Ny data, Tips om Gratis Anti-Virus program

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:
  1. Och på vilket sätt är MSE "klart sämre" (i verkligheten, inte i labbmiljö)?

2. Att folk (k)laga över MSE är en sak - det gör även du, men det blir ingen sanning för det - men har du länkar till där man i verkligheten har påvisat att MSE inte har fullgott skydd och släpper igenom hemskheter i den omfattning som ni verkar tro?

3. Inget AV är hundraprocentigt (själv använder jag MBAM som ett komplement).

Vi har alla olika åsikter, men det är just vad det är...åsikter...
TS vill ha hjälp med ett gratis AV - sedan om du tycker att MSE inte håller måttet må så vara.
Men lyft istället fram varför du tycker det AV du vill rekommendera är bra, istället för att pracka på folk dina åsikter baserat på testresultat (oftast från samma källa/testinstitut - AV-TEST).

1. Alla tester jag läst har visat att Avast är det bättre valet. Visa gärna motsatsen genom ett test som styrker att det inte är så.
2. Ja, ett test har redan länkats i tråden, googlar man så hittas fler.
3. Du skrev att du vet att du aldrig haft problem i och med att du haft MBAM installerat... Det lät som att du verkar tro att du är helt skyddad. Du kan ha blivit smittad även om du inte märkt av något, som sagt.

Vad folk tycker om ett anti-virus är egentligen helt orelevant, då det inte visar på någonting, förutom kanske hur användarvänligt det är. Vill man veta hur bra det faktiskt sköter sitt jobb så är det tester som gäller, det finns i princip inget annat för oss vanligt folk att utgå ifrån.

Som sagt, hittar du ett test som visar att MSSE är det bättre valet så kanske jag tar dina ord på större allvar, men tills dess så är jag ganska säker på min sak.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Att använda microsofts egna anivirus är typ som att köpa en bra processor och använda stockkylaren XD
kör på avast och kombinera den med spybot, zonelarm och malwarebytes.

Någon går overkill på säkerhet
Antar att folk sitter på dokument värda miljoner på sweclockers

Senaste gången jag hade virus var med min Pentium 75a med windows 95 när man bara provade allt ;O
Men ja sen klickar jag inte på "du har vunnit 11 biljarder" eller "nakna bilder av random kändis" eller laddar ner DONGER.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

1. Alla tester jag läst har visat att Avast är det bättre valet. Visa gärna motsatsen genom ett test som styrker att det inte är så.
2. Ja, ett test har redan länkats i tråden, googlar man så hittas fler.
3. Du skrev att du vet att du aldrig haft problem i och med att du haft MBAM installerat... Det lät som att du verkar tro att du är helt skyddad. Du kan ha blivit smittad även om du inte märkt av något, som sagt.

Vad folk tycker om ett anti-virus är egentligen helt orelevant, då det inte visar på någonting, förutom kanske hur användarvänligt det är. Vill man veta hur bra det faktiskt sköter sitt jobb så är det tester som gäller, det finns i princip inget annat för oss vanligt folk att utgå ifrån.

Som sagt, hittar du ett test som visar att MSSE är det bättre valet så kanske jag tar dina ord på större allvar, men tills dess så är jag ganska säker på min sak.

Jag säger inte att MSE är ett bättre val, läs om och läs rätt!
Jag skrev att det var "good enought" (det duger).

Det var mest som en motreaktion mot vad du och buddaz skrev.
För i var och varannan AV-tråd så dyker folk liknande er upp och förkunnar era "sanningar" om MSE.
Sedan får man inte ifrågasätta era "sanningar" för AV-TEST har minsann testat och visat hur dåligt MSE är.

Men om nu MSE vore så fruktansvärt dålig i verkligheten, måste då inte en stor del av användarna vara smittade?
I så fall skulle detta då inte upptäckas och förorsaka ett "ramaskri" på nätet att MS har en säkerhetsprodukt som inte håller måttet?

IRL är MSE med lite Internetvett i högsta grad "good enought"...

Jag kommer inte kommentera ytterligare inlägg från din sida.
Du verkar befinna dig i en svart/vita bubbla där testresultat från AV-TEST är den enda "sanningen" - så jag bedömer att vidare idéutbyte är fruktlöst.

PS.
Du ifrågasätter hur jag kan veta att jag är virusfri trots att jag regelbundet skannar mitt system med den senaste uppdaterade MBAM.
Du inser att den frågan går att vända på?
Hur vet du att inte Avast släpper igenom något och att du inte är nedsmittad?
(...frågan är retorisk - så du behöver inte svara på den...)
DS.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Jag säger inte att MSE är ett bättre val, läs om och läs rätt!
Jag skrev att det var "good enought" (det duger).

Det var mest som en motreaktion mot vad du och buddaz skrev.
För i var och varannan AV-tråd så dyker folk liknande er upp och förkunnar era "sanningar" om MSE.
Sedan får man inte ifrågasätta era "sanningar" för AV-TEST har minsann testat och visat hur dåligt MSE är.

Men om nu MSE vore så fruktansvärt dålig i verkligheten, måste då inte en stor del av användarna vara smittade?
I så fall skulle detta då inte upptäckas och förorsaka ett "ramaskri" på nätet att MS har en säkerhetsprodukt som inte håller måttet?

IRL är MSE med lite Internetvett i högsta grad "good enought"...

Jag kommer inte kommentera ytterligare inlägg från din sida.
Du verkar befinna dig i en svart/vita bubbla där testresultat från AV-TEST är den enda "sanningen" - så jag bedömer att vidare idéutbyte är fruktlöst.

PS.
Du ifrågasätter hur jag kan veta att jag är virusfri trots att jag regelbundet skannar mitt system med den senaste uppdaterade MBAM.
Du inser att den frågan går att vända på?
Hur vet du att inte Avast släpper igenom något och att du inte är nedsmittad?
(...frågan är retorisk - så du behöver inte svara på den...)
DS.

"Good enough".

En stor del av användarna är med största sannolikhet smittade, men det är sällan det upptäcks eller gör någon riktig skada.

Varför skulle "vi" inte dyka upp i varje AV-tråd och hjälpa folk hitta rätt bland alla gratisprogram?

Varför ska man nöja sig med "good enough", när man får mer utan att betala ett öre extra med andra AV-program?

Självklart vet jag inte om jag kanske också är smittad med något, men jag vet att jag tagit extra steg för att skydda mig, istället för att vara lat och köra på det inbyggda.

Du får gärna förklara vad för mer "sanningar" det finns...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag rekommenderar AVG riktigt bra och gratis

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag rekommenderar AVG riktigt bra och gratis

Mvh: Eric

Skulle precis rekommendera det jag också. Bästa gratisvalet, i kombination med Spybot Search and Destroy blir det ganska vattentätt.

Haft Norton och F-Secure innan och detta fungerar precis lika bra fast man får mer alternativ om man köper prenumeration givetvis.

Kan starkt avfärda rekommendation om Microsoft Security Essentials, det är rätt och slätt värdelöst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Bitdefender Free. Tycker att det fungerar utmärkt.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Suck och åter suck. Finns andra alternativ som är bättre och vill man inte inse det och blunda då är det fine. Däremot att säga det är bra stämmer inte på långa vägar. Den dagen man gör om mse på vissa punkter så kommer det vara sämst. Kan nämna några alternativ som är bättre, avast, bitdefender free och fortinet endpoint free. Jag har testat en del däremot det som jag anser är bäst är inte gratis och det är eset smart security. Sedan att säga att ett av äter minne hör till det förgångna. Installera om måste man göra ibland och är man så lat så man inte orkar varför ens ta upp en sådan diskussion. Avast har en fördel som mse saknar och det är molnhantering vilket gör att användaren är ständigt uppdaterad, även ligger det väldigt ny avancerad teknik som analyserar en stor mängd data och till sist har avast sitt huvudvapen som aldrig nämns och det är uppstartscan som kan hitta väldigt elaka hot. Bitdefender har sin styrka i virusdatabas eftersom som bitdefender är störst och har mycket pengar så kan dem fokusera väldigt mycket i utveckling däremot skall man hålla sig undan från bd:s betal skydd eftersom de innehåller för mycket skit och annat djävulskap. Vilket inte är utvecklat i dess fria variant.

Blev lite långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker avast fungerar bra om man konfigurerar bort alla tråkiga popups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Suck och åter suck. Finns andra alternativ som är bättre och vill man inte inse det och blunda då är det fine. Däremot att säga det är bra stämmer inte på långa vägar. Den dagen man gör om mse på vissa punkter så kommer det vara sämst. Kan nämna några alternativ som är bättre, avast, bitdefender free och fortinet endpoint free. Jag har testat en del däremot det som jag anser är bäst är inte gratis och det är eset smart security. Sedan att säga att ett av äter minne hör till det förgångna. Installera om måste man göra ibland och är man så lat så man inte orkar varför ens ta upp en sådan diskussion. Avast har en fördel som mse saknar och det är molnhantering vilket gör att användaren är ständigt uppdaterad, även ligger det väldigt ny avancerad teknik som analyserar en stor mängd data och till sist har avast sitt huvudvapen som aldrig nämns och det är uppstartscan som kan hitta väldigt elaka hot. Bitdefender har sin styrka i virusdatabas eftersom som bitdefender är störst och har mycket pengar så kan dem fokusera väldigt mycket i utveckling däremot skall man hålla sig undan från bd:s betal skydd eftersom de innehåller för mycket skit och annat djävulskap. Vilket inte är utvecklat i dess fria variant.

Blev lite långt.

Skickades från m.sweclockers.com

*** raderat ***

Att jag valde att börja kommentera här är inte för att jag tycker MSE är bäst. Men jag håller dock i stort med det snajk skriver här (framförallt om sunt fönuft och att det är viktigare än vilket AV man använder). Att då tvingas läsa dina kommentarer som "Suck och lol skojar du med en eller vad" samt "MSE är sämsssssssst" istället för att du för TS förklarar varför du rekommendera ett visst AV blir bara ett irritaionsmoment.

Ta dig en funderare på hur du uttrycker dig och hur det uppfattas av andra.

Redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Någon går overkill på säkerhet
Antar att folk sitter på dokument värda miljoner på sweclockers

Senaste gången jag hade virus var med min Pentium 75a med windows 95 när man bara provade allt ;O
Men ja sen klickar jag inte på "du har vunnit 11 biljarder" eller "nakna bilder av random kändis" eller laddar ner DONGER.exe

Ja men vill man vara ganska säker och få det gratis så får man köra på en liten kombination

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Att använda uttryck som "MSE är sämsssssssst", "Du får gärna svamla vidare" och "Suck och åter suck" är omoget och gör att man knappas kan ta det du skriver på fullt allvar.

Att jag valde att börja kommentera här är inte för att jag tycker MSE är bäst. Men jag håller dock i stort med det snajk skriver här (framförallt om sunt fönuft och att det är viktigare än vilket AV man använder). Att då tvingas läsa dina kommentarer som "Suck och lol skojar du med en eller vad" samt "MSE är sämsssssssst" istället för att du för TS förklarar varför du rekommendera ett visst AV blir bara ett irritaionsmoment.

Ta dig en funderare på hur du uttrycker dig och hur det uppfattas av andra.

På tal om att uttrycka sig... I trådar där man diskuterar vilket som är bäst, kanske man ska backa upp sina påståenden med något annat än egna intryck (som i sammanhanget betyder noll), vilket varken du eller snajk gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MSE + UAC på low är allt man behöver som normalanvändare.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

MSE + UAC på low är allt man behöver som normalanvändare.

Det jag kört i flera år, mera behöver inte jag.
Har haft AV som eset, avast, avira osv ett par omgångar, inte tusan har den hittat några saker heller.
Förutom att vissa av dom envisas som sören med false positives, vilket får mig att se svart och avinstallera skiten.

Permalänk
Medlem

Min preferens är Comodo antivirus. Den har stoppat flera skitprogram i samband med att ungarna laddar ner Mods till Minecraft.

Mod:sen i sig innehåller inga virus med sidorna man kan ladda ner dem via verkar vara nerlusade.

Men som många redan har påpekat: Glöm inte bort Sunt förnuft 1.0

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

På tal om att uttrycka sig... I trådar där man diskuterar vilket som är bäst, kanske man ska backa upp sina påståenden med något annat än egna intryck (som i sammanhanget betyder noll), vilket varken du eller snajk gjort.

Jo, fast AV-program är extremt svåra att bedöma, i alla fall i bemärkelsen hur bra de är på att hitta virus. AV-företag har databaser med mängder med virus som de testar mot men det är ytterst få av de virusen som någonsin har infekterat ens en endaste dator och många AV-program-tester utgår ifrån samma databaser. Förmågan att upptäcka suspekt beteende (potentiella virus/malware) hos ännu ej funnen malware är också extremt svårbedömt då man inte kan veta vilka vägar virusmakarna hittar framöver osv. Sen är de tester som genomförs ytterst sällan tester av realistiska situationer utan exempelvis testas en dator med XP utan några säkerhetsuppdateringar vilket förstås inte är att rekommendera någon gång osv.

Vad som däremot är faktum är att MSSE/defender är det största AV-programmet på marknaden och att antalet infektioner inte har ökat särskilt sedan det kom eller sedan det blev dominerande. Hade det varit så kasst som många framhäver så hade vi sett mer problem.

Att det är snålt med resurserna och mer automatiserat i jämförelse med de flesta konkurrenter är dock klarlagt. Att det är bra på att inte ge falska positiva varningar är också ett faktum. Att sunt förnuft och automatiska backuper är ett långt bättre skydd än valfritt AV-program är också självklart.

Permalänk
Medlem

Avira Antivir

tidigare kört MSE samt Avast

Avast och Antivir tycker jag personligen är bättre än MSE men det är mera vad jag tycker.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Jo, fast AV-program är extremt svåra att bedöma, i alla fall i bemärkelsen hur bra de är på att hitta virus. AV-företag har databaser med mängder med virus som de testar mot men det är ytterst få av de virusen som någonsin har infekterat ens en endaste dator och många AV-program-tester utgår ifrån samma databaser. Förmågan att upptäcka suspekt beteende (potentiella virus/malware) hos ännu ej funnen malware är också extremt svårbedömt då man inte kan veta vilka vägar virusmakarna hittar framöver osv. Sen är de tester som genomförs ytterst sällan tester av realistiska situationer utan exempelvis testas en dator med XP utan några säkerhetsuppdateringar vilket förstås inte är att rekommendera någon gång osv.

Vad som däremot är faktum är att MSSE/defender är det största AV-programmet på marknaden och att antalet infektioner inte har ökat särskilt sedan det kom eller sedan det blev dominerande. Hade det varit så kasst som många framhäver så hade vi sett mer problem.

Att det är snålt med resurserna och mer automatiserat i jämförelse med de flesta konkurrenter är dock klarlagt. Att det är bra på att inte ge falska positiva varningar är också ett faktum. Att sunt förnuft och automatiska backuper är ett långt bättre skydd än valfritt AV-program är också självklart.

Det finns inget annat än välgjorda tester att utgå ifrån, så visa gärna något sådant som säger att MSSE är det bättre valet.

Vart finner du att MSSE är det största?
Dessa nämner att Avast är det största.
Varför hade vi sett mer problem?

Någon källa på att MSSE är snålare med resurserna?
På vilket sätt är det mer automatiserat?

Jag får sällan "falska positiva" varningar, så på vilket sätt är det ett faktum att MSSE skulle ge ännu färre?

Jag skulle inte säga att sunt förnuft är bättre... Man kan ha hur mycket sunt förnuft som helst, vet man inte vad allting gör eller fungerar så fungerar ett antivirusprogram bättre. Och vill man inte lägga massor utav tid på att hålla på och formatera datorn stup i ett och återställa ens backup så fungerar även då ett antivirus bättre, även om backup självklart är ett bra komplement.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns inget annat än välgjorda tester att utgå ifrån, så visa gärna något sådant som säger att MSSE är det bättre valet.

Jag får sällan "falska positiva" varningar, så på vilket sätt är det ett faktum att MSSE skulle ge ännu färre?

Jag skulle inte säga att sunt förnuft är bättre... Man kan ha hur mycket sunt förnuft som helst, vet man inte vad allting gör eller fungerar så fungerar ett antivirusprogram bättre. Och vill man inte lägga massor utav tid på att hålla på och formatera datorn stup i ett och återställa ens backup så fungerar även då ett antivirus bättre, även om backup självklart är ett bra komplement.

Problemet är att du agerar som en fan-boy när du skriver påståenden såsom "då räcker inte sånt skräp" (syftande på MSE).

Som jag skrivit tidigare;

• jag använder MSE

• jag vet att MSE inte får toppbetyg i tester från AV-TEST

• jag är (fortfarande) trygg med MSE och ser inga problem med att använda det (tillsammans med Internet-vett)

Men jag ser inte mig som en MSE fan-boy.
Jag förstår och accepterar att folk av olika anledningar väljer andra AV-program.

Men jag blir trött på inskränkthet - där man sätter sig på höga hästar och förklarar att andra har fel...
Smaken är som baken - acceptera det...

Sedan avkräver du snajk källor för hans påståenden, men hur är det med dina egna påståenden såsom "En stor del av användarna är med största sannolikhet smittade" (återigen syftande på MSE) - har du källor för ett sådant påstående? (högst intressant, för då är alltså jag i riskzonen)

Avslutningsvis - för du verkar ha hängt upp dig på detta (här och här) och jag förstår uppriktigt inte varför:
Var någonstans har någon i denna tråden sagt "att MSSE är det bättre valet" (och då i förhållande till vad?)
(Om du verkligen läser tråden så säger folk det motsatta, bl.a. har både snajk och jag sagt det motsatta...men med en påföljande förklaring varför vi ändå använder MSE).

EDIT
Tillfört kommentar om "Internet-vett"

Permalänk

Vilken brandvägg ska man köra med då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Problemet är att du agerar som en fan-boy när du skriver påståenden såsom "då räcker inte sånt skräp" (syftande på MSE).

Som jag skrivit tidigare;

• jag använder MSE

• jag vet att MSE inte får toppbetyg i tester från AV-TEST

• jag är (fortfarande) trygg med MSE och ser inga problem med att använda det (tillsammans med Internet-vett)

Men jag ser inte mig som en MSE fan-boy.
Jag förstår och accepterar att folk av olika anledningar väljer andra AV-program.

Men jag blir trött på inskränkthet - där man sätter sig på höga hästar och förklarar att andra har fel...
Smaken är som baken - acceptera det...

Sedan avkräver du snajk källor för hans påståenden, men hur är det med dina egna påståenden såsom "En stor del av användarna är med största sannolikhet smittade" (återigen syftande på MSE) - har du källor för ett sådant påstående? (högst intressant, för då är alltså jag i riskzonen)

Avslutningsvis - för du verkar ha hängt upp dig på detta (här och här) och jag förstår uppriktigt inte varför:
Var någonstans har någon i denna tråden sagt "att MSSE är det bättre valet" (och då i förhållande till vad?)
(Om du verkligen läser tråden så säger folk det motsatta, bl.a. har både snajk och jag sagt det motsatta...men med en påföljande förklaring varför vi ändå använder MSE).

EDIT
Tillfört kommentar om "Internet-vett"

Nej, jag agerar inte som en fanboy... Tvärtom faktiskt, då det är en produkt jag klagar på, och inte försöker höja till skyarna.

"Smaken är som baken"..?
Det är väl ändå inget maträtt diskussionen handlar om, eller vilken färg som är finast?

Angående källor, snajk skrev att det var "ett faktum" och att det "var klarlagt", utan att skriva varför och av vem, medan jag skrev vad jag själv tror (baserat på sunt förnuft som ni verkar så förtjusta i).

Tråden handlar om vilket AV man ska använda... Om inläggen då inte handlar om vilket man tycker fungerar bäst, vad skulle de då handla om?
Ja, jag vet att du skriver "good enough"... Men det bara ett väldigt konstigt argument, och snajks argument har redan visats felaktiga.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vilken brandvägg ska man köra med då?

Zone Alarm kör jag med, funkar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, jag agerar inte som en fanboy... Tvärtom faktiskt, då det är en produkt jag klagar på, och inte försöker höja till skyarna.

"Smaken är som baken"..?
Det är väl ändå inget maträtt diskussionen handlar om, eller vilken färg som är finast?

Angående källor, snajk skrev att det var "ett faktum" och att det "var klarlagt", utan att skriva varför och av vem, medan jag skrev vad jag själv tror (baserat på sunt förnuft som ni verkar så förtjusta i).

Tråden handlar om vilket AV man ska använda... Om inläggen då inte handlar om vilket man tycker fungerar bäst, vad skulle de då handla om?
Ja, jag vet att du skriver "good enough"... Men det bara ett väldigt konstigt argument, och snajks argument har redan visats felaktiga.

Det jag menar är att det är just från fan-boys man hör sådana ogrundade påståenden som "då räcker inte sånt skräp".

Och det är i det perspektivet jag påpekar att MSE duger i verkligheten.
MSE är inte testvinnare - men det är samtidigt knappast "skräp".

Skyddet MSE ger räcker för en normalanvändare med lite Internet-vett. Inget AV är bättre än dess svagaste länk och i de flesta fall är den svaga länken (i verkligheten) användaren och dess beteende, inte vilket testresultat det fått...

Permalänk
Medlem

Har kört MSE länge nu men testade avast eftersom många testade det. Gillade det inte alls. Massa jobbiga pop ups, förvirrande gränssnitt, varnar om att jag ska registrera hela tiden. Gillar dock avast på mobilen.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsaken Monkey:

100% värdelös? Nja, av egen erfarenhet så har den funkat bäst, både med att hitta _riktiga_ virus och att sålla ut crackar och annat ploj som andra skydd tror är virus.

Jag har Windows defender på min huvuddator då den kör win8 och windef är det som gäller på win8 om man kör MSE/windef. De två är samma sak om man jämför MSE på < win8 och windef på win8. Jag kan meddela att jag crackat borderlands för att jag HATAR DRM och inte för att jag är en pirat. Det är reloadeds crack för 1.41 patchen till pc och det har en fil som heter rld.dll på ett par 100 KB. Varje gång jag packat upp den ur arkivet har Windows defender varit på den som en folkilsken rottweiler och lagt den i karantän, så jag fick lägga till ett undantag för den. Windows defender identifierar rld.dll som en obfucator, dvs att den försöker dölja vad den gör på något sätt och att den är ett "allvarligt" hot. Dock har jag förståelse för att detta inte innebär ett direkt hot, koden kan vara helt ofarlig, det är bara att AV har svårt att klassa programmet. Jag har kört Avast! Free och tycker det är helt ok, samt AVG Free, men jag vet inte vad jag tycker om AVG faktiskt.

Skrivet av screamin-daemon:

Ger inte så mycket för "personlig erfarenhet" när det gäller antivirus (no offence). Hur vet du med säkerhet att du inte har virus? MSE är ett otyg som inger falsk säkerhet.

Jag har ingen aning om hur du kom fram till att Avast! är så mycket bättre än MSE. Avast! pro kanske är det för det är en hel svit, men MSE duger helt ok. Jag har det på min laptop med win7 x64 och jag tror inte jag har drabbats av något otäckt än.

Någon nämde comodo firewall och jag ska säga att de har ett gratis antivirus med för de som är intresserade. Jag provade det, men jag kan inte ge en givande beskrivnning om hur bra det är. Det har funnits ett tag nu.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Det jag menar är att det är just från fan-boys man hör sådana ogrundade påståenden som "då räcker inte sånt skräp".

Och det är i det perspektivet jag påpekar att MSE duger i verkligheten.
MSE är inte testvinnare - men det är samtidigt knappast "skräp".

Skyddet MSE ger räcker för en normalanvändare med lite Internet-vett. Inget AV är bättre än dess svagaste länk och i de flesta fall är den svaga länken (i verkligheten) användaren och dess beteende, inte vilket testresultat det fått...

Jao, har man inget annat att tillföra diskussionen så kan man ju byta samtalsämne till att bråka om vem som är en fanboy eller inte...

Inget antivirus är bättre än den svagaste länken, men alla antivirus hjälper till att förstärka den svagaste länken, och det gör de olika bra (något som klart visas i testresultaten).
Vill man köra på sämre antivirus, kör på det. Vill man kunna känna sig mer säker, kör på något annat än MSE.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Välgjorda och välgjorda, men det finns inga tester som är särskilt bra på att bedöma reell risk. Detta (pdf) citeras ganska ofta exempelvis. De försöker göra testerna så realistiska som möjligt genom att köra dem på en opatchad XP SP3 installation med IE7, mycket realistiskt...

Citat:

Exempelvis i källan till den artikeln.

Citat:

Varför vi hade sett mer problem om en ny produkt som läckte som ett såll kom och tog en stor del av marknaden? Kanske för att alla användare av MSSE då skulle vara väldigt utsatta för risk och därmed borde infektionerna öka?

Citat:

Det är ganska välkänt, men exempelvis denna recension eller denna.

Citat:

Det är integrerat med Windows Update så programuppdateringar sker automatiskt (så länge man uppdaterar datorn då förstås).

Citat:

Se recensionerna jag länkade ovan, till och med pdfen som testade på XP ger goda betyg inom detta område. Att du sällan får det är väl trevligt för dig, men det betyder inte att det gäller alla. Jag vet inte hur vanligt det är på andra produkter eftersom jag kör MSSE men jag minns att det hände ganska ofta på den tiden jag körde exempelvis Norton, Panda eller AVG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Mja! Vet i fanken om det finns ett enda antivirus som inte plockar den testfilen.......

För er som verkligen är intresserade finns alltid möjligheten att testa ert AV själva. Detta innebär dock att man använder riktiga virus på en gammal dator eller en virtuell maskin med de risker detta medför.
Så innan ni bestämmer er för detta rekommenderar jag att ni läser på ordentligt för att minimera riskerna för att viruset/malware ni testar faktiskt smittar era andra maskiner och vänner via t.ex nätverket.
Personligen tycker jag detta är ganska intressant och testar lite då och då mitt skydd mot lite olika nya malwares för att se så det gör vad det ska!

Rekommenderade sidor:
http://www.wilderssecurity.com/
och
http://www.malwaretips.com

Finns så många fler, men börja här och läs vidare om ni som jag tycker detta med malwares är intressant.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, har man inget annat att tillföra diskussionen så kan man ju byta samtalsämne till att bråka om vem som är en fanboy eller inte...

Inget antivirus är bättre än den svagaste länken, men alla antivirus hjälper till att förstärka den svagaste länken, och det gör de olika bra (något som klart visas i testresultaten).
Vill man köra på sämre antivirus, kör på det. Vill man kunna känna sig mer säker, kör på något annat än MSE.

Suck...vet inte ifall det är så att du inte begriper det jag skriver eller ifall det är så enkel att du inte vill begripa.
Hur som helst, du verkar vara fullständigt övertygad över av att din världsbild är den allenarådande och korrekta.

Lycka till med livet, jag har inget mer att tillföra i detta ämne.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Välgjorda och välgjorda, men det finns inga tester som är särskilt bra på att bedöma reell risk. Detta (pdf) citeras ganska ofta exempelvis. De försöker göra testerna så realistiska som möjligt genom att köra dem på en opatchad XP SP3 installation med IE7, mycket realistiskt...

Vad man menar med "reell risk" är väl en diskussion i sig, men men...
Eftersom alla har olika inställningar och olika uppdaterade system, så får man ju ta bort så mycket som möjligt för att kunna göra jämförelsen så generell som möjligt... Inget konstigt alls att köra testerna på ett sådant system, alltså.

Skrivet av snajk:

Exempelvis i källan till den artikeln.

I artikeln står det fortfarande att Avast är det största om man jämför hela sviten. Spelar väl dock ingen större roll vilken som är störst, MSSE får antagligen en stor skjuts i det avseendet i och med att det är just en Windowsprodukt.

Skrivet av snajk:

Varför vi hade sett mer problem om en ny produkt som läckte som ett såll kom och tog en stor del av marknaden? Kanske för att alla användare av MSSE då skulle vara väldigt utsatta för risk och därmed borde infektionerna öka?

Och hur vet du att de inte är utsatta för risk och infektionerna ökar..?

Skrivet av snajk:

Det är ganska välkänt, men exempelvis denna recension eller denna.

Jag ser inga jämförelser mellan MSSE och andra AV där...
Lustig nog fann jag detta däremot:
"Microsoft has said that Defender on Windows 8 provides an acceptable minimum level of protection, and that it will disable itself automatically if another antivirus suite is installed (such as a Norton , McAfee, or Kaspersky suite, for example). As I see it, this is essentially the same as saying that it would be best to have a full-fledged third-party suite aboard, but that Defender will also keep you covered to an extent."

Jag fann även en annan sida som säger att Avast har låg påverkan på systemresurserna och det bekräftas här.

Så... Vart är det välkänt att MSSE drar mindre än konkurrenterna?

Skrivet av snajk:

Det är integrerat med Windows Update så programuppdateringar sker automatiskt (så länge man uppdaterar datorn då förstås).

Precis som Avast och alla andra AV jag testat på, alltså.

Hela den här diskussionen känns hyffsat meningslös, de flesta fortsätter nog ändå köra det de är vana vid och alla andra som behöver hålla sig mer uppdaterade gör det nog inte genom ett internetforum.

Visa signatur