Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur mycket är mina datorer värda

Permalänk
Medlem

4000-4500kr om du har tur kanske 5000kr

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin44:

jag tar foto på mina delar och lägger ut det på photobucket ok

En bild kommer inte säga så mycket då många delar från olika tillverkare och olika modeller ser likadana ut. Det märks att du inte vet mycket om datorer när du påstår dig kunna få 6000 kr för en dator enbart för att det säljs en dyrare dator med hälften så mycket ram-minne som din..

http://www.inet.se/produkt/5310048/intel-core-i7-4770-3-4-ghz...
http://www.inet.se/produkt/5310034/intel-core-i7-3970x-3-5ghz

Ser du någon skillnad på dessa två delar? Jo, den ena kostar 6000 kr mer! Hur kommer det sig, tänker du.. Båda är väl i7or? Modell, Kvalite, tillverkare och pris går hand i hand när det gäller datordelar. 32 gb ram behöver inte vara värt mer än 4 gb ram, det är det jag försöker säga dig. Folk har redan "uppskattat" vad din dator är värd trots bristen på kunskap om dina egna komponenter och jag är tveksam till att du kommer få mer pengar för datorerna än vad som uppskattats då du som person inte verkar vara en som vet vad det är han köper och vad det igentligen är värt. Men men, kom gärna tillbaks och länka bild till ett "kvitto" när du sålt dina datorer på blocket för 6000 kr styck.

Edit: Glömde tillägga att den dator för 8 000 med I7a du länkade är den billigaste i7 processorn på marknaden och kostar enbart 2 000. Datorn i sig som du länkade kanske är värd 4 - 5 000 om man bygger själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin44:

varför ska jag göra det det behövs inte titta på denna dator den har i5 processor http://www.siba.se/product/13254149/lenovo-k430-i5-8gb-1tb-le... och den jag ska bygga har i7 processor mina två datorer kommer att säljas för 5000 eller 6000 kr per styck på blocket kvitto kommer läggas ut på bild när det är sålt

bara en fråga varför frågar du oss när du princip redan bestämt ditt pris jag säger detta pga att jag vet jag har var o varannan månad datorer på blocket. och folk betalar väldigt dåligt för dom. jag skälv är rätt snål så varför betala mer för nått man kan köpa nytt för nästan samma peng. Bygg en dator så vet du. Jag har i allfall måttot jag säljer inte för att jag är i behov av pengar utan för att jag inte behöver dom, får jag rätt pris då säljer jag får jag fel pris så kan jag lika gärna behålla dom.......

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Ifall du säljer begagnat så sjunker värdet väldigt snabbt exempel ett GTX 770 kostar i Butik 3500 kr efter 3 månader ifall du vill sälja vidare det så får du drygt 2800-3000 kr en värde minskning på runt 15-20%.

Detta gäller bara relevanta generationer typ ifall du säljer GTX 770 om 1 år ifall det inte har kommit några nya grafikkort så kan du kanske 2000-2500 kr beror på vad priset i handeln är.

Ifall det kommer en ny generation kort så får du typ 1000-1500 kr efter 1 år.

Värdeminskningen på dator komponenter är väldigt hög och det sker väldigt snabbt.

Vissa komponenterna har inte lika hög värdeminskning exempel Chassi, HDD, (ifall ej så gammal) PSU, (ifall ett bra märke och inte alltför gammal) och RAM minnen då dessa komponenter inte förändras så mycket.

De komponenter som har störst värdeminskning är CPU och GPU.

Om vi tar ett Exempel Sweclockers sommardator som exempel

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3598509/2013-07-14 Kostar 10000 kr

Ifall det inte kommer någon ny grafik/CPU om ett år så kan man få ca 6500 ifall man säljer den begagnad en värdeminskning på ca 35%

Detta gäller ifall man tänker sälja sakerna här på Sweclocker marknad på blocket kan du kanske få 1500 kr mer av en person som inte kan något om datorer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin44:

hejsan min dell optiplex gx280 har redan ett micro atx moderkort som jag tänkte slänga och sedan köpa nytt moderkort där jag sätter in ett intel i3 processor 16 gb ddr3 minne grafikkort med 1 gb ddr3 minne och som är tyst och så klart vattenkylning kan jag sälja denna dator då på sweclockers plus att jag har ett chassi där jag också har micro atx moderkort där jag sätter ett moderkort med intel i5 processor 16 gb ddr3 minne grafikkort med 1 gb ddr3 minne och som är tyst jag vill veta vad de här datorerna är värda

Delarna blir inte mer värda för att du sätter ihop dem till en fungerande dator, utan snarare tvärt om, de kommer att anses som begagnade.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sensuru:

En bild kommer inte säga så mycket då många delar från olika tillverkare och olika modeller ser likadana ut. Det märks att du inte vet mycket om datorer när du påstår dig kunna få 6000 kr för en dator enbart för att det säljs en dyrare dator med hälften så mycket ram-minne som din..

http://www.inet.se/produkt/5310048/intel-core-i7-4770-3-4-ghz...
http://www.inet.se/produkt/5310034/intel-core-i7-3970x-3-5ghz

Ser du någon skillnad på dessa två delar? Jo, den ena kostar 6000 kr mer! Hur kommer det sig, tänker du.. Båda är väl i7or? Modell, Kvalite, tillverkare och pris går hand i hand när det gäller datordelar. 32 gb ram behöver inte vara värt mer än 4 gb ram, det är det jag försöker säga dig. Folk har redan "uppskattat" vad din dator är värd trots bristen på kunskap om dina egna komponenter och jag är tveksam till att du kommer få mer pengar för datorerna än vad som uppskattats då du som person inte verkar vara en som vet vad det är han köper och vad det igentligen är värt. Men men, kom gärna tillbaks och länka bild till ett "kvitto" när du sålt dina datorer på blocket för 6000 kr styck.

Edit: Glömde tillägga att den dator för 8 000 med I7a du länkade är den billigaste i7 processorn på marknaden och kostar enbart 2 000. Datorn i sig som du länkade kanske är värd 4 - 5 000 om man bygger själv.

1. människor som köper en dator på siba köper datorn för 6000 - 7000 kr det innebär att om du köper en dator som har en i7a processor så säljer de den för cirka 10000 kr på blocket för att de vill så gärna ha en dator med intel i7a och ett grafikkort för 3000 minst
om du trycker på det ram minnen jag ska köpa så är de på 16 gb och då kommer de säkert köpa datorn för 6000 kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin44:

1. människor som köper en dator på siba köper datorn för 6000 - 7000 kr det innebär att om du köper en dator som har en i7a processor så säljer de den för cirka 10000 kr på blocket för att de vill så gärna ha en dator med intel i7a och ett grafikkort för 3000 minst
om du trycker på det ram minnen jag ska köpa så är de på 16 gb och då kommer de säkert köpa datorn för 6000 kr

sälj din dator för 1000000:- du kommer inte att få den såld till det priset folk kommer att pruta dig galen, dom kommer att slakta dig prismässigt och självförtroende mässigt, men det kanske bara är en lärdom för dig.

vi sitter här ca 10 personer som försöker få dig att förstå men du har enligt va vi ser bestämt dig,

go for it!! slösa 30kr på blocket och sälj

Visa signatur

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

sälj din dator för 1000000:- du kommer inte att få den såld till det priset folk kommer att pruta dig galen, dom kommer att slakta dig prismässigt och självförtroende mässigt, men det kanske bara är en lärdom för dig.

vi sitter här ca 10 personer som försöker få dig att förstå men du har enligt va vi ser bestämt dig,

go for it!! slösa 30kr på blocket och sälj

titta på denna sweclockers annons som kostar 13000 kr och är en i7a: http://www.sweclockers.com/annons/82344-gaming-rigg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin44:

titta på denna sweclockers annons som kostar 13000 kr och är en i7a: http://www.sweclockers.com/annons/82344-gaming-rigg

ok och du vet att han fick den såld ????????

hans dator är bra nog mycket bättre en den du angav.
menar det grafikkortet kostar nytt 8000:- nu drar jag ett minimum pris, så om han får 6000:- för den sen är hans rigg i övrigt rätt lik min där jag skulle ha 3500:- för mobo minne o processor osv du måste kolla helhets bilden på hans grejor du har bara angett komponenter och oavsett om du bygger en dator av det då måste du se till att bygga väldigt bra för att komma upp i dessa summor det handlar inte bara om cpu och minne utan allt annat som skall vara såsom nätdel bla bla . din cpu du angav är en av dom sämre i5 cpuerna . ja men ingen hindrar dig att försöka hur mycket vi en försöker föklara för dig så verkar du vilja gå din egna väg

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

ok och du vet att han fick den såld ????????

hans dator är bra nog mycket bättre en den du angav.
menar det grafikkortet kostar nytt 8000:- nu drar jag ett minimum pris, så om han får 6000:- för den sen är hans rigg i övrigt rätt lik min där jag skulle ha 3500:- för mobo minne o processor osv du måste kolla helhets bilden på hans grejor du har bara angett komponenter och oavsett om du bygger en dator av det då måste du se till att bygga väldigt bra för att komma upp i dessa summor det handlar inte bara om cpu och minne utan allt annat som skall vara såsom nätdel bla bla . din cpu du angav är en av dom sämre i5 cpuerna . ja men ingen hindrar dig att försöka hur mycket vi en försöker föklara för dig så verkar du vilja gå din egna väg

läs dennes medlems svar som han gav mig så ser ni att jag hade rätt till sist man ska inte förklara förrän sanningen har kommit : http://www.sweclockers.com/forum/private.php?do=showpm&pmid=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin44:

läs dennes medlems svar som han gav mig så ser ni att jag hade rätt till sist man ska inte förklara förrän sanningen har kommit : http://www.sweclockers.com/forum/private.php?do=showpm&pmid=1...

Alla dina inlägg skulle vara betydligt lättare att läsa samt förstå om du använde dig av punkter (.) och komman (,).

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Martin44: Tycker du tar dig lite väl mycket vatten över huvudet när du försöker argumentera (osammanghängande och samma ord hela tiden.. inte mycket vettigt underlag för det du säger) mot 10+ personer här på SweC vars hela community handlar om just datorer.

En processor är dessutom bara ännu en komponent i en dator av många som behövs för att göra den fullständig och funktionell. I den senaste riggen du länkade är det inte processorn (3770K, ~2700kr ny) som är den dyraste komponenten utan det är grafikkortet. Dessutom är hans 16GB ram 2166mhz, vilket jag av någon anledning tvivlar på att dina är, därför är det viktigt att skriva ut hela produktspecifikationer för snabbare komponenter = dyrare. Ganska logiskt.

Snälla sluta hävda att du vet saker när du inte alls har koll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin44:

ja så lätt att få svar på det du skrev när vi inte kan komma åt dina privata pm.. men skit samma han kanske får det för sin dator men du får inte så mycket för den burken du anger... tro mig eller gör som du vill sälj på blocket. och se hur mycke svar du får

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melodylekfull:

Martin44: Tycker du tar dig lite väl mycket vatten över huvudet när du försöker argumentera (osammanghängande och samma ord hela tiden.. inte mycket vettigt underlag för det du säger) mot 10+ personer här på SweC vars hela community handlar om just datorer.

En processor är dessutom bara ännu en komponent i en dator av många som behövs för att göra den fullständig och funktionell. I den senaste riggen du länkade är det inte processorn (3770K, ~2700kr ny) som är den dyraste komponenten utan det är grafikkortet. Dessutom är hans 16GB ram 2166mhz, vilket jag av någon anledning tvivlar på att dina är, därför är det viktigt att skriva ut hela produktspecifikationer för snabbare komponenter = dyrare. Ganska logiskt.

Snälla sluta hävda att du vet saker när du inte alls har koll.

lägg till detta : Intel Dator i delar paketet plus det dyraste grafikkortet:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar/dato...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin44:

jag har kollat upp beggat priser nu på hans rigg och jag fick det till 13700:- så vist kan han ha fått det men då va hans grejor rätt så nya åxå men det ger dig ingen garanti att du får det du vill för dina grejor...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

jag har kollat upp beggat priser nu på hans rigg och jag fick det till 13700:- så vist kan han ha fått det men då va hans grejor rätt så nya åxå men det ger dig ingen garanti att du får det du vill för dina grejor...

här kommer en dator som är mycket bättre till och med amd är bättre än 13000 priset är 15000 kr: http://www.blocket.se/eslov/Bra_Vattenkyld_Gamingdator_478862...

Permalänk
Skrivet av martin44:

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill komma fram till. Om du har saker som du tror du kan få 6,000kr för BEGAGNADE, då måste du ha bra mycket bättre eller nästa nya saker i dina datorer än de som finns i datorn du länkade från netonnet som är helt nya.

Jag är ledsen Martin44 men vi kan inte hjälpa dig om du inte förstår skillnaden mellan olika modeller och generationer på datorkomponenter. Det finns en post lite längre upp som försöker förklara, testa att läsa igenom den ordentligt. Annars är det som att försöka sälja en Volvo v70 från 2001 till ungefär samma pris som en ny v70 från 2013, det funkar liksom inte så. Grejerna i bilarna är äldre respektive nyare, starkare respektive svagare.

Permalänk
Skrivet av martin44:

här kommer en dator som är mycket bättre till och med amd är bättre än 13000 priset är 15000 kr: http://www.blocket.se/eslov/Bra_Vattenkyld_Gamingdator_478862...

Jag är hemskt ledsen men jag har svårt att förstå vad du säger i text utan punkter och komman. Jag räknade snabbt på vad alla saker kostar nytt och det blev runt ~12000 give or take några hundra och han vill alltså ha 15000kr för det. Min fråga till dig är skulle du på fullaste allvar tänka dig att betala 3000kr MER för BEGAGNAD hårdvara?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill komma fram till. Om du har saker som du tror du kan få 6,000kr för BEGAGNADE, då måste du ha bra mycket bättre eller nästa nya saker i dina datorer än de som finns i datorn du länkade från netonnet som är helt nya.

Jag är ledsen Martin44 men vi kan inte hjälpa dig om du inte förstår skillnaden mellan olika modeller och generationer på datorkomponenter. Det finns en post lite längre upp som försöker förklara, testa att läsa igenom den ordentligt. Annars är det som att försöka sälja en Volvo v70 från 2001 till ungefär samma pris som en ny v70 från 2013, det funkar liksom inte så. Grejerna i bilarna är äldre respektive nyare, starkare respektive svagare.

DU SKRÄMMER MIG! Tänke förut på om jag skulle dra samma parallell och även jag tänkte även jag använda Volvo v70 som exempel x). Skrämmande.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

det som finns i min dell optiplex gx280 är begagnade men om du tänker riktigt noga så ska jag slänga det moderkort som finns i dell optiplex gx280 och sedan lägga till ett moderkort i den med intel i7 processor nytt grafikkort på 2 gb ddr5 minne 32 gb ram minne och så klart vattenkylning allt detta nytt kan sälja datorn för 6000 kr

Permalänk
Skrivet av martin44:

det som finns i min dell optiplex gx280 är begagnade men om du tänker riktigt noga så ska jag slänga det moderkort som finns i dell optiplex gx280 och sedan lägga till ett moderkort i den med intel i7 processor nytt grafikkort på 2 gb ddr5 minne 32 gb ram minne och så klart vattenkylning allt detta nytt kan sälja datorn för 6000 kr

Ja, då kanske du kan sälja din dator för 6,000kr beroende (fortfarande) på VILKET moderkort, VILKET grafikkort, VILKEN processor, VILKA minnen och VAD för vattenkyning det är. Jag tycker dock det är konstigt att köpa så mycket nya grejer för att sedan sälja. Bara 32gb minne kommer kosta minst 2,000kr..

Sen är det ingen som mobbar dig här. Det är mer du som vägrar lyssna på vad vi värderar din dator till och sedan blir arg på oss när vi tröttnar på dig.

Permalänk
Avstängd

Ja, då kanske du kan sälja din dator för 6,000kr beroende (fortfarande) på VILKET moderkort, VILKET grafikkort, VILKEN processor, VILKA minnen och VAD för vattenkyning det är. Jag tycker dock det är konstigt att köpa så mycket nya grejer för att sedan sälja. Bara 32gb minne kommer kosta minst 2,000kr..

Sen är det ingen som mobbar dig här. Det är mer du som vägrar lyssna på vad vi värderar din dator till och sedan blir arg på oss när vi tröttnar på dig.

det är tvärtom det är ni som inte läser korrekt vad som står att ni inte ens förstår att jag först ska slänga moderkortet sedan bygga om datorn

Permalänk
Avstängd

Bara en fråga du ska ju betala för dessa nya komponenter. Kolla upp priset på dessa åxå.tror du verkligen att du kan käna nått på det. Du ska ha windows o lliknande. Du har tur om du går pluss minus noll på detta men lycka till.

För det andra detta om i7 kom låååångt efter att du länkade dinai5 grejor så klart alla missat det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin44:

det är tvärtom det är ni som inte läser korrekt vad som står att ni inte ens förstår att jag först ska slänga moderkortet sedan bygga om datorn

du får gärna rapportera tillbaka när pengarna börjar rulla in och du har köpt din BMW/Audi, 50+ tums TV och skinnsoffa och samsung galaxy/iphone..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av martin44:

Jag är ledsen men jag tror jag talar för alla när jag säger att många av dina meningsuppbyggnader är ganska öppen för egen tolkning.. Det är förstått att du ska bygga om datorn och ersätta en del komponenter och om jag har förstått det rätt så vill du sedan sälja datorn och då frågade du oss vad vi tror din dator då kommer vara värd? Eller vad är syftet med tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin44:

tvärtom vet jag mer om datorer än du för att min dator vars moderkort jag kommer att slänga bort och sedan bygga kommer att säljas till det här priset som denna http://www.sweclockers.com/annons/82344-gaming-rigg

gör det då, sen kan du rapportera tillbaka när du tjänar flera miljoner på dina sjukt bra deals..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jag är ledsen men jag tror jag talar för alla när jag säger att många av dina meningsuppbyggnader är ganska öppen för egen tolkning.. Det är förstått att du ska bygga om datorn och ersätta en del komponenter och om jag har förstått det rätt så vill du sedan sälja datorn och då frågade du oss vad vi tror din dator då kommer vara värd? Eller vad är syftet med tråden?

jag ska slänga moderkortet och sedan bygga om det med biffiga moderkort biffigt grafikkort biffiga 32 gb ram minne biffiga vattenkylning och biffig processor då undrar om man vad man kan sälja datorn för
yes jag ska slänga moderkotet kanske bortskänka det för att det finns saker på den man kan använda typ om någon har problem med pci express kan de ta loss det och byta ut det så klart med en lödkolv

Permalänk
Medlem

Nej du vet ingenting om datorer jämfört med dessa grabbarna. Du kommer inte tjäna någonting på att byta ut saker i datorn till ett högre pris än vad du kan sälja det för. Tror inte att han får de där pengarna för den datorn och du kommer ju inte få mer, med din kunskap kommer det inte bli en dator utan en stor klump av metall. Hade du vetat nåt om datorer hade du inte köpt 32 gb ram minne.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trizones:

Nej du vet ingenting om datorer jämfört med dessa grabbarna. Du kommer inte tjäna någonting på att byta ut saker i datorn till ett högre pris än vad du kan sälja det för. Tror inte att han får de där pengarna för den datorn och du kommer ju inte få mer, med din kunskap kommer det inte bli en dator utan en stor klump.

jag har fått en ide jag gör det jag ska göra genom att slänga moderkortet och sedan lägga till nytt moderkort processor minne grafikkort vattenkylning och sedan kommer jag tillbaks med ett foto på det sålda med ett foto papper med pris och köpare ok

Permalänk

Okej, i stort sätt en helt ny dator? Jag hoppas då att du är medveten om att värdet på komponenterna sjunker så fort du bryter plomberingen för då anses de som nyskick men faller under kategorin begagnat och då sjunker värdet med 10-20%. Och om du fortfarande letar efter hjälp men inte kan ange fullständig produktnamn och befintligt skick så kan vi inte hjälpa dig värdera, tyvärr. Ingen idé att fortsätta.

Om du vill ha tips så sätt inte in 32GB minne. Det limiterar målgruppen till folk som håller på med tunga renderingar och bara det. Så vitt jag vet så köper sådana människor sällan begagnat. Det är i så fall bättre att satsa på "biffigare" processor och 16GB minne som är snäppet snabbare (1866 kanske).