SweClockers drop!

Efter några minuter in i spelet, klickande ljud och datorn stängs av

Permalänk
Medlem

Efter några minuter in i spelet, klickande ljud och datorn stängs av

Hejsan!

Har precis bytt ut min 6870 mot en 7970 som finns på NetoNnet.
Har även AMD Phenom II X4 965 Black Edition från Komplett
samt en 630 watt AXP nätagg från NetonNet som jag köpte för cirka två år sedan, för grafikkortet har den bara 2 st 6 pin kontakter (om det är till någon hjälp).
Två mekaniska Hårddiskar på 60 resp 250GB, gamla som fan tror jag.
8GB ram från Corsair på 1333MGHZ

Alla komponenter har stockkylning samt är inte överklockade.

Jag kan jobba med datorn hur länge som helst men så fort jag sätter på BF3 (det enda jag spelar) så tar det cirka 10 minuter och då hör man ett "Makniskt Klickande Ljud" som klickar en gång, *klick*, och datorn stänger av sig helt, som om någon dragit ur elkabeln. Vet någon vad detta kan vara för något? Grafikkortet och Processorn verkar inte gå upp över 60 grader. Kan detta vara farligt?

MVH

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sadjad:

Hejsan!

samt en 630 watt AXP nätagg från NetonNet som jag köpte för cirka två år sedan, för grafikkortet har den bara 2 st 6 pin kontakter (om det är till någon hjälp).

Jag kan jobba med datorn hur länge som helst men så fort jag sätter på BF3 (det enda jag spelar) så tar det cirka 10 minuter och då hör man ett "Makniskt Klickande Ljud" som klickar en gång, *klick*, och datorn stänger av sig helt, som om någon dragit ur elkabeln. Vet någon vad detta kan vara för något? Grafikkortet och Processorn verkar inte gå upp över 60 grader. Kan detta vara farligt?

MVH

De mekaniska klicken kan helt enkelt vara diskarna som stängs av när strömmen försvinner, och läsarmarna slår i bottenläget. Koppla ur dem (om möjligt) och testa igen. Hör du fortfarande samma skulle jag gissa på nätaggregatet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av sadjad:

Hejsan!

MVH

Låter som döende hårddiskar..
Skulle säkerhetskopiera det viktiga du har!
Å köpa en WDC 500GB...

Läste precis att du bytt grafikkort och den har 2st 6 pin kopplade till sig, linan kanske blir överbelastad..
Så uhm, om du vågar kan du ju testa att stresstesta datorn.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tror att det är ditt AXP agg som inte orkar med.
AXP är inte direkt kända för att vara bra eller leverera den kraft som de anger.

Mitt råd är att köpa nytt agg innan det tar med sig resten av systemet när det ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

De mekaniska klicken kan helt enkelt vara diskarna som stängs av när strömmen försvinner, och läsarmarna slår i bottenläget. Koppla ur dem (om möjligt) och testa igen. Hör du fortfarande samma skulle jag gissa på nätaggregatet.

när datorn dog nu när jag sparade temperatuen så var grafikkortet stabilt på 64 grader och processorn på 54 grader, nu får du tänka att jag har en liten chassie från teknikmagasinet. nätagget var väldigt varmt, nästan så det sved lite.
Processor kylflänsen var inte alls varm,
Grafikkort kylflänsen var väldigt varm.
Fast man kanske inte kan mäta värmen på det sättet? Ni har ju siffrorna ovan ialla fall.

om jag drar ut mina hårddiskar så startar inte datorb så hur tänkte du där?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sadjad:

när datorn dog nu när jag sparade temperatuen så var grafikkortet stabilt på 64 grader och processorn på 54 grader, nu får du tänka att jag har en liten chassie från teknikmagasinet. nätagget var väldigt varm, nästan så det sved lite.
Processorn kylflänsen var inte alls varm,
Grafikkort kylflänsen var väldigt varm.
Fast man kanske inte kan mäta värmen på det sättet? Ni har ju siffrorna ovan ialla fall.

om jag drar ut mina hårddiskar så startar inte datorb så hur tänkte du där?

Vet ju inte om du kanske har en SSD eller nåt o kör Win på, lite oklart där.
Men om det bara är nätagget som är tokigt varmt så skulle jag tippa på det, och dessutom att datorn bara havererar under belastning får mig att tro att det inte kan leverera ström under de förhållandena. Byt det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Klickandet är med största sannolikhet hårddisken som stängs av. Byt ut nätagget. Även om inte det är felet så bör det bytas ändå. AXP ska vara skit vad jag hört.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

någon som vet en bra nätagg som kan leverera det jag behöver? hela min lön gick till grafikkortet samt 3st skärmar så jag vill helst ta det bästa och billigaste men kan verkligen ingenting om nätagg?! ett pluss om det finns på netonnet men ej ett krav för att då kan jag köpa allting idag.

Tack för alla svar!!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sadjad:

någon som vet en bra nätagg som kan leverera det jag behöver? hela min lön gick till grafikkortet samt 3st skärmar så jag vill helst ta det bästa och billigaste men kan verkligen ingenting om nätagg?! ett pluss om det finns på netonnet men ej ett krav för att då kan jag köpa allting idag.

Tack för alla svar!!

http://cdon.se/hemelektronik/xfx_550w_core_edition_psu_p1-550...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Räcker den verkligen, bara grafikkortet kräver 550 watt + 125 watt för processorn och då har vi även ramminnen, hårddiskar samt fläktar men de kanske inte drar mer än 50watt tillsammans eller?? För nu är jag helt lost!

Jag spelar ju på tre skärmar kan jag tillägga

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sadjad:

Räcker den verkligen, bara grafikkortet kräver 550 watt + 125 watt för processorn och då har vi även ramminnen, hårddiskar samt fläktar men de kanske inte drar mer än 50watt tillsammans eller?? För nu är jag helt lost!

Skärmarna drar el ur väggen.. Så det är coolers
Ja jag är 100% säker på att ett 550 watts nätagg ger tillräcklig effekt för ditt system.
Grafikkortet drar inte i närheten av 550 watt. Det är en rekommenderad specifikation..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem

jag har för mig att dom flesta HD7970 kräver 8pin plus 6pin eller 8pin plus 8ping.

du skrev att du bara har 6+6 är det bara det du använder? om så tror jag din GPU får för lite ström

jag har två HD79070 i min burk på 750watt .
XFX vill ha 8 + 8 pin
sapphire vill ha 8 + 8 pin

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadjad:

550w är vad som rekommenderas att man har för nätagg. De överdriver dessutom alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag har för mig att dom flesta HD7970 kräver 8pin plus 6pin eller 8pin plus 8ping.

du skrev att du bara har 6+6 är det bara det du använder? om så tror jag din GPU får för lite ström

jag har två HD79070 i min burk på 750watt .
XFX vill ha 8 + 8 pin
sapphire vill ha 8 + 8 pin

Min kräver 6+8 pin, så på en av sladdarna till grafikkortet så har jag en 6->8 pin adapter och det ska inte vara några problem alls då de två extra ska vara GND

Visa signatur

Permalänk
Medlem

550 till hela datorn (med myyycket marginal) är det som rekommenderas. Inte endast gpun

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadjad:

Min kräver 6+8 pin, så på en av sladdarna till grafikkortet så har jag en 6->8 pin adapter och det ska inte vara några problem alls då de två extra ska vara GND

Nja, så är det inte riktigt. När du har en 6+2 pin så levererar inte de två extra "pinnen" någon särskild styrka men är istället ett "bevis" för grafikkortet att den kan dra 150W från denna lina. Problemet uppstår när grafikkortet tror att den kan dra 150W från linan och överbelastar därigenom nätaggregatet. Då ditt nätaggregat inte klarar av att leverera det som behövs och att en del också försvinner p.g.a att du har så pass höga temperaturer vilket ger ytterligare resistans och presto, nätaggregatet slår av sig självt som en säkerhetsåtgärd. När en lyckad sådan slåss igång(av) så brukar det vara så att hela datorn "bara dör", ingen bild och inga hårddiskar etc ska fortsätta snurra (fläktar och hårddisk slutar samtidigt).

Många 6 pins i dagen nätaggregat klarar av att köra 150W men de är inte verifierade för att kunna göra detta, så du måste veta exakt om ditt nätaggregat kan leverera så pass mycket.

(Fel finns garanterat i texten här, är för jävla trött efter tidig morgon så reserverar för möjliga fel.)

Visa signatur

öh öh har den äran!