Den stora tråden om iPhone 5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Inte imponerad. Ligger ju långt efter toppmodellerna i android vad gäller hårdvara. Android som os utvecklas snabbare och bättre än ios också tycker jag. Ios flyter fortfarande bättre men ja, hoppas android fixar det så är det överlägset på alla punkter sedan. Blir förmodligen en z1 för mig i höst. Vill ha mobilen me bäst kamera

Trots den feta hårdvaran i min Galaxy s3 så var den segare än en Iphone 5a när den släpptes, synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sådär ska man ju inte tänka

Nå nä det är sant. Har ju känt på mina kompisars 5:or och jag gillar inte storleken på dem, de är som knäckebröd, inte sköna att hålla i handen. 3.5" är som perfekta storleken enligt mig (hatar på 5an att sträcka tummen till övre vänstra hörnet.)

Spelar ändå inte på telefonen så den bör hålla i några år till (prestandamässigt). Hopningsvis är ios 7 och apparna inte helt ooptimerade för 4S så det flyter på lika bra som iOS 6 gör just nu.

grammatik
Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sådär ska man ju inte tänka

Priset är från apple.se, undrar vad kedjorna kommer ta, 2990 eller mindre hade ju varit perfekt då kan morsan få en ny nalle.

2990 vet jag elgiganten hade för några månader skulle slagit till då min börjar bli sliten köper nog direkt en om jag hittar en för 2500 kanske köp vid 3000kr annars får min duga till den går mer sönder.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Trailern för Touch ID... http://www.youtube.com/watch?v=u9EKkgbtJlI
Gillar inte riktigt det här med fingerprint, tänk om man blir rånad och blir av med tummen på köpet? :S

Permalänk
Medlem

Jag måste fortfarande säga att jag är ganska nöjd, jag förväntar mig trots allt mindre av en "s" version.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspris? Annars BS.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

"Nej jag är inte intresserad av iPhone." Vad gör du här då ?

Jag förklarar varför jag ej gillar iPhone. Om de fixar mina punkter så kan jag tänka mig köpa en iPhone. Forum är till för att diskutera.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket av de nya funktionerna som jag får till min 5'a. 4s fick ju trots allt de flesta funktionerna, om inte alla, 5'an fick när den kom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Uppgraderingspris? Annars BS.

Med två års abonnemang.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag måste fortfarande säga att jag är ganska nöjd, jag förväntar mig trots allt mindre av en "s" version.

Visst är det en bra telefon och en solklar förbättring av femman. Men frågan är om inte Apples utvecklingstakt är alldeles för låg..

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Som den enda icke-smartphone användaren i världen så tycker jag att dom ser exakt likadana som 99% av alla andra telefoner.....
Och vad jag förstått så är det ingenting nytt med dom heller, bara små förbättringar.
Och $400 för en telefon med bindningstid O.o ! ojojojoj.
Vad är det som gör att man kan sälja plattor med bättre prestanda och skärmar utan abbonemang för lägre pris ? sug på den ni.
För det sitter ju i princip samma hårdvara i dom, så det är inte storleken som gör plattorna billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Visst är det en bra telefon och en solklar förbättring av femman. Men frågan är om inte Apples utvecklingstakt är alldeles för låg..

Jag vet inte, det är svårt att säga. Om jag skulle kolla på telefonerna nu, och inte tänker på saker som "öppenhet i operativsystem" och sådant, utan går på vad det faktiskt finns för funktioner från början i systemet så ser jag inte riktigt vad Android har som iOS inte har, som man faktiskt behöver. Självklart kan man modda Android som en vilde, detta leder säkert till att du faktiskt kan få fram ett bättre operativsystem också, men utöver det så ser jag faktiskt ingen annan telefon som har så mycket mer än iPhone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som den enda icke-smartphone användaren i världen så tycker jag att dom ser exakt likadana som 99% av alla andra telefoner.....
Och vad jag förstått så är det ingenting nytt med dom heller, bara små förbättringar.
Och $400 för en telefon med bindningstid O.o ! ojojojoj.
Vad är det som gör att man kan sälja plattor med bättre prestanda och skärmar utan abbonemang för lägre pris ? sug på den ni.
För det sitter ju i princip samma hårdvara i dom, så det är inte storleken som gör plattorna billigare.

Surfplattor är billigare för att dom har samma hårdvara på 5/6 gånger större yta. Att förminska allt kostar mycket

Permalänk
Medlem

Blev imponerad, förväntade mig inte att A7 skulle vara 64-bit eller att 120 fps video skulle vara möjligt

Dock så tycker jag att hela grejen med telefoner inte är lika kul längre, minns då man fick sin första mobil och man tyckte de var så otroligt balla, tex när iPod Touch 2G och iPhone 3G/S kom ut så minns jag att jag var otroligt imponerad av något så simpelt som Cover-flow funktionen. Med dagens uppdateringar på alla mobiler känns det lite mer som "Just another upgrade".

Har en iPhone 5 och känner inte att jag behöver byta ut den ännu

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjajjull:

Oppo Find 5 har det, och den är snart ett år.

Inte i 720P nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Trots den feta hårdvaran i min Galaxy s3 så var den segare än en Iphone 5a när den släpptes, synd.

Instämmer, fast jag jämför med min 4S.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ser riktigt grymt ut, ända valet för mig om jag behövt ny mobil, men min Iphone 5 får stå ut ett år till, inväntar Iphone 6 ist

Men det lär bli många nya glada köpare över dessa fina Apple prylarna

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Instämmer, fast jag jämför med min 4S.

Beror på samsungs bloatware touchwiz

Permalänk
Medlem

Amerikanska/brittiska priser utan abb:
iPhone 5S
16GB $649 / £549
32GB $749 / £629
64GB $849 / £709

iPhone 5C
16GB $549 / £469
32GB $649 / £549

Billigaste iPhone 5C borde hamna på strax under 5000:- i Sverige, ingen budgetmodell direkt!

Lade till brittiska priser
Permalänk
Medlem

Har man en vanlig 5a nu så tycker jag inte det är värt och uppgradera, den klarar sig ett tag till. Bättre att vänta på 6an och samtidigt hoppas på att dem kommer med ännu bättre/häftigare funktioner

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB DDR4 3600MHz | Asus RX 6700XT| Corsair HX850 | Samsung 970 EVO

Permalänk
Medlem

Habegäret är stort. En i guld känns som ett måste. Mer bling till folket!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är få som kommer att skaffa iPhone 5s om man har den vanliga 5'an, det var inte stora förändringar nog för detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt är nästan nytt förutom displayen och formfaktorn. Förstår inte hur man kan klaga på att det är nästan samma telefon som förra året.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet inte, det är svårt att säga. Om jag skulle kolla på telefonerna nu, och inte tänker på saker som "öppenhet i operativsystem" och sådant, utan går på vad det faktiskt finns för funktioner från början i systemet så ser jag inte riktigt vad Android har som iOS inte har, som man faktiskt behöver. Självklart kan man modda Android som en vilde, detta leder säkert till att du faktiskt kan få fram ett bättre operativsystem också, men utöver det så ser jag faktiskt ingen annan telefon som har så mycket mer än iPhone.

Svårt att sätta fingret på det, har med helheten att göra enligt mig, min HTC One känns helt enkelt bättre i handen än en iPhone 5. Båda flyter bra, båda har riktigt stabil konstruktion, båda kör välutvecklade versioner av respektive operativsystem, båda har bra kameror osv, men i slutändan valde jag ändå One över iPhone och då är jag verkligen ingen fanboy.

(Kanske lite ful jämförelse då iPhone 5 är lite äldre än One, men det var den bästa telefonen Apple erbjöd vid det tillfället.)

Däremot saknar jag 4G på iPhonen, dessutom kan den lilla 4" skärmen med 326 ppi helt enkelt inte mäta sig med 4,7" 1080 som det är på One. Förstår dock att det är tvärtom för vissa, att man känner att 4,7" är alldeles för stort, men man kan fortfarande inte komma ifrån det faktum att 468 ppi ser skarpare och bättre ut än 326 ppi, även om skärmen i övrigt är fenomenal i iPhone 5.

Småsaker som saknas i iPhone enligt mig och som drar ner helhetsupplevelsen: Riktigt 4G i Sverige, stöd för AC WiFi, OIS för kameran, det faktum att Apple inte bytt till den senaste generationens modemdel ifrån Qualcomm än (MDM9X25) vilket betyder inget LTE-A.

Bagateller kan man tycka men köper man en ny telefon vill man ha det bästa av alla världar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker Apple gör helt rätt i att behålla 4" skärmen?
Tycker nästan det börjar bli lite löjligt när man ser tillverkare med telefoner på över 6".

5s är grym, men jag håller på min 5:a ett tag till (tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Svårt att sätta fingret på det, har med helheten att göra enligt mig, min HTC One känns helt enkelt bättre i handen än en iPhone 5. Båda flyter bra, båda har riktigt stabil konstruktion, båda kör välutvecklade versioner av respektive operativsystem, båda har bra kameror osv, men i slutändan valde jag ändå One över iPhone och då är jag verkligen ingen fanboy.

(Kanske lite ful jämförelse då iPhone 5 är lite äldre än One, men det var den bästa telefonen Apple erbjöd vid det tillfället.)

Däremot saknar jag 4G på iPhonen, dessutom kan den lilla 4" skärmen med 326 ppi helt enkelt inte mäta sig med 4,7" 1080 som det är på One. Förstår dock att det är tvärtom för vissa, att man känner att 4,7" är alldeles för stort, men man kan fortfarande inte komma ifrån det faktum att 468 ppi ser skarpare och bättre ut än 326 ppi, även om skärmen i övrigt är fenomenal i iPhone 5.

Småsaker som saknas i iPhone enligt mig och som drar ner helhetsupplevelsen: Riktigt 4G i Sverige, stöd för AC WiFi, OIS för kameran, det faktum att Apple inte bytt till den senaste generationens modemdel ifrån Qualcomm än (MDM9X25) vilket betyder inget LTE-A.

Bagateller kan man tycka men köper man en ny telefon vill man ha det bästa av alla världar.

Jag förstår helt hur du tänker, men nu kan du faktiskt få 4G i Sverige med iPhone och som det ser ut just nu så kommer det nya chippet ha ännu mer linjer att gå på.

Storlek är som du säger, en ganska personlig grej. Detta är svårt att sitta och snacka om vad som är bäst, sen håller jag också med dig om att HTC one X är en helt underbar telefon (Enligt mig den bästa på marknaden innan "5s".)

Annars vet jag inte, som sagt, jag tror inte det är så simpelt som "min telefon är snabbare än din längre", utan mer att du kör på det du trivs med. Jag gillar simpelheten hos iOS, smidigheten, utseendet, sättet det fungerar. Varför ska jag då byta till Android? Det finns ju inget som säger att det är "bättre" för mig. Det är också det som gör att man blir lite ilsken på folk som säger att man är korkad för att man köper en viss telefon, jag menar, vi har kommit till den punkten att det är skitsamma vilken telefon du köper.

Bara för att man får lite mer prestanda i modell X så betyder inte det att man gillar den telefonen, alla telefoner är så snabba nu att det inte spelar någon roll.

Lite kort sammanfattning på det, kör på det man tycker känns bra, inte det som har mest "Ghz" på pappret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Är det bara jag som tycker Apple gör helt rätt i att behålla 4" skärmen?
Tycker nästan det börjar bli lite löjligt när man ser tillverkare med telefoner på över 6".

5s är grym, men jag håller på min 5:a ett tag till (tror jag)

Behöver ny jobbtelefon så det får bli en 5S i "guld".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag förstår helt hur du tänker, men nu kan du faktiskt få 4G i Sverige med iPhone och som det ser ut just nu så kommer det nya chippet ha ännu mer linjer att gå på.

Storlek är som du säger, en ganska personlig grej. Detta är svårt att sitta och snacka om vad som är bäst, sen håller jag också med dig om att HTC one X är en helt underbar telefon (Enligt mig den bästa på marknaden innan "5s".)

Annars vet jag inte, som sagt, jag tror inte det är så simpelt som "min telefon är snabbare än din längre", utan mer att du kör på det du trivs med. Jag gillar simpelheten hos iOS, smidigheten, utseendet, sättet det fungerar. Varför ska jag då byta till Android? Det finns ju inget som säger att det är "bättre" för mig. Det är också det som gör att man blir lite ilsken på folk som säger att man är korkad för att man köper en viss telefon, jag menar, vi har kommit till den punkten att det är skitsamma vilken telefon du köper.

Bara för att man får lite mer prestanda i modell X så betyder inte det att man gillar den telefonen, alla telefoner är så snabba nu att det inte spelar någon roll.

Lite kort sammanfattning på det, kör på det man tycker känns bra, inte det som har mest "Ghz" på pappret.

This, var öppen för alla telefoner och var ingen fanboy, ta det du gillar bäst.
Dock så är 4G i Sverige en sanning med modifikation då den bara stöder en av fyra 4G frekvenser.

Vet inte om det var typo eller inte, men jag hänvisade alltså till One, inte One X

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny Iphone 5'orna stödjer samtliga frekvenser som används för LTE i Sverige om ngn undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Dock så är 4G i Sverige en sanning med modifikation då den bara stöder en av fyra 4G frekvenser.

Citerar mig själv:

Skrivet av ToJa92:

Verkar som Apple löst problemet. Enligt http://store.apple.com/us/buy-iphone/iphone5s#tech-specs stödjer en av iPhone 5S-varianterna LTE på band 1, 2, 3, 5, 7, 8 och 20.
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/LTE_(telecommunication)#Frequenc... ligger LTE i Europa på 800, 900, 1800, 2600 MHz, d.v.s. band 3, 7 och 20.
Kollar man på http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/ så ser det ut att stämma.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.