Permalänk
Hedersmedlem

Försäkringar till bilar

Efter att jag tyckte det blev alldeles för många inlägg i Senaste inköp-tråden så tycker jag det kunde vara trevligt om vi hade en egen tråden där vi pratar om bilförsäkringar eftersom det är ett ganska intressant (och ibland) frustrerande ämne.

Det är även trevligt med lite statistik, så skriv gärna ner;
Din ålder
Bil (modell, årgång, motor)
Försäkringsbolag och hel/halv/trafikförsäkring.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Försäkringar till bilar

Skrivet av Inveramsay:

Bilförsäkring för ett år, aj. Modellen i fråga finns längst ner

http://i.imgur.com/gP4QAuA.jpg

Ung?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Bilförsäkring för ett år, aj. Modellen i fråga finns längst ner

http://i.imgur.com/gP4QAuA.jpg

Oh, det var inte billigt. Betalar själv 850kr i månaden för min bilförsäkring, 23 år gammal men inte f*n har jag en racerbil direkt...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Försäkrningar för bilar i england är i brist på bättre ord idiotiska. Är man 18 år finns det inte en chans då det lätt kan kosta över 4000£ per år, har inte växlingskurs i huvudet men skulle gissa 42000 kr per år. Dock kringår många unga detta genom att nån i familjen skriver upp sig som ägare för bilen (mamma eller pappa) och sedan så står sonen som en användare av bilen, endast för att få ner premiumen. Vet inte varför dom gjort så men det lilla jag läst är att dom baserar det mer på statistiken och då det verkar finnas en hel del idioter i trafiken så ökas premiumen då statistiken säger att dom är dåliga på att köra... glad att jag inte bor i england nu när man går i tankar på att faktiskt kirra körkortet så man har det gjort ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Oh, det var inte billigt. Betalar själv 850kr i månaden för min bilförsäkring, 23 år gammal men inte f*n har jag en racerbil direkt...

jag är också 23 och betalar 4400kr om året för en saab 9-5 kombi . Vad har du för bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

jag är också 23 och betalar 4400kr om året för en saab 9-5 kombi . Vad har du för bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en BMW 318ti. 23 år och bor i kriminella Malmö, dålig kombination verkar det som...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

jag är också 23 och betalar 4400kr om året för en saab 9-5 kombi . Vad har du för bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får ge 15 000:- om året för en sketen v70 här i sthlm. Samma på mig som är 25år med 6 skadefria år, som med tjejen som är 26 och har 7 skadefria år.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Blir bättre när ni är över 30... Bor i Göteborg och betalar runt 9-11K för en ny Audi S5.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jilted:

Blir bättre när ni är över 30... Bor i Göteborg och betalar runt 9-11K för en ny Audi S5.

Är bilen ny har du ju vagnskada. Jag tycker 10k är rätt mycket för en halvförsäkring om man är 30+.

Jag, som fyller 24 i år, bor i Botkyrka kommun och ger knappt 8k för en halvförsäkring/1500 mil för min Megane RS. Helförsäkring går på ~12k när det väl behövs när vagnskadan går ut. Å andra sidan har jag på något vänster hamnat i trafikbonusklass 8 också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Är bilen ny har du ju vagnskada. Jag tycker 10k är rätt mycket för en halvförsäkring om man är 30+.

Jag, som fyller 24 i år, bor i Botkyrka kommun och ger knappt 8k för en halvförsäkring/1500 mil för min Megane RS. Helförsäkring går på ~12k när det väl behövs när vagnskadan går ut. Å andra sidan har jag på något vänster hamnat i trafikbonusklass 8 också.

Jag fick ett års gratis försäkring så har inte jättekoll, jag har sökt på andra S5'or som är äldre utan vagnskadegaranti och får samma premie, ish.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Saknar min skoda superb, kostade 2200kr per år för halvförsäkring

Skrivet av frillan125:

Har en BMW 318ti. 23 år och bor i kriminella Malmö, dålig kombination verkar det som...

Där har du ju problemet, BMW har alltid haft rätt höga försäkringspremier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Saknar min skoda superb, kostade 2200kr per år för halvförsäkring

Där har du ju problemet, BMW har alltid haft rätt höga försäkringspremier

Kollade på massa andra bilar också, allt från Ford scorpio till vw golf och det skiljde max 100kr :/

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Har en BMW 318ti. 23 år och bor i kriminella Malmö, dålig kombination verkar det som...

jag med , vid dalaplan . men som nämndes kan det nog vara att det är en bmw du har som drar upp priset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av frillan125:

Oh, det var inte billigt. Betalar själv 850kr i månaden för min bilförsäkring, 23 år gammal men inte f*n har jag en racerbil direkt...

Det lät jäkligt dyrt.. Jag betalar 450 kronor i månaden för min Saab 9-5 Aero. Inte riktigt nån racerr det heller men ändå.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg flyttade*
Till en egen tråd om försäkringar till bilar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Gammal bil utan större värde = trafik för 1.500kr per år.
Blir bilen skit köper jag en nyare.. Har 4st bilar istället för en svindyr stöldbegärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Saab 9-3 sportsedan 2.0T 175/200HK årsmodell 2008.

Helförsäkring med 3000kr självrisk på vagnskada och upp till 1000 mil om året kostar mig 550kr/månad. 27 år gammal och bor i lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

jag med , vid dalaplan . men som nämndes kan det nog vara att det är en bmw du har som drar upp priset

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Fiskenlars:

Det lät jäkligt dyrt.. Jag betalar 450 kronor i månaden för min Saab 9-5 Aero. Inte riktigt nån racerr det heller men ändå.

Jag vet inte riktigt vad det är som gör att det är så dyrt. Jag kommer ihåg att jag kollade på bl a Trygghansa, Folksam, IF och andra stora bolag. Priserna låg på ungefär samma för en halvförsäkring, + - 100kr. Tog till slut Folksam halvförsäkring med tillval att självrisken vid vissa incidenter (kommer ej ihåg exakt, brand, krossade glas etc) skulle gå på halva sjävlrisken, 750-1500 istället för 1500-3000kr. Detta tillval kostar 25kr i månaden och min månadspremie är 937kr.

Nu var det ett tag sen jag fixade försäkringen men vet att IF och trygghansa låg på ungefär samma pris, ca 850-900kr i månaden. Kollade en kompis VW golf (92a tror jag) och den låg på 800kr. Även en Ford Scorpio låg på strax över 850kr.

Bor i Malmö, Kirseberg, snart 24år och har en BMW 318ti. Någon dålig kombination jag inte blir klok på...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Saab 9-3 sportsedan 2.0T 175/200HK årsmodell 2008.

Helförsäkring med 3000kr självrisk på vagnskada och upp till 1000 mil om året kostar mig 550kr/månad. 27 år gammal och bor i lägenhet.

Det var hyfsat billigt.

Min egen:

Saab 9-3 SS 2.0T 210HK Årsm. 2003
Solid Försäkringar, halvförsäkrad: 3.500:- om året.
2500 mil om året, 2000sek i självrisk.

Kostar 5.500:- för hel enligt Solid.

27 år, bor i lgh "stad" ~10k pers

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

pungar ca 4k/år för min Saab 9-3, har en relativt liten 1.8l motor och bor i umeå, så sticker inte iväg så farligt!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Man, 27 år. Bosatt i Partille. Försäkringen var dyrare på min sambo, som är kvinna och ett år yngre än jag.

Fordon: Skoda Roomster -08 1,6l motor.
Försäkring: Trygg Hansa, helförsäkrad, 7 163kr/år
1500mil/år, självriskreducering (annars 3000kr) plus andra tillval som billigare hyrbil vid reperation.

Fordon: Peugeot Speedfight 2 -06, EU-moped, 50cc motor.
Försäkring: Trygg Hansa, trafikförsäkrad, 1626kr/år (men är avställd vintertid).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

hehe, jag har en gammal bil.
Renault R8 -64
Man, 28 år bosatt i Stockholm.
Betalar 160kr /år i helförsäkring.

Körs väldigt lite. Får bara köra 500mil/år men är långt ifrån att komma upp i det. Är på en del renaultträffar och finkör lite på sommaren.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Min bil står på farsan som har 30 skadefria år. När jag flyr hemifrån i höst ska den antagligen säljas iom. studier.

Jag själv är i alla fall 20,
Bilen är en Seat Toledo -99 1.6L 100hk
Försäkringsbolaget är Sveland, halvförsäkring. 2576kr om året.

Man kommer undan oförskämt billigt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Testpilot

Räknar försäkringsbolagen verkligen med ålder nu för tiden? har för mig att antal år man haft körkortet är mer avgörande. Gjorde en jämförelse med min bror när jag skaffade bil i höstas, han var 24 och har haft körkort sen han var 18, jag var 28 men hade precis tagit körkort och det blev dyrare för mig. Nu bor vi i olika städer men båda bor i lägenhet iallafall.

Hos Länsförsäkringar här i Östergötland kan man gå en kurs där de pratar lite om risker i trafiken (trötthet, alkohol osv.) och efter man gått den så räknas det som att man har haft körkort i ett år hos dem, jag gick den och fick ganska mycket rabatt men det kanske är i kombination med min relativt höga ålder för när jag skaffade körkortet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Man, 32, bosatt 1 mil utanför S-tälje.
Golf -06, 1.9tdi.
Trafikförsäkring 2300:-.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |