Minirecension: 2013 HP Envy 15-j007eo

Permalänk
Medlem

Minirecension: 2013 HP Envy 15-j007eo

Köpt via hpstore för 8066 kr (15% rabatt vid köpet)

Bakgrund
Min tidigare erfarenhet av bärbara datorer är ganska knapp. Min första var en snik-HP med en trött Celeron processor och 15-tums 4:3 skärm. Efter den skaffade jag en Asus UL30A med en något piggare, men fortfarande ganska långsam, SU7300. Tanken var portabilitet och överlag har den gjort sitt jobb ok. Bra batteritid har varit en av dess större förtjänster. Efter att ha monterat en SSD i den, så piggnade den till något och har funkat till lite sporadiskt skrivande och surf. Vad jag har saknat är en bättre skärm med fler pixlar, prestanda vid t.ex. stream-tittande (flash..) och aaaningen bättre spelprestanda.

Så. Var landar vi då? Jag har valt att offra portabilitet för prestanda. Efter drygt fyra års universitetsstudier har jag märkt att jag definitivt inte måste ha med datorn dagligen, utan bara då och då. Att släpa på något kilo extra då känns inte som en särskilt stor kompromiss. De gånger jag är utanför hemmets trygga vrå i anda ärenden, t.ex. för att hälsa på päronen, så hade en större dator heller inte skadat. Men nog om detta, till saken. Datorn som recenseras här har i princip perfekta specs för mina önskemål. En SSD istället för mekanisk hårddisk hade varit önskvärt dock.

Exteriör och design

Maximalt uppfälld skärm.

Jag tycker det här är en snygg dator. Utseendet är inte helt oviktigt, vilket kanske framgår av den här tråden som jag är upphovsman till. Tanken är att den ska ge ett neutralt intryck. Ett rymdskepp kan helt enkelt skicka fel signaler i vissa situationer, även om det kan förefalla fånigt att hänga upp sig på en sådan grej. För att vara en femtontummare är det här även en ganska smäcker dator. Yttermåtten är inte riktigt i 15" MPBr-klass (som nog hade varit förstahandsvalet om pengapungen var större) men jämfört med liknande specade Windows-maskiner så ligger den bra till. Vikten är också låg, 2,19 kg. Storlek och vikt var två parametrar som vägde ganska tungt för mig personligen. Konstruktionen känns gedigen, fast det mestadels är plast (i bottenpartiet och locket). Själva handlovsstödet och ramen kring tangentbord/pekplatta är i aluminium. Känns bra och ser bra ut. Pekplattan är någon synaptics historia som jag har svårt att utvärdera. Känsligheten verkar helt ok, men tror inte jag gillar att den saknar separata knappar för höger/vänster-klick. Det kanske är en vanesak, men det känns lite osmidigt. Mer en designgrej. Jag har även märkt att min pekplatta begåvats med en minimal skråma som knappt syns, men känns väldigt tydligt när man drar fingret över den. Störande, minst sagt.

Vad den har för portar och så kan man läsa sig till lätt själv, så det tänker jag inte kommentera. Att den saknar optisk enhet spelar ingen roll för mig personligen.

Så, nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja med de tråkiga bitarna. Det första jag märkte, kanske delvis för att jag gjort lite research på notebookreview, var att tangentbordet flexade något oerhört. Rapporterna hade dock varit lite olika, så någonstans så hoppades jag på att just mitt tangentbord skulle vara bra.
Två videoklipp som illustrerar flexandet:

Mycket flex (obs, 17”-modellen):

Ganska lite flex:

Givetvis är mitt tangentbord mer som i exempelvideo ett. Suck. Ojämn kvalité (eller brist på) kan man lugnt säga. Jag kände mig dock inte fullständigt nedslagen, nu när jag sitter här och skriver på tangentbordet så måste jag ändå säga att det fungerar. Hade detta varit det enda felet med datorn hade jag nog kunnat leva med det. Att HP har mage att släppa en produkt med en så undermålig tangentbordskonstruktion är däremot inget annat än pinsamt. Det förtar oerhört mycket av kvalitetskänslan vid handhavandet, även om funktionen för min egen del är åtminstone “ok”. Jo, tangentbordet är bakgrundsbelyst. Det är najs, men vad spelar det för roll om det suger i övrigt?

Specifikationer och första intryck
Som jag skrev tidigare så har datorn på pappret nästan perfekta specar för mina krav. Quadcore, hyffsat diskret grafik och en IPS-panel i 1920x1080. Eller? Påstådda specar kan man läsa på HP:s hemsida. Jag skriver påstådda, för att jag gissar att man snart kommer göra små korrigeringar..

Länk till HP:s produktsida
Förevigade specar [2013-07-09]

Ljudet är bra, faktiskt. Bloat. Massor av bloat. Det var även första gången jag använde Windows 8 och det var inte precis kärlek vid första ögonkastet. Ointuitivt som satan och att hitta de verktyg som man vill åt tar en bra stund när man ska tränga genom alla "användarvänliga" kosmetiska lager.

Det bra: Processorn är en fin Intel quad av senaste snitt. i7 4702QM är en något “bantad” version av 4700QM där bas- och turbo-frekvens är 200 MHz lägre. Detta resulterar i att TDP värdet specifieras till 37W istället för 47W. Utmärkt. Att hålla nere värmeutveklingen på bekostnad av 200 MHz gör jag gärna, till förmån för den något smäckrare formfaktorn än vad som är brukligt i en femtontummare.

Det halvbra: Dedikerat grafikkort. Nvidia GeForce GT 750M (2GB GDDR5 dedikerat). Eller nä, förlåt, så är det faktiskt inte. Minnet är av den billigare DDR3-typen och ska tydligen vara märkbart sämre. Jag läste någonstans att det ska prestera strax under ett GT 650M (med GDDR5 antar jag), men jag skulle inte svära på detta. Prestandaskillnaden har jag för dålig koll på helt enkelt. Det är däremot svårt att bortse från att HP skriver ut felaktiga specifikationer i sin egen webshop. Svagt. Riktigt svagt.

Det dåliga: Det här hade jag väl halvt på känn redan från det att jag startade upp den första gången och kikade på skärmen. Hmmm. Vadfan är det här för betraktningsvinklar? Men... men, är inte färgerna rätt kontrastlösa, lite dassiga? Jo. Först och främst, vertikal betraktningsvinkel. Kan vara värre än min gamla Asus och den är dålig vill jag lova. Vinklar man bara skärmen ett par millimeter för långt fram (eller flyttar på huvudet...) så riskerar man att få ett ljust töcken där alla detaljer går förlorade och färger.. ja. Det är värdelöst minst sagt. I sidled är det något bättre. Skärmen är också blank, som synes. Kanske en smaksak, men för egen del skulle jag säga att det är ytterligare ett litet minus i kanten. Bilden nedan (t.v.) illustrerar allt jag kunde få upp om panelen. “CMN15BB”. Googlande ger väldigt lite, men det lilla man hittar förstärker misstankarna:

Citat:

Display: Chi Mei [Unknown Model: CMN15BB]

….

I would say it is NOT an IPS, starts to invert when tilted back slightly. and yes non-touch

Citat:

Ouch, it is the Chi Mei CMN15BB panel. I personally had this on the unit I reviewed, an didn't like it. Worse part is the vertical banding/grain, viewing angles are very poor on this panel, such better for a FHD panel even though it is a TN type panel.

….

Yeah certainly not IPS, but a TN panel, a sub-par panel at that.

http://forum.notebookreview.com/hp-envy-hdx/717180-now-availa...

Hepp. Så mycket blev det med min IPS-panel. Just nu är jag lite trött faktiskt. Inte för att det är mitt i natten, utan för att HP far med osanning.

Prestanda, temperaturer
Jag har redan gjort ett litet inlägg om detta och jag tänker klippa in det här nedan, men jag måste revidera det lite.

Skrivet av Olegh:

Lirade en custom map i dryga 10 minuter och herredjävlar så varm den blev. Hade varit intressant med en IR-termometer, men jag gissar på 50+ °C ovanför utblåset i närheten av wasd. Helt sanslöst vad den lilla fläkten väsnades också, utan att knappt flytta på någon luft.

Fixade medium i 1920x1080 rätt bra förutom några laggspikar. Spelet är inte helt färdiginstallerat så det kanske hängde ihop med det.

Just nu är det väldigt tveksamt om jag kommer behålla den öht.

För det första så flyttade fläkten faktiskt en del luft, när den lät som mest. Jag tänker dock stå fast vid att den lät mycket, men vid närmare eftertanke så är det nog faktiskt oundvikligt. Onormalt mycket? Jag vet faktiskt inte. Det är trots allt ganska högpresterande komponenter i en relativt liten och nätt dator. Efter att ha installerat färdigt spelet fick jag fortfarande laggspikar, på low. Lite märkligt, men tveksamt om det säger så mycket om datorn egentligen. Jag gjorde dock så att jag installerade speedfan och hade igång under åtminstone en halvtimmes spelande. Det såg fakstikt bra ut. Core-temps hölls under 75 grader hela tiden och när jag stängde ner spelat var det en nedåtgående trend, sedan fläkten kickat in i något slags hyperläge. Så till alla er som säger att HP-datorer brinner upp: Tji fick ni! Om det sedan är värt den ljudnivån som krävs, det är en annan femma.

Jag tänker nog stanna här faktiskt, då jag blivit ganska avtänd på datorn och har i princip bestämt mig för att skicka tillbaka den. Främst på grund av skärmen. Enklare frågor och funderingar är givetvis välkommet, men jag förbehåller mig rätten att hålla en låg profil efter denna mycket informativa lilla recension.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för en bra recension och synd att den var så undermålig i många avseenden. Det är definitivt inte okej att de ljuger om specifikationer, och något som får mig att bli ännu mer ointresserad av HP.

Hur farlig var fläkten? Den äldre Alienware M14x lät som en hårtork, är den bättre än det? Dränkte den spelljuden, eller kunde man höra dem klart och tydligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Njae, inte riktigt som en hårtork men inte långt därifrån. Med ganska hög volym så hörde man faktiskt spelet, men jag skulle definitivt rekommendera ett par hyffsat ljudisolerande hörlurar. Stämningsljud i mörka shooters (har inte spelat något sådant på jättelänge, men tänk t.ex. F.E.A.R.) hade nog gått förlorade utan hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Njae, inte riktigt som en hårtork men inte långt därifrån. Med ganska hög volym så hörde man faktiskt spelet, men jag skulle definitivt rekommendera ett par hyffsat ljudisolerande hörlurar. Stämningsljud i mörka shooters (har inte spelat något sådant på jättelänge, men tänk t.ex. F.E.A.R.) hade nog gått förlorade utan hörlurar.

Tacksam för din recension och har helt slutat kolla på HP datorer helt nu. Jag gav upp det eviga letandet och beställde en MSI GE60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tacksam för din recension och har helt slutat kolla på HP datorer helt nu. Jag gav upp det eviga letandet och beställde en MSI GE60.

Nemas, förväntar mig en recension av GE60:n när du fått hem den! Nu är den lite halvintressant för min egen del igen. Återstår bara att se hur snabbt och smärtfritt returärendet går igenom.

Permalänk
Medlem

Du kan väl alltid anklaga dem för falsk marknadsföring eller något liknande.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Du kan väl alltid anklaga dem för falsk marknadsföring eller något liknande.

Kan gissa att under på sidan kan du hitta en fineprint text med "Med reservation för felskrivning"

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska inte vara något problem att lämna retur. Står det IPS och det i verkligheten är en TN räknas det som fel på varan. Dessutom har du 14 dagars ångerrätt.

Olegh: Glöm inte att samla in bevis ifall HP jävlas. Ta screen-dumps osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ska inte vara något problem att lämna retur. Står det IPS och det i verkligheten är en TN räknas det som fel på varan. Dessutom har du 14 dagars ångerrätt.

Olegh: Glöm inte att samla in bevis ifall HP jävlas. Ta screen-dumps osv.

Haha, både du och jag kände det på mig

Skickade ett mail där jag rabblade upp varför jag ville returnera och får ett svar tillbaka där de skriver att jag inte får returnera den eftersom jag har brutit den elektroniska plomberingen.

Det vetefan hur jag ska svara på detta, men jag kommer aldrig någonsin köpa något av HP igen. Den saken är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Skickade ett mail där jag rabblade upp varför jag ville returnera och får ett svar tillbaka där de skriver att jag inte får returnera den eftersom jag har brutit den elektroniska plomberingen.

Det vetefan hur jag ska svara på detta, men jag kommer aldrig någonsin köpa något av HP igen. Den saken är säker.

Får du kanske RMA:a den istället, då det verkar som de "råkat montera" fel paneltyp för skärmen. :/
Du kunde ju omöjligen kontrollera detta utan att starta datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Haha, både du och jag kände det på mig

Tycker du borde starta en tråd i konsumenträttdelen. Du har ju gjort mer med datorn än att bara "undersöka" den. (spelat, aktiverat Windows? osv.) Tror du ska satsa på att få fram bevis på att det är en TN-panel och sedan yrka på att häva köpet. TN istället för en IPS är ju ett väsentligt fel för många, håller man tex. med Photoshop eller likn. är det inte kul med en dålig TN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tycker du borde starta en tråd i konsumenträttdelen. Du har ju gjort mer med datorn än att bara "undersöka" den. (spelat, aktiverat Windows? osv.) Tror du ska satsa på att få fram bevis på att det är en TN-panel och sedan yrka på att häva köpet. TN istället för en IPS är ju ett väsentligt fel för många, håller man tex. med Photoshop eller likn. är det inte kul med en dålig TN.

Ptja, jag skulle nog säga att det räknas som att undersöka den. Windows är nog aktiverat, det stämmer, men jag vet inte när detta gjordes. Vid uppstarten behöver man som bekant gå igenom vissa konfigurationssteg, godkänna vissa villkor (nej, jag läser inte dessa.. ), men ingenstans framgick det tydligt att jag aktiverade Windows. Nåväl. Vi får se hur mycket jag orkar/behöver bråka. I värsta fall får den väl stanna.

Ja, skärmen är ju en ganska viktig del. Tyvärr är underlaget på internet för klent för att hävda att det med säkerhet inte är en IPS-panel. Alltså, det kan omöjligt vara det, men jag har inga "bevis" som du säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Ptja, jag skulle nog säga att det räknas som att undersöka den. Windows är nog aktiverat, det stämmer, men jag vet inte när detta gjordes. Vid uppstarten behöver man som bekant gå igenom vissa konfigurationssteg, godkänna vissa villkor (nej, jag läser inte dessa.. ), men ingenstans framgick det tydligt att jag aktiverade Windows. Nåväl. Vi får se hur mycket jag orkar/behöver bråka. I värsta fall får den väl stanna.

Ja, skärmen är ju en ganska viktig del. Tyvärr är underlaget på internet för klent för att hävda att det med säkerhet inte är en IPS-panel. Alltså, det kan omöjligt vara det, men jag har inga "bevis" som du säger.

Kontakta paneltillverkaren och fråga: http://www.chimei.com.tw/en/contact.asp

Du har givetvis rätt att testa om datorn lever upp till dina förväntningar men det är tyvärr extremt begränsad vad man får göra: https://lagen.nu/arn/2008-8043

Ett alternativ kan vara att gå in till någon "datorexpert", tex. Inet, Webhallen eller nåt serviceställe och be dom bedöma din skärm. Sedan kan du, med denna informationen till hands, kontakta HP på nytt. Kan inte tänka mig att det är en IPS utifrån din beskrivning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det löste sig när jag påpekade tydligare att specifikationen var fel.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en HP Envy 17-j007eo, alltså 17" versionen av den här datorn.
Har haft den i ca en vecka nu och lekt lite.

Älskar utseendet på den. Snygg, relativt nätt. Känns bra.
Tangentbordet duger väl.. men flexar som fan när man skriver.
Bildskärmen är bra. Fin färgåtergivning och bra tryck. Ska tillägga att jag bara har erfarenhet av LCD sedan tidigare..

Ljudet då... skit!
Jag är väl rätt petig när det kommer till ljud, och anledningen att jag valde denna är att HP har bland det bättre laptopljudet.
Har en HP DV7-3012eo som jag kört i ett par år nu. Riktigt bra ljud för att komma från en laptop.
Bra fyllighet i det lägre mellanregistret och inget rassel eller skrammel i den gamla DV7an..

Denna däremot skramlar en hel del. Ljudet är svårt att EQa så det låter ok.
Mjukvaran har en limiter som komprimerar ljudet och det låter fruktansvärt.
Den stora boven är "baslådan" som består av dubbla ~0.5" element i en portad låda.
Det blir enormt mycket blåsljud i den lilla basrexlexporten, ett ljud som påminner om metallspånor på högtalaren i telefonen... ja ni vet nog vilken typ av ljud jag menar.
Stänger jag av subben så försvinner rasslandet...... men då låter till och med min iPhone 4 fylligare....

Windows 8.... va ända in i h???
Klarar inte av skiten... det går bara inte. Har gjort vad jag kunnat för att få den så lik win7 som bara är möjligt men stör ändå ihjäl mig på alla smågrejjer som avbryter mig hela tiden...
Slängde i en gammal disk och testade Win 7 pro SP1 installation.
Installationen var inga problem efter jag ställt legacy mode.
Däremot så funkade typ ingen hårdvara på maskinen.
Ingen ström i USB och inget av nätverken startade heller.
Slet ur disken, i med den i dockan, laddade hem drivisar till win8 från HPs sida och lade i roten på C.
Tillbaka med disken i den nya laptopen och försökte installera... drivern för chipset funkade men det var den enda..

Tillbaka på Win 8 på originaldisken nu.. ska lämna tillbaka datorn på öppet löp. Pallar inte med ljudet, tangentbordet samt win 8.
Synd på en för övrigt riktigt behaglig och läcker dator.

Hoppas någon har nyta av denna info vid ev köp.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

http://i.imgur.com/9Bl9mW0.jpg

Jag tänker nog stanna här faktiskt, då jag blivit ganska avtänd på datorn och har i princip bestämt mig för att skicka tillbaka den. Främst på grund av skärmen. Enklare frågor och funderingar är givetvis välkommet, men jag förbehåller mig rätten att hålla en låg profil efter denna mycket informativa lilla recension.

Hej!

Tack för recensionen, var mycket informativt.

Sitter just nu och kikar på systermodellen med i5 och ett snäppet sämre grafikkort och gör avvägningar fram och tillbaka huruvida man kan leva med nackdelarna för priset eller ej etc.

En stor deal breaker är dock ljudnivå i idle och låg belastning så jag undrar om du minns hur fläkten lät vid just låg belastning som t.ex. att bara läsa text på forum/internet?

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Hej!

Tack för recensionen, var mycket informativt.

Sitter just nu och kikar på systermodellen med i5 och ett snäppet sämre grafikkort och gör avvägningar fram och tillbaka huruvida man kan leva med nackdelarna för priset eller ej etc.

En stor deal breaker är dock ljudnivå i idle och låg belastning så jag undrar om du minns hur fläkten lät vid just låg belastning som t.ex. att bara läsa text på forum/internet?

Mvh,

Tja. Med låg/ingen belastning var det inga problem med ljudnivån. Fläkten snurrade och man kunde höra den om man försökte, men jag skulle påstå att datorn var tyst. Tyst, men inte helt ljudlös.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av StigtriX:

Jadå, j004 har touchskärm, det har inte j007. Helt otroligt att de inte ändrat infon än. Eller så är det verkligen världens sämsta IPS-skärm, fast jag har svårt att tro det..

Permalänk
Medlem

Om HP ENVY 15s problem: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware-e-g-Windows-8/...

HP My Display will help improve the color orientation that you see on the display panel. If you have any question or concern after changing the display mode in HP My Display, contact HP service or support for further assistance. Download HP My Display here: http://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp56501-57000/sp56745.exe
...an HP employee just trying to help where I can, but not speaking on behalf of HP.
<Link>

Från HP:
"No even the upgraded full HD 1920 x 1080 display is not IPS. The Spectre XT is however".

<Link>

Permalänk
Medlem

Någon mer som har erfarenhet av denna dator? Hittade den nyss och gillade kombinationen av storlek och prestanda. Trist om skärmen är dålig dock..

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

sama här NiV3RT ^ googlar runt atm..

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nerköp med skärmen, var riktigt sugen på denna datorn.
Frågan är om man inte ska köpa en DV6 med den fina FHD-panelen och smälla i ett GT650 själv. Känns som en vettig kombo

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Är också sugen som attans på denna. Kan få den för 7115 kr vilket jag anser vara ett kanonpris. Men är skärmen kass så är det ändå ingen idé att beställa en.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju ha haft otur med panelen, säg att man skrämde iväg en batch med de man fick tag på så fort som möjligt och på så monterade i bottenskrapet. Jag skulle egentligen vilja råda er att testa själva, tyvärr så räcker det med att ni färdigställer konfigurationen av Windows för att förbruka er ångerrätt då man bryter HP:s "elektroniska plombering". Iofs räcker det kanske för att avgöra om den åtminstone är snäppet ovanför katastrof vad gäller betraktningsvinklar.

Tangentbordet som är den andra stora akilleshälen går faktiskt att leva med, funktionen är nog tillräckligt god. Men just skärmen verkar ni vara överens med mig om att den är oerhört viktig.

Permalänk
Hedersmedlem

Skärmen har fått kritik på NBR också så nog inget avvikande du fått.

Denna är ju inte dum plus att den har bra ips-panel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2015488

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka min Asus k56 då jag insåg att vanlig HD-upplösning blev alldeles för låg för en ~15"-skärm.
Blev lite fascinerad över specs/pris med 15% rabattkod och 2 års HP Care Pack, åkte till Media Markt o kollade på en DV6
med full hd, verkade inte vara IPS-panel men jag tyckte den såg riktigt bra ut i alla fall, så nu har jag beställt en Envy 15-J012 i hopp om att det skall vara lika bra som DV6:an jag tittade på, trots avsaknad av IPS.