Minirecension: 2013 HP Envy 15-j007eo

Köpt via hpstore för 8066 kr (15% rabatt vid köpet)
Bakgrund
Min tidigare erfarenhet av bärbara datorer är ganska knapp. Min första var en snik-HP med en trött Celeron processor och 15-tums 4:3 skärm. Efter den skaffade jag en Asus UL30A med en något piggare, men fortfarande ganska långsam, SU7300. Tanken var portabilitet och överlag har den gjort sitt jobb ok. Bra batteritid har varit en av dess större förtjänster. Efter att ha monterat en SSD i den, så piggnade den till något och har funkat till lite sporadiskt skrivande och surf. Vad jag har saknat är en bättre skärm med fler pixlar, prestanda vid t.ex. stream-tittande (flash..) och aaaningen bättre spelprestanda.
Så. Var landar vi då? Jag har valt att offra portabilitet för prestanda. Efter drygt fyra års universitetsstudier har jag märkt att jag definitivt inte måste ha med datorn dagligen, utan bara då och då. Att släpa på något kilo extra då känns inte som en särskilt stor kompromiss. De gånger jag är utanför hemmets trygga vrå i anda ärenden, t.ex. för att hälsa på päronen, så hade en större dator heller inte skadat. Men nog om detta, till saken. Datorn som recenseras här har i princip perfekta specs för mina önskemål. En SSD istället för mekanisk hårddisk hade varit önskvärt dock.
Exteriör och design

Maximalt uppfälld skärm.
Jag tycker det här är en snygg dator. Utseendet är inte helt oviktigt, vilket kanske framgår av den här tråden som jag är upphovsman till. Tanken är att den ska ge ett neutralt intryck. Ett rymdskepp kan helt enkelt skicka fel signaler i vissa situationer, även om det kan förefalla fånigt att hänga upp sig på en sådan grej. För att vara en femtontummare är det här även en ganska smäcker dator. Yttermåtten är inte riktigt i 15" MPBr-klass (som nog hade varit förstahandsvalet om pengapungen var större) men jämfört med liknande specade Windows-maskiner så ligger den bra till. Vikten är också låg, 2,19 kg. Storlek och vikt var två parametrar som vägde ganska tungt för mig personligen. Konstruktionen känns gedigen, fast det mestadels är plast (i bottenpartiet och locket). Själva handlovsstödet och ramen kring tangentbord/pekplatta är i aluminium. Känns bra och ser bra ut. Pekplattan är någon synaptics historia som jag har svårt att utvärdera. Känsligheten verkar helt ok, men tror inte jag gillar att den saknar separata knappar för höger/vänster-klick. Det kanske är en vanesak, men det känns lite osmidigt. Mer en designgrej. Jag har även märkt att min pekplatta begåvats med en minimal skråma som knappt syns, men känns väldigt tydligt när man drar fingret över den. Störande, minst sagt.
Vad den har för portar och så kan man läsa sig till lätt själv, så det tänker jag inte kommentera. Att den saknar optisk enhet spelar ingen roll för mig personligen.
Så, nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja med de tråkiga bitarna. Det första jag märkte, kanske delvis för att jag gjort lite research på notebookreview, var att tangentbordet flexade något oerhört. Rapporterna hade dock varit lite olika, så någonstans så hoppades jag på att just mitt tangentbord skulle vara bra.
Två videoklipp som illustrerar flexandet:
Mycket flex (obs, 17”-modellen):
Ganska lite flex:
Givetvis är mitt tangentbord mer som i exempelvideo ett. Suck. Ojämn kvalité (eller brist på) kan man lugnt säga. Jag kände mig dock inte fullständigt nedslagen, nu när jag sitter här och skriver på tangentbordet så måste jag ändå säga att det fungerar. Hade detta varit det enda felet med datorn hade jag nog kunnat leva med det. Att HP har mage att släppa en produkt med en så undermålig tangentbordskonstruktion är däremot inget annat än pinsamt. Det förtar oerhört mycket av kvalitetskänslan vid handhavandet, även om funktionen för min egen del är åtminstone “ok”. Jo, tangentbordet är bakgrundsbelyst. Det är najs, men vad spelar det för roll om det suger i övrigt?
Specifikationer och första intryck
Som jag skrev tidigare så har datorn på pappret nästan perfekta specar för mina krav. Quadcore, hyffsat diskret grafik och en IPS-panel i 1920x1080. Eller? Påstådda specar kan man läsa på HP:s hemsida. Jag skriver påstådda, för att jag gissar att man snart kommer göra små korrigeringar..
Länk till HP:s produktsida
Förevigade specar [2013-07-09]
Ljudet är bra, faktiskt. Bloat. Massor av bloat. Det var även första gången jag använde Windows 8 och det var inte precis kärlek vid första ögonkastet. Ointuitivt som satan och att hitta de verktyg som man vill åt tar en bra stund när man ska tränga genom alla "användarvänliga" kosmetiska lager.
Det bra: Processorn är en fin Intel quad av senaste snitt. i7 4702QM är en något “bantad” version av 4700QM där bas- och turbo-frekvens är 200 MHz lägre. Detta resulterar i att TDP värdet specifieras till 37W istället för 47W. Utmärkt. Att hålla nere värmeutveklingen på bekostnad av 200 MHz gör jag gärna, till förmån för den något smäckrare formfaktorn än vad som är brukligt i en femtontummare.
Det halvbra: Dedikerat grafikkort. Nvidia GeForce GT 750M (2GB GDDR5 dedikerat). Eller nä, förlåt, så är det faktiskt inte. Minnet är av den billigare DDR3-typen och ska tydligen vara märkbart sämre. Jag läste någonstans att det ska prestera strax under ett GT 650M (med GDDR5 antar jag), men jag skulle inte svära på detta. Prestandaskillnaden har jag för dålig koll på helt enkelt. Det är däremot svårt att bortse från att HP skriver ut felaktiga specifikationer i sin egen webshop. Svagt. Riktigt svagt.
Det dåliga: Det här hade jag väl halvt på känn redan från det att jag startade upp den första gången och kikade på skärmen. Hmmm. Vadfan är det här för betraktningsvinklar? Men... men, är inte färgerna rätt kontrastlösa, lite dassiga? Jo. Först och främst, vertikal betraktningsvinkel. Kan vara värre än min gamla Asus och den är dålig vill jag lova. Vinklar man bara skärmen ett par millimeter för långt fram (eller flyttar på huvudet...) så riskerar man att få ett ljust töcken där alla detaljer går förlorade och färger.. ja. Det är värdelöst minst sagt. I sidled är det något bättre. Skärmen är också blank, som synes. Kanske en smaksak, men för egen del skulle jag säga att det är ytterligare ett litet minus i kanten. Bilden nedan (t.v.) illustrerar allt jag kunde få upp om panelen. “CMN15BB”. Googlande ger väldigt lite, men det lilla man hittar förstärker misstankarna:

Display: Chi Mei [Unknown Model: CMN15BB]
….
I would say it is NOT an IPS, starts to invert when tilted back slightly. and yes non-touch
Ouch, it is the Chi Mei CMN15BB panel. I personally had this on the unit I reviewed, an didn't like it. Worse part is the vertical banding/grain, viewing angles are very poor on this panel, such better for a FHD panel even though it is a TN type panel.
….
Yeah certainly not IPS, but a TN panel, a sub-par panel at that.
http://forum.notebookreview.com/hp-envy-hdx/717180-now-availa...
Hepp. Så mycket blev det med min IPS-panel. Just nu är jag lite trött faktiskt. Inte för att det är mitt i natten, utan för att HP far med osanning.
Prestanda, temperaturer
Jag har redan gjort ett litet inlägg om detta och jag tänker klippa in det här nedan, men jag måste revidera det lite.
Lirade en custom map i dryga 10 minuter och herredjävlar så varm den blev. Hade varit intressant med en IR-termometer, men jag gissar på 50+ °C ovanför utblåset i närheten av wasd. Helt sanslöst vad den lilla fläkten väsnades också, utan att knappt flytta på någon luft.
Fixade medium i 1920x1080 rätt bra förutom några laggspikar. Spelet är inte helt färdiginstallerat så det kanske hängde ihop med det.
Just nu är det väldigt tveksamt om jag kommer behålla den öht.
För det första så flyttade fläkten faktiskt en del luft, när den lät som mest. Jag tänker dock stå fast vid att den lät mycket, men vid närmare eftertanke så är det nog faktiskt oundvikligt. Onormalt mycket? Jag vet faktiskt inte. Det är trots allt ganska högpresterande komponenter i en relativt liten och nätt dator. Efter att ha installerat färdigt spelet fick jag fortfarande laggspikar, på low. Lite märkligt, men tveksamt om det säger så mycket om datorn egentligen. Jag gjorde dock så att jag installerade speedfan och hade igång under åtminstone en halvtimmes spelande. Det såg fakstikt bra ut. Core-temps hölls under 75 grader hela tiden och när jag stängde ner spelat var det en nedåtgående trend, sedan fläkten kickat in i något slags hyperläge. Så till alla er som säger att HP-datorer brinner upp: Tji fick ni! Om det sedan är värt den ljudnivån som krävs, det är en annan femma.
Jag tänker nog stanna här faktiskt, då jag blivit ganska avtänd på datorn och har i princip bestämt mig för att skicka tillbaka den. Främst på grund av skärmen. Enklare frågor och funderingar är givetvis välkommet, men jag förbehåller mig rätten att hålla en låg profil efter denna mycket informativa lilla recension.