Skillnad mellan moderkort och moderkort?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan moderkort och moderkort?

Jag uppgraderar snart till 1150 och har bläddrat bland moderkort.

Vad ska man leta efter? Allt tycks vara ungefär same shit mer eller mindre och utseende tycks mer eller mindre vara den avgörande biten för många. Vad skiljer exempelvis ett moderkort för 1300 och ett för 3300?
Olika antal SATA innebär olika antal möjliga hårddiskar? Även olika antal USB 3.0? Och olika antal grafikkort?

I varje fall så bläddrade jag runt och såg att Intel släpper sina sista moderkort nu. De var minsann också snygga eftersom jag tror att det blir en del blått och gult i min dator snart. Vad sägs om exempelvis DH87MC och DZ87KLT-75K? Jag vet inte alls hur man utläser specs på moderkort men det ser lite ut som att DH87MC bara stödjer ett grafikkort. Vild gissning. Men annars kostar det bara 900 vilket är bra billigt så vore det något att rekommendera till andra? Hur jämfört det sig med exempelvis MSI G45?

Vet som sagt bara i stora drag vad moderkortet gör mer än att snodda ihop allt. Jag planerar SLI men bara liten överklockning då varken 4770K eller MSIs N770 överklockar särskilt.

Permalänk
Medlem

Skall du överklocka så behöver du ett moderkort med Z87-chipset. Några moderkorttillverkare hade ordnat överklockningsmöjligheter på kort med H87-chipset, något Intel nu planerar släppa en uppdatering för att förhindra (http://www.sweclockers.com/nyhet/17333-intel-planerar-blocker...).

H87 är också begränsat till max två grafikkort om jag kommer ihåg rätt (1x16 el. 2x8 pcie-banor för H87 medan Z87 stöder 1x16, 2x8 el. 1x8+2x4). Har heller inte sett något H87-kort med SLI-stöd, utan endast Crossfire-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Skall du överklocka så behöver du ett moderkort med Z87-chipset. Några moderkorttillverkare hade ordnat överklockningsmöjligheter på kort med H87-chipset, något Intel nu planerar släppa en uppdatering för att förhindra (http://www.sweclockers.com/nyhet/17333-intel-planerar-blocker...).

H87 är också begränsat till max två grafikkort om jag kommer ihåg rätt (1x16 el. 2x8 pcie-banor för H87 medan Z87 stöder 1x16, 2x8 el. 1x8+2x4). Har heller inte sett något H87-kort med SLI-stöd, utan endast Crossfire-stöd.

Jaha, det var det den nyheten handlade om ja!

Permalänk
Medlem

Moderkortet ser till att allt hänger ihop och kan prata med varandra i din dator. Moderkortstillverkare brukar för varje CPU-sockel ha ett par olika serier av moderkort och ett antal kort i varje serie. T.ex. en spelserie, en arbetsserie och kanske någon/några till. Spelinriktade moderkort brukar ha överklockningsfunktioner, ha extra bra ljud och lite spelfunktioner på nätverkskretsarna. Arbetsinriktade moderkort brukar mer fokusera på anslutningsmöjligheter och stabilitet.

Moderkort kommer även i ett antal olika storleksformat och de vanligaste är ATX, mATX och mITX. Av de som räknades upp är ATX störst och mITX minst. Det tydligaste som brukar bantas bort i ett mindre moderkort jämfört med ett större är PCI-kortplatser vilket för de flesta bara begränsar hur många grafikkort man kan stoppa in samtidigt. ATX-kort brukar ha plats för tre grafikkort och mITX-kort endast ett. Man behöver ha detta i bakhuvudet när man väljer datorchassi, men de flesta chassin klarar av moderkortsstorlekar som är mindre än det största moderkort som får plats i dem.

Styrkretsarna på ett moderkort brukar begränsa överklockning, SLI/Crossfire-support och hur mycket anslutningar som finns i form av SATA/USB/Thunderbolt/... Moderkort som har extra mycket anslutningsmöjligheter har ofta extra kretsar som hanterar dessa vid sidan av styrkretsarna.

För att kunna överklocka CPUn behövs först och främst styrkretsar som har stöd för detta (för Haswell sockel 1150 är det Z87 som gäller just nu), men då en överklockad CPU drar mer ström än en som inte är överklockad behöver även moderkortet kunna hantera detta. De dyrare moderkorten med Z87-styrkretsar har i regel en 8-pinkontakt för ström till CPU (istället för en 4-pinkontakt) samt bra komponenter på moderkortet för att hantera just strömförsörjning.

Vill du kunna överklocka din Haswell-CPU? -> Välj ett kort med Z87 som styrkrets. Kolla efter 8pin och om de nämner bra strömförsörjning.
Vill du kunna köra SLI/Crossfire? -> Välj ett kort i ATX eller mATX-format som stödjer detta
Har du krav på bra ljud direkt från moderkortet (hörlurar) -> Kolla på moderkort ur spelserier från tillverkarna
Har du speciella krav på anslutningar som t.ex. antal tillgängliga Thunderbolt/M.2/SATA3/USB3-anslutningar? -> Se till att moderkortet har det du behöver.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Okay!

Men vad är skillnaden exempelvis igenom MSIs price-range: G45, G65, MPower/MPower Max och XPower?

Det tycks snackas mest om ljud på de bättre korten. Att det var så noga visste jag inte.

Sedan undrar jag över den där DZ87KLT-75K om någon har haft ett öga på den. Den ska vara ”extra bra” för överklockning av Haswell och ett moderkort som stödjer processorn bättre låter ju roligare än ett som är gjort för att stödja grafikkortet så bra som möjligt. Eller är den svag på något vis eftersom det tycks vara en ”referens” typ som GTX770 referens är svagare än alla tredjepartstillverkares kort? Den tycks ju bara vara halvvägs dyr och de få recensioner som finns verkar positiva men jag har inte kollat så noga om de är från före eller efter tredjeparts-moderkorten släppts. Den var i alla fall redigt snygg och som sagt tycker jag att Intel låter som ett attraktivt val för ett moderkort.

Permalänk
Medlem

G65 verkar ha några fler SATA portar än G45, men annars är de rätt lika. Alla kort i Power-serien är specialdesignade för överklockning och XPower är värstingen med bäst strömförsörjning. För "normal" överklockning duger korten ur G-serien väl till, men om du är en mer extrem överklockare kanske något av Power-korten kan passa bättre. Alla kort i Power-serien har även inbyggt WiFi & Bluetooth vilket G-korten saknar om du nu skulle behöva det.
Intel-kortet du nämner verkar ha lagt krutet på anslutningar och har t.ex dubbla nätverksportar och en Thunderbolt-kontakt.

För normal överklockning (typ 4.5-4.6GHz på 1.225V med endast multiplikatorförändring) funkar i stort sett alla Z87-moderkort helt okej. Det gäller mer att ha tur med den CPU man får och just överklockningskvalitet varierar rätt mycket för Haswell-processorer. Om du kan få en stabil överklock av din 4770K på 4.6GHz med 1.200V- 1.250V har du en rätt bra CPU och det är ett helt ok ställe att börja en "vardagsöverklockning".
För grafikkortöverklockning kan jag inte minnas att jag hört något om att något moderkort är bättre eller sämre ön något annat. Där handlar det nog mer om att välja ett bra grafikkort som klockat bra (plus som alltid att ha tur och få ett extra bra exemplar).

Av de kort du räknar upp skulle jag rekommendera G45 om du inte absolut behöver de extra SATA/USB/Thunderbolt-portarna som de andra korten har eller tänker syssla mycket med överklockning.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

G65 verkar ha några fler SATA portar än G45, men annars är de rätt lika. Alla kort i Power-serien är specialdesignade för överklockning och XPower är värstingen med bäst strömförsörjning. För "normal" överklockning duger korten ur G-serien väl till, men om du är en mer extrem överklockare kanske något av Power-korten kan passa bättre. Alla kort i Power-serien har även inbyggt WiFi & Bluetooth vilket G-korten saknar om du nu skulle behöva det.
Intel-kortet du nämner verkar ha lagt krutet på anslutningar och har t.ex dubbla nätverksportar och en Thunderbolt-kontakt.

För normal överklockning (typ 4.5-4.6GHz på 1.225V med endast multiplikatorförändring) funkar i stort sett alla Z87-moderkort helt okej. Det gäller mer att ha tur med den CPU man får och just överklockningskvalitet varierar rätt mycket för Haswell-processorer. Om du kan få en stabil överklock av din 4770K på 4.6GHz med 1.200V- 1.250V har du en rätt bra CPU och det är ett helt ok ställe att börja en "vardagsöverklockning".
För grafikkortöverklockning kan jag inte minnas att jag hört något om att något moderkort är bättre eller sämre ön något annat. Där handlar det nog mer om att välja ett bra grafikkort som klockat bra (plus som alltid att ha tur och få ett extra bra exemplar).

Av de kort du räknar upp skulle jag rekommendera G45 om du inte absolut behöver de extra SATA/USB/Thunderbolt-portarna som de andra korten har eller tänker syssla mycket med överklockning.

Jo, suveränt! Det är G45 jag har rekommenderat till andra nyligen och som tycks vara det mest populära tillsammans med några Asus och Asrock.

Permalänk
Medlem

Någon som har åsikter om MSI G43?
Den endast Crossfire (ej SLI). Sedan har den inte "Killer NIC", någon skillnad?
Ska även ha annat ljud än G45, skillnad?

300 kr billigare. Snackas inte om alls eftersom det inte stödjer SLI antar jag men kanske något att rekommendera till de som inte planerar SLI ändå? Lyckades inte hitta något snabbt om Killer NIC-skillnaden eller ljudskillnaden.

Jag ska titta lite på om jag verkligen har så stora SLI-planer, men det behövs nog en ny tråd