Hej kom och hjälp mig - köp av laptop
Hej alla! Trevlig sida. Blev hitslussad i min jakt på en dator. Har sneglat igenom forumet och eftersom samlingstråden verkar vara död så förstår jag det som att det är bäst/vettigast/lämpligast att trixa ihop en egen tråd.
Ska alltså köpa en dator, laptop, PC - kruxet är att jag är HEEEEELT jävla oinsatt. Har aldrig köpt en dator på egen hand (och bara haft en i min ägo). Bara så att ni vet vilken nivå det rör sig om, så att ni kan ta beslutet om ni orkar engagera er och läsa vidare redan här och nu (jag vet, hövligt av mig). Så, då kan vi fortsätta.
Pristak: ca 7000:- SEK (kan gå några hundringar över men inte mer än så)
Krav/preferenser:
*Ca 15" eller större
*Hyfsad processor samt minne (både RAM och lagringsminne). Burken är främst till för plugg, surf och film + musik, men den ska även smärtfritt klara av nyare program, däribland mer eller mindre avancerade bildredigeringsprogram. Helst ska den kunna köra flera applikationer/program samtidigt utan problem.
*Den ska ha en bra "färgpresentation" (m.a.o. klara av hela spektrumet med bra kontraster, färgbalans etc.), eftersom att jag tänkt att den ska kunna fungera som ett redskap i mitt bildskapande. Vilken kvalitet som faktiskt är nödvändig för min nivå vet jag dock inte.
*Eftersom att den också är tänkt att agera mediamaskin så är Full HD, schyssta speakers och Blu-ray-enhet att föredra (verkar dock svårt att hitta en bra kombination av dessa inslag) - men den måste inte ha alltihop.
*Kommer skriva en del på datorn, så ett skönt tangentbord vore också att föredra.
Givetvis vill man ju inte att den är för högljudd eller blir för varm, heller. Och råful behöver den inte heller vara.
-----------------------------------
Så, klarar jag mig på en i5-processor eller är det lika bra att satsa på en i7:a (eller något annat)? Är SSD en nödvändighet? Etc. etc.
Vad rekommenderar ni? Vad har ni själva?
Den här (Dell Inspiron 15R SE) verkar bra för underhållning, men vad gäller prestanda och övriga specs så är jag mer osäker. (Ganska osnygg är den också.)
Har även gjort anteckningar på några Acer Aspire V3:or och några Asus-modeller.
Övriga spörsmål
*Vad tycks om Windows 8? Windows 7 var nära perfektion enligt mig. Vet inte vad jag tycker om "appar" och nedmonteringen av det klassiska windows-interfacet. Är min aviga inställning obefogad, endast ett symptom på nyhetens obehag?
*Brukar man kunna välja att installera OS:et själv och på så vis komma undan billigare?
*Vad bör man ha för virusskydd? Duger Windows Security Essentials?
Tack på förhand! Hoppas det inte blev en för plottrig tråd.