Permalänk
Medlem

Problem med nätverksinstallation

Hej
Har problem att få alla mina datorer/nätverk/internet att fungera.
Hade innan fiber via wexnet där alla 3 datorer & trådlöst funkade utan problem & igår installerades det en ny switch Inteno XG6746 i huset ansluten till Telia Open Fiber.
Jag har switch I gillestugan/källaren och där finns 1st HTPC + 1st speldator och det finns kablar dragna från switch till de 2 datorerna.
Från switch har jag kabel dragen upp till övervåningen där det finns en till HTPC och i ett närliggande rum 1 bärbar jag vill ha uppkopplad via trådlöst.
Har tillgång till en Netgear WNDR 3700 som står på övervåningen vid HTPC & Netgear GS605 switch.

Till problemet.

Kopplar in en GS605 till Lan 1 på Inteno i gillestugan. Till denna kopplar jag in HTPC+speldator nere och får internet att fungera.
Kopplar jag in kabeln dragen till 2:a våningen i GS605 i källaren till WNDR3700 & från den en kabel till HTPC funkar inte internet uppe alls, inte fast eller trådlöst.
Kopplar jag kabeln direkt i HTPC uppe funkar det inte heller med båda igång i källaren?
Testade att koppla in HTPC från uppe i uttaget till htpc nere & då funkade den, flyttade då upp den & då funkade den? MEN! då slutade de 2 datorernas internet nere fungera??
Har testat med 2 olika GS605 med samma resultat?
Blir begränsad åtkomst med den gula varningstriangeln så har väl kommunikation med router/switch iallafall?
HAr testat reparera, inaktivera/aktivera fram & tillbaka springandes upp & ner men får inte alla 3 fasta + trådlösa att funka samtidigt

Kan man koppla datorer till fler än Lan 1 porten (lan 2,3,4)trots att de står märkta för telefoni, tv osv?

Hur ska jag koppla?

Har:
Inteno XG6746
1st Netgear WNDR3700
2st GS 605 switchar
2st HTPC
1 speldator
1 bärbar

Vill ha fast kabel inkopplade till 3 datorerna(finns draget) + trådlöst till bärbara

Vore tacksam för tips/hjälp

Ursäkta för all text men ville försöka beskriva så noga jag kunde, hoppas någon orkade läsa/förstå

Mvh

Permalänk
Medlem

Du får bara två IP-adresser av operatören. Så sätt din router först och sedan resten bakom. Du får visserligen den trådlösa sämre placerad i källaren men du öppnar inte datorerna ut mot internet, router blir ett extra skydd.

Lyckost dig som har fiber via två nätverk/operatörer. Här nere har de precis börjat med den seriösa fiberutbyggnaden.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.

Gjorde som du sa och allt funkar vilket löst huvudbekymmret & jag är väldigt tacksam.
Men trådlösa genom alla stenväggar/golv gör att jag får 9/10mbit hastighet uppe på bärbara på en 100/10mbit fiberlina.
Fungerar-Ja, önskar bättre-Ja
Kanske inte går att lösa med utrustningen & placeringen jag har av alla saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caam:

Tack för tipset.

Gjorde som du sa och allt funkar vilket löst huvudbekymmret & jag är väldigt tacksam.
Men trådlösa genom alla stenväggar/golv gör att jag får 9/10mbit hastighet uppe på bärbara på en 100/10mbit fiberlina.
Fungerar-Ja, önskar bättre-Ja
Kanske inte går att lösa med utrustningen & placeringen jag har av alla saker.

Så länge du inte har två nätverkskablar mellan över och undervåning nej. Du kan köpa en kontakt som delar (fysiskt) nätverkskabeln som idag ger 1gbit. Du får då två uttag som vardera orkar upp i 100mbit. 100mbit räcker om du inte delar filer via lan, för då vill du ofta ha 1gbit. Du sätter routern på ovanvåningen. Drar från fiberkonvertern till wan-sidan på routern och sedan från routern ner till switchen.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk
Medlem

Bra lösning! Tack för den.