Vilket ljudkort och hörlurar ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort och hörlurar ska jag köpa?

Hej jag behöver hjälp att välja vilket ljudkort och hörlurar jag ska köpa.
Jag är total noob på sånt här kan absolut ingenting om ljudutrustning.
Min budget är inte spikad utan det får bli hur mycket ni tycker man ska lägga ner på ljud.
Fokus ska vara på musiklyssnande och film, men jag vill också helst att det ska finnas mic.
Just nu använder jag inbyggt ljudkort och Sennheiser HD449 lurar.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Vad saknar du med din nuvarande setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad saknar du med din nuvarande setup?

Jag saknar inget utan jag vill helt enkelt uppgradera ljudet, tycker det är på tiden att jag gör det.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag saknar inget utan jag vill helt enkelt uppgradera ljudet, tycker det är på tiden att jag gör det.

Uppgradera en ljudupplevelse som du är nöjd med... Det går inte Vad är du ute efter annat än att bränna pengar på någonting som du kanske inte kan uppskatta...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Uppgradera en ljudupplevelse som du är nöjd med... Det går inte Vad är du ute efter annat än att bränna pengar på någonting som du kanske inte kan uppskatta...?

Jag är inte insatt i exakt vilka hörlurar och ljudkort som är bäst och varför, men jag vet att det finns sjuukt mycket bättre lurar än mina.
Det enklaste hade ju varit att gå och ta det som är etta på topplistan, men som alltid så ville jag först kontrollera med er vad swecare tycker.
Jag har sett att audio technica m-50 och beyerdynamics custom one pro är populära och får bra recensioner, ska jag ta nån av dem eller har ni något annat att föreslå?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

har själv ath-m50 och rekommenderar dom starkt mycket trevligt och välbalancerat ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk

Ta det i avdelningen för ljud isället. Kanske börja med att läsa vad andra skriver där.

(eller så köper du bara ett Xonar Essence STX-kort )

Permalänk
Medlem

jag har asus xonar essence stx och sennheiser pc 360 lurar och är nöjd men förväntade mig lite mer wow upplevelse ändå när jag bytte från inbyggt med philips hp 895 lurar. Men försök prova polares gå till butiker beställ hem prova lämna om du ej är nöjd osv.

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag är inte insatt i exakt vilka hörlurar och ljudkort som är bäst och varför, men jag vet att det finns sjuukt mycket bättre lurar än mina.
Det enklaste hade ju varit att gå och ta det som är etta på topplistan, men som alltid så ville jag först kontrollera med er vad swecare tycker.
Jag har sett att audio technica m-50 och beyerdynamics custom one pro är populära och får bra recensioner, ska jag ta nån av dem eller har ni något annat att föreslå?

Om du inte bor alltför långt ifrån Stockholm så rekommenderar jag dig att åka till Reference Audio på Götgatan och prova hörlurar hos dom. Det enda jag kan rekommendera är Sennheiser HD800 och Musical M1 HPA som tillhör världens bästa hörlursförstärkare om den inte är det...

Den fungerar även som en DAC som du ansluter till USB porten på din dator och Reference Audio säljer dessa i kombo för 15490:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om du inte bor alltför långt ifrån Stockholm så rekommenderar jag dig att åka till Reference Audio på Götgatan och prova hörlurar hos dom. Det enda jag kan rekommendera är Sennheiser HD800 och Musical M1 HPA som tillhör världens bästa hörlursförstärkare om den inte är det...

Den fungerar även som en DAC som du ansluter till USB porten på din dator och Reference Audio säljer dessa i kombo för 15490:-

Den summan är tyvärr inte intressant för mig.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Den summan är tyvärr inte intressant för mig.

Jag trodde budgeten inte var spikad men så fel jag hade. Säg vad du har för budget då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag trodde budgeten inte var spikad men så fel jag hade. Säg vad du har för budget då?

Det är den inte, jag tänkte spara om det verkligen är värt det. Så som det ser ut rakt av utan att vänta så har jag nog runt 3k att lägga kanske lite mer, men lockar mig inte att gå över 5k totalt bara om det skulle finnas extremt stark anledning till det.
Jag är ingen audiofil och jagar inte det absolut bästa utan jag är mer inriktad på det som är populärt som bra ljud i konsumentvärlden, jag är alltså ingen dj eller producent. Har som sagt kikat lite på M-50 och Custom One Pro med tanke på att MKHB på youtube rekommenderar dem men mer än det vet jag inte.

Edit: ringde till inet och frågade om råd och enligt personen jag pratade med duger mina HD449 ett tag till men ett nytt ljudkort föreslog han denna. Några kommentarer på det?

Edit2: Har nu beställt asus essence xt ljudkort för den verkar bäst.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.