Permalänk
Medlem

Phonebloks

Hittade det här nyss, verkar som en sjukt bra idé, dock är jag tveksam till om det är möjligt idag men förhoppningsvis i framtiden.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar. Ge mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Verkar som en kul idé. ...ja men kanske inte mer än det.

Själv brukar jag uppgradera när mitt abonnemang börjar ta slut då jag förlänger och får en ny telefon, så jag har samma typ 18-24 månader. Så jag "slösar" ju inte telefoner direkt.

Gillar dock själva idéen att man kan byta ut de trasiga delarna själv mot en ny (kan man ju idag också men mycket svårare), dock innebär ju detta att alla komponenter i alla telefoner kommer vara av samma standard/likadana vilket kan vara bra och dåligt. Om alla köper den så kommer ju alla telefoner se likadana ut och (kunna) ha samma specifikationer. Att kunna "customiza" sin telefon gillar jag, byta ut delar/funktioner man inte behöver i sin telefon mot det man använder mest. Tex använder jag aldrig högtalaren i mobilen så bort med den och i med en bättre kamera exempelvis. Men delarna till telefonen kommer ju då vara sjukt många, flera olika kameror, högtalare i små format/stora, olika stora batterier etc etc. Så egentligen blir det väll som telefonerna vi har idag? Det finns ju sjukt många olika modeller med många finesser och dem som man "bara" kan ringa på etc etc. Men om man bygger vidare på idéen och fixar olika skal och skärmar, stora/små och allt är av samma standard så att man tillslut bara kan beställa mobildelar från nätet och bygga ihop den hemma enligt dem specifikationerna som man själv är ute efter så skulle jag kanske kunna tänka mig det. Det som saknas är ju designen på telefonen. Vilket man då inte kan ändra så mycket på då jag antar att dem kommer hållas ganska "stilrena"...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast

Telefonen kommer ju dock bli sjukt stor. Varje modul måste ju ha sitt eget skal. Sen hur kopplas allting ihop? Allt måste ha nån slags processor för att kunna räkna ut vad som är vad och hur den ska kommunicera med vilka pinns.
Sen är det ju inte så bra om moduler ramlar av medan man använder den, eller om det är näst intill omöjligt att ta av modulerna. Eller om man tappar den, kommer det flyga moduler över hela stället då?

Och sist men inte minst, slitage. Den kan inte hålla länge för pga slitage kommer det som håller fast modulerna mattas och sen är problemet med borttappade moduler ett faktum.
Visst, någon slags bakpanel kanske kan hjälpa men fortfarande, den kommer bli fett stor.

Det är en kul ide men jag skulle inte påstå att den är genomförbar med bra resultat i nutid.

Permalänk
Medlem

Kul idé tyävrr suger den i praktiken. För det första kommer den att vara stor som fan, och den kommer ha en "dålig" form. Med tanke på att den kommer vara väldigt stor och kantig, kommer den vara sjukt obekväm att ha i handen, kommer väga mycket, passar inte fickor osv.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vincent:

Kul idé tyävrr suger den i praktiken. För det första kommer den att vara stor som fan, och den kommer ha en "dålig" form. Med tanke på att den kommer vara väldigt stor och kantig, kommer den vara sjukt obekväm att ha i handen, kommer väga mycket, passar inte fickor osv.

Jag kan ha fel men jag tror det är lite av hela idén, att göra något retro?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Men vadå? så du skall alltså köpa delar å modda din telefon som du vill. blir ngt gammalt bort med det och in med nytt, kanon. Men plattan då som allt ansluts till fungerar den som typ moderkort? Om den gör det faller ju hela iden? Skall delar som görs om 3 år vara bakåtkompatibla med den plattan så kommer ju knappst telefonen följa övriga telefoners prestanda utveckling? eller tänker jag helt fel nu?

Hade varit sjukt coolt dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vincent:

Kul idé tyävrr suger den i praktiken. För det första kommer den att vara stor som fan, och den kommer ha en "dålig" form. Med tanke på att den kommer vara väldigt stor och kantig, kommer den vara sjukt obekväm att ha i handen, kommer väga mycket, passar inte fickor osv.

Plast väger inte mycket, och den kommer att bli stor, men telefoner har också blivit de! En telefon ska man ha för att kommunicera på alla sätt med! Internet,GSM,SMS och allt!!!! Därför bör den ta upp lite mer utrymme än gamla GSM telefoner...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tror iden är fullkomligt möjlig bara man fixar ordning standarder så som vi har i datorer.
Hoppar ett eller två företag på det här så kommer resten också göra det förutsatt att det blir populärt.

Visa signatur

Citera för svar!