Angående server och OS

Permalänk
Medlem

Angående server och OS

God morgon!
Jag har gått och funderat på att bygga en hemmaserver, där jag tänkte ha en minecraftserver och gemensam lagring för familjen, samt streama musik till husets övriga datorer. Jag är dock inte så insatt i serveroperativsystem, så om någon kan förklara vilket som är att föredra (helst nåt windowsbaserat så jag kan förstå mig på det:p), och säga sitt om på hårdvaran skulle det vara toppen!

Här är förresten delarna jag tänkte använda, budgeten är 4500kr max:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3581405/hemmaserver

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Windows Home Server 2011 kanske skulle passa? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891139

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Windows Home Server 2011 kanske skulle passa? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891139

Jag har funderat på det också, men det stod att det inte stödde mer än 8GB ram, så att om jag uppgraderar ramminnet nån gång måste jag även byta OS. Å andra sidan räcker väl 8GB många år för det jag ska använda servern till, vad tycker du?

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Jag har funderat på det också, men det stod att det inte stödde mer än 8GB ram, så att om jag uppgraderar ramminnet nån gång måste jag även byta OS. Å andra sidan räcker väl 8GB många år för det jag ska använda servern till, vad tycker du?

Studerande på något sätt? I sådana fall så ska du ha tillgång till ett antal olika windows server licenser via MSDNA.

Annars tycker jag att du ska installera centos, debian eller ubuntu server och lära dig terminalen. Det lär ta lite tid, men det kan vara bra att ha kunskapen senare.

Sen så har man mer prestanda och utrymme över på datorn åxå.

Edit: Strax över budget. Men galet mycket mer CPU prestanda. Sämmre GPU prestanda, men den har man inte någon nytta av på en server. http://www.inet.se/kundvagn/visa/3588877/2013-07-12

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Windows-baserat server-OS är väl lite svårt. Jag hade nog i det fallet kört Windows 7 bara. Windows Home Server kommer att ersättas av Windows Server 2012 Essentials, men vad licenskostnaden på den utgåvan kommer att bli är jag osäker på. Jag måste också inflika att jag tycker AMD A10 verkar overkill för ditt syfte. Filserver och musikstreaming kan du i princip göra på flera år gammal hårdvara av mediumklass. Minecraft-server har jag aldrig driftat själv, men det kanske någon annan kan tipsa om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Studerande på något sätt? I sådana fall så ska du ha tillgång till ett antal olika windows server licenser via MSDNA.

Annars tycker jag att du ska installera centos, debian eller ubuntu server och lära dig terminalen. Det lär ta lite tid, men det kan vara bra att ha kunskapen senare.

Sen så har man mer prestanda och utrymme över på datorn åxå.

Mvh
Mattias

Jag börjar en tekninsk linje på gymnasiet till hösten, och kommer troligen vänta tills dess att köpa servern ändå. Men kanske ändå är bäst att skaffa någon centos, debian eller ubuntu server, de är väl dessutom gratis, och det är ju alltid trevligt:)

Skrivet av polter:

Windows-baserat server-OS är väl lite svårt. Jag hade nog i det fallet kört Windows 7 bara. Windows Home Server kommer att ersättas av Windows Server 2012 Essentials, men vad licenskostnaden på den utgåvan kommer att bli är jag osäker på. Jag måste också inflika att jag tycker AMD A10 verkar overkill för ditt syfte. Filserver och musikstreaming kan du i princip göra på flera år gammal hårdvara av mediumklass. Minecraft-server har jag aldrig driftat själv, men det kanske någon annan kan tipsa om?

Jo, men jag tänkte att om jag köper lite bättre hårdvara nu kan jag ha servern ett bra tag, utan att den föråldras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör Windows 2008 R2 på min server hemma och den är inte kompis med hårdvaran direkt. Hårdvaran syns i min signatur och saker och ting går grymt långsamt på burken. Diskprestanda är under all kritik och även installation på SSD rådde inte bot på mina problem. Dock har jag lite för mycket installerat på maskinen och ingen annan hårdvara att migrera domänen till (har ingen möjlighet att slänga upp en virtuell maskin någonstans heller så länge) så jag har kört vidare på maskinen. Den fungerar för filtjänster (hjälpligt iaf), TFS och IIS.

Vad jag är ute efter är att det är inte säkert att operativet fungerar optimalt med din hårdvara. Då Linux är gratis så skulle jag börja i den änden iaf. Är det inte specifika tjänster som kräver Windows som du ska köra så är Linux faktiskt ett mycket attraktivt alternativ.
Vill du göra det smidigt att testa olika operativ så kan du installera vmware esxi i botten på maskinen och sedan lägga upp din server som en virtuell maskin. Då kan du köra flera maskiner parallellt (eller iaf ha dem installerade samtidigt).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Windows ska inte användas om servern ska användas för lagring. Den har nära på olagligt dålig stöd för sådant.
För en NAS skulle jag rekommendera FreeNAS (kör ZFS så klart) men jag är inte hundra på hur lätt det är att köra minecraft på den då jag aldrig börjat med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Jag börjar en tekninsk linje på gymnasiet till hösten, men kanske ändå är bäst att skaffa någon centos, debian eller ubuntu server, de är väl dessutom gratis, och det är ju alltid trevligt:)

Okej, då ska du ha tillgång till MSDNA till hösten om du vill det då.

Angående vmware ESXi som whiskey pratade om så registrerar man sig för det här: vmware ESXi. Det är gratis på en dator med upp till 32 GB ram.

Det är en riktigt bra idé att köra med det i botten installerat på ett usb minne. Sen ha virituella maskiner installerade mot en fysisk disk. Det ger dig möjligheten att testa runt bland olika OS och att kunna köra olika OS för olika ändamål.

Länkade dig ett alternativ på hårdvara i förra posten.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Det var så sant, jag skulle gärna ha möjligheten att komma åt servern när jag inte är hemma, tex. när man är på semester, och att androidmobilen skickar bilderna man tagit till servern, eller att man är på ett lan och startar minecraftservern på servern därhemma från en dator, men det funkar väl med debian och de andra linux- varianterna också eller?

EDIT:Tack Mattias, din hårdvaruspekulation skall tas i betänkande!;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Det var så sant, jag skulle gärna ha möjligheten att komma åt servern när jag inte är hemma, tex. när man är på semester, och att androidmobilen skickar bilderna man tagit till servern, eller att man är på ett lan och startar minecraftservern på servern därhemma från en dator, men det funkar väl med debian och de andra linux- varianterna också eller?

Oja, via SSH. Man ser en terminal på samma sätt som man gör när man sitter vid den typen av OS. Det är säkrare (om man gör på rätt sätt) och kräver mindre bandbredd än windows remote desktop.

Angående att skicka bilder från mobilen. Vad jag vet så kräver det någon form av synk, så som owncloud, dropbox eller liknande. Eller att man skickar bilderna manuellt mot tex en ftp.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Som serverhårdvara bör du använda en Intel Haswell-processor och inte AMD, eftersom Intel har lägre strömförbrukning. Och ja, då du ska ha igång servern dygnet runt så spelar strömförbrukningen en ganska så stor roll.

Permalänk
Hedersmedlem

Välj en annan disk. Den du har i din kundvagn har bara ett års garanti och är gjord för normaldrift. Ta en WD Red istället - gjord för kontinuerlig drift samt har tre års garanti: http://www.inet.se/produkt/4304283/3tb-wd-red

För övrigt kan jag bara rekommendera FreeBSD, Debian eller liknande - såvida du inte _måste_ ha en Windows-server för något specifikt program. Men det är ju lätt löst med VMWare, så kan du köra både och.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Välj en annan disk. Den du har i din kundvagn har bara ett års garanti och är gjord för normaldrift. Ta en WD Red istället - gjord för kontinuerlig drift samt har tre års garanti: http://www.inet.se/produkt/4304283/3tb-wd-red

För övrigt kan jag bara rekommendera FreeBSD, Debian eller liknande - såvida du inte _måste_ ha en Windows-server för något specifikt program. Men det är ju lätt löst med VMWare, så kan du köra både och.

Anledningen till att jag tog den hårddisken var att jag har en likadan hemma, så jag tänkte köra dem i RAID. Men du har säkert rätt, frågan är bara om WD Red klarar att köra en MC-server, enligt recensioner var den något slö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Som serverhårdvara bör du använda en Intel Haswell-processor och inte AMD, eftersom Intel har lägre strömförbrukning. Och ja, då du ska ha igång servern dygnet runt så spelar strömförbrukningen en ganska så stor roll.

Du har nog rätt. Känns lite sådär att köpa en intel-CPU när AMD har det svårt, och att intel börjar med fastlött mer och mer, (som jag VERKLIGEN INTE GILLAR) men, det är ju korkat att inte köpa den, som är bättre, för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Även om maskinen står på dygnet runt så lär lasten rätt låg största delen av tiden. Skillnaden i strömförbrukning vid idle är inte många watt och tittar man på totalkostnaden över ett år så handlar det inte om så stora pengar. Tror faktiskt ärligt talat att det är svårt att motivera investeringen i Haswell mot en äldre och billigare plattform enbart med lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JonteMC:

Anledningen till att jag tog den hårddisken var att jag har en likadan hemma, så jag tänkte köra dem i RAID. Men du har säkert rätt, frågan är bara om WD Red klarar att köra en MC-server, enligt recensioner var den något slö.

MC-server är mest RAM- och CPU-intensivt, disken används väldigt lite. Se till att ge servern mer dedikerat RAM bara, 1-2GB minst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonteMC:

Ingen större skillnad på disken du valt och WD Red ur prestandasynpunkt. Du behöver inte någon exceptionell disk för att köra Minecraft. Min tio år gamla HP-kärra klarar det fint.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

En WD Red räcker gott och väl hastighetsmässigt för att köra en MC server. Har själv kört en "portabel" MC server mot usb minne och det räcker gott och väl.
De slukar dock ram. 1-2 GB för vanlig MC. 3-6 GB för tekkit/FTB. Då är det räknat för ett fåtal spelare. Skulle nog inte vilja köra fler än 8 samtidigt på det. En vanlig MC server klarar sig ofta på en core. tekkit/FTB vill man ofta ha fler till då alla mods slukar cpu prestanda. Vet inte hur det blir med AMD's pliedriver kärnor, aldrig kört mc på en ny AMD cpu.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en hemmaserver och kör Ubuntu Server på den, jäkligt smidigt med SSH må jag säga. Skönt att sitta i skolan och ta hem några filer hemifrån, eller om jag kommer på något jag vill ha färdig nedladdat när jag kommer hem, så sätter jag på nedladdningen från skolan och sedan när jag kommer hem så äre klart!

Förutom det så delar den ut mitt video bibliotek till vardagsrummet (Raspberry PI + XBMC) och HTPCn i mitt rum.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

När det kommer till streaming av musik och film så behöver du i princip minimalt med hårdvara. I mitt NAS så har jag en single core atom på 1,6GHz och 2Gb RAM. Processorn är i minsta laget eftersom den går i taket ofta. Men det är inga problem att streama HD video och musik samtidigt som den tankar med utorrent och jag pillar med något. Jag har WHS 1 (dvs det som är baserat på windows server 2003) och jag har varit nöjd under de 4år jag haft min server tuggandes. Har så att jag kan fixa hem torrents via webinterface när jag är på språng och med subsonic så har jag ett eget spotify/netflix.

Kontentan är att med 8Gb RAM så kommer du nog undan rätt länge för en hemanvändare. En enkel CPU lika så.
Med WHS 2011 så ska du bara komma ihåg att dubliceringsfunktionen har tagits bort. I WHS 1 och det nya Windows Server 2012 Essentials (som kostar 3500kr så det är över din budget) så finns det en funktion där du kan välja att en mapp ska lagras på flera diskar på servern. Lite som RAID fast ändå inte. Jag rekommenderar nån sorts RAID med dublicering om du ska ha en familjeserver för räkna med att det kommer lagras familjefoton/videos och viktiga dokument som man inte vill slarva bort (själv har jag ett tredje steg med en dropbox i molnet)

Här är lite av mina förslag. Du gör givetvis så som du vill.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi CM NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Jag ska fundera ett tag, så får vi se hur jag gör sen!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vanliga Windows 8 Pro funkar helt okej för en hemmaserver. Det är inte superslimmat, men nu för tiden följer det med en hel del bra saker som gör det rätt enkelt att använda det för hemmaserversysslor.

• Windows Storage Spaces - Enkel konfigurerbar lagring

• Hyper-V - Virtuella maskiner

Dock så kostar det en tusing, men om du har råd med det och redan är van vid Windows fungerar detta bra. Du kan om du vill enkelt sätta upp virtuella servrar i Hyper-V om du vill köra saker som kräver Linux eller om du bara vill testa det lite. Windows Home Server har i och med Windows 8 lite spelat ut sin roll.
Jag tycker att Windows fungerar utmärkt för lagring nu för tiden. Med Storage Spaces kan du stoppa i några diskar i din burk och sedan konfigurera upp hur data skall lagras rörande redundans och åtkomst som liknar raid-format som raid0/10/5/... Dessutom kan du stoppa in fler diskar när du behöver mer plats, via Sata/IDE/USB/thunderbolt eller vad du nu har för diskar, utan att för det behöva bygga om din raid. Kolla in Linus från NCIX i youtube-klippet nedan för en snabb genomgång.

Länkar:

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

ESXi är gratis och en bra virtualiseringsplatform. Sedan kan du installera de OS du vill på den och testa de OS du vill och sedan bsetämma dig. Du kan ju ha en Windows-server och en Linux-server om du vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag tycker att vanliga Windows 8 Pro funkar helt okej för en hemmaserver. Det är inte superslimmat, men nu för tiden följer det med en hel del bra saker som gör det rätt enkelt att använda det för hemmaserversysslor.

• Windows Storage Spaces - Enkel konfigurerbar lagring

• Hyper-V - Virtuella maskiner

Dock så kostar det en tusing, men om du har råd med det och redan är van vid Windows fungerar detta bra. Du kan om du vill enkelt sätta upp virtuella servrar i Hyper-V om du vill köra saker som kräver Linux eller om du bara vill testa det lite. Windows Home Server har i och med Windows 8 lite spelat ut sin roll.
Jag tycker att Windows fungerar utmärkt för lagring nu för tiden. Med Storage Spaces kan du stoppa i några diskar i din burk och sedan konfigurera upp hur data skall lagras rörande redundans och åtkomst som liknar raid-format som raid0/10/5/... Dessutom kan du stoppa in fler diskar när du behöver mer plats, via Sata/IDE/USB/thunderbolt eller vad du nu har för diskar, utan att för det behöva bygga om din raid. Kolla in Linus från NCIX i youtube-klippet nedan för en snabb genomgång.

Länkar:

Återigen så windows drar ganska mycket prestanda för att köra i en server. Och windows 8 lämpar sig inte i en server med tanke på sättet det alkolerar ram minne.

Ska man viritualisera eller experimentera med olika os osv. så är ESXi en mycket bättre grund. Lättdrivet och grunderna i det är extremt enkla att förstå sig på. Samt att man slipper ett grafiskt interface som servern ska dra runt.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Om man skall köra hårdare virtuella prylar och inte klarar av lite downtime är såklart ett virtualiserings-OS som Proxmox/ESXi/Hyper-V Server bättre , men hur ofta har en server du kör hemma sådana krav?

Allt beror ju i slutändan på vad man vill använda sin dator till och är kraven de som trådskaparen nämner, minecraft-server & dela data, känns det inte som en kontrollerad omstart då och då är så farligt. Och om man redan är van vid Windows så är det lättare att få igång den.

Jag tycker att Windows 8 Pro gott täcker in kraven, men i slutändan är det inte mitt beslut.

Om kraven varit annorlunda som t.ex. "Jag behöver en domän och central användarhantering + 24h-drift av X servrar" så hade både hårdvaran och mjukvaran behövt vara anpassad för det. Svårt att få till för 4500:--

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Om man skall köra hårdare virtuella prylar och inte klarar av lite downtime är såklart ett virtualiserings-OS som Proxmox/ESXi/Hyper-V Server bättre , men hur ofta har en server du kör hemma sådana krav?

Allt beror ju i slutändan på vad man vill använda sin dator till och är kraven de som trådskaparen nämner, minecraft-server & dela data, känns det inte som en kontrollerad omstart då och då är så farligt. Och om man redan är van vid Windows så är det lättare att få igång den.

Jag tycker att Windows 8 Pro gott täcker in kraven, men i slutändan är det inte mitt beslut.

Om kraven varit annorlunda som t.ex. "Jag behöver en domän och central användarhantering + 24h-drift av X servrar" så hade både hårdvaran och mjukvaran behövt vara anpassad för det. Svårt att få till för 4500:--

Ja, vi får se hur det blir, tror jag ska prova med Debian (och andra gratis-OS) först, och om jag absolut inte förstår mig på det, eller om jag måste ha något program som inte funkar med nåt annat än windows, får jag väl köpa ett windows-os. Och servern kommer inte att vara påslagen 24/7, så en omstart då och då är inte hela världen.

Detta nätagget förresten, är det nåt o ha? http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag föredrar iallafall att slippa downtime. Och hjälper ett Viritualiserings OS mig att starta upp en maskin som krashar omgående utan att jag behöver röra ett finger så klagar jag inte.

Visst är det så att det kan bli lättare att köra windows. Men varför overhuvutaget göra det då det blir en yttligare kostnad för licensen? Det spräcker TS budget ganska rejält om man ska dra in den åxå. Visst, TS får tillgång till MSDNA i höst. Men antar att TS hällre använder den licensen till något annat.

Sen så lämpar vissa OS bättre på vissa saker än andra. Tex. en minecraft server drar av någon anledning mindre prestanda från en linux maskin än från motsvarande med windows. FreeNAS lämpar sig mycket bättre för närverkslagring än både windows och linux. Går att rabbla många exempel.

Sen så är erfarenheten av att ha användt något annat är windows väldigt bra att ha. Därför har jag rekomenderat TS till att köra tex ESXi eller liknande. Rekomenderade även valfri linuxdist före windows då det lämpar sig mycket bättre för ändamålen som TS beskriver.

Till TS, Har du frågor om saker under Debian så är det fritt fram att ställa frågor. Finns många på detta forum som använder linux som server OS.
Jag är ingen expert på debian, mest jobbat i CentOS. Men har kört det under kortare perioder.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Man ska inte raida WD Green. De saknar funktioner som är viktiga för raid och istället för ökad säkerhet (som brukar vara anledningen för raid) får du minskad säkerhet. Ska du raida WD Green bör du ha ZFS filsystem, detta finns inbyggt i FreeBSD och FreeNAS, men det kan även installeras på en linuxdistribution.
Är du helt grön på operativsystem så är FreeNAS väldigt lätt att installera och sätta upp, men då får du istället mecka lite för att få in minecraftservern. Här är en gammal guide som kanske inte funkar längre: http://tapalla.wordpress.com/2012/08/18/setup-a-minecraft-ser...

Annars låter det som att FreeBSD, med owncloud och minecraft skulle va nåt för dig. Kanske även Subsonic för streaming av film och musik till mobilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Ja, vi får se hur det blir, tror jag ska prova med Debian (och andra gratis-OS) först, och om jag absolut inte förstår mig på det, eller om jag måste ha något program som inte funkar med nåt annat än windows, får jag väl köpa ett windows-os. Och servern kommer inte att vara påslagen 24/7, så en omstart då och då är inte hela världen.

Detta nätagget förresten, är det nåt o ha? http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80...

Det kommer säkert att gå bra. De flesta Linux-distributionerna har blivit väldigt enkla att installera och funkar bra. Om du vill prova att köra ett virtualiserings-OS i botten som Mattias tipsar om är ESXi rätt enkelt att få igång (finns väl till och med en sticky här i forumet om hur man gör det). Bra tillfälle att experimentera med lite olika OS när man skaffat en ny server

Rörande kraftagget så är det nog helt ok till det priset. Kolla bara upp så du får nog med strömkontakter till de hårdvaruprylar du tänker stoppa in nu och eventuella kompletteringar i överskådlig framtid (kanske fler diskar?)

Visa signatur