Permalänk
Medlem

Löste problemet.

Kan lika gärna låna tråden lite, jag har själv problem med en uppgift, jag vet inte hur detta ska lösas, jag har gått tillbaka till föregående uppgifter men förstår fortfarande inte hur jag ska göra.

from datetime import datetime

now = datetime.now()
year = now.year
month = now.month
day = now.day
hour = now.hour
min = now.minute
sec = now.second
string = "/"

print year, str(string), month, day, hour, min, sec

Detta blir till, 2013 / 8 13 14 0 50

Notera mellanrummet mellan 2013 och "/", detta ska inte vara där. Vet ej hur jag ska lösa detta.

Löste problemet :3

now = datetime.now()
year = now.year
month = now.month
day = now.day
hour = now.hour
min = now.minute
sec = now.second
string = "/"

print str(now.month) + "/" + str(now.day) + "/" + str(now.year), str(now.hour) + ":" + str(now.minute) + ":" + str(now.second)

Dold text

Print out the date and time together in the form: mm/dd/yyyy hh:mm:ss

(Note that a space separates the date and time, so you'll need the + operator once more.)

You'll need to use concatenation to add the space.

Unfortunately, using print a, b adds a space between the values of variables a and b, but in truth, this counts as 2 print statements – making it really difficult for us to discern if you've simply printed the date and time separately (from previous exercises).

Dold text
Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja jo jag märker det, tack.

Får inte rätt på hur man stället in sourcepathen bara. säkert suttit med det i 2 timmar, vill bara inte funka. Lägger jag mitt Hello world program i bin foldern så compilar den ju och kör det men jag vill veta hur man specificerar sökvägen till programmet. (vet att man kan sätta det i windows miljö variabler, men vill veta hur man fixar detta )

C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_25\bin>javac sourcepath <C:\Users\Anton Gustafs
son\Documents\doktest>skit.java
The syntax of the command is incorrect.

Förstår att det ska vara något med Sourcepath <path> men fattar inte hur jag sätter den. Ska jag vara i bin folderet. och skriva javac sourcepath <"sökvägen"> eller vadå?

Haha låter säkert som rena super nooben nu

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Kan lika gärna låna tråden lite, jag har själv problem med en uppgift, jag vet inte hur detta ska lösas, jag har gått tillbaka till föregående uppgifter men förstår fortfarande inte hur jag ska göra.

now = datetime.now()
year = now.year
month = now.month
day = now.day
hour = now.hour
min = now.minute
sec = now.second
string = "/"

print year, str(string), month, day, hour, min, sec

Detta blir till, 2013 / 8 13 14 0 50

Notera mellanrummet mellan 2013 och "/", detta ska inte vara där. Vet ej hur jag ska lösa detta.

Print out the date and time together in the form: mm/dd/yyyy hh:mm:ss

(Note that a space separates the date and time, so you'll need the + operator once more.)

You'll need to use concatenation to add the space.

Unfortunately, using print a, b adds a space between the values of variables a and b, but in truth, this counts as 2 print statements – making it really difficult for us to discern if you've simply printed the date and time separately (from previous exercises).

Dold text

Hmm, eftersom övningen verkar innefatta datetime så kan det nog vara värt att kolla på dom inbyggda funktionerna:

print datetime.now().strftime("%m/%d/%Y %H:%M:%S")

Det där bör bli fina fisken.
http://docs.python.org/2/library/datetime.html#strftime-and-s...

Vill du prompt formatera sträng så bör nått liknande detta funka:
print '{0}/{1}/{2} {3}:{4}:{5}'.format(month, day, year, hour, min, sec)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jo jag märker det, tack.

Får inte rätt på hur man stället in sourcepathen bara. säkert suttit med det i 2 timmar, vill bara inte funka. Lägger jag mitt Hello world program i bin foldern så compilar den ju och kör det men jag vill veta hur man specificerar sökvägen till programmet. (vet att man kan sätta det i windows miljö variabler, men vill veta hur man fixar detta )

C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_25\bin>javac sourcepath <C:\Users\Anton Gustafs
son\Documents\doktest>skit.java
The syntax of the command is incorrect.

Förstår att det ska vara något med Sourcepath <path> men fattar inte hur jag sätter den. Ska jag vara i bin folderet. och skriva javac sourcepath <"sökvägen"> eller vadå?

Haha låter säkert som rena super nooben nu

Du ska inte ha < > runt din path. När det i någon manual står exempelvis javac.exe <file-path> menas att hela <file-path> ska ersättas med ett filnamn, exempelvis javac C:\hej.java

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Du ska inte ha < > runt din path. När det i någon manual står exempelvis javac.exe <file-path> menas att hela <file-path> ska ersättas med ett filnamn, exempelvis javac C:\hej.java

Jaså, men funkade inte bättre :/

c:\Program Files\Java\jdk1.7.0_25\bin>javac C:\Users\Anton Gustafsson\Desktop\
ExampleProgram.java
javac: invalid flag: C:\Users\Anton
Usage: javac <options> <source files>
use -help for a list of possible options

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså, men funkade inte bättre :/

c:\Program Files\Java\jdk1.7.0_25\bin>javac C:\Users\Anton Gustafsson\Desktop\
ExampleProgram.java
javac: invalid flag: C:\Users\Anton
Usage: javac <options> <source files>
use -help for a list of possible options

När du har mellanslag i pathen behöver du sätta citationstecken runt den, annars räknar programmet med att texten efter mellanslaget är ett nytt argument. Testa:

javac "C:\Users\Anton Gustafsson\Desktop\ExampleProgram.java"

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Hmm ja felmeddelande försvann och jaf fick fram de nya filerna, men fick aldrig nåogt svar i cmd ( I'm a Simple Program)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tips

Kolla Raspberry Pi, en liten billig dator speciellt framtagen för att lära unga programmera och förstå hur datorer fungerar. Det kommer ett gratis magasin varje månad med programmeringstips för flera språk.
www.raspberrypi.org
distrubutionen wheezy innehåller ett flertal programmeringsspråk
2013-07-26-wheezy-raspbian.zip
Enklare start finns nog inte.
// lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm ja felmeddelande försvann och jaf fick fram de nya filerna, men fick aldrig nåogt svar i cmd ( I'm a Simple Program)

javac.exe kompilerar ditt program och du kör det med java.exe

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag kan alltså köra Min Class fil i CMD genom att köra "Java ExampleProgram" Men sedan tog jag class filen och försökte öppna den med den vanliga Java.exen. Men då får jag bara ett meddelande att den inte hittar huvudklassen.

Visa signatur

Citera för svar