Asus PQ321 (3840x2160)

Permalänk
Medlem

Asus PQ321 (3840x2160)

Hej jag undrar om det går att spela på Asus PQ321 normalt. Det var någon som skrev att windows kommer att se skärmen som 2 och att man behöver typ eyefinity för att spela normalt.

Permalänk

Sålänge du har ett grafikkort som klara att trycka ut den upplösningen så ska det inte vara några problem om det jag har läst och sett stämmer.
Nu vet jag inte vilka spel du spelar men du behöver MYCKET kraft för att få en behaglig upplevelse i den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Sålänge du har ett grafikkort som klara att trycka ut den upplösningen så ska det inte vara några problem om det jag har läst och sett stämmer.
Nu vet jag inte vilka spel du spelar men du behöver MYCKET kraft för att få en behaglig upplevelse i den upplösningen.

Så länge man inte har på aa och annat tungt så lär det inte ens vara problem att spela med ett st GTX 680. Jag har spelat på betydligt högre upplösningar med 3 skärmar och ett gtx 680.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att fråga Asus om skärmen stödjer 4k över displayport utan att signalen delas i två.
Om skärmen kräver två kablar eller om DP-ingången delar signalen så kommer windows behandla det som att du har två skärmar.

Nvidia stödjer inte "sträckning" över två skärmar på geforce ännu men de kanske kommer att göra det snart.

https://forums.geforce.com/default/topic/539645/nvidia-surrou...

Hoppas de gör det snart för annars blir det att byta till Radeon som stödjer det.
Lägg lite press på Nvidia Nu!

Att det behövs mer kraft för att driva upplösningen är givet men allt kommer att se mycket bättre ut i många spel, även på lägre grafikinställningar.

Permalänk
99:e percentilen

Glöm inte att man, om prestandan inte räcker till, kan sänka upplösningen till 1920x1080 och få perfekt 4:1 pixelmappning. Dvs precis som om skärmen hade 1920x1080 native.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Hej jag undrar om det går att spela på Asus PQ321 normalt. Det var någon som skrev att windows kommer att se skärmen som 2 och att man behöver typ eyefinity för att spela normalt.

Hej,

Man behöver ett grafikkort som stödjer Displayport 1.2, och modeller som gör det är GTX 670/680/690 och uppåt samt HD77xx/78xx/79xx. En displayport 1.2-kabel följer självklart med skärmen. Tekniken för att få så hög upplösning heter Multi Stream och innebär egentligen att man pusslar ihop flera "skärmar" till en med högre upplösning. Fast datorn, med grafikkort som har Displayport 1.2, kommer inte tycka att det är som Eyefinity. Allt fixas av Displayport 1.2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Man behöver ett grafikkort som stödjer Displayport 1.2, och modeller som gör det är GTX 670/680/690 och uppåt samt HD77xx/78xx/79xx. En displayport 1.2-kabel följer självklart med skärmen. Tekniken för att få så hög upplösning heter Multi Stream och innebär egentligen att man pusslar ihop flera "skärmar" till en med högre upplösning. Fast datorn, med grafikkort som har Displayport 1.2, kommer inte tycka att det är som Eyefinity. Allt fixas av Displayport 1.2.

Okej tack för svaret, jag såg att de senaste drivrutinerna till Gtx 680 inkluderar stöd för displayport 1.2

Permalänk
Medlem

Om man har 3st 4k skärmar då. Måste man ha 3st Grafkort eller räcker det med 2st?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Det måste vara detta inlägg som är skrivet av kinc från Asus som trådskaparen syftar på.

Skrivet av kinc:

60Hz, men när man kör 60Hz ser Windows den som 2 skärmar. Man måste således använda eyefinity-liknande teknik för att spela optimalt på en 4K-skärm i dagsläget.

Om det stämmer så tolkar jag det som att skärmen delar signalen på något sätt som gör att Windows ser den som två skärmar eller så tänkte inte kinc på displayport, om det är annorlunda där. Att Windows ser den som två skärmar vid användade av två HDMI kablar är klart, men hur gör den vid användning med bara en kabel från displayport 1.2?

Kommer windows att se skärmen som en eller två skärmar vid 60hz med en displayport 1.2?

Tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dealerovski:

Om man har 3st 4k skärmar då. Måste man ha 3st Grafkort eller räcker det med 2st?

Skrivet av GPUan:

Det måste vara detta inlägg som är skrivet av kinc från Asus som trådskaparen syftar på.

Om det stämmer så tolkar jag det som att skärmen delar signalen på något sätt som gör att Windows ser den som två skärmar eller så tänkte inte kinc på displayport, om det är annorlunda där. Att Windows ser den som två skärmar vid användade av två HDMI kablar är klart, men hur gör den vid användning med bara en kabel från displayport 1.2?

Kommer windows att se skärmen som en eller två skärmar vid 60hz med en displayport 1.2?

Tack

På några av AMDs high-end grafikkort finns det ju fler än native 1 displayport, och då kan man ha 3 st 4K-skärmar på 2 grafikkort eller ett grafikkort om det finns tillräckligt många displayports. Är det 2 Nvidiagrafikkort så behövs det speciell adapter för att driva den 3:e 4K-skärmen. Det är inget vi har testat, men i teorin ska det fungera

Visa signatur