Permalänk
Medlem

Vattenkylt Fractal design define xl r2

Jag har som vart nyfiken på vattenkylning nu ett tag. Så jag gör detta projekt för skojs skull.
Så jag tog mig an ett litet höst pyssel med att proppa ett fractal design define xl r2 fullt med radiatorer.
Det blir att kyla CPU och en ny GPU som blir nån gång i oktober.
Så ingen börjar undra varför jag bara kyler CPUn.

Burken kommer att innehålla saker från min gamla burk.
intel i5 2500k
p67 sabertooth
SSD Corsair Neutron 256gb
SSD Intel 320 120gb
Samt ett Gtx 570 som kommer bytas ut nån gång i oktober. Blir då troligtvis ett Gtx 780 eller om AMD levererar något bättre Radeon kort.
Som i sin tur kommer att läggas in i vatten loopen.

Alla andra HDDs jag har i gamla burken åker nog in i en NAS i framtiden när jag väl kommit på vad jag skall köpa för någon.

Har som redan på börjat detta projekt tidigare i veckan så lägger upp lite bilder på det jag gjort.

Bort med 5.25" buren för att få plats med en löjligt stor radiator.

Buren borta.

Kapat bort gamla 2x140mm fläkthållaren.

Nu snygga till den tillfälliga kapningen så öppningen blir snygg o ren.

Permalänk
Medlem

Får det plats en 480 rad i fronten? Ser ut att vara lite för litet för det, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Får det plats en 480 rad i fronten? Ser ut att vara lite för litet för det, eller?

En 480 radiator bör passa, blir dock inte många mm över!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vattenkylningen består av
1st Alphacool NexXxoS ST30 280mm
1st Alphacool NexXxoS ST45 140mm
1st Phobya Xtreme 400mm Ver. 1.2
1st Alphacool NexXxoS XP³ Light
1st Aquacomputer D5 med varvtals signal att koppla in på fläkt cpu fläktplatsen.

Samt en massa Alphacool kopplingar.

Radiatorerna.

Efter att jag fått dem på plats inne i burken.

Sen med lite påbörjad slangdragning.

Det är så här långt jag kommit med mitt lilla höst projekt.

Permalänk
Medlem

Jag vill också. Ska följa detta.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Får det plats en 480 rad i fronten? Ser ut att vara lite för litet för det, eller?

Skrivet av Kvickstick:

En 480 radiator bör passa, blir dock inte många mm över!

Mina nyaste bilder borde svara på frågan om 400mm radiator passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Får det plats en 480 rad i fronten? Ser ut att vara lite för litet för det, eller?

En 480 får inte plats. Om dimensionerna är 552 x 144 x 30 mm ( Alphacool NexXxoS ST30 )
Max 50cm högt annars tar det i kablarna som går till frontpanelen.

Permalänk
Medlem

Får se om jag får tid i morgon att stoppa in Moderkortet med cpu. Sedan måtta slangarna.

Plockar nog sen bort moderkortet. Nätagget får ligga utanför så det också inte riskerar att bli blött ifall inte allt är tätt.

Permalänk
Medlem

En bild som visar hur stor Phobya Xtreme 400mm är i burken med 2st 200mm Cooler Master MegaFlow fläktar.
Skall sen knipsa bort dom blåa ledsen från fläktarna.

Några bilder på anslutningarna. Ursäkta skuggan som jag inte orkar redigera bort

Permalänk

Ser lovande ut! snyggt!

Permalänk
Medlem

tänkte du ha cd/dvd läsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin321:

tänkte du ha cd/dvd läsare?

Inte det.
Men jag har sett till så en fläktkontroller får plats om jag vill sätta dit en

Har nu kopplat ihop alla slangar och fyllt det med vatten. Försökt jaga ut alla luft så gott det går. Så snart kanske jag kan posta lite nya bilder.

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag uppdaterade mitt lilla projekt.

Byggde mig ett eget litet fäste att montera pumpen. Fanns ingen annan stans att sätta den.

Här är lite bilder på min gamla burk.

Storleks skillnad. Gamla P182 och nya Fractal design define xl r2 black pearl.

Skiljer knappt 3cm på höjden 3cm på bredden och 6cm på djupet. Men det känns så otroligt mycket större.

Permalänk
Medlem

Moderkortet ur plockat och D14 monstret är borta. Bara att ta fram en papp bit så man får bort den största mängd pasta från i5an. T-röd och topps för finliret.
Den lilla vattenblocket Alphacool NexXxoS XP³ Light Black Chrome

Vatten blocket på plats! Grymt lätt att montera.

Permalänk
Medlem

Detta ska följas!

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Alla slangar på plats!

Gamla Newton R2 som får agera nätagg till pumpen när jag skall ta och fylla systemet. Klistermärket för ingångarna trillade av när jag tog ut det ur gamla burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Alla slangar på plats!

http://i.imgur.com/ZDcuVyS.jpg
http://i.imgur.com/lnaGq1t.jpg

Gamla Newton R2 som får agera nätagg till pumpen när jag skall ta och fylla systemet. Klistermärket för ingångarna trillade av när jag tog ut det ur gamla burken.
http://i.imgur.com/4uHVNEL.jpg

http://i.imgur.com/x9ryRvO.jpg

snyggt

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Tack

Blir att finputsa i okt när jag köper ett nytt Gfx kort och stoppar in i vatten loopen.