Permalänk
Medlem

GTX 680 slutat fungera

Hej.
Jag sökte runt i forumet men hittade ingen passande tråd. Mitt GTX 680 slutade fungera igår, jag stängde av datorn och när jag slog på den igen hade jag en massa pixlar i olika färger på skärmen och fel upplösning. När jag kollar i maskinvaruhanteraren står det att kortet stötte på ett problem (kod 43) och stoppades.

Jag har testat att göra en ren installation av de senaste drivrutinerna samt flashat BIOS till senaste versionen. Fram till nu har det inte varit något problem.
Jag har tyvärr varken en annan dator eller en annan PSU att prova kortet med. Är det någon som har något tips på vad mer jag kan prova? Har kontaktat EVGA också men det tar väl ett tag innan jag får ett svar från dem.

Min dator:
Grafikkort: EVGA GEFORCE GTX 680 2GB
Processor: AMD FX-8350 8 4.0 GHz
Moderkort: Asus Sabertooth 990FX R2.0
RAM: Corsair 2x8GB CL9 1600MHZ Vengeance LP
PSU: Corsair CX 750M 80+ Bronze
OS: Windows 8 64bit

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hade det varit drivrutinsproblem så hade en ominstallation löst problemet, men det tanke på artefakterna, upplösningen och att windows stoppar enheten eftersom den rapporterar fel så är det nog ganska safe att anta att den helt enkelt gett upp.

När du säger senaste drivrutierna, vilka kör du då? Minns ju fadäsen med 321.18 eller vad den hette som förstörde grafikkort. Visst, din PSU skulle kunna ställa till problem, men det är inte troligt. Jag sätter min slant på att kortet gett upp! Enda du kan göra är att testa det i en annan dator innan RMA om det finns garanti kvar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Installerar du 320.49? Jag skulle försöka installera en gammal "legacy"-drivrutin ifall det gick, för att kollla om det är mjukvara som buggar. Det är många som har haft problem med sina grafikkort sedan 320.49 installerades.

Sedan kan du säkert få svar av EVGA om vad "kod 43 stoppades" betyder.

Visa signatur

MSI B75MA-P45 | Silver Power SP-SS500 500W | Intel Core i5-3550 @ 3.3 GHz | Gainward GeForce GTX 780 3GB | Crucial DDR3 1333MHz 8GB | BenQ XL2420T 120Hz | Ducky G2Pro Tenkeyless PBT MX Cherry Brown | Zowie FK1, Zowie MiCO | SteelSeries QCK+ NiP Edition | HyperX Cloud, Razer Hammerhead Pro(in-ear) | DXracer FROST Gaming Chair

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha googlat lite så verkar det vara ett ganska vanligt förekommande fel. I de flesta fall verkar det vara grafikkortet som gett upp. En annan åtgärd du kan testa medan du väntar på EVGA är att uppdatera drivrutinerna till moderkortet.

Du gjorde rätt i att höra av dig till EVGA, du har ju 3 års garanti. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzzoN:

Installerar du 320.49? Jag skulle försöka installera en gammal "legacy"-drivrutin ifall det gick, för att kollla om det är mjukvara som buggar. Det är många som har haft problem med sina grafikkort sedan 320.49 installerades.

Sedan kan du säkert få svar av EVGA om vad "kod 43 stoppades" betyder.

Jag tror du syftar till de som kom INNAN 320.49, dvs 320.18 som tuggade i sig grafikkort? 320.49 verkar fungerat bra för i stort sett alla vad jag läst.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Efter att ha googlat lite så verkar det vara ett ganska vanligt förekommande fel. I de flesta fall verkar det vara grafikkortet som gett upp. En annan åtgärd du kan testa medan du väntar på EVGA är att uppdatera drivrutinerna till moderkortet.

Du gjorde rätt i att höra av dig till EVGA, du har ju 3 års garanti. Lycka till!

Tack för alla svar. Får hoppas på en snabb lösning från dem då.
Jag installerade 320.49 precis som många antagit. Vad jag hade när problemet uppstod är jag inte helt söker på då det var ett par månader sedan jag uppdaterade.

Permalänk
Medlem

Finns ju risk att du 320.18 kan ha sakta men säkert tuggat sönder kortet då, men det kan också vara vanligt slitage eller något annat random

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Finns ju risk att du 320.18 kan ha sakta men säkert tuggat sönder kortet då, men det kan också vara vanligt slitage eller något annat random

Det är möjligt. Hoppas det blir snabbt fixat då, vore tråkigt att vara utan i flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darzan:

Det är möjligt. Hoppas det blir snabbt fixat då, vore tråkigt att vara utan i flera veckor.

EVGA - så nä, det går nog fort. Aldrig haft ett EVGA-kort själv, men har alltid blivit avundsjuka på andra när de berättar hur supporten hjälpt dom

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

EVGA - så nä, det går nog fort. Aldrig haft ett EVGA-kort själv, men har alltid blivit avundsjuka på andra när de berättar hur supporten hjälpt dom

Fått svar från både dem och Dustin. EVGA vill att jag registrerar kortet hos dem och sedan kan jag få skicka in det för tester och eventuell lagning/byte. Dustin vill att jag skickar ut det till dem för testning, säger att de har rätt att ta ut en testavgift om inget är fel. Känns som att EVGA såklart kan kortet bättre, men att Dustin kanske helt enkelt bara ger mig ett nytt kort. Det enda EVGA Geforce de har är dock det med 4GB som är lite dyrare så de kanske försöker ge en ett från Gigabyte eller Asus istället.

Någon som vet vilket alternativ som är att föredra?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av darzan:

Fått svar från både dem och Dustin. EVGA vill att jag registrerar kortet hos dem och sedan kan jag få skicka in det för tester och eventuell lagning/byte. Dustin vill att jag skickar ut det till dem för testning, säger att de har rätt att ta ut en testavgift om inget är fel. Känns som att EVGA såklart kan kortet bättre, men att Dustin kanske helt enkelt bara ger mig ett nytt kort. Det enda EVGA Geforce de har är dock det med 4GB som är lite dyrare så de kanske försöker ge en ett från Gigabyte eller Asus istället.

Någon som vet vilket alternativ som är att föredra?

Optimalt vore ju att du får ett nytt kort med ny garanti, och det får du inte av EVGA.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Det beror på vad det skulle kosta ifall du skickar iväg kortet till Dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Optimalt vore ju att du får ett nytt kort med ny garanti, och det får du inte av EVGA.

Varför skulle han inte få det?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det beror på vad det skulle kosta ifall du skickar iväg kortet till Dustin.

Om det är trasigt kostar det inget, är det inga fel tar de ut en undersökningsavgift likt de flesta andra elektronikkedjor. Vad den är hittar jag inte på deras hemsida. Varför skulle jag inte få ett nytt av EVGA om de inte väljer att laga det?