Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja det borde vara helt okej att uttrycka sin åsikt.
Tycker helt enkelt att den är grymt ful, och då spelar det ingen roll hur bra den är.
Och varför skulle jag köpa en Lumia 925? Har det med saken att göra? Nej

Beror ju på vad du prioriterar. Själv tycker jag den såg bra ut, speciellt för att ha ett sådant stort kamerahus. Hade varit trevligt med mer färger dock.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Beror ju på vad du prioriterar. Själv tycker jag den såg bra ut, speciellt för att ha ett sådant stort kamerahus. Hade varit trevligt med mer färger dock.

Känner själv ingen som skulle använda en mobil som man tycker är ful. Du tycker uppenbarligen inte att den är det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Friterad är inte alls intresserad av att köpa någon Lumia eller Nokia. Inte heller någon som helst annan telefon med Windows Phone.

Tyvärr så finns det de personligheter som kan känna sig lite osäkra över sig själva och sina egna val. Därav att de ibland har en tendens att trolla i trådar om sådant som de har noll intresse av. Säger nog en hel del om hur lite deras egen tid är värd när de prioriter sådant (oavsett vad man är fanatiker på/emot).

Tycker själv att både Nokias Lumia-serie och även HTCs 8-serie är bland de snyggaste telefonerna som görs. Men jag verkar inte vara ensam om det. De har båda fått flera prestigefyllda pris för sin design och formgivning (IF Awards, Red Dot awards, etc).

Håller dock med om att de borde finnas i fler färgalternativ. Tycker inte gult är någon snygg färg, och lite trist att bara välja emellan svart eller vitt. Det är ju mer typiskt för iPhone och Androider att bara finns i väldigt begränade färgutval. WP-telefoner brukar komma i flera snygga färger - så här borde Nokia göra ett ryck och komma med fler alternativ även för 1020. Cyan är ju personligen min klara favorit.

Är grymt sugen på att ha en riktigt bra kamera i mobilen, och denna är helt klart ett alternativ. Samsung har ju även an mycket intressant Android med riktigt bra zoom-optik, men ser ut att bli lite väl stor. Nokian ser ut som något jag kunde tänka mig att ha med vardarligen. Återstår dock att känna på och testa bägge telefoner på riktigt när de kommit.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Sjukt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Känner själv ingen som skulle använda en mobil som man tycker är ful. Du tycker uppenbarligen inte att den är det dock

För mig alla fall kommer (nästan) alltid funktionalitet över estetik.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Manuella inställningar!! Fuck 41 MPix, detta är vad som räknas. Då var valet av nästa telefon avgjort.

Skrivet av Friterad:

Det går nog över när ni närmar er 20-25årsåldern.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Går och väntar på denna då mina Lumia 800 ska bytas. Är det den sista Nokian tro? Nu när dom säljer till Microsoft.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ZaRreE:

För mig alla fall kommer (nästan) alltid funktionalitet över estetik.

Samma för mig, köpte gul bara för att jag tyckte Svart / vit va så mainstream av alla andra telefoner.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Går och väntar på denna då mina Lumia 800 ska bytas. Är det den sista Nokian tro? Nu när dom säljer till Microsoft.

Det tar nog ett tag innan produktportföljen anpassats. Kommer säkerligen några Nokior innan dom stämplar dit Microsoft Lumia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

När kommer denna? Mitt abonnemang är slut om 3 månader, funderar starkt på att förnya med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

När kommer denna? Mitt abonnemang är slut om 3 månader, funderar starkt på att förnya med denna.

Nokia har sagt att den släpps i Sverige under Q4.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av downup:

Man kan förbeställa den på Proshop för 5836 kr och väntas vara i deras lager 23 september.

Permalänk
Medlem

"Nokia has today released over 50 photos from the Bruce Weber and David Bailey's photoshoot in Harlem, which demonstrates that the Nokia Lumia 1020 is the perfect camera to help people capture the moment in unrivalled detail, and with ease."

Källa med bilder

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

17 oktober verkar vara det officiella releasedatumet nu:

http://www.wpcentral.com/lumia-1020-coming-sweden-october-17

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

17 oktober verkar vara det officiella releasedatumet nu:

http://www.wpcentral.com/lumia-1020-coming-sweden-october-17

Lite frestad är man ju. Trodde den skulle komma senare, så detta var en trevlig nyhet.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Lite frestad är man ju. Trodde den skulle komma senare, så detta var en trevlig nyhet.

Ja, man är ju inte direkt osugen. Angående datumet 23 september på Proshop (vilket jag skrev om några inlägg tidigare) så kontaktade jag dom och frågade vad dealen är. De håller fortfarande fast vid datumet, lurarna kommer från deras moderbolag i Danmark och är "nordisk variant". Enda som skiljer i jämförelse med en helsvensk lur är väl att systemuppdateringar kan komma vid ett annat datum.

Något att tänka på om man är riktigt otålig...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min Lumia 1020 som kollegan tog med från Kina. Det tog några minuter innan jag lyckades byta språk... Men svenskan ser bra ut förutom i mediaspelaren där ÅÄÖ blir kinesiska tecken. Kinaversionen av telefonen har inte 4G heller.
Kameran funkar bra, lite överdrivna färger som användare har påpekat tidigare. Bild, synd att tinypic skalar om bilden. Tips på var jag kan ladda upp bilder utan att dom skalas om, utan att registrera något konto?

Just nu stör jag mej enormt mycket på att det inte går att ställa in att mejlen bara ska synkas under arbetstid. Jag har googlat mej halvt fördärvad och det finns verkligen inte en sån funktion. Det fanns på min gamla symbian-telefon... Jag får väl stänga av datatrafiken manuellt varje dag så att jag inte blir väckt av nya mejl, jag måste ju ha väckarklockan igång och kunna ta emot telefonsamtal på natten.

Andra intryck av telefonen:
imponerande svärta
jag maxade nästan volymreglaget när jag lyssnade på musik från 70-talet (innan loudness war förstörde musiken) och jag har normala hörlurar som inte brukar kräva hög volym
bra ljud med neutral återgivning, till skillnad från gamla N8:an
lumia 1020 är en stor telefon, den ryms nog inte i dom tajtaste jeansen

Tillägg:
Jag hittade en sida där det gick att ladda upp bilder i 5MP åtminstone.
Chili (med blixt)
Bro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Nu har jag fått min Lumia 1020...

Man för gratulera, är galet avundsjuk på dig. Får man fråga vad "du" fick ge för den i kina?

Mysko det där med mediaspelaren det borde gå att lösa på något sätt. Gällande bilduppladdning, som användare av Nokia Lumia 920 rekommenderar jag att använda Skydrive integrationen funkar riktigt smidigt och kan ladda upp okomprimerade bilder, ingen reklam samt rent och stiligt, 7 GB ingår med möjlighet att köpa till mer utrymme. Inte säker på hur det funkar med Lumia 1020 men har för mig att jag läste att man inte kunde ladda upp full-res bilderna utan det är endast 5mp bilderna du kommer åt via luren.

Annars är väl den utan tvekan största tjänsten för bilduppladdning Flickr.com, som erbjuder hela 1 TB utrymme. Har dock ej aldrig använt deras tjänst och de har tyvärr ingen applikation till wp 8 än.

Hur upplever du skärmen förutom att svärtan, har själv lite svårt för amoled-displayer då dem jag har sett har haft överdrivna färger men värsta av allt tycker jag är "vitheten" som inte är riktigt vit utan har en läskig blåton. Har jämfört min L920 mot L925 och jag antar att de har samma display(?). Men jag antar väl att man vänjer sig?

Edit: Ladda gärna upp någon bild i min tråd om mobilkamerabilder. (se sign)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Just nu stör jag mej enormt mycket på att det inte går att ställa in att mejlen bara ska synkas under arbetstid. Jag har googlat mej halvt fördärvad och det finns verkligen inte en sån funktion. Det fanns på min gamla symbian-telefon... Jag får väl stänga av datatrafiken manuellt varje dag så att jag inte blir väckt av nya mejl, jag måste ju ha väckarklockan igång och kunna ta emot telefonsamtal på natten.

Larmet är inte beroende av volymen på telefonen. Det är alltså möjligt att t.o.m. ha telefonen på tyst och larmet låter högt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när denna finns att köpa i Taiwan? Är nämligen här till januari och sugen som fan, lär ju vara relativt billigt också..

Permalänk
Skrivet av Sparre:

jag maxade nästan volymreglaget när jag lyssnade på musik från 70-talet (innan loudness war förstörde musiken) och jag har normala hörlurar som inte brukar kräva hög volym
bra ljud med neutral återgivning, till skillnad från gamla N8:an

Om du menar att du inte får tillräcklig volym på lågt mastrad musik kan du testa deras funktion 'nivåutjämning', det hittar du i inställningar -> ljud -> förbättringar. Inte testat det själv på musik men däremot på TV-serier med låg volym och fått upp nivån rejält. Om du är en audiofil är det kanske inte optimalt men värt ett försök iaf.

Permalänk
Medlem

Mer kamerajämförelser mellan Lumia 1020 och Sony's nya Xperia Z1:

http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-1020-upstages-the-sony-xpe...

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Mer kamerajämförelser mellan Lumia 1020 och Sony's nya Xperia Z1:

http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-1020-upstages-the-sony-xpe...

Haha, Sony sköt sig själv i foten. Ouch.

Permalänk
Medlem

Får min vecka 48
hoppas WP 8.1 kommer detta år!

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som skaffat nokian? Är i valet och kvalet med Lumia 1020 vs Galaxy Note 3 vs nästa nexus telefon vs Galaxy S4.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NukeHenk:

Är det någon mer som skaffat nokian? Är i valet och kvalet med Lumia 1020 vs Galaxy Note 3 vs nästa nexus telefon vs Galaxy S4.

Jag är i precis samma sits som du. Men för mig lutar det mest åt lumia 1020, dels för att jag vill "pilla" mindre med mobilen nu, för om jag hade köpt note 3, eller annan, så hade jag säkert rootad telefonen, varannan vecka, samt lagt in nya saker hela tiden, så med lumia 1020, så tänkte jag släppa mitt "mobil beroende". Sedan så vet jag även att den är bäst när det kommer till samtalskvalite, videokvalite (då talar jag om Micen), samt självklart kameran är den bästa.

Permalänk
Medlem

Bluetooth 3.0

Undrar varför inte Nokia har Bluetoothversion 4.0 i 1020, alla andra märken har 4.0 i sina nya modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Jag är i precis samma sits som du. Men för mig lutar det mest åt lumia 1020, dels för att jag vill "pilla" mindre med mobilen nu, för om jag hade köpt note 3, eller annan, så hade jag säkert rootad telefonen, varannan vecka, samt lagt in nya saker hela tiden, så med lumia 1020, så tänkte jag släppa mitt "mobil beroende". Sedan så vet jag även att den är bäst när det kommer till samtalskvalite, videokvalite (då talar jag om Micen), samt självklart kameran är den bästa.

Mjo håller med dig lite. Jag har ju en N9 idag och är supernöjd även om OS är stendött sen länge så har jag inge behov av miljontals appar. Dock det enda negativa me nokian är att skärmen är pentile samt windows på den.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Undrar varför inte Nokia har Bluetoothversion 4.0 i 1020, alla andra märken har 4.0 i sina nya modeller?

Tror att hårdvaran har stöd för det men WP8 inte riktigt hunnit med det än och att det kommer med en mjukvaruuppgradering.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Tror att hårdvaran har stöd för det men WP8 inte riktigt hunnit med det än och att det kommer med en mjukvaruuppgradering.

Kommer som du säger i en uppdatering.

http://www.wpcentral.com/nokia-australia-backtracks-bluetooth...