Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Vad är bäst?? Optisk eller laser?

Tjenare!

Jag och min kompis hade en diskussion om datormöss, jag sa att optisk var bäst han sa att laser var bäst. Så nu tar vi hjälp från sweclockers:) Vad är bäst egentligen??

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Inaktiv

Vem bryr sig?
Jag köper möss som ligger bra i handen.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det är laser som är "bäst". Men både optisk och laser funkar bra, så om man hittar en mus man gillar bör man nog inte haka upp sig på om det är optisk eller laser.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vem bryr sig?
Jag köper möss som ligger bra i handen.

Väljer du rätt typ av mus gällande optisk eller laser ökar du dina chanser med att få kills med 0.003%

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Tjenare!

Jag och min kompis hade en diskussion om datormöss, jag sa att optisk var bäst han sa att laser var bäst. Så nu tar vi hjälp från sweclockers:) Vad är bäst egentligen??

En bra optisk sensor är bra. Laser har musacceleration.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Laser helt klart, allt med laser blir så mycket bättre:
Vattenpass < Laservattenpass
Vattenskärare < Laserskärare
Haj < Hajlaser
Pannkakor < Laserpannkakor
Turk < Laserturk
Man < Laserman (ok, det kanske är undantaget som bekräftar regeln...)

Vad är det för kriterier som gör en mus bäst? Om det är upplösningen ni menar så kan det bero på vilken våglängd som ljuset har (längre våglängd < kortare våglängd) eller hur kort uppdateringsintervall det är mellan ljuspulserna (längre < kortare)

Annars så är den bästa musen den mus som ligger bäst i handen och den som känns skönast.

Själv föredrar jag Logitech MX nånting, med deras darkfieldteknik. Ligger skönt i handen och det spelar ingen roll vilket underlag du använder den på, den funkar i stort sett lika bra överallt.

Laser är förresten optiskt det med...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Bra på olika saker.
Laser sensor som Avago 9500 (sensei,qpad 5k, naos 5000, massor av andra liknande möss) har högre malfunction rate, dvs du kan dra den snabbare innan du får malfunction (hastigheter som extremt få kommer upp i, tänk väääldigt låg sens på en stor musmatta där du drar över hela snabbt för att göra 360)
Nackdelen är inbyggd acceleration som aldrig kan fås bort helt då det är del av sensorn.

Sen finns det bra optiska möss med ex avago3090/95 som möss som Savu, G400 etc använder eller nyare S3988 som deathadder 4g bland annat använder.

Dom har 0 acceleration och rätt hög malfunction, vissa upp mot 4m/s. Men dom kan ej nå lika högt som avago9500 kan.

För säkert över 95% är formen viktigare än vilken sensor det är, jag är en av dom 5% som känner av direkt om det är acceleration, jitter problem, ostabil hz etc.

Det alla musentusiaster (no pun intended) vill ha är en stabil lasersensor som Avago9500 fast utan accelerationen, och något dom flesta fortfarande hoppas avago kan utveckla.

Andra sensortillverkare som philips har bara kommit fram med skräp sensorer.

Permalänk
Inaktiv

Har själv undrat kring detta, lasermöss brukar ha högre dpi men ofta räcker det med ganska låg dpi

Skrivet av d0b:

Laser helt klart, allt med laser blir så mycket bättre:
Vattenpass < Laservattenpass
Vattenskärare < Laserskärare
Haj < Hajlaser
Pannkakor < Laserpannkakor
Turk < Laserturk
Man < Laserman (ok, det kanske är undantaget som bekräftar regeln...)

Hahaha Man < Laserman wtf Vad är förresten en hajlaser? Har svårt att tro att en sån är bättre än en haj. Detsamma gäller laserpannkakor...

Permalänk
Medlem

Man vänjer sig rätt så snabbt oavsett. Använt en SS Cata mouse i typ 1.5 år nu och inte ens tänkt på accelerationen (har för mig det är 9500 sensor). Normala människor når aldrig gränserna för sensorerna. Skulle dock ändå rekomendera optisk om man kan få tag på det, annars meh det blir som det blir. Formen är betydligt viktigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Det alla musentusiaster (no pun intended) ...

Du kan vara lugn; det var ingen ordvits heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Du kan vara lugn; det var ingen ordvits heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en ordvits för mig, sen vad någon liten random som måste anmärka allt tycker har ingen betydelse

Permalänk
Medlem

Laser är bättre, men det är förstås inte det enda att gå efter. Men eftersom tråden efterfrågar detta isolerade element så kan jag försöka besvara:

Jag utgår från att ni med "Bäst" menar ungefär såhär: Eftersom optisk teknik bygger just på igenkänning av det (oftast synliga) röda mönster som lyser under musen, kan optiska datormusar ha funktionsproblem med vissa ytor/underlag. Detta medan lasertekniken fungerar bra på alla underlag. Varför man nu skulle vilja ha en musmatta av glas spelar ingen roll för lasermusanvändaren, vilket renderar seger till laser. Laserteknik erbjuder dessutom högre dpi. Personligen använder jag aldrig högre än 3000 dpi, oftast under 2000, trots att min lasermus kan leverera upp till 6000. Men vill man ha mouse acceleration så är laser även vinnare i den frågan.

Jag upplever att lasermusar fungerar mjukare och utgör en bättre förlängning av min arm än optiska musar, men jag har förstås aldrig gjort något blindtest som någon sann connoisseur. Pris i förhållande till helhetskänsla och vikt anser jag vara betydligt viktigare i valet av mus, men rent objektivt måste nog alla enas om att laser är Bättre optisk och i ingen kategori anse det vara tvärtom.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Laserteknik erbjuder dessutom högre dpi. Personligen använder jag aldrig högre än 3000 dpi, oftast under 2000, trots att min lasermus kan leverera upp till 6000. Men vill man ha mouse acceleration så är laser även vinnare i den frågan.

Med S3988 sensorn så gäller inget av prestanda argumenten längre egentligen. Deathadder/Krait är än så länge de enda möss jag sett använda den dock, antar att Razer lagt monopol på sensorn eller så är mustillverkare jäkligt sega på att uppdatera sina produkter.