Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Haswell - längre/kortare batteritid laptops

Permalänk
Medlem

Haswell - längre/kortare batteritid laptops

Hej,

Jag ska inhandla mig en ny bärbar dator och är i valet och kvalet om jag ska invänta Haswells riktiga inmarsch på marknaden - inga samsung eller asus verkar säljas i Sverige ännu - eller om jag ska slå till på en IvyBridge dator.

Jag har försökt sätta mig in i hur stor skillnad det kommer innebära. Eftersom jag kommer köpa en dator med dedikerat grafikkort är den förbättrade integrerade grafiken kanske inte så relevant för mig om jag förstått saken rätt. Men vad är er uppfattning, kommer batteritiderna att bli bättre eller kanske rentav sämre med de nya processorerna.

Det jag läst som "promotat" den nya är att de ska vara mer energisnåla och flera exempel har visats i test, exempelvis --> http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2421019,00.asp
Samtidigt står det i slutsatsen till Sweclockers egna utförliga test att ..." Strömförbrukningen kvarstår på samma nivåer som Ivy Bridge och är med grafikprocessorn igång även något högre" , "http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/31#pagehead

Så vad tror ni och har ni läst några konkreta tester och/eller förstår skillnaderna mellan 3:e och 4:e på ett djupare plan än jag själv - är det så att batteritiderna blir bättre först när tillverkarna har anpassat övrig hårdvara i datorn till den nya processorarkitekturen!?

Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar

Hampus Persson

Permalänk
Datavetare

Det som skiljer absolut mest mellan Ivy Bridge (IVB) och Haswell (HSW) är deras effekt i "idle", HSW drar ungefär en tjugondel (dela med 20, inte 20% mindre eller något liknande) av vad IVB drar.

Att man inte såg speciellt mycket av detta i SweC test beror på att i en stationär så drar kretsarna på moderkortet långt mer än CPUn när CPUn befinner sig i vila, så förbättringen i HSW blir här ett avrundningsfel tyvärr.

Däremot så skiljer det väldigt lite i strömförbrukning mellan dessa två när de är 100% lastade.

På en laptop så läggs mycket mer krut på att även kringkrestsar ska vara strömsnåla, så här gör skillnaden i "idle"-förbrukning långt mycket mer. Läs AnandTechs test om både 11" och 13" MBA, byte till HSW ökade batteritiden i dessa med mer än 50%. En 11" MBA har numera ungefär samma batteritid som en iPad och 13" MBA lägger på ett par timmar till på det!

Tyvärr verkar vinsten i batteritid inte vara fullt lika stor på Windows-baserade laptops, men det ska vara åtgärdat i Windows 8.1 som precis som OSX ska kunna dra full nytta av de nya strömsparfunktionerna i HSW.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Stort tack för utförlig förklaring virtual void, råkar du händelsevis också veta hur långt fram i tiden som laptops säljs i Sverige anpassade för de nya processorerna? som sagt, stort tack för utförligt svar!