Monterade ihop första datorn. Redan paj?! :'(

Permalänk
Medlem

Monterade ihop första datorn. Redan paj?! :'(

Behöver verkligen akut, akut hjälp och därför vänder jag mig såklart till Sweclockers!

Jag köpte nyligen en dator som jag monterade ihop(tog typ 6 timmar, då det är första gången för mig). Kollade på massa guides och så som jag även läste innan. Sen när jag var klar med allt så kopplade jag ihop datorn och skärmen och allt det där för att sedan sätta igång allting och installera OS men det stod bara "No signal detected" på min skärm Det är en Benq 24tums skärm för övrigt :/

Någon som vet vad det kan bero på? Är det något litet som jag kan ha glömt eller är jag körd? :'(

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem när jag byggde min första dator igår faktiskt, löste sig efter att jag plockat ut och satt i grafikkortet igen

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du gjort en modern klassiker, kopplat in skärmen till moderkortets grafikport istället för till grafikkortet?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Behöver verkligen akut, akut hjälp och därför vänder jag mig såklart till Sweclockers!

Jag köpte nyligen en dator som jag monterade ihop(tog typ 6 timmar, då det är första gången för mig). Kollade på massa guides och så som jag även läste innan. Sen när jag var klar med allt så kopplade jag ihop datorn och skärmen och allt det där för att sedan sätta igång allting och installera OS men det stod bara "No signal detected" på min skärm Det är en Benq 24tums skärm för övrigt :/

Någon som vet vad det kan bero på? Är det något litet som jag kan ha glömt eller är jag körd? :'(

Lista alla komponenter i datorn (då menar jag alla). Kontrollera att du monterat distanserna rätt. Om du har inbyggt grafikkort så måste du kanske koppla kabeln till det först för att gå in i BIOS och avaktivera det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Lite för lite info för att kunna säga något.

Startar datorn alls? Dvs lyser lampor upp, fläktarna startar och hårddisken börjar rassla igång?

Kolla i manualen efter om ditt moderkort har några varningslampor eller displayer som signallerar fel, och felsök via dem.

Kolla att alla kontakter sitter i där de ska och sitter ordentligt. (20/24pins och + 4/8 pins till moderkortet tex.. Blanda INTE ihop med 6+2 som ska till ev grafikkort)

Kolla att du har moderkortsdistanser på plats bakom moderkortet på rätt ställen.

Har du grafikkortet inbyggt på moderkortet eller har du ett separat i en pci-e plats? Sitter kabeln till skärmen på rätt ställe?

Prova kör med bara en sticka RAM och om den inte funkar, prova byt den med andra stickan - dubbelkolla även att den sitter på rätt ställe mot vad manualen säger.

Har du satt i processorn och processorkylaren korrekt? Dubbelkolla mot manualerna.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuru:

Hade samma problem när jag byggde min första dator igår faktiskt, löste sig efter att jag plockat ut och satt i grafikkortet igen

VIll vänta innan jag provar detta. Ska se om det kan vara något annat först.

Skrivet av MoNkeY-05:

Kan det vara så att du gjort en modern klassiker, kopplat in skärmen till moderkortets grafikport istället för till grafikkortet?

Ingen aning? Men den går bara att koppla på ett ställe, och det är till moderkortet om jag inte har fel? När jag kollar nere vid grafikkortet och utgångarna på baksidan av grafikkortet så finns det inget uttag som passar skärmens kabel?

Som sagt, skärmens kabel passar bara på ett ställe >.<

Skrivet av netbuddy:

Lista alla komponenter i datorn (då menar jag alla). Kontrollera att du monterat distanserna rätt. Om du har inbyggt grafikkort så måste du kanske koppla kabeln till det först för att gå in i BIOS och avaktivera det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3830191/2013-09-03

Där har du alla komponenter.

Skrivet av Roger W:

Lite för lite info för att kunna säga något.

Startar datorn alls? Dvs lyser lampor upp, fläktarna startar och hårddisken börjar rassla igång?

Kolla i manualen efter om ditt moderkort har några varningslampor eller displayer som signallerar fel, och felsök via dem.

Kolla att alla kontakter sitter i där de ska och sitter ordentligt. (20/24pins och + 4/8 pins till moderkortet tex.. Blanda INTE ihop med 6+2 som ska till ev grafikkort)

Kolla att du har moderkortsdistanser på plats bakom moderkortet på rätt ställen.

Har du grafikkortet inbyggt på moderkortet eller har du ett separat i en pci-e plats? Sitter kabeln till skärmen på rätt ställe?

Prova kör med bara en sticka RAM och om den inte funkar, prova byt den med andra stickan - dubbelkolla även att den sitter på rätt ställe mot vad manualen säger.

Har du satt i processorn och processorkylaren korrekt? Dubbelkolla mot manualerna.

Ja, när jag trycker på knappen på chassit så lyser den blått, CPU, GPU och chassi fläktarna börjar snurra men hårddisken vet jag inte om den startar?

Har satt ihop 24 pinsen från nätagget i moderkortet, och 8 pinsen från nätagget i moderkortet också. PCIe kablarna som ska från nätagget till grafikkortet har jag också satt i. Har dock en röd och en grön PCIe kabel i mitt nätagg spelar det någon roll vilken av dessa som går till 8 samt 6-pins slotsen i grafikkortet?

Har satt i RAM minnena i 2a och 4e skårorna.

Vad menar du med grafikkortet inbyggt i moderkortet? Jag tryckte in grafikkortet på den PCI-e platsen som var längst upp på moderkortet(närmast CPUn)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Ingen aning? Men den går bara att koppla på ett ställe, och det är till moderkortet om jag inte har fel? När jag kollar nere vid grafikkortet och utgångarna på baksidan av grafikkortet så finns det inget uttag som passar skärmens kabel?

Som sagt, skärmens kabel passar bara på ett ställe >.<

Där har du problemet, du ska koppla in det till grafikkortet med antingen en DVI eller en HDMI-kabel. VGA-kabeln är inget som du vill använda. Använder du redan HDMI eller DVI så kan det hända att kontakterna på grafikkortet är igenpluggade/har en huva på sig. Ta bort den isf så ska du se att det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Där har du problemet, du ska koppla in det till grafikkortet med antingen en DVI eller en HDMI-kabel. VGA-kabeln är inget som du vill använda.

Jag har redan provat att ta ut VGA kabeln och sätta i en HDMI-kabel som går från skärmen till grafikkortet. Då stod det istället "No cable detected" istället för "no signal detected"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Jag har redan provat att ta ut VGA kabeln och sätta i en HDMI-kabel som går från skärmen till grafikkortet. Då stod det istället "No cable detected" istället för "no signal detected"...

Kontrollerat så att du har anslutit strömkabeln till grafikkortet ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Kontrollerat så att du har anslutit strömkabeln till grafikkortet ordentligt?

Syftar du på de kablarna som går från nätagget in i grafikkortet? Som det står PCI-E på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Okej, och så ställde du in skärmen att visa HDMI ingången istället för VGA ingången ... eller glömde du det ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwik:

Okej, och så ställde du in skärmen att visa HDMI ingången istället för VGA ingången ... eller glömde du det ...

Hur ställer jag in detta? Jag har provat trycka på "Menu" knappen på skärmen men då står det "No cable detected" bara. Går det att ställa in detta på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Hur ställer jag in detta? Jag har provat trycka på "Menu" knappen på skärmen men då står det "No cable detected" bara. Går det att ställa in detta på något annat sätt?

finns oftast en knapp med antingen texten input eller en liten ruta med en pil som pekar in mot mitten i den

, när det kommer till strömmen så är det pci-e cabel/cablarna du sak använda ja

, men bara om ditt grafikkort har en sådan port annars kommer inte datorn starta riktigt, notera att det finns både 6pins och 8pins kontakter för pci-e

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Prova minnena i slot 1+2 alternativt 1+3 vilket som nu gäller för DDR på det moderkortet. Det kan vara så att moderkortet inte tycker om att du satt minnena på slot 2+4. Det borde framgå av manualen för moderkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

finns oftast en knapp med antingen texten input eller en liten ruta med en pil som pekar in mot mitten i den http://www.batsocks.co.uk/img/tut_tms/AVInput_160.jpg
, när det kommer till strömmen så är det pci-e cabel/cablarna du sak använda ja http://techreport.com/r.x/psus-0907/pcie-connectors.jpg
, men bara om ditt grafikkort har en sådan port annars kommer inte datorn starta riktigt, notera att det finns både 6pins och 8pins kontakter för pci-e

Tack för svaret, har dock inget på min skärm med den ikonen eller den texten, varken på sidan eller på under/baksidan... :/

Har även stoppat i dessa PCI-e kablarna, jag har 2st sådana från nätagget, 1grön(den är grön i nätagget) och en röd. Både den röda och den gröna har både 6 och 8pin kontakter för PCI-E. Det jag gjort är att jag tagit 6pins från den röda och 8pins från den gröna och kopplat i det i grafik kortet. Har även provat att ta 6pins från den gröna och 8 pins från den röda men det har inte gjort någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

1. Kolla om grafikkortet går igång. Snurrar fläkten/arna?
2. Se till att grafikortet är rätt inkopplat och strömkablarna kopplade.
3. Kolla uttagen på din skärm om kablarna sitter riktigt som det ska.
4. Prova koppla DVI/VGA kabeln på moderkortet. Kommer det något? Om du provar grafikkortet?
5. Koppla skärmen till en annan burk. Funkar den där? (Om nej så funkar inte skärmen antar jag).
6. Kolla inställningarna noga. För att vissa skärmar måste man ställa in manuellt vilken signal/kabel du använder.

Visa signatur

5600G

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Prova minnena i slot 1+2 alternativt 1+3 vilket som nu gäller för DDR på det moderkortet. Det kan vara så att moderkortet inte tycker om att du satt minnena på slot 2+4. Det borde framgå av manualen för moderkortet!

Provade ta ut minnet i slot 4 men ingen skillnad. Förövrigt gjorde jag precis som det står i manualen(där deäven hänvisar till denna video: http://www.youtube.com/watch?v=76yLtJaKlCQ )... Jag tror att det kommer vara lite svårt att få in minnet i slot 1 eftersom min CPUfläkt är rätt stor.

Permalänk

Ram minnena sitter i ordentligt ?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av Gurriish:

Tack för svaret, har dock inget på min skärm med den ikonen eller den texten, varken på sidan eller på under/baksidan... :/

Har även stoppat i dessa PCI-e kablarna, jag har 2st sådana från nätagget, 1grön(den är grön i nätagget) och en röd. Både den röda och den gröna har både 6 och 8pin kontakter för PCI-E. Det jag gjort är att jag tagit 6pins från den röda och 8pins från den gröna och kopplat i det i grafik kortet. Har även provat att ta 6pins från den gröna och 8 pins från den röda men det har inte gjort någon skillnad.

Har du en knapp på skärmen som det står "Input" på? tryck i så fall på den och välj HDMI

Permalänk
Medlem

1. Kolla om grafikkortet går igång. Snurrar fläkten?

Ja fläkten snurrar..

2. Se till att grafikortet är rätt inkopplat och strömkablarna kopplade.
Jag har kopplat i båda PCI-e kablarna från nätagget till graffet.

3. Kolla uttagen på din skärm om kablarna sitter riktigt som det ska.
Ja de sitter i ordentligt.

4. Prova koppla DVI/VGA kabeln på moderkortet. Kommer det något? Om du provar graffikortet?
VGA kabeln går endast till moderkortet. Har ingen DVI kabel, men har provat med HDMI kabel till graffet och då står det "No cable detected" istället.

5. Koppla skärmen till en annan burk. Funkar den där? (Om nej så funkar inte skärmen antar jag).
Jag har provat att koppla skärmen till min bärbara och den funkade bra då.

6. Kolla inställningarna noga. För att vissa skärmer måste man ställa in manuellt vilken signal/kabel du använder.

Permalänk
Medlem

två val:
Köp en DVI kabel.
Eller hitta din "input selector" knapp. på min benQ så är det "Enter" knappen man trycker på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Ram minnena sitter i ordentligt ?

Ja, jag har tryckt in dem så de "klickade" och låstes in eller hur man ska kalla det.

Skrivet av Gusminator:

Har du en knapp på skärmen som det står "Input" på? tryck i så fall på den och välj HDMI

Har ingen knappt som det står varken input på eller som har "input-ikonen" på skärmen..

Permalänk
Medlem

du har inte vga kabeln i när du prövar med hdmi till graffet hoppas jag, pröva plugga ur vga kabeln både från skärm och grafikkort

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

två val:
Köp en DVI kabel.
Eller hitta din "input selector" knapp. på min benQ så är det "Enter" knappen man trycker på.

Tack för hjälpen, det funkade när jag tryckte på enter och jag valde HDMI. Men när jag kopplade in HDMI sladden i graffet och i skärmen stå står det:

"HDMI no signal detected!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

du har inte vga kabeln i när du prövar med hdmi till graffet hoppas jag, pröva plugga ur vga kabeln både från skärm och grafikkort

Nej VGA kabeln är helt ur kopplad och ligger på bordet.

Permalänk
Medlem

Börjar misstänka att jag byggt fel nånstans eller kortslutit något :'( Ingenting i chassit lyser, men alla fläktar osv snurrar. Finns det något där som ska lysa? Det enda på chassit som lyser är startknappen som lyser blått när man sätter igång datorn.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker fortfarande att du strular till det lite med skärmen. Om du hade byggt fel så hade moderkortet antagligen avgett en felkod som du hört. Att den snurrar igång och inget piper är ett tecken på att du byggt korrekt.

Du har ingen annan skärm som i dagsläget redan använder DVI eller HDMI i närheten, som du kan låna och testa istället för den du har?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta lite bilder och ladda upp så att vi kan se hur allt är kopplat? (både invändigt och på baksidan av datorn)

Permalänk

Heter inte "input" knappen "Enter" på Benq skärmar? Prova och se om du hittar en knapp som heter Enter och tryck på den ett par gånger för att komma till HDMI-läget på skärmen.

Visa signatur

Var snäll och tänk på miljön innan du väljer att skriva ut svaret ovan

Permalänk
Medlem

Testa att plocka ur grafikkortet och köra via moderkortets VGA-port till skärmen. Om det funkar så testa att montera grafikkortet igen och möjligtvis låna en DVI kabel av någon, ta dock bort VGA kabeln från moderkortets VGA port samt från skärmen om möjligt. Du sade att skärmen fungerade med din laptop, använde du då VGA eller HDMI kabeln?

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi