Hur får jag min skärm att köra 144hz?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kim_honken:

Uppdatering.

Installerade om riktigta drivrutiner. Dvs inga BETA drivrutiner.

Stängde av hårdvaru-accelerering i VLC och där funkar nu filmer i 144hz.
Stängde av hårdvaru-accelerering i Windows Media Player men där fungerar inte filmer. Blir samma störningar som förr

Hittar inte vart man stänger av hårdvaru-accelerering i flash. Så fort jag spelar upp videos i internet Explorer så händer samma sak. Dvs. massa störningar.

När jag spelar upp videos i google chrome då fungerar det jätte bra i 144hz.

Vad är det som händer :S

Det låter som om hårdvaru-accelereingen av video och flash är det som stör ut DVI-länken. Högst troligt en defekt DVI-länk i grafikkortet.
Prova med DisplayPort-kabel och se om felet försvinner. Det kan vara att grafikkortet stödjer en DVI-version, och bildskärmen en annan.

Då ditt grafikkort har Mini-DisplayPort, och skärmen en vanlig DisplayPort, så tror jag den här kabeln passar bäst:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Du har alltid 8 dagars öppet köp, och jag har för mig att Kjelle säljer dessa kablar opackade. Så du kan lungt köap en, testa, och eventuellt lämna tillbaks om resultatet inte blev bättre.

EDIT:
Så här stänger du av HW accelerering i flash:
http://forums.adobe.com/thread/891337

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av kim_honken:

Uppdatering.

Installerade om riktigta drivrutiner. Dvs inga BETA drivrutiner.

Stängde av hårdvaru-accelerering i VLC och där funkar nu filmer i 144hz.
Stängde av hårdvaru-accelerering i Windows Media Player men där fungerar inte filmer. Blir samma störningar som förr

Hittar inte vart man stänger av hårdvaru-accelerering i flash. Så fort jag spelar upp videos i internet Explorer så händer samma sak. Dvs. massa störningar.

När jag spelar upp videos i google chrome då fungerar det jätte bra i 144hz.

Vad är det som händer :S

Vem använder IE i alla fall?

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk

Nu har jag beställt en sådan kabel. Återstår att testa med den och se om problemet försvinner. Tack för er hjälp. Återkommer med svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle rekomendera en Displayportkabel då dessa ger bättre färgåtergivning.

Va??
2013 ringde och sa att HDMI standarden stödjer 10-bit sedan 1.3, displayport har väl alltid haft stöd för det, skål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag testat med Displayport kabeln och det är samma fel fortfarande. Det kan inte vara skärmen för jag testade den på en annan dator och där funkade det bra med 144hz när man kollar videoklipp mm.

Är det grafikkortet som jävlas? ifall man väljer att få den utbytt och har möjligheten att lägga pengar emellan för att få ett Nvidia kort istället vilket ska jag då satsa på tycker ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Även DVI kan ge 10 bitar per sub-pixel, men det kräver grafikkort som stödjer senaste DVI-standarden, samt Dual-Link. Vilket jag tror TS uppfyller.
Men skall vi hårddra det hela, så misstänker jag att panelen i TS skärm är långt ifrån den profesionella skärm du har där, och TS lär således inte se skillnaden mellan den klassiska 8bit per subpixel jämfört med 10 bit per sub-pixel, då panelen högst troligt bara kan återge några få miljoner färger. Vilket så är i de flesta fallen, då långt ifrån alla lägger ut större summor på professionella skärmar.

EDIT:
Det vill säga om skärmen ifråga ens klarar mer än 8 bit per sub-pixel.
Jag tror jag lungt kan påstå: DVI eller DP ger TS inga skillnader färgmässigt sett med tanke på skärmen och vad den stödjer.

Sant, alla TN-paneler är 6-bit tyvärr inga undantag. Det dom gör är att som kör dithering för att på så sätt simulera fler färger och kan då komma upp i 16.2miljoner färger, medans en 8-bit skärm har 16.7miljoner som är mer korrekta för dom behöver inte köra dithering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Gör så. Prova med ett grafikkort med en annan GPU.
Men innan. Testa skärmen på en annan dator med samma inställningar innan du drar den slutsatsen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Nu har jag testat med Displayport kabeln och det är samma fel fortfarande. Det kan inte vara skärmen för jag testade den på en annan dator och där funkade det bra med 144hz när man kollar videoklipp mm.

Är det grafikkortet som jävlas? ifall man väljer att få den utbytt och har möjligheten att lägga pengar emellan för att få ett Nvidia kort istället vilket ska jag då satsa på tycker ni?

Var det nVidia kort i andra datorn?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag har testat skärmen på min andra dator där det sitter ett GTX 580 och där funkade 144hz utan problem. Den använder dock Win 7 home premium.

På min nuvarande dator använder jag Win 8 Pro. Vet inte om OS har någon betydelse, men det fungerar bra i 120hz men inte 144hz. Spel går att köra i 144hz, men videoklipp på exempelvis youtube eller vanliga filmer på VLC, mediaplayer etc. går inte alls.

Det enda testet jag har kvar isåfall är väl att ta ut mitt 7970 och lägga in den i min andra dator där GTX 580 sitter. Fungerar den på den andra datorn då vet jag inte vad man ska ge sig på härnäst :S

Permalänk

Uppdatering.

Testade 7970 kortet på min andra dator där jag har Win 7 Home Premium och ett GTX 580 och det blev samma fel även där. Så det verkar som att jag förmodligen har fått ett dåligt exemplar. GTX 580 fungerar jätte bra med 144hz så det är inga fel på varken skärmen eller mitt operativsystem. Det enda jag tänkte på var om det kan ha med drivrutiner att göra så jag testade 2 olika drivrutiner där ena var beta och den andra riktig version, men det blev samma fel.

Nu känns det som att det är dags att ge upp. Har lagt ner för mycket tid på den. Gjorde precis som ni här inne sa, men utan resultat. Displayport kabeln hjälpt inte den heller så den ska returneras.

Frågan blir ju bara om de accepterar en retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Är du inte lite fel ute?
Oavsett om det är DVI, DP, HDMI eller andra digitala tekniker, så är färgåtergivningen från grafikkort till bildskärm alltid 100%. Det är digtala signaler det handlar om.
Om du nu "ser" färskillnad mellan olika digital anslutsningtyper, så är det högst troligt en placebo-effekt. Eller så använde du olika skärmar när du "jämförde".

Det som skilljer sig är olika paneltyper, t.ex LCD, OLED, Plasma samt tillhörande bakgrundsbelysningar. Det har ingenting med anslutningstypen att göra.

Möjligt att du har jämfört analog VGA eller DVI-A (likaså analog) med en digital signal, och på så sätt upplevt en skillnad i bild.

är det faktiskt så? Har 2 olika HDMI kablar, ena är lite konstig så den kan lossna ur PS3:an och då prövadr jag digitalboxens HDMI. Färgerna blev riktigt grådaskiga och fula direkt. Ungefär som BF3 utan blå filtret tillförst och sen med HDMI nr.2 som om BF3 med blåfiltret.Kan inte va placebo, brorsan upplevde samma sak o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheFlyingFin:

är det faktiskt så? Har 2 olika HDMI kablar, ena är lite konstig så den kan lossna ur PS3:an och då prövadr jag digitalboxens HDMI. Färgerna blev riktigt grådaskiga och fula direkt. Ungefär som BF3 utan blå filtret tillförst och sen med HDMI nr.2 som om BF3 med blåfiltret.Kan inte va placebo, brorsan upplevde samma sak o.O

Digital videolänk ändrar ingen information. Den är digital.
Vad ni märker av är i så fall monitorns eller TVns förmåga att sätta profiler på ingångarna. Mer exakt "temperatur"

Min egen TV har t.ex. "Cool" på den ena ingången (något blåaktig) och "warm" på en annan (något rödaktig).
Samtidigt kan jag ställa in individuella kontraster och ljusstyrkor på ingångarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kim_honken:

Uppdatering.

Testade 7970 kortet på min andra dator där jag har Win 7 Home Premium och ett GTX 580 och det blev samma fel även där. Så det verkar som att jag förmodligen har fått ett dåligt exemplar. GTX 580 fungerar jätte bra med 144hz så det är inga fel på varken skärmen eller mitt operativsystem. Det enda jag tänkte på var om det kan ha med drivrutiner att göra så jag testade 2 olika drivrutiner där ena var beta och den andra riktig version, men det blev samma fel.

Nu känns det som att det är dags att ge upp. Har lagt ner för mycket tid på den. Gjorde precis som ni här inne sa, men utan resultat. Displayport kabeln hjälpt inte den heller så den ska returneras.

Frågan blir ju bara om de accepterar en retur?

Nu har du isolerat problemet till grafikkortet. Så svaret är: Defekt grafikkort eller rentav dåliga drivrutiner med en bugg som inte AMD har upptäckt ännu.
Lösningen är uppenbar: Byt till en annan GPU. I detta fall till nVidida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)