segment (en sittning). Världsrekord med typ 25 min.
http://www.youtube.com/watch?v=o7Q3Hxas1q4

Edit: Lade till en highlight lista med timestamps i beskrivningen på youtube om man inte vill kolla hela.

riktig fint^^ bra jobbat, skulle inte ha pallat göra nåt sånt, hur mycket utrymme tog videon?
jag kommer riktigt snabbt till 1gb i 60fps 5760x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

riktig fint^^ bra jobbat, skulle inte ha pallat göra nåt sånt, hur mycket utrymme tog videon?
jag kommer riktigt snabbt till 1gb i 60fps 5760x1080

Tackar! Haha ja på på den upplösningen lär det gå snabbt, att spela in i 16:9 är nog bättre. 98.5gb var hela filen, inspelat i 60fps 1920x1080 med mirillis action som .avi med lägsta kvalitén möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vadrigar:

Tackar! Haha ja på på den upplösningen lär det gå snabbt, att spela in i 16:9 är nog bättre. 98.5gb var hela filen, inspelat i 60fps 1920x1080 med mirillis action som .avi med lägsta kvalitén möjligt.

mirillis verkar vara rätt bra, bättre än fraps säkert, jag brukade spela in när jag o mina vänner lanade men då är det bara en skärm ^^
det ska definitiv testas

Permalänk
Medlem

Nån som lyckas hitta en setting där texture pop-in är så gott som eliminerat förresten?

Jag spelade om spelet halvnyligen, och den här gången på mitt GTX670 så flöt det på härligt mjukt rent prestandamässigt, till skillnad från förra försöket på ett ATI 6950...
Men texture pop-in:en var fortfarande kvar och ungefär lika irriterande som förut: vrider man runt nyllet fort så är allt suddigt i nån halvsekund/sekund typ. (och den minns inte mycket av sånt man kollat på förut)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har nyligen gjort en speedrun av The Scorchers dlc:n till Rage. Denna är mer intressant eftersom utvecklarna verkar ha lagt mindre tanke på att göra absurt höga osynliga väggar i varje level. Dessutom har man tillgång till "Pulse Cannon" vapnet och massa RC-bilar som har tillräckligt med knockback för att göra rocket jumps. I kombination leder detta till att man kan skippa stora delar av varje level.

Den är gjord i 30 segment.

Permalänk
Medlem

Humor
(och grymt genomfört!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Humor
(och grymt genomfört!)

Antar att du syftar på hur pass mycket man kan "bryta ned" spelet. Tackar!

Permalänk
Medlem

Haha, jo både grymt väl genomfört, men även ganska grymt mot spelets ursprungliga intentioner

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag provar att spela detta eftersom det är gratis på Steam nu i helgen men jag har så fruktansvärt dålig prestanda i det. Tidigt i spelet när man kör runt med ATV:n droppar FPS:en något enormt, periodvis får jag totala frysningar och normal FPS:en ligger kring 40. Detta är på en FX-8350 och ett HD7950, båda i standardklock. GPU användningen ligger enligt MSI Afterburner kring 30% och CPU kring 40%, ändå har jag så kraftiga FPS drops. Senaste drivrutinerna på grafikkortet.
Någon som har en idé vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Inte en aning, jag fick det aldrig att fungera vid release, postar dock för att övervaka om det fungerar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke323:

Jag provar att spela detta eftersom det är gratis på Steam nu i helgen men jag har så fruktansvärt dålig prestanda i det. Tidigt i spelet när man kör runt med ATV:n droppar FPS:en något enormt, periodvis får jag totala frysningar och normal FPS:en ligger kring 40. Detta är på en FX-8350 och ett HD7950, båda i standardklock. GPU användningen ligger enligt MSI Afterburner kring 30% och CPU kring 40%, ändå har jag så kraftiga FPS drops. Senaste drivrutinerna på grafikkortet.
Någon som har en idé vad det kan bero på?

Ja % på processorbelastningen beror på att bara vissa av de 8 kärnorna i CPU arbetar nämvärt. Skulle en kärna arbeta max kan detta begränsa FPS och liknande, trots dett skulle den totala belastningen bara vara kring 13% eftersom det finns 7 lediga kärnor. Dessutom ska denna bristfälliga portning fungera generellt sämre på AMD-grafikkort så det kan ju också bidra.

Segt spel förresten, slog till på det på steamkampanjen. Skulle ha testat det gratis först.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Förvånansvärt nog så ligger samtliga kärnor på ungefär samma belastning så det är verkar inte bero på en ensam överbelastad kärna.
Allt är nedställt på lägsta (kör tom 1680*1050) och har ändå rutten prestanda. Tillsammans med avstängd V-synd och därmed extrem tearing så blir det här spelet helt ospelbart. Synd för jag tycker själv det verkade rätt lovande.

EDIT:
Hackar även i 640*480. Imponerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke323:

Tack för svaret.
Förvånansvärt nog så ligger samtliga kärnor på ungefär samma belastning så det är verkar inte bero på en ensam överbelastad kärna.
Allt är nedställt på lägsta (kör tom 1680*1050) och har ändå rutten prestanda. Tillsammans med avstängd V-synd och därmed extrem tearing så blir det här spelet helt ospelbart. Synd för jag tycker själv det verkade rätt lovande.

EDIT:
Hackar även i 640*480. Imponerande...

För mig så segade texturladdningen, dvs när man vände sig om i vissa lägen så hackade det medan i andra så flöt det smidigt. Sprang man i en riktning så flöt det också. Då körde jag visserligen på de sk "högupplösta" texturerna trots att det skickades upp en varning om att jag hade "för få kärnor" eller vad det nu var (har 4). Gissar att dom har fått göra stora omskrivningar i denna spelmotor innan de gör fler spel i den.

Permalänk
Medlem

Testa denna .cfg:

seta com_allowConsole "1" seta image_usecompression "0" seta image_anisotropy "16" seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly2 "16384" seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly "16384" seta vt_pageimagesizeunique "16384" seta vt_minlod "-1" seta vt_lodBias "-1" seta vt_maxaniso "2" seta vt_qualityhdplossless "1" seta vt_qualityhdppower "0" seta vt_qualityhdpspecular "0" seta vt_qualityhdpnormal "0" seta vt_qualityhdpdiffuse "0" seta vt_qualitydctpower "80" seta vt_qualitydctspecular "80" seta vt_qualitydctnormal "80" seta vt_qualitydctchroma "80" seta vt_qualitydctluma "80" seta vt_maxlockedpages "256" //seta r_skipglare "1" //seta r_gamma "1.3" //seta pm_nobob "1"

(De 3 sista är bara saker jag föredrar)

Kan verka konstigt att 16384 texturer, 256 maxlockedpages etc. skulle ge bättre prestanda men detta är det enda som har funkat för mig och då har jag testat det mesta. Jag hade tidigare problem med prestandan men nu spelar jag i konstant 60 fps (droppar aldrig någonsin, 60 fps är ett måste vid speedrun då fysikmotorn är beroende av framerate) samtidigt som jag spelar in i 1080p 60fps med fraps. Har ett 670 och en i5 2500k @ 4.5 GHz.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, tyvärr hjälpte det inte. Jag ger upp, det är bara att konstatera att något med detta spel är trasigt. Jag som användare ska inte behöva krångla med config filer och konsollkomandon för att spelet ska flyta i 640*480, behöver jag det är det bara att konstatera att något är paj.
Aja, jag sparar i alla fall 21GB på SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke323:

Tack för tipset, tyvärr hjälpte det inte. Jag ger upp, det är bara att konstatera att något med detta spel är trasigt. Jag som användare ska inte behöva krångla med config filer och konsollkomandon för att spelet ska flyta i 640*480, behöver jag det är det bara att konstatera att något är paj.
Aja, jag sparar i alla fall 21GB på SSD:n.

Kolla in denna kanske kan hjälpa? http://www.geforce.com/whats-new/articles/how-to-unlock-rages...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men jag tröttnade och helt enkelt avinstallerade spelet. Tur jag i alla fall inte betalade för det...