Monterade ihop första datorn. Redan paj?! :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

För att få datorn att boota ifrån usb behöver du gå in i bios/uefi (trycka på delete eller f2 vid uppstart av datorn)
Där kan du välja i vilken bootordning datorn ska bota.
Där kan du även ändra inställningar för grafiken, dvs om det inbyggda grafikkortet ska vara primär eller ditt Geforcekort!

Tack, jag bör välja att geforcekortet ska va primärt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Hmm är du säker? Jag har som sagt ingen aning hur man gör, jag har även tankat Windows7 ultimate edition och fört över det till ett USB minne som jag tänkte använda för att installera det på datorn, men hur gör jag för att den ska installera windows7 från usb minnet? Är det F2 som gäller alltså?

Samt att operativ systemet hamnar på min SSD disk och inte HDDn >.< Går det förresten på något sätt att se om både HDD och SSDn funkar? Just nu är de ikopplade men jag hör inte om de låter eller liknande, kan jag se det på något annat sätt för att garantera att jag gjort rätt?

Koppla ur HDD´n om du är osäker. För att installera via USB så måste du först ha ett usb minne med en windows 7 installation. Finns många program att skapa dessa med, ladda ner en iso och skapa en bootable usb installation med hjälp av valfritt program.

Om den inte vill boota usb minnet så måste du ändra om boot order i bios:
Gå in i bios [Oftast DEL knappen] och sök efter något med BOOT ORDER, välj där usb minnet eller remote storage divice.. typ. Sedan är det bara att installera windows som vanlit.

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag misstänker fortfarande att du strular till det lite med skärmen. Om du hade byggt fel så hade moderkortet antagligen avgett en felkod som du hört. Att den snurrar igång och inget piper är ett tecken på att du byggt korrekt.

Inte om systemhögtalaren inte är inkopplad/felkopplad.

Ta ur alla minnen. Sätt i ett minne, på platsen närmast processorn. Händer fortfarande inget, flytta minnet till näst närmast processorn. Händer fortfarande inget, måste du montera dem parvis. Prova då placera två minnen på minnesplats 1 och 3 från processorn räknat (alltså närmast och näst längst ifrån). Får du nu bild på skärmen, har du antingen monterat minnena fel förra gången, eller så är något minne defekt. Mitt kort var extremt kinkigt gällande det där.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Koppla ur HDD´n om du är osäker. För att installera via USB så måste du först ha ett usb minne med en windows 7 installation. Finns många program att skapa dessa med, ladda ner en iso och skapa en bootable usb installation med hjälp av valfritt program.

Om den inte vill boota usb minnet så måste du ändra om boot order i bios:
Gå in i bios [Oftast DEL knappen] och sök efter något med BOOT ORDER, välj där usb minnet eller remote storage divice.. typ. Sedan är det bara att installera windows som vanlit.

Jag har ett USB minne med windows 7 ultimate installation som jag laddade ner från *** raderat ***, jag har även "unrarat" iso filen så det finns nu en fil som heter setup.exe, en map som heter crack osv. Dock har jag ingen aning vad du menar med "bootable usbinstallation med hjälp av valfritt program"? >.<

§7
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Jag har ett USB minne med windows 7 ultimate installation som jag laddade ner från *** raderat ***, jag har även "unrarat" iso filen så det finns nu en fil som heter setup.exe, en map som heter crack osv. Dock har jag ingen aning vad du menar med "bootable usbinstallation med hjälp av valfritt program"? >.<

Du måste skapa en startpartition på ditt USB-minne.
http://www.intowindows.com/bootable-usb/

citerad §7
Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurriish:

Jag har ett USB minne med windows 7 ultimate installation som jag laddade ner från ***raderat ***, jag har även "unrarat" iso filen så det finns nu en fil som heter setup.exe, en map som heter crack osv. Dock har jag ingen aning vad du menar med "bootable usbinstallation med hjälp av valfritt program"? >.<

Dags att läsa reglerna, speciellt §7 som vi ser väldigt allvarligt på!

"§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ."

Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne när den tidigare blivit låst.

Jag är uppriktigt ledsen att du inte kommer kunna få hjälp här men reglerna är tydliga och att ladda ner programvara via piratsajter är olagligt, något du borde känna till.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro