Permalänk
Medlem

Bränna om BIOS eller köpa nytt?

Hejsan.
Som en del kanske läste så misslyckades jag med mitt försök att flasha mitt BIOS till ett Asus A7V moderkort. Nu vet jag vad jag gjorde för fel, jag flashade ifrån hårddisken, när det står bestämt på Asus hemsida att man ska flasha ifrån diskettenheten.
Inte nog med det, jag gjorde aldrig någon backup
Nu har jag hittat ett företag i Lidköping som "bränner" om EEPROM:en till ett pris av 250-500:-, beroende på hur lång tid det tar.

Men jag vet inte hur jag ska göra, moderkortet är ju trots allt c:a 2 år gammalt, det kanske är lika bra att köpa nytt moderkort + CPU + minne? Fast det går ju ändå på en del, om man vill ha lite bättre grejer.
Några förslag?

Visa signatur

Boost CPU!

Permalänk
Medlem

Bränn ett nytt chip. Ett moderkort är ju inte slut efter 2år. Mer än 350 ska inte ett nytt prom gå på. Pruta.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Gjorde du det från windows eller?
Man ska alltid ha en dos disket som man bootar från och man ska ta bort config.sys om jag mins rätt och någon mer.. står på nätet och i bland i en txt fil som följer med bioset eller på tillvärkarens sida......
Sedan kan man trycka F5 under booten från disketen så den skippar att ladda något onödigt.
Bara för att få ett rent minne så det inte sabbar flashen av det nya bioset.

Permalänk
Medlem

Men finns det inte en återställnings funktion, eller funkar den inte om man fått en misslyckad Flash ? Jag har som fått för mig att det finns en standard (om man kan kalla det så) BIOS som ligger i Flashbios som man inte kan påverka och det bara är att återställa med att antingen rycka ut batteriet eller använda den lilla (om någon finns tillgänglig) jumpern som skall 'Clear BIOS', stämmer det, eller är det bara kvalificerat skitsnack från min sida ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
...eller är det bara kvalificerat skitsnack från min sida ?

Helt rätt

Nej, men när man flashat fel så fungerar ingenting sånt som du menar. Räddningen är att flasha om BIOS:et externt, försöka hot-swappa det med ett annat moderkort eller ha ett Gigabyte Dual BIOS-kort.

Permalänk
Medlem

Ok, men då är min fråga, vad fyller 'Clear BIOS' för uppgift då, det är inte direkt att man vill återgå till en tidigare verision av sitt BIOS. Visst finns det situationer där det kanske r bättre med en äldre, men då kan man ju lika gärna flasha det manuellt istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det återställer en fungerande BIOS till dess standardvärden, så om man t.ex. överklockat för mycket kan man återställa allt och börja om.

Permalänk
Medlem

Ok. Inte för att starta krig melllan dig och mig Lithod, men följande stämmer inte riktigt,så jag önskar en vettig föklaring, jag ska ge dig ett scenario (based on a true story):
En bekant fick hem en dator, ett hemmabygge bör tilläggas. Den startar, men den lägger ner efter ett tag, lite hipp som happ. Jag råder honom till att uppdatera BIOSet. Efter en lyckad flash startar datorn inte över huvudtaget, han blir helt förtvivlad. Jag ber honom då (i tron på att mitt tidigare kvalificerade skitsnack stämmer) att leta rätt på dessa jumprar (om några finns), annars rycka batteriet. Sagt och gjort, batteriet var lättast att pilla på, så den rök. Batteriet på plats igen. Efter det startar datorn igen. Han tar hem en ny verision i tron om att den kopian ev. var korrupt på sin gamla dator. Han testar att flasha ytterligare en gång. Samma sak. Batteriet dras ur igen. Sätts tillbaka efter en kort stund, datorn startar igen.

Och jag kan tillägga att felet satt i ett par försupna ramminnen som var defekta, så nu funkar burken bra.

Jag säger inte att det inte kan vara slumpen, för att jag tror att ev. du har rätt Lithod, men jag vill bara höra en förklaring, inna jag byter min religion, PHatismen, mot den nyare, Lithodismen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OT
Clear BIOS har inget med en misslyckad bios flashing o göra. Clear CMOS är för att nollställa din bios till Fail-Safe Defaults läge om du lyckas ÖverÖver-klockat ditt system för mycket.

OT
phaerson: Jag tror också att en sk. "Hot-swap" ska fixa det för dig.

Permalänk
Medlem

en liten fråga

hej jag såg att du hadde hittat ett företag som bränner om eepron (bios) kan jag få telenumret eller www adressen dit jag har ett liknande problem men jag har ingen bios

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem

Följ den här guiden!!! http://www.viaarena.com/?PageID=194
Se dock till att skaffa ett verktyg för att ta loss bioschipet. Annars är det väldigt lätt att pajja chipet (Ett eller flera ben går av).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Ok. Inte för att starta krig melllan dig och mig Lithod, men följande stämmer inte riktigt,så jag önskar en vettig föklaring, jag ska ge dig ett scenario (based on a true story):
En bekant fick hem en dator, ett hemmabygge bör tilläggas. Den startar, men den lägger ner efter ett tag, lite hipp som happ. Jag råder honom till att uppdatera BIOSet. Efter en lyckad flash startar datorn inte över huvudtaget, han blir helt förtvivlad. Jag ber honom då (i tron på att mitt tidigare kvalificerade skitsnack stämmer) att leta rätt på dessa jumprar (om några finns), annars rycka batteriet. Sagt och gjort, batteriet var lättast att pilla på, så den rök. Batteriet på plats igen. Efter det startar datorn igen. Han tar hem en ny verision i tron om att den kopian ev. var korrupt på sin gamla dator. Han testar att flasha ytterligare en gång. Samma sak. Batteriet dras ur igen. Sätts tillbaka efter en kort stund, datorn startar igen.

Och jag kan tillägga att felet satt i ett par försupna ramminnen som var defekta, så nu funkar burken bra.

Jag säger inte att det inte kan vara slumpen, för att jag tror att ev. du har rätt Lithod, men jag vill bara höra en förklaring, inna jag byter min religion, PHatismen, mot den nyare, Lithodismen.

Nu hänger jag inte riktigt med... han flashade till en nyare BIOS, datorn startade inte, han nollställde den nya BIOS:en och då startade systemet och fungerade som det skulle?

Men i det fallet så lyckades han ju flasha BIOS ordentligt, hela imagen skrevs över till ROM:et men datorn startade inte av oförklarliga anledningar, dock så lär den inte varit satt på grundinställningar, vilket BIOS:images brukar vara på när man laddar ner dem.

Om man däremot, som i fallet tråden handlar om, skulle misslyckas med att skriva hela imagen till ROM:et ordentligt så hade det inte hjälpt att nollställa BIOS för där hade inte funnits en fullständig BIOS att nollställa.

Förresten, jag vill inte heller kriga, alla har rätt tills annat är bevisat!

Permalänk
Inaktiv

"phaerson: Jag tror också att en sk. "Hot-swap" ska fixa det för dig."

Jag vet inte om du och jag tänker på samma sak, men jag tror det går att flasha om BIOS chippet själv om du har tillgång till en annan dator. Bara att välja cache BIOS, ta ur BIOS chippet medans datorn är igång, lägga i det med misslyckad flash, flasha med winflash. Och vips så har du ett fungerande BIOS chip.

Permalänk
Medlem

Nytt EEPROM

Tjena!
Jag köpte nyligen ett nytt flash eeprom från Eksitdata, www.eksitdata.com. Om du inte vill ha en ny krets kan du skicka in din nuvarande krets till dem och bifoga binärfilen på diskett (eller maila). Då programmerar de om kretsen för 150 kr har jag för mig. Men om du hittar någon med ett lika moderkort håller jag med om att den snabbaste och roligaste lösningen är att hotswappa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
"phaerson: Jag tror också att en sk. "Hot-swap" ska fixa det för dig."

Jag vet inte om du och jag tänker på samma sak, men jag tror det går att flasha om BIOS chippet själv om du har tillgång till en annan dator. Bara att välja cache BIOS, ta ur BIOS chippet medans datorn är igång, lägga i det med misslyckad flash, flasha med winflash. Och vips så har du ett fungerande BIOS chip.

njaa, jag läste det i någons hemsida engång, att man starta upp den andra(fungera pc) med den bios uppgrad. disketten, när den har laddat klart, så plocka man ut den fungerande Bios chipen och stoppa in den icke fungera Bios chip, och börja flash där.
och jag tycker detta borde fungera, för Bios har ju inget annat funktion än uppstarten, när datorn väl är igång så ligger bios chippen och idlar bara...

Permalänk
Medlem

Ja, där ser man. Det VAR kvalificerat skitsnack i alla fall . Men men, även den bästa kan ha fel ibland (synd bara att det är så ofta ) Ännu en dag förflyter och man lärt sig något. Man kan ju tycka att jag borde vetat vad som var rätt. Eftersom att jag har ganska lång erfarenhet av datorer (ca 3 års, eller 1 års erfarenhet 3 ggr rättare sagt ). Men tack Lithod, for showing the way!
Yo Mamas Belly!!!11
//Big_PHat

Visa signatur