Fördelar med Mac vs PC (Fanboys undanbedes)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Jag får en uppfattning om att de som har gått från PC till Mac fastnar oftast för Mac, men om man går åt det andra hållet så tycker man PC är skit, någon erfarenhet utav detta?

Som jag skrev tidigare så hade det varit intressant att veta vilka "problem" som uppkommer på en Mac som en vanlig hemma-användare får som har använt PC hela sitt liv? Med problem menar jag inte problem, utan olika begränsningar osv i Mac.

Har du en läcker iMac på ditt skrivbord så funderar man inte direkt på att gå tillbaka till Windows träsket. Men men, jag är tillbaka på PC/Windows igen för att jag är en gamer.

Mac: Smexig hårdvara och ett polerat OS
Windows: Mjukvarustöd
Linux: Öppen sås och konfigurerbart

Önkar mig en platform som kombinerar dessa tre

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag hävdar att Apples bärbara datorer har bättre byggkvalité än den absoluta majoriteten av alla bärbara på PC-sidan. Jag har en Asus UX32VD med helt OK byggkvalité, men den är ändå LITE plastig och den knakar och har sig när man belastar den. Skärmen skakar om man skriver medan man har den i knät.

Apple gör bättre pekplattor. Den som kom på att musknapparna på en pekplatta ska vara en del av pekplattan borde låsas in på vatten och bröd.

Om man jämför till exempel då en UX32VD-R4002H med en Samsung 840 120 GB med en MacBook Air så kostar UX32VD:n något mindre, och har då dessutom:
- 1920x1080 istället för 1440x900 (blä!)
- uppgraderingsbart RAM istället för inte (oklart, rätta mig gärna)
- Core i7 3517U istället för Core i5 3427U
- tre USB-portar istället för två
- HDMI istället för inte
- GT 620M istället för bara HD 4000
- en hårddisk på 500 GB som blir en utmärkt extern disk för 149 kr

Men:
- något sämre byggkvalité i chassi och tangentbord
- dålig pekplatta
- bloatware
- mycket sämre laddningskontakt
- allt kanske inte fungerar så bra out of the box som på MacBooken
- man måste själv byta ut snigeldisken till en SSD

Så egentligen är frågan om jag vill köpa en dator med sämre komponenter på pappret, men som ändå är plug and play och väldigt simpel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Mac är mer idiotvänligt och enformigt, inget för entusiaster direkt. Men vill du ha en användarvänlig stabil dator som kostar en slant extra så varför inte, de är ju inte dåliga.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Helt rätt, det finns inga "wow" fördelar med Mac. Men det finns många små detaljer som gör Mac bättre.

Dessutom går de flesta saker att fixa på windows med program och hacks:

• Spotlight -> Launchy

• Designen (utseende) -> Windows teman (patcha theme.dll eller vad filen nu heter)

• Tangentbordet -> Går att skapa en egen layout

EDIT:
Jag använder windows 7 hemma och iMac på jobbet.

Fördelarna finns lite här och där. Frågan man måste ställa sig är ifall dessa är värda sitt pris. Antagligen kommer jag tycka det när jag har köpt en Mac, men just nu ställer jag mig frågandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Så egentligen är frågan om jag vill köpa en dator med sämre komponenter på pappret, men som ändå är plug and play och väldigt simpel.

Är det en laptop du är ute efter? För då tycker jag Mac är bättre, OS X med deras touchpad fungerar väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Mac är mer idiotvänligt och enformigt, inget för entusiaster direkt. Men vill du ha en användarvänlig stabil dator som kostar en slant extra så varför inte, de är ju inte dåliga.

Säg vad du vill säga, du låter inte alls ironisk

Skrivet av Feeku:

Är det en laptop du är ute efter? För då tycker jag Mac är bättre, OS X med deras touchpad fungerar väldigt bra.

Ja datorn ligger under bärbara datorer-delen

Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem

Absolut, precis min uppfattning också. PC > Mac så verkar majoriteten stanna med Mac medan det inte verkar alls vanligt åt andra hållet.

Det enda "problemet" jag hade när jag började arbeta och var tvungen att sitta med en Mac var faktiskt Finder. Jag har haft otur och suttit på rätt gamla versioner av OSX och något som har irriterat mig enormt är hur klipp ut (ctrl+x) inte fungerat (det här ska vara fixat i nyare versioner). En annan sak är mängden diverse små program som finns till Windows som är svårare att hitta till OSX. Jag har svårt att komma på några bra exempel så det blir inte så konstruktivt men det är inte direkt en make/break i valet utan bara något jag har stött på. I övrigt håller jag med Friterad i många punkter. För en vanlig hemanvändare finns det i min mening inga solklara anledningar alls som bestämmer vad de borde köpa. Både produkterna är ju nu så tillgängliga att i princip vem som helst kan använda en dator.

Det bästa vore om du hade en kompis/släkting som vore OK med att byta dator under en vecka, då skulle du nog få en bättre bild och ha det lite lättare att ta ett beslut.

Skrivet av Skinnsoffa:

Jag får en uppfattning om att de som har gått från PC till Mac fastnar oftast för Mac, men om man går åt det andra hållet så tycker man PC är skit, någon erfarenhet utav detta?

Som jag skrev tidigare så hade det varit intressant att veta vilka "problem" som uppkommer på en Mac som en vanlig hemma-användare får som har använt PC hela sitt liv? Med problem menar jag inte problem, utan olika begränsningar osv i Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hatar allt med windows. Finns en anledning att ha det och det är om man är gamer eller har behov av ett visst program.

OSX känns så mycket nyare och enkelt.

(Notera att jag är den enda som tycker det på detta forum) kan även tillägga att jag har barot trogen windows sen win98 till förra året jag bytte sida.

Du läste inte rubriken va?
"Fanboys undanbedes"

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Meh, entusiast är i min mening en som har tillgång till alla platformar för att man tycker att det är kul och pyssla med dem.

Permalänk
Skrivet av Saeros:

En annan sak är mängden diverse små program som finns till Windows som är svårare att hitta till OSX. Jag har svårt att komma på några bra exempel så det blir inte så konstruktivt men det är inte direkt en make/break i valet utan bara något jag har stött på.

Just detta hade varit mycket intressant att få veta lite mer om. Vilka begränsningar det finns på mjukvarufronten.

Permalänk
Medlem

Windows helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Säg vad du vill säga, du låter inte alls ironisk

Ja datorn ligger under bärbara datorer-delen

Utveckla gärna.

För att Apple har integrerat en massa gester in i OS X som gör det jäkligt bekvämt att arbeta med en Macbook. Jag vågar påstå att efter du använt en Macbook så kommer du inte vilja röra en Windows laptop (även om de börjar komma ikapp på touchpad fronten på senare tid).

http://www.apple.com/osx/what-is/gestures.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Varför inte? Du kanske har en riktigt grymme stationär PC men vill ha en laptop,
då är i dom flesta fallen Mac överlägsen, i alla fall i 8-13k prisklassen vad jag vet.
Sen som sagt handlar det om prioritet, bara för att man är entusiast betyder det inte
att man vill ha bästa prestanda hela tiden heller.

Permalänk
Medlem

Jag använder både OSX och Windows. Allt har sina fördelar och nackdelar.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Min dotter som köpte en laptop för inte så länge sedan(Asus S550), va på besök här nyligen och jag provade den lite snabbt, inte blev jag imponerad, visst den hade touchscreen(något som jag inte bryr mig om/har ej behöv av) men annars va det ju hämskt att den skulle kosta 7-8000:- norska kronor, plastig i känslan fast det är aluminium.. touchpad som va helt oanvändbar, låg upplösning och i mitt tycke verkade den relativt trög/seg för att vara 4 år nyare än min MBP.

Så såg jag denna tråden o kom att tänka på att min MBP faktiskt är 4 år gammal, visserligen har jag en SSD i den, och upplösningen är inte den bästa, men den är nästan som ny fortfarande, touchpaden är bara såå mycket bättre, byggkvalité är bara bättre, den känns mera stabil/robust, och den är fortfarande relativt snabb.

Sedan hör det till historien att jag en morgon för 2 år sedan klarade att trampa på ena hörnet med hela min kroppsvikt på den, aluminumen blev lite mera avrundad i hörnet, men tror att om jag skulle vilja sälja den och inte berätta om det skulle han/hon troligtvis inte märka av det.

Det här hjälper dig nog inte så mycket kanske, men jag kommer fortfarande aldrig köpa något annat än MBP om det ska vara bärbart, touchpaden är ju bara så kass på vanliga bärbara.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Strukt:

Jag använder både OSX och Windows. Allt har sina fördelar och nackdelar.

Beskriv gärna

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skinnsoffa:

Ja, fast allt är inte bara "på pappret". 1440x900 på 13 tum är lågupplöst och kommer alltid vara lågupplöst. Jämför med iPad 4, som kostar 4000 och har 2048x1536 på sina 10 tum, eller Nexus 10, som ligger på samma pris och har 2560x1600 på 10 tum. 1440x900 @ 13 tum är rena tramset på en dator i prisklassen 9000 kr och uppåt.

Sen har iallafall den MacBook Air jag jämförde med tidigare en högblank skärm, vilket jag absolut inte vill ha på en laptop. Min stationära skärm är högblank och det går knappt att använda den utan att dra ner rullgardinen. (Fönstret är rakt bakom mig.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fel, du får lika bra prestanda på Mac som på PC om du jämför Ultrabook med Macbook i samma prisklass,
i alla fall för det mesta.

Inte bara det, han spottar ut sig skitsnack utan fakta.
Kolla bara på prisjakt, jag har lagt upp jämförelser tusen gånger.
Det handlar inte om vilken som är bäst rakt av för det finns ingen som är det.
Det handlar om vad du prioriterar mest och vad du behöver/vill ha.
T.ex, söker du efter den ultimata prestandan eller vill du ha bästa skärm, eller bäst batteritid?
Exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1278900
VS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1980530

MBAn vinner när det gäller grafikprestanda och batteritid.
Zenbooken vinner när det gäller upplösningen på skärmen.
Dom har lika cpu prestanda samt lika RAM, både har en 128GB SSD.
Alltså, prioriterar du batteritid mer än upplösning? Osv.

Att säga att Mac är en ripoff som kostar 3x mer för samma prestanda är ren skitsnack.
Tror det finns mycket fler PC fanboys som inte kan något eller ens kollar upp saker och ting.
Många anser ju att prestandan är det enda viktiga i en dator oavsett, och dom ska man ju aldrig lyssna på.

PS: Om du vill veta fördelar resp. nackdelar med själva OSet i sig, så kan jag förklara:
OS X är ett mer stängt OS, men det är inte bara negativt, med stängt menar jag att du är
fastlåst till en viss form av hårdvara, olikt Windows. Fördelen kan vara att det är enklare samt snabbare
för Apple att fixa problem, buggar och allt sådant, även stabilitet och kompabilitet.
Nackdelen är precis vad Windows har som fördel, att du inte har lika mycket programvalmöjligheter
och även låst till, som sagt en viss hårdvara. Köper man en laptop ser jag dock inga problem i det.
Så Windows nackdel är OS X fördel och tvärtom. Du vet nog själv vad som passar dig,
sen om du är som jag nyfiken på nya grejer och OS så varför inte?

Snackar om stationära och inte laptops.Och snackar vi stationära så får du en jävligt bra speldator som kör windows för samma pris som en designad imac fast med bra mycket sämra prestanda..Inte skitsnack utan det är fakta..

Och har kollat upp och ägt både windows och mac datorer.
Och för mig vinner prestanda över design alla dagar i veckan.
Sen om windows kanske inte är det bästa OS av dom så väljer jag ändå en PC just pga prestandan..

Ska jag enbart spela poker och se på film kör jag ändå med surfplattan (Android) och streamar direkt till TV.
Spelar spel gör jag på min PC och i flesta fall går ju mac bort då tyvärr

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Proffsmobbare

Om byggkvalitet (och automatiskt design mer eller mindre) är viktigt för dig så har jag inte hittat något alternativ till Apple än, varken all-in-ones eller laptop och då har jag testat det mesta känns det som.

Ska man jämföra OS så finner jag OSX simplare i grunden och mer grafiskt orienterat än Windows, men så fort det blir lite mer krävande uppgifter så är inlärningskurvan ganska brant i OSX jämfört med Windows.

Du får mer råkraft per krona på en Windows-baserad dator i regel, men att det automatiskt är bättre för samma peng håller jag inte med om, om inte råkraft är det enda man räknar på. Apple ger mig ett mer högkvalitativt intryck än mycket annat. Använder själv PC av ekonomiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Meh, entusiast är i min mening en som har tillgång till alla platformar för att man tycker att det är kul och pyssla med dem.

Ne det beror på vad man är entusiast till. I din mening så syftar du på OS generellt, sen finns det ju entusiaster till tex bara Windows men betydelsen av ordet är ju fortfarande samma sak.

@Ts
Det mesta har redan sagts. Men en viktig punkt som jag inte tror någon har nämnt är att Apple-produkter fungerar utmärkt med andra Apple-produkter men det blir kaos när man försöker para ihop dem med PC-produkter. Däremot är det inte samma sak med PC-produkter som paras ihop med Apple. Så vad menar jag med detta? Låt mig ta ett exempel. Jag har en PC-dator och jag hade tidigare en Iphone. I början funkade det bra men det blev rätt mkt krångel såsom att Datorn inte ens kände igen iPhonen när den var kopplad(nej, det var inget fel med USB-sladden eller uttaget, har testat med nya sladdar och andra uttag). Sen tyckte jag att iTunes var ett grymt krångligt sätt att föra över musik med(framförallt med tanke på att datorn sällan kände igen enheten), men detta är ju en personlig åsikt.
Apple vill gärna inte kompromissa, de vill gärna att man ska köra bara Apple och har man bara Apple-produkter så skulle jag starkt rekommendera dig att köpa en Mac. Men jag har upplevt en del strul när man har annan elektronik från andra fabrikat.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Snackar om stationära och inte laptops.Och snackar vi stationära så får du en jävligt bra speldator som kör windows för samma pris som en designad imac fast med bra mycket sämra prestanda..Inte skitsnack utan det är fakta..

Om design eller hur mycket yta datorn tar inte har någon betydning så.

Om man inte ska spela hur mycket grafikprestanda behöver du?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Sen om windows kanske inte är det bästa OS av dom så väljer jag ändå en PC just pga prestandan..

Och varför pratar du om stationära i en tråd som handlar om bärbara datorer?

Nej det handlar inte bara om designen, utan storlek, batteri (laptops) osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

All-in-one datorerna på PC-sidan är inte mycket billigare/snabbare och saknar IPS-skärmen iMacarna har. Men visst, Apple har ingen motsvarighet till vanliga stationära, men jag tycker att det är lite orättvist att jämföra iMacarna med dem. Det är som att jämföra en 10 tums laptop med en 15 tummare, självklart får du mer prestanda/krona för en större burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och varför pratar du om stationära i en tråd som handlar om bärbara datorer?

Nej det handlar inte bara om designen, utan storlek, batteri (laptops) osv.

oj missade totalt att det handlade enbart om bärbara (Ställer mig i skamvrån haha )

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Dom är framtidssäkra.

Jag köpte min MacBook Pro hösten 2009. Den kom med portar och finesser som jag aldrig hade hört talats om; displayport.
Nu... år 2013 sitter jag med en displayport skärm inkopplad och kör i 2560x1440. Detta hade inte gått om jag då hade köpt en PC med hdmi-port.

Jag har också Wifi med N-standard (2,4 & 5 GHz) som utpresterar de flesta bärbara PC (från 2011, 2012 och 2013). Detta har Apple haft som standard sedan 2006. Tror säkert 50 % av alla bärbara PC som säljs idag saknar 5 GHz-bandet.

OS X saknar Paint32, i princip. Filhantering sköts enklast i terminal (mv, cp, ln, osv).

Ska man utföra något power user-aktigt på datorn ser jag inte Windows som ett alternativ: du saknar en vettig terminal med ssh och andra tillbehör som kan behövas. Så programmering som ska synkas mot github eller liknande går fetbort. Här fungerar linux, men då får du traggla med drivrutiner och annat spökeri. Windows har Cygwin men det är helt ärligt bättre att skjuta sig själv med en hagelbössa.

Vet inte riktigt vilka tips och tankar du fiskar efter då det du använder en dator verkar OS-oberoende. Köper du en Macbook får du, utan tvekan, bäst kvalité i ett snyggt paket. Magsafe är ett plus också! Den har räddat min dator flera gånger. Man slipper dessutom förstöra laddkontakten i dator eller laddare.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag vågade inte skriva om detta eftersom det kändes lite subjektivt, men jag håller med om att de mest nödvändiga inställningarna är extremt lätt att ställa in på en Mac (inte för att det är svårt på en PC) men när du vill komma åt djupare inställningar kan det vara bökigare för en hemanvändare med mindre datorvana.

Skrivet av Laine:

Om byggkvalitet (och automatiskt design mer eller mindre) är viktigt för dig så har jag inte hittat något alternativ till Apple än, varken all-in-ones eller laptop och då har jag testat det mesta känns det som.

Ska man jämföra OS så finner jag OSX simplare i grunden och mer grafiskt orienterat än Windows, men så fort det blir lite mer krävande uppgifter så är inlärningskurvan ganska brant i OSX jämfört med Windows.

Du får mer råkraft per krona på en Windows-baserad dator i regel, men att det automatiskt är bättre för samma peng håller jag inte med om, om inte råkraft är det enda man räknar på. Apple ger mig ett mer högkvalitativt intryck än mycket annat. Använder själv PC av ekonomiska skäl.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Vet inte riktigt vilka tips och tankar du fiskar efter då det du använder en dator verkar OS-oberoende. Köper du en Macbook får du, utan tvekan, bäst kvalité i ett snyggt paket. Magsafe är ett plus också! Den har räddat min dator flera gånger. Man slipper dessutom förstöra laddkontakten i dator eller laddare.

Grejen är väl att jag vill pröva på ett nytt operativsystem. Jag vet inte vad som motiverar mig annars till att köpa en mac, därav tråden.

Alla pratar om designen, och kvalitén som de mest utmärkande skillnaderna, men är detta verkligen värt en +5000kronors (om man tar en mac vs pc som har samma prestanda) skillnad? Det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

...

Sen har iallafall den MacBook Air jag jämförde med tidigare en högblank skärm, vilket jag absolut inte vill ha på en laptop. Min stationära skärm är högblank och det går knappt att använda den utan att dra ner rullgardinen. (Fönstret är rakt bakom mig.)

+1

Glömde bort detta. Högblank skärm är hemskt för ögonen. Visst det ser bra ut och sägs ge bättre färger men ergonomin är viktigare.
Så om du köper en mac se till att den har matt skärm (Apple kallar det "anti glare").

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Jag tror Apple har slutat med icke-blanka skärmar helt för de stationära. Hade en kollega som beställde en Macbook i vintras och fick lägga till rätt mycket för att slippa en blank skärm. Extremt bra tips, köp inte något som är högblankt!

Skrivet av Sony?:

+1

Glömde bort detta. Högblank skärm är hemskt för ögonen. Visst det ser bra ut och sägs ge bättre färger men ergonomin är viktigare.
Så om du köper en mac se till att den har matt skärm (Apple kallar det "anti glare").