Permalänk

min nybyggda dator startar inte

Hej idag fick jag äntligen hem mina datorkomponenter och började bygga, jag installerade alla delarna som ska va på moderkortet och la moderkortet på sin låda, jag var väldigt försiktig när jag installerade allting osv. men när jag skulle starta datorn för första gången så snurrade bara fläktarna och det var bara svart på skärmen. så jag prövade ram minnet i alla portar testade dra ut grafikkortet och sätta tbx det igen men den funkade fortfarande inte, vad mer kan jag pröva jag vill ju ha datorn och funka nu efter att man har väntat i 3 veckor på alla delarna

det här fick jag
moderkort : msi military class lll FM2-A85XA-G65
grafikkort :geforce gtx 650 ti boost
processor : AMD Althlon X4 760K
ram: corsair 8 gb 1x8 GB
nätagg : chieftec A-135 series APS-650CB (650W)

hoppas verkligen någon kan hjälpa mig för skulle vilja få igång den ikväll så SNABBA SVAR upskattas

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet, gjorde själv det felet första gången?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort för att felsöka/försöka få igång grejerna hittills? Tagit isär/satt ihop igen, Clear CMOS etc.?

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet, gjorde själv det felet första gången?

ja, jag har kopplat in skärmen i grafikkortet. men kan problemet bero på att jag har en tv skärm och ingen riktig data skärm ?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Vad har du gjort för att felsöka/försöka få igång grejerna hittills? Tagit isär/satt ihop igen, Clear CMOS etc.?

ja jag har egentligen tagit isär allt och satt ihop det igen flera gånger men vad menar du med Clear CMOS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille yz85:

Hej idag fick jag äntligen hem mina datorkomponenter och började bygga, jag installerade alla delarna som ska va på moderkortet och la moderkortet på sin låda, jag var väldigt försiktig när jag installerade allting osv. men när jag skulle starta datorn för första gången så snurrade bara fläktarna och det var bara svart på skärmen. så jag prövade ram minnet i alla portar testade dra ut grafikkortet och sätta tbx det igen men den funkade fortfarande inte, vad mer kan jag pröva jag vill ju ha datorn och funka nu efter att man har väntat i 3 veckor på alla delarna

det här fick jag
moderkort : msi military class lll FM2-A85XA-G65
grafikkort :geforce gtx 650 ti boost
processor : AMD Althlon X4 760K
ram: corsair 8 gb 1x8 GB
nätagg : chieftec A-135 series APS-650CB (650W)

hoppas verkligen någon kan hjälpa mig för skulle vilja få igång den ikväll så SNABBA SVAR upskattas

Ganska konstiga specs imo.
Lägg upp lite bilder inuti datorn

Visa signatur

Revisor, båtbyggare, med mera.

Permalänk
Medlem

Exakt vilka kablar, adapterar och portar använder du mellan TV/skärmen och grafikkortet?

Har du kopplat till TV förut med annan dator så att du vet att du gjort rätt där?

Permalänk
Medlem

Har du testat starta datorn utanför chassit?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiski:

"la moderkortet på sin låda"

Jag hoppas att du inte glömt distanserna som skall sitta mellan plåten och moderkortet. Det vore inte så bra.
Lägg gärna upp en bild så kan vi lättare hjälpa!

Han monterade delarna ovanpå lådan som moderkortet kom i.

Precis som jag brukar göra för att kolla så allt funkar "INNAN" jag monterar in det i chassit.

Inga distanser där inte...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju prova dra skärmen från moderkortet för att utesluta grafik problem, eller göra det Red110 säger

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att du inte har installerat moderkortet i chassit än
"jag installerade alla delarna som ska va på moderkortet och la moderkortet på sin låda"
Då borde inget ha kortslutits pga att du har glömt distanser.

Finns det någon inställning du behöver göra på skärmen för att visa bilden från den ingången som datorn är ansluten till (DVI, HDMI, VGA)?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

kolla att alla skruvar som ska va i moderkortet är i och att minnena är helt itryckta

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till et annat nätagg? Kanske något liggandes någonstans elelr låna av kompis?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

ja, jag monterade delarna ovanpå lådan som moderkortet kom i
och processorn har inte intregerad grafik så det funkar väl inte att dra sladdarna från moderkortet då ?
och ja minnet är helt itryckt för jag har tagit bort och satt tillbaka det många gånger
och nej jag har inte tilllgång till ett anat nätag och varför skulle det vara slut för datorn får ju ström eftersom att fläktarna snurrar

Permalänk
Medlem

*EDIT*

Läste inte ditt sista inlägg först.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille yz85:

ja, jag monterade delarna ovanpå lådan som moderkortet kom i
och processorn har inte intregerad grafik så det funkar väl inte att dra sladdarna från moderkortet då ?
och ja minnet är helt itryckt för jag har tagit bort och satt tillbaka det många gånger
och nej jag har inte tilllgång till ett anat nätag och varför skulle det vara slut för datorn får ju ström eftersom att fläktarna snurrar

Jag hade samma problem som du, och fläktarna snurrade, det var nätagget det var fel på
För mig verkar det som någon inställning det är fel på

Visa signatur

Permalänk

märkte just att efter att jag har haft datorn igång en stund så börjar det komma varmluft ur grafikkortet och ramminet blir lite varmt och runt processorn är det varmt är inte det något tecken på liv ?

Permalänk
Medlem

Provat graffet i båda PCI-E portarna ?

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Provat graffet i båda PCI-E portarna ?

/Homer_S

nej inte än men ska göra det nu, tack för tipset och kom gärna med fler bra tips

Permalänk
Medlem

Har du provat med annat grafikkort? Är du säker på grafikkortet funkar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Red110:

Har du provat med annat grafikkort? Är du säker på grafikkortet funkar?

jag har tyvärr inget annat grafikkort

Permalänk
Medlem

Tror du har möjligheten att låna av någon? :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Red110:

Tror du har möjligheten att låna av någon? :/

nej jag tror ja inte men det måste finnas ngt man kan göra åt saken flera tips !!

Permalänk
Medlem

hade ett liknade bygg som inte starta. Då var problemet att ett ddr3 var defekt. Annars pröva med nån annat grafikkort eller cpu för att kolla om du lokalisera vilken del som verkar arbeta konstigt. Värmen är hög i mitt fm2 bygg ox när man är i bios vet inte varför men nån otimerings grej antar jag

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem

http://www.msi.com/product/mb/FM2-A85XA-G65.html#/?div=CPUSup...

Ditt mobo supportar inte officelt din cpu men det borde gå med tanke på att den support 750k. En bios uppdatering skulle kanske behövas

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av sigge002:

http://www.msi.com/product/mb/FM2-A85XA-G65.html#/?div=CPUSup...

Ditt mobo supportar inte officelt din cpu men det borde gå med tanke på att den support 750k. En bios uppdatering skulle kanske behövas

hur gör man en bios updatering ?

Permalänk
Skrivet av wille yz85:

ja, jag har kopplat in skärmen i grafikkortet. men kan problemet bero på att jag har en tv skärm och ingen riktig data skärm ?

Du kanske redan har testat detta men... Har du bytat Source på TV:n? Eftersom du säger att det är en tv skärm så kanske du inte har bytat till rätt source på TV:n

Permalänk
Skrivet av linuscool2:

Du kanske redan har testat detta men... Har du bytat Source på TV:n? Eftersom du säger att det är en tv skärm så kanske du inte har bytat till rätt source på TV:n

japp jag har testat det mesta med tven, men vad kan vara fel ? alla grejer är ju spliternya:(

Permalänk
Medlem

testa o koppla in grafiken på mobot o får du bild där gå in i bios/uefi o ställ in till pcie som första grafik val rätt vanligt man måste göra så

Permalänk
Medlem

Du behöver uppdatera ditt bios innan du kan få din processor att fungera på det moderkortet. För att göra det behöver du en fungerande processor...

Din CPU stöds först från version 2.0 av bios.

http://www.msi.com/product/mb/FM2-A85XA-G65.html#/?div=BIOS´

Kolla om nån kompis har nån FM2 prolle som stöds så du kan uppdatera ditt bios. Måste dock påpeka att det inte finns nån garanti för at CPUn kommer att fungera ens efter en uppgradering. Den finns inte med på moderkortets CPU-support lista.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM