Permalänk
Medlem

Uppdatering server/nätverk och mina datorleksaker

Efter skrämselhicka då en av mina diskar kopplade till min gamla trotjänare HomeServer inte ville starta (fick liv i den till slut) så kände jag att det var dags med en större investering i ny hårdvara. Har mängder med musik, film, dokument och annat viktigt som behöver en trygg och säker plats att leva på. Eftersom jag pratar stora datamängder (4 TB+) och att NSA är ute och skördar så är en egen privat server ett måste, med ett litet undantag då jag även nyttjar Wuala (krypterad molnlagring i Europa). Här kommer lite bilder och info om uppgraderingen.

Edit 130820: Lagt till min Kindle

Besök galleriet här

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd

5p för corsair högtalarna

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Låter löjligt bra!

Skrivet av flammsig:

5p för corsair högtalarna

Ja de är inte att leka med. Otroligt med tryck i så liten förpackning.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

5p för planschen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

5p för hela lägenheten! Fasiken va fint det va med "It skåpet" Är det du som fixade det i lägenheten eller va det i samband med fiberuppkopplingen? Att ha internetuttag i varje rum vore väldigt behändigt hos päronen!

Gillade alla dina presentationer och att du skrev vad du använde och allt! Superbra och välkomponerat galleri! Enda är ju som du säger kabeldragningen :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

"IT-skåp"

Skrivet av Extremaz:

5p för hela lägenheten! Fasiken va fint det va med "It skåpet" Är det du som fixade det i lägenheten eller va det i samband med fiberuppkopplingen? Att ha internetuttag i varje rum vore väldigt behändigt hos päronen!

Gillade alla dina presentationer och att du skrev vad du använde och allt! Superbra och välkomponerat galleri! Enda är ju som du säger kabeldragningen :/

Tack så mycket för berömmet!

Det så kallade IT-skåpet byggdes samtidigt som lägenheten 2006 och var antagligen absolut cutting edge på den tiden. Bor i Gbg och att bygga in fiber då var lite speciellt och udda och att ha en privat patchpanel är ju inte fel. Kabeldragningen jobbas på nu, letar bra kabelkanal mm. på nätet men har inte hittar något jättebra ännu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tack så mycket för berömmet!

Det så kallade IT-skåpet byggdes samtidigt som lägenheten 2006 och var antagligen absolut cutting edge på den tiden. Bor i Gbg och att bygga in fiber då var lite speciellt och udda och att ha en privat patchpanel är ju inte fel. Kabeldragningen jobbas på nu, letar bra kabelkanal mm. på nätet men har inte hittar något jättebra ännu...

Oj du! Redan 2006, ja det kan verkligen inte ha varit billigt då Men riktigt fint att ha i sin lgh!

Kabeldragning:
Dessa är iallafall populära på forumet:
SIGNUM Kabelkanal horisontell, silverfärgad 99 kr
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/
MONTERA Kabelkanal, vit 49 kr/ 6 styck
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30147425/

Och ditt skrivbord är ju silvrigt, dock glas, med såg ngn metallgrej där under som man kanske kan fästa kabelhållaren i, sedan väggen va vit så vita kabellister

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kabeldragning

Skrivet av Extremaz:

Oj du! Redan 2006, ja det kan verkligen inte ha varit billigt då Men riktigt fint att ha i sin lgh!

Kabeldragning:
Dessa är iallafall populära på forumet:
SIGNUM Kabelkanal horisontell, silverfärgad 99 kr
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/
MONTERA Kabelkanal, vit 49 kr/ 6 styck
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30147425/

Och ditt skrivbord är ju silvrigt, dock glas, med såg ngn metallgrej där under som man kanske kan fästa kabelhållaren i, sedan väggen va vit så vita kabellister

Tack för tipsen!

Ska kolla in Ikeas prylar och se om de kan funka hos mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synnerligen välkomponerat galleri! 5p

Permalänk
Medlem

Hur upplever du ljudnivån på UPS:en? Har länge varit inne på att köpa en själv men ogillar tanken på ännu fler fläktar i lägenheten.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exabyte:

Hur upplever du ljudnivån på UPS:en? Har länge varit inne på att köpa en själv men ogillar tanken på ännu fler fläktar i lägenheten.

UPS:en är helt tyst så länge strömmen inte går. Vid ren batteridrift drar en ganska aggressiv fläkt igång.

Visa signatur

Permalänk

Snyggt! 5p för tavlan som hänger till höger om tv:n

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Synnerligen välkomponerat galleri! 5p

Tackar!

Skrivet av Phantomcf:

Snyggt! 5p för tavlan som hänger till höger om tv:n

Tack, den är riktigt nice! Har en till med omslaget till Compter World, nästan lika snygg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt...är väl lite dåligt att jag bara ser pengar xD , aja är man avensjuk så är man

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Grymt...är väl lite dåligt att jag bara ser pengar xD , aja är man avensjuk så är man

Kan trösta dig med att det tagit mig många år att få ihop mina pengar, är garanterad långt över medianåldern här på SweClockers...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar den slimmiga skärmen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kan trösta dig med att det tagit mig många år att få ihop mina pengar, är garanterad långt över medianåldern här på SweClockers...

Eh , det gör mig bara motiverad ju! , dags att ta mig från mitt lata arsle och jobba för betyg högre än E

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

riktigt avundsjuk man blir när man ser såna här gallerier
flyttar hemifrån om några dagar, och då ska jag börja lite enkelt med nätverk.
när man gått ut högskolan så får jag förhoppningsvis jobb, och då händer det grejer! satan vad mycket skit jag kommer köpa när ekonomin tillåter det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

när man gått ut högskolan så får jag förhoppningsvis jobb, och då händer det grejer! satan vad mycket skit jag kommer köpa när ekonomin tillåter det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för att du nämnde Wuala, har bytt ut Dropbox nu!

Snygg stil på resten av allt, gillar speciellt din 'Steambox'!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Inte för att vara sån men förbered dig på några år som arbetslös och med en studieskuld på några hundratusen efter högskoleexamen. Om du har tur så får du jobb på McDonalds och då blir det inte mycket pengar att köpa en massa skit för

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tackar för att du nämnde Wuala, har bytt ut Dropbox nu!

Snygg stil på resten av allt, gillar speciellt din 'Steambox'!

Jo, Wuala känns bra med tanke på att servrarna ligger i Europa och att all data är krypterad (tar på foliehatten).

Tackar, "Steamboxen" funkar klockrent, klart den kostar väl som 4st Xbox One men det är den värd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Inte för att vara sån men förbered dig på några år som arbetslös och med en studieskuld på några hundratusen efter högskoleexamen. Om du har tur så får du jobb på McDonalds och då blir det inte mycket pengar att köpa en massa skit för

Nu verkar jag kanske lite för självsäker ock skrytsam men jag ska bli högskoleingenjör, så jag räknar med att få ett rätt så bra betalt jobb ganska så fort efter examen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jo, Wuala känns bra med tanke på att servrarna ligger i Europa och att all data är krypterad (tar på foliehatten).

Tackar, "Steamboxen" funkar klockrent, klart den kostar väl som 4st Xbox One men det är den värd!

Har jobbat med bredbandsinstallation i ett antal år, för några olika firmor.. Så man har testat en kabelkanal eller två!

90% av alla kabelkanaler som säljs till konsument tycker jag personligen är skit, dom med dubbelhäftande tejp är förvisso lätta att installera, men tejpen är inte direkt bra om du lägger ordentligt med kabel i. (för att inte tala om dom som man bara öppnar en sida på, med "plastgångjärn")

Dom i särklass bästa kanalerna jag använt har varit Thorsman, dom skruvas dock i väggen, men det borgar för att skiten sitter kvar!

Hög kvalitet, bra passform, öppna o stäng hur mycket du vill utan att dom pajar, etc. Är naturligtvis lite dyrare.

Finns på bygghemma.se i en mängd varianter!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Nu verkar jag kanske lite för självsäker ock skrytsam men jag ska bli högskoleingenjör, så jag räknar med att få ett rätt så bra betalt jobb ganska så fort efter examen

Det är bra, driv och självförtroende lär behövas! Har kompisar som pluggat på Chalmers och Handels som tog examen för snart tre år sen och ingen av dom har ett jobb inom det området som dom pluggat till, dvs cilvilingenjör och civilekonomer. Istället står en av dom på McDonalds, en annan jobbar som telefonförsäljare och den tredje börjat studera till något helt annat.

Det går bra nu för sveriges välutbildade ungdomar!

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Det är bra, driv och självförtroende lär behövas! Har kompisar som pluggat på Chalmers och Handels som tog examen för snart tre år sen och ingen av dom har ett jobb inom det området som dom pluggat till, dvs cilvilingenjör och civilekonomer. Istället står en av dom på McDonalds, en annan jobbar som telefonförsäljare och den tredje börjat studera till något helt annat.

haha, säg inte sådär :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Hantverkare är nog det enda säkra yrket just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hantverkare är nog det enda säkra yrket just nu

Själv gissar jag på att det kommer bli ett stort behov av redovisningsekonomer inom en väldigt snar framtid.
Alla jobb jag varit på och alla konsultfirmor jag haft kontakt med som sysslar med liknande har till typ 90% en kvinna i 60+ åldern som sitter som redovisningsekonom/löneadministratör.

Så vill man garanterat ha jobb är det nog ett säkert kort

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Stilig lägenhet, inte min smak, men stiligt är det! All hårdvara/teknik med mycket bildtext gjorde det intressant att väldigt sakta scrolla sig neråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

Stilig lägenhet, inte min smak, men stiligt är det! All hårdvara/teknik med mycket bildtext gjorde det intressant att väldigt sakta scrolla sig neråt

Det är ju tur att vi människor har olika smak annars skulle livet vara bra mycket tråkigare. Tack för den positiva kommentaren!

Visa signatur