Permalänk
Medlem

microfon..

Hittade en microfon hemma.. Ni vet sån vanlig som man sjunger i tex.
Kontakten på den undertill har ju tre stift och jag undrar om det är möjlig att göra om det till en stereokontakt (vanlig 3.5mm eller vad det nu är..) och koppla till datorn? Kopplingsschema?

MVH Niclas

Visa signatur

CPU: Intel® Core i7 2600K || Motherboard: ASUS P8P67 EVO REV 3.0 || Memory: Kingston HyperX 8GB 1333MHz CL7 || GPU: Asus GTX560 DirectCUII TOP 1GB || HDD: Intel SSD 510 120GB + 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB || PSU: CoolerMaster RealPower M520 || Case: Fractal Design Define R3 || Display: Asus PA246Q 24" 1920x1200 || OS: Win7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Vill du nödvändigtvis löda själv? Annars rekommenderar jag en adapter, finns på t ex www.jam.se. Kontakten på micen kallas XLR och 3.5 mm brukar kallas stereo mini-tele åtminstone i musiksammanhang. Möjligtvis är du tvungen att skaffa en adapter från XLR till RCA phono (sådana som du har för att koppla ihop delarna i stereon) och sedan en RCA phono till mini tele sladd/adapter. 150-200 pix allt som allt skulle jag tippa.

Visa signatur

Do I come into your bedroom and tell you how to blow your boyfriend?

Permalänk

Att koppla in en vanlig sångmick till datorn brukar strula.

Visa signatur

Åt helvete med hela världen.
http://www.AlltESkit.com

Permalänk
Medlem

Strular inte för mig...

Permalänk
Hedersmedlem

Vanliga sångmickar brukar vilja ha ström för att funka.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Öh, näe Bara om det är en förstärkare i eller om den är trådlös. Däremot så brukar de ha en på och av kanpp.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är den balanserad eftersom den har en XLR-kontakt, Så du får göra en specialare..

Öppna kontakten och skriv upp vilka trådar som går till respektive stift.

1: skärm/jord
2: + (hot)
3 - (Cold)

Sladdarna som går till stift 1 och 3 ska du koppla ihop och ansluta till skärm/jord i din 3.5mm plug
Och sladden som går till stift 2 kopplar du till tip på din 3.5mm plug.

Du måste förmodligen använda en stereo 3.5mm plug och INTE koppla något på den mittersta anslutningen, oftast lägger ljudkoret ut en matningsspänning där för kondensatormickar som ibland följer med ljudkort eller datorn.

Är din mic dynamisk behöver den ingen matningsspänning, men är det en kondensatormic så kan det finnas plats i den för batterier eller annars måste den ha Phantommatning (48 Volt DC) via mickabeln

Visa signatur

Medlem #14