Permalänk

Vill lära mig programmera

Hej alla programmerare ! det är så att jag vill lära mig programmera och kan säga att jag har noll!!!!! Erfarenhet. Men jag undrar vilket språk jag ska börja med. (Skulle uppskatta ifall det är nåt som är relativt lätt att komma in i för ger väldigt väldigt lätt upp) har läst runt lite och lutar mot c#, Java och Python för att andra verkar säga det tack i förhand!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har du lätt att ge upp så är nog programmering inget för dig tyvärr. Det kräver tålamod, massor med tid, och ambition. Men det beror kanske på vad man har för mål med sin programmering också.

Python är förövrigt ett väldigt kraftfullt programmeringsspråk, som är relativt nybörjarvänligt, så det skulle jag rekommendera om något.

Permalänk
Medlem

Tycker C# är en bra början då det har liknande syntax som C/C++, plus att det är enkelt att skapa små program med grafiskt gränssnitt. PLUS: XNA!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! men det blir nog Python och sen c# tänkte jag. Vad tycks om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Medlem

Det finns en massa av dessa trådar och det bryter alltid ut ett "språkkrig". Och medans "kriget" pågår så missar du tid där du istället skulle kunna skriva kod.
Känns det läskigt att ladda ner kompilatorer och IDEs så kan du faktiskt sätta igång på en gång utan att ladda ner någonting. En texteditor och browser ger dig möjlighet att leka med javascript från sekund ett. Är det ett bra förstaspråk? Förmodligen inte men du kommer SNABBT igång och får resultat på en gång.

Så sätt igång med något och lär dig att söka efter information på egen hand så det kommer vara ovärderligt som nybörjare såväl som erfaren.

Permalänk
Skrivet av Focal:

Har du lätt att ge upp så är nog programmering inget för dig tyvärr. Det kräver tålamod, massor med tid, och ambition. Men det beror kanske på vad man har för mål med sin programmering också.

Python är förövrigt ett väldigt kraftfullt programmeringsspråk, som är relativt nybörjarvänligt, så det skulle jag rekommendera om något.

Hej, tack för tipset och ja jag menar nångång måste man ju ge sig på att man inte ska ge upp ifall du fattar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Medlem

Kanske detta är något?
http://www.codecademy.com/

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelafarmen:

Tack så mycket för alla svar! men det blir nog Python och sen c# tänkte jag. Vad tycks om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket språk du väljer spelar inte så stor roll om syftet bara är att lära sig grunderna i programmering, men det är stor skillnad beroende på vad du vill göra för något i slutändan. Om jag vore dig skulle jag välja ett språk som har stor community och bra verktyg att utveckla i.

Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara bra om du hade en plan för vad du vill göra med dina kunskaper.

kan vara en webbsida, androidapp, windowsprogram eller något annat, det finns olika språk som är bra för olika saker!

Vad är planen?

Permalänk

Jag började med html och javascript, kom in väldigt snabbt måste jag säga

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det skulle vara bra om du hade en plan för vad du vill göra med dina kunskaper.

kan vara en webbsida, androidapp, windowsprogram eller något annat, det finns olika språk som är bra för olika saker!

Vad är planen?

Hej, tänkte på det, men vet inte riktigt men hade inte tänkt mig nån hemsida. kanske nån windows program fast då måste man ju koda i c# väl? håller på och lär mig nu (phyton) på codecademy:) går väl så där för min engelska är väl inte jätte bra men är ju dock bara 13 satt.

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelafarmen:

Hej, tänkte på det, men vet inte riktigt men hade inte tänkt mig nån hemsida. kanske nån windows program fast då måste man ju koda i c# väl? håller på och lär mig nu (phyton) på codecademy:) går väl så där för min engelska är väl inte jätte bra men är ju dock bara 13 satt.

Det låter som en bra plan, det viktiga är faktiskt att du lär dig att tänka kodmässigt, först i procedurer, sedan objekt orienterat. Sedan kan jag rekomendera dig att plugga matte jag vet att det låter trisst, men fy fan vad roliga saker man kan göra om man bara kan matte.

C# kan du använda på linux och PS-Vita med för den delen och sony experia har jag för mig, jag använder det dock på min ps-vita.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelafarmen:

Hej, tänkte på det, men vet inte riktigt men hade inte tänkt mig nån hemsida. kanske nån windows program fast då måste man ju koda i c# väl? håller på och lär mig nu (phyton) på codecademy:) går väl så där för min engelska är väl inte jätte bra men är ju dock bara 13 satt.

Du kan köra "alla" språk på windows, men vill du ha stöd för ett GUI där man kan klicka på knappar är C# eller Java att föredra då de paketen är förhållandevis enkla att använda!

Permalänk
Medlem

Jag började lära mig java för inte så länge sedan. Mitt tips är att göra 2D spel, då ser man resultatet direkt och det tycker jag är lite roligare.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk

Tjena!

Vill med börja programmera.
För ett tag sen så började jag lite med C++ men sen slutade jag för det fanns ingen tid till det. Nu så börjar jag få lite tid så tänkte jag om jag kan köra python ett tag eftersom ni säger att det är nybörjarvänligt och sen gå över till C++.
Är det stor skillnad mellan språket eller kan jag byta över till C++ med python grunder och ha det enkelt?
Eller ska man kanske köra på java?

Tänkte göra 2D spel till en början.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Skrivet av Rupertoo:

Det låter som en bra plan, det viktiga är faktiskt att du lär dig att tänka kodmässigt, först i procedurer, sedan objekt orienterat. Sedan kan jag rekomendera dig att plugga matte jag vet att det låter trisst, men fy fan vad roliga saker man kan göra om man bara kan matte.

C# kan du använda på linux och PS-Vita med för den delen och sony experia har jag för mig, jag använder det dock på min ps-vita.

Tackar så mycket för svaren !! Jo jag märkte det! Det är ju väldigt mycket matte och nackdelen är att jag är väl rätt bra på engelska men många av förklaringarna på engelska fattar jag inte riktigt helt ibland men som sagt är ju 13, så man lär sig knappast dom orden i skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk

Hej igen kan nån hjälpa mig med en uppgift på codecademy.com? har fastnat på den här och försökt i säkert 2 timmar kan nån skriva svaret? det borde jätte snällt !

http://www.codecademy.com/courses/introduction-to-python-6WeG...

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelafarmen:

Hej igen kan nån hjälpa mig med en uppgift på codecademy.com? har fastnat på den här och försökt i säkert 2 timmar kan nån skriva svaret? det borde jätte snällt !

http://www.codecademy.com/courses/introduction-to-python-6WeG...

Klarar du inte av uppgiften har du antagligen inte förstått hur du ska genomföra den. Istället för att fråga om hjälp här tycker jag du ska gå tillbaka och läsa om det du inte förstår, annars kommer du aldrig lära dig något och uppgifterna senare kommer bli oändligt mycket svårare om man inte har stenkoll på grunderna.

Permalänk

Har läst igenom tusen gånger men utan fram gång :/ men men får väl försöka vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelafarmen:

Har läst igenom tusen gånger men utan fram gång :/ men men får väl försöka vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken av de 4 instruktionerna är det du har problem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelafarmen:

Tackar så mycket för svaren !! Jo jag märkte det! Det är ju väldigt mycket matte och nackdelen är att jag är väl rätt bra på engelska men många av förklaringarna på engelska fattar jag inte riktigt helt ibland men som sagt är ju 13, så man lär sig knappast dom orden i skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Nää, så då får man lära sig dom på annat håll!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Skrivet av anon150287:

Vilken av de 4 instruktionerna är det du har problem med?

Den sista men länken ska leda di direkt till den kursen jag fick problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Medlem

http://cscircles.cemc.uwaterloo.ca/

Denna körde jag för ett tag sedan och är ett väldigt bra läromedel måste jag säga!

Bra smarta uppgifter som man får tänka till lite för att lösa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelafarmen:

Den sista men länken ska leda di direkt till den kursen jag fick problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat på hinten annars?

Förstår du vad du ska göra? Skriv här hur långt du kommit och vad du testat med så kan vi peka dig i rätt riktning!

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Har du kollat på hinten annars?

Förstår du vad du ska göra? Skriv här hur långt du kommit och vad du testat med så kan vi peka dig i rätt riktning!

Jodå förstår nog vad ska göra jag har väl testat med allas dom gick igenom i kurserna och tänkte skriva koden som inte vill funka.

#! (JAGAHSDASFASDaksbfasdjskafasbfbK)
monty = True
python = 1.234
monty_python = python **

Och här är uppgiften

Let's put all our knowledge to work.

Write a single-line comment on line 1. It can be anything! (Make sure it starts with #!)
Declare a variable, monty, and set it equal to True.
Declare another variable, python, and set it equal to 1.234.
Declare a third variable, monty_python, and set it equal to python squared.

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,

Permalänk
Medlem

I skolan har vi lärt oss c++, java och visal basic men tror att c++ är ett ganska lätt språk att lära sig först? är inte säker då jag inte provat så många och är inte spec bra på att programmera

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelafarmen:

Jodå förstår nog vad ska göra jag har väl testat med allas dom gick igenom i kurserna och tänkte skriva koden som inte vill funka.

#! (JAGAHSDASFASDaksbfasdjskafasbfbK)
monty = True
python = 1.234
monty_python = python **

Och här är uppgiften

Let's put all our knowledge to work.

Write a single-line comment on line 1. It can be anything! (Make sure it starts with #!)
Declare a variable, monty, and set it equal to True.
Declare another variable, python, and set it equal to 1.234.
Declare a third variable, monty_python, and set it equal to python squared.

Du vet att det finns en "hint" som du lätt hade kunnat läsa i och exakt få reda på vad felet är! Om du dessutom kollar på vad du får för felmeddelande av python så ser du att den klagar på det sista du skrivit, dvs ** stämmer inte, troligen har du gjort något fel med operatorn ** . Då kan det vara bra att googla till sig svaret! tex hittade jag denna sidan: http://docs.python.org/2/library/stdtypes.html . Där kommer du definitivt hitta svaret.

Hoppas jag inte krånglade till det för mycket istället för att bara svara rätt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelafarmen:

Jodå förstår nog vad ska göra jag har väl testat med allas dom gick igenom i kurserna och tänkte skriva koden som inte vill funka.

#! (JAGAHSDASFASDaksbfasdjskafasbfbK)
monty = True
python = 1.234
monty_python = python **

Och här är uppgiften

Let's put all our knowledge to work.

Write a single-line comment on line 1. It can be anything! (Make sure it starts with #!)
Declare a variable, monty, and set it equal to True.
Declare another variable, python, and set it equal to 1.234.
Declare a third variable, monty_python, and set it equal to python squared.

Och när man trycker på "hint" får man följande text...
"You can use arithmetic operators directly on variables! Remember, python squared means python ** 2"

Permalänk

Haha, ibland är man ju efter ! Ja vad ska man säga, svaret var ju skrivet i hinten. Aja, men tack så jättemycket för hjälpen!

Visa signatur

Intel core i5 3570K, silver power 500 watt, Zotac geforce gtx 660, 8 gb ram corsair vengence heatspreader dual channel,1 tb seagate,HAF midi tower 912, asus P7B75-M,