Permalänk
Medlem

Nikon F2 med Nikkor 50/1.4. Tri-X 400 pressad i D76 till 3200.

Nikon F2 med Nikkor 50/1.4. Tri-X 400 pressad i D76 till 3200

Nikon F2 med Nikkor 1350/2.8 @F/16 Tri-X 400.

Jag älskar mina Nikon F2or

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Fick leverans av lite förbrukningsmateriel idag.

Vilket var bra, hade bara en rulle Hp5+ kvar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Härliga färger, vad är det för film?

Tack, jag tror det är lomographys film. Du hittar den här http://shop.lomography.com/se/films/120-film

Skrivet av matte54:

Måste bara säga najs å se dig i denna tråden Xplod, alltid gillat dina foton!

Tack Matte, det glädjer mig

Samma lomofilm fast här med en holga 120

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jag var ju på jakt efter en liten vettig kamera, eftersom jag märker att jag sällan orkar dra med SLR:en när det inte är solklart att man i huvudsak ska ta bilder. Så jag lade ut en köpes-annons på Olympus XA och fick napp. Kameran var lite åt det dyrare hållet än man kan hitta på tradera, men han ville bli av med massa film billigt också så jag slog till. Filmen är frysförvarad:

http://www.cl3m.net/pics/film130711.jpg

15 rullar Kodachrome 25 (får ligga längst bak i frysen tills det måste städas)
16 rullar Fuji Press 800, får se vad den kan göra.. Högkänslig film degraderas ju fortare.
3 rullar Superia 200
9 rullar Kodak Ektapress 100, finns inte mycket att läsa om filmen. Men det verkar ha varit en helt ok film
5 rullar T-Max 100 i 120, de gick ut 1994 så jag ska nog köra med någon anti-fog tillsats
400 fot (!) Kodak Slide Duplicating film 5071. Mjahapp! Ehrm.. Den kanske kan användas. Den mår nog bra, ISO runt 3
2 z 100 fot Ektachrome 100S blir utmärkt att lära sig E6-framkallning med! Den verkar bli tokgrön när man kör den i C41
5 rullar Ektachrome Pro 100 (EPN)
9 rullar Elitechrome 100
8 rullar Kodak EDUPE, mer dupliceringsfilm men den sägs vara snabbare

Den lilla kameran har jag här hemma också, kommer inte ihåg den exakta modellen. Hade även blixten som tyvärr var sönder.
Har tagit en massa kort med den kameran och det var via den jag fick upp intresset för fotografering.
Den jag har ställer man in skärpan själv för varje kort. Så den är värd lite pengar nu kanske?

EDIT:
Måste vara XA för dom andra efteråt ser inte likadana ut.
Ska leta upp den igen, var ju underbar att ta kort med!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av gholen:

http://farm3.staticflickr.com/2811/9297341520_d71febe6ca_c.jp...

Nikon F2 med Nikkor 50/1.4. Tri-X 400 pressad i D76 till 3200.

http://farm3.staticflickr.com/2873/9297341438_cd15b8b153_c.jp...

Nikon F2 med Nikkor 50/1.4. Tri-X 400 pressad i D76 till 3200

http://farm8.staticflickr.com/7314/9287390096_8e8d289282_c.jp...

Nikon F2 med Nikkor 1350/2.8 @F/16 Tri-X 400.

Jag älskar mina Nikon F2or

Ser inte dumt ut för att vara 3200 i D-76, D-76 är väl kanske inte världens bästa framkallare för att pressa en film så högt, har sett helt otroliga resultat i b.la. Rodinal och HC-110. Ska försöka ta med min Mju-ii och fota på klubb imörrn, hade tänkt att försöka med pressad Tri-x istället för Delta 3200.

Skrivet av Knashatt:

Den lilla kameran har jag här hemma också, kommer inte ihåg den exakta modellen. Hade även blixten som tyvärr var sönder.
Har tagit en massa kort med den kameran och det var via den jag fick upp intresset för fotografering.
Den jag har ställer man in skärpan själv för varje kort. Så den är värd lite pengar nu kanske?

EDIT:
Måste vara XA för dom andra efteråt ser inte likadana ut.
Ska leta upp den igen, var ju underbar att ta kort med!

Olympus XA har blivit lite av en klassiker, om du har originalet med mätsökaren (och inte t.ex. XA-2 som bara har "guess focus") så kan den nog vara värd lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Olympus XA har blivit lite av en klassiker, om du har originalet med mätsökaren (och inte t.ex. XA-2 som bara har "guess focus") så kan den nog vara värd lite pengar.

Nej då, i mitten har jag en liten gulaktig ruta där jag ser ser "dubbelbild" om jag är ur fokus.
Så då får jag ställa in skärpan själv så jag får en bra, skarp bild i rutan.

Ska leta upp den och kolla.

Börjar få lite sug för analogt nu då jag om bara ett par veckor äntligen ska flytta till hus.
Har där rejäl källare där det finns möjlighet till tex ett eget framkallningsrum mm.

Köpte i vintras en Konica T3 med ett Hexanon AR 50mm F1.7 objektiv för 200 kr.
Helt otroligt vilken underbar kamera att använda. Den är i extremt bra skick då det sitter ett läderskydd från den dag den köptes.
Det finns inte en enda repa på lacken, allt känns 100% perfekt.

Det är bara det med batteriet jag har läst om som är lite problemet med den för att få en korrekt ljusmätning.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Batteriet kan du ofta fixa med ett #675 zink-luftbatteri (finns på bl.a. Clas Ohlsson). Passar det inte i batteriluckan så kan du nog använda aliminiumfolie runt det för att få dit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Batteriet kan du ofta fixa med ett #675 zink-luftbatteri (finns på bl.a. Clas Ohlsson). Passar det inte i batteriluckan så kan du nog använda aliminiumfolie runt det för att få dit det.

Har läst att man kan köpa ett vanligt 1.5 V batteri med för hög spänning.
Sedan går det att "kalibrera" kameran genom att ta en digitalkamera och jämföra värdet med.
Det som blir är att sänka ASA-värdet med 4 "snäpp".
Kör jag med tex 100 ASA ska jag ställa kameran på 40 ASA.
Kör jag med tex 200 ASA ska jag ställa kameran på 80 ASA

Visa signatur

Permalänk

Happ, nu har Provia 400 gått i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Happ, nu har Provia 400 gått i graven

Vet att Brunos Bildverkstad har massa såna i sin kyl om nån vill bunkra.
Vad är den filmens fördelar egentligen? Jag har aldrig fotat med den. Tycker E6 ger fina bilder men är svårare att fota med samt jobbiga/dyra att få framkallade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senast jag höll på med analogt, ca. 30 år sedan, kunde vissa nördar processa E6 själva.
Vad f.n har hänt sedan dess. Allt var bättre förr - ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Har bara skjutit en rulle 400X, pressad till 800. Galet finkornig, jag tycker den ser ut som en ISO 200-film om inte bättre... Men den kostar ju satan också, så det har inte blivit någon stapelvara här. Porta 400 är väl närmast i prestanda antar jag.

Snart är det löning, då ska jag köpa lite C41-kit och slabba igenom rullarna som ligger och surar i mitt kylskåp. Funderar även på grejer för att kopiera i färg, och ett trevligt svartvitt fiberpapper. Jag gillar verkligen inte de matta plastpapper jag testat.. Glossy RC funkar dock till vissa saker men vafan.

När jag orkar fixa min scannerdator kanske det kommer lite bilder.. Jag har en del kontaktkopior från storformat och direktpositiv-papper som blev kul. *kär i graflexen*

Jag fick någon gammal skräpkamera pappa hittat hemma idag, GOKO UF... Den har "universal focus" och inbyggd blixt. Bländare 5.6 eller 8 beroende på ISO-inställning, tror slutartiden är fast (men jag undrar, för det lyser en röd led i sökaren). Aja, i princip en omladdningsbar engångskamera. Blir nog en rulle färgfilm genom den, troligen E100S som får åka i C41. Bara för att jag är så lomografisk!

Permalänk

Inga bilder att visa än, men herrejävlar, Tri-X @ 3200 i Rodinal 1:100. Framkallade förvisso i 2 timmar, men det här klår Delta 3200 med hestlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Inga bilder att visa än, men herrejävlar, Tri-X @ 3200 i Rodinal 1:100. Framkallade förvisso i 2 timmar, men det här klår Delta 3200 med hestlängder.

Lätt, jag körde samma kombination och de negativen slår allt annat jag prövat på 3200. Kornet finns, men jag tycker inte det är nära Delta 3200 och man får i princip samma omfång.

Permalänk

Tycker den är klart finkornigare än Delta 3200, den här är förvisso rätt lågupplöst, men ändå:

Permalänk
Medlem

Coolt. Jag provade tri-x i 6400 som morsan framkallade, men de vart gravt underexponerat. Kanske mätte ljuset fel dock. Ska prova igen.
Måste börja framkalla själv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Coolt. Jag provade tri-x i 6400 som morsan framkallade, men de vart gravt underexponerat. Kanske mätte ljuset fel dock. Ska prova igen.
Måste börja framkalla själv...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag testade det med rodinal också en gång, eller hure nu var.. Inte så mycket att ha där.. Kontrasten skenar ju iväg också.

Goda nyheter från Italien nu, Ferrania är på väg att starta upp igen.. Fick nyhetsbrev idag och de kommer, om den sista R&D:n går bra, att släppa en negativ ISO 100 och en dia på ISO 100 i början av 2014. Låter ju trevligt i alla fall. Och de nämnde att de hade utrustning för att fixa 110, 120, 126, 127, 135, 220, super8, dubbel8 och 70 mm. Får väl se vad de börjar med... Jag misstänker att lomographic society kommer suga i sig diafilmen iom att de gillar sånt och Fuji inte verkar rebranda Provia till dem.

Det enda tråkiga är väl att de inte nämner bladfilm, men de använder ju en annan tjockare bas.

Permalänk
Medlem

Fått erbjudande å köpa en Chinon CM-3 nån som har några erfarenheter?

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av matte54:

Fått erbjudande å köpa en Chinon CM-3 nån som har några erfarenheter?

Det var min första kamera som jag ärvde från morsan. Hon använde den för att fota sin resa genom Asien '86, helt klart kompetent nog. Kvalitén på materialen är väl inte top-notch så, känns lite plastig (fast ändå inte) men funktionsmässigt skulle jag nog säga att den påminner om Pentax K1000, väldigt basic men precis det du behöver. TTL-ljusmätare med 3 LEDs i sökaren som visar rätt exponering med en grön LED och över/under med ett par röda, manuell fokus, mekanisk slutare upp till 1/1000.

Min tar Pentax-K objektiv, men jag har hört att den också finns i utförande med M42-skruvgänga, båda systemen finns det ju ganska gott om objektiv till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Det var min första kamera som jag ärvde från morsan. Hon använde den för att fota sin resa genom Asien '86, helt klart kompetent nog. Kvalitén på materialen är väl inte top-notch så, känns lite plastig (fast ändå inte) men funktionsmässigt skulle jag nog säga att den påminner om Pentax K1000, väldigt basic men precis det du behöver. TTL-ljusmätare med 3 LEDs i sökaren som visar rätt exponering med en grön LED och över/under med ett par röda, manuell fokus, mekanisk slutare upp till 1/1000.

Min tar Pentax-K objektiv, men jag har hört att den också finns i utförande med M42-skruvgänga, båda systemen finns det ju ganska gott om objektiv till.

tack för input , väldigt uppskattat.

Vad jag läste så kändes det som man ville jämnföra den med K1000 precis som du sa.
Till rätt peng så kanske jag köper den som samlar grej. vad ett gäng pentax objektiv till han visste inte riktigt vad det va så får se om man kan få ett fynd till bra pris

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk

Mjo, hade nog inte betalat mer än ett par hundra för den.

Permalänk
Medlem

Mja, sånna gamla K-barjonettkameror (och M42) är ju sjukt billiga idag...

Dagens illdåd var att framkalla två rullar FP4+ i D76 1+1 och nu väntar jag på att de ska torka. Sedan fick jag tråkigt och testade en snutt FP4+ i min pappersframkallare i 9 minuter. Sköt fem rutor mellan 64 och 1000 ASA, negativet ser bäst ut på 250. Ska bli intressant att prova och kopiera, kan tänka mig att 500 ASA:n kan ge ett konstnärligt intryck. Kanske även 1000... Får väl lägga upp bilder någon gång och bråka med min scanner. :@

Permalänk

Köpte 5st 120-rullar med Provia 400x och ny fixer (Agfa) igår. Funtar på att plocka med mig Yashican till medeltidsveckan å plåta lite Provia.

Lider av inspirationsbrist igen, vad har ni fotat på senaste tiden?

Permalänk

Kan bjuda på en högupplöst bild tagen på Tri-X pressat till 3200 i Rodinal:

Riktigt imponerande hur lite korn det är ändå.

Permalänk
Medlem

Då var det dags för min första framkallning idag. Blev ett par dumma misstag såsom att jag lyckades tappa bort saxen två gånger i mörkret och att hela rullen vecklades ut när jag tog upp den ur filmburken. Borde testat i tänt ljus men ville inte kassera en rulle i onödan. När det väl blev dags att hälla i kemikalierna så var ättikan slut och kort därefter upptäckte jag att slangen för att skölja inte passade någon av kranarna i badrummen men det gick lika bra utan.

Trots missödena så trädde motiven fram men jag klurar på vad det svarta i kanterna på filmen är? Första tanken var att det berodde på hur jag förde in filmen i framkallningsdosan då jag inte klippte av den första biten och därför misslyckades på första försöket. Nästa tanke var att det berodde på hur jag hanterade kemikalierna och i det steget gjorde något fel. Tankar?

Permalänk

Ser lite ut som du har haft lite för lite kemi i dosan när du fixerat, så det har blivit ojämnt. Antingen det eller att det har läckt in ljus på kanterna, men då borde det påverkat bildområdet också vilket det inte verkar ha gjort.

EDIT: Det ser ut som Bruno har höjt priserna på det ena och det andra, bla. verkar diafilm kosta 399kr för ett 5-pack 120-rullar istället för 350 som det gjorde förra veckan, softpack med Rodinal kostar 119 istället för 99.

Permalänk

Idag rapporteras det att Ilford håller på att gå i konkurs. Då är det viktigt att komma ihåg att det är Ilford Imaging det talas om, som tillverkar enbart digitala inkjetpapper, och inte Ilford Photo analoga produkter.

Och här säger folk att film är på väg ut, och så är det de digitala företagen som det går åt pipan för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Idag rapporteras det att Ilford håller på att gå i konkurs. Då är det viktigt att komma ihåg att det är Ilford Imaging det talas om, som tillverkar enbart digitala inkjetpapper, och inte Ilford Photo analoga produkter.

Och här säger folk att film är på väg ut, och så är det de digitala företagen som det går åt pipan för...

Fight the power!
haha

Samtidigt ere tråkigt att läsa då och då film typer som läggs ner.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Typiskt att de heter så lika, nu kommer väl alla tro att HP5+ är ett minne blott.

Jag har just stött photax och macodirekt med 5000 spänn, i princip bara förbrukningsmaterial. Hah... Hjälp!

Men jag är glad att jag fått med mig kompisen lite i fallet, han köpte sig en egen framkallningsdosa och pryttlar nu.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Men jag är glad att jag fått med mig kompisen lite i fallet, han köpte sig en egen framkallningsdosa och pryttlar nu.

Det är rätta takter, if turned they could become a powerful ally

Jag är dum, jag sitter och tittar på Super-8 kameror... Vore inte det lite coolt ändå?

Någon som har experimenterat med att vända svartvit film? Hittade nån PDF-instruktion från farbror Ilford, men den krävde använding av svavelsyra vilket kändes lite so-so...

Ska till Medeltidsveckan nu på söndag, då får Yashican åka med med lite Provia 400x laddat.