Databas SQL för företag

Permalänk
Medlem

Databas SQL för företag

Hej, skulle behöva lite tips på bra program för att skapa en bra databas på ett mindre företag. Säg ungefär 10-15 personer.
Har fått i uppgift att göra lite research på vad det finns för några alternativ som är gratis(för företag) med SQL och något som heter Stored Procedures.
Några jag hittat efter lite lätt skrapande på Google.
PostgreSQL (Inte sp?)
MicSof SQL Server Express
MySQL (Inte gratis?)
FirebirdSQL
MariaDB

Tacksam för så mycket input som möjligt!

Mvh G

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Klarar du dig på 11GB utrymme och 1GB ram är även Oracle XE gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

MySQL (Inte gratis?)

Jo den är gratis.

Vad ska du använda databasen till? En bra databas för 10-15 personer kan vara ett excelark utan information om användningsområde

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gottson:

Hej, skulle behöva lite tips på bra program för att skapa en bra databas på ett mindre företag. Säg ungefär 10-15 personer.
Har fått i uppgift att göra lite research på vad det finns för några alternativ som är gratis(för företag) med SQL och något som heter Stored Procedures.
Några jag hittat efter lite lätt skrapande på Google.

Kritisk fråga: varför har du fått i uppdrag att göra detta när du behöver googla för att ens hitta namn på olika databaser, och inte verkar vara helt insatt i databasterminologi? Och kanske framför allt: vad ska databasen användas till?

Skrivet av Gottson:

PostgreSQL (Inte sp?)

Jo.

Skrivet av Gottson:

MySQL (Inte gratis?)

Jo. Det finns betald support om ni vill ha det, men så är det med allt. Ska du länka MySQL till icke-GPL-program och distribuera så finns det en kommersiell licens att köpa, men jag misstänker att så inte är fallet här.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Hej, skulle behöva lite tips på bra program för att skapa en bra databas på ett mindre företag.

Mvh G

När du säger att du letar efter ett program, menar du då ett verktyg för att administrera en databas och en DB server?

Permalänk
Medlem

Vad ni ska välja kan väl bero på vad ni ska använda databasen till också? Till "lättare" användning skulle jag tro att det avgörande får bli vilken som är lättast att integrera till "vad ni nu ska ha det till". Använder ni Linux-servrar är det väl lättast att använda någon som finns som finns "färdig" för den distributionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Jo den är gratis.

Vad ska du använda databasen till? En bra databas för 10-15 personer kan vara ett excelark utan information om användningsområde

Skrivet av phz:

Kritisk fråga: varför har du fått i uppdrag att göra detta när du behöver googla för att ens hitta namn på olika databaser, och inte verkar vara helt insatt i databasterminologi? Och kanske framför allt: vad ska databasen användas till?

Jo.

Jo. Det finns betald support om ni vill ha det, men så är det med allt. Ska du länka MySQL till icke-GPL-program och distribuera så finns det en kommersiell licens att köpa, men jag misstänker att så inte är fallet här.

Det ska sparas massa data i tabeller. En rad i minuten med 300 kolumner, som ska räcka i 15 år minst (alltså ca 8 miljoner rader, någonstans runt max 100 GB data) och det ska sen gå att söka i detta. För tillfället betalas det för Sybase, men nu kollar jag efter gratis alternativ.

Ja, jag kan förstå att det verkar lite underligt att jag har fått en sånhär uppgift, jag praktiserar alltså bara här men de tyckte att jag verkade hyfsat haj på datorer och i brist på andra uppgifter så satte de mig på detta, att spana runt vad för gratis alternativ som finns att tillgå. Det är sen självklart inte jag som skall konfigurera upp allting!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Det ska sparas massa data i tabeller. En rad i minuten med 300 kolumner, som ska räcka i 15 år minst (alltså ca 8 miljoner rader, någonstans runt max 100 GB data) och det ska sen gå att söka i detta. För tillfället betalas det för Sybase, men nu kollar jag efter gratis alternativ.

Ja, jag kan förstå att det verkar lite underligt att jag har fått en sånhär uppgift, jag praktiserar alltså bara här men de tyckte att jag verkade hyfsat haj på datorer och i brist på andra uppgifter så satte de mig på detta, att spana runt vad för gratis alternativ som finns att tillgå. Det är sen självklart inte jag som skall konfigurera upp allting!

OK, det förklarar ju lite.

Är ju inte expert på området, men kanske någon sk "nosql"-databas skulle vara stabil över tid/datamängd. Normalt sett annars väljer man nog relationsdatabaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Finns det några begränsningar i denna, typ mängd data eller hur många som kan mata in samtidigt.

Skrivet av segen:

När du säger att du letar efter ett program, menar du då ett verktyg för att administrera en databas och en DB server?

Program kanske var fel ord, se förra inlägget!

Glömde även att nämna att det ska fungera tillsammans med 64bitars!

Edit: Servern ska såklart inte köra W7

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

OK, det förklarar ju lite.

Är ju inte expert på området, men kanske någon sk "nosql"-databas skulle vara stabil över tid/datamängd. Normalt sett annars väljer man nog relationsdatabaser.

Ja, relationsdatabaser var nog något som nämndes när jag fick lite instruktioner om vad jag skulle leta efter!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan inte citera då jag sitter lite dåligt till, men den fungerar på Win 7 8 osv...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Finns det några begränsningar i denna, typ mängd data eller hur många som kan mata in samtidigt.

Program kanske var fel ord, se förra inlägget!

Glömde även att nämna att det ska fungera tillsammans med Windows 7 64bitars!

Känns väldigt underligt att ni skulle ha en produktionsserver med windows 7.
Driver dom någon slags hobby verksamhet eller?
För driver men en riktig verksamhet så brukar man vilja ha serviceavtal då avbrott i tjänster ofta kan innebära stora kostnader för ett företag.
Om man ska ha en ordentlig databasserver så bör man rimligtvis placera det på en dedikerad server med ett "server" os i grunden.
MySQL har en stor community och det finns mycket guider/info på nätet om det. Och skrivningarna bör inte vara ett problem så länge man har en bra server som det ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tack så mycket, då går den nog tyvärr bort!
Lät som att systemet hade två processorer med 8 kärnor på varje.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Inte mycket att gå på men om det nödvändigtvis ska vara gratis och du ska lagra 100G så duger inte Express versionerna då de är begränsade, ditt bästa hopp är nog i så fall MySQL.

Sedan är inte Windows 7 x64 något lämpligt os för en databas server men jag antar att ni tänkt köra det hela på någon standard maskin och inte en "riktig" server.

Som sagt, dåliga specifikationer för att kunna ge något ordentligt råd, men gratis, obegränsat utrymme, stöd för sp, ja då är det nog MySQL som är säkraste kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Känns väldigt underligt att ni skulle ha en produktionsserver med windows 7.
Driver dom någon slags hobby verksamhet eller?
För driver men en riktig verksamhet så brukar man vilja ha serviceavtal då avbrott i tjänster ofta kan innebära stora kostnader för ett företag.
Om man ska ha en ordentlig databasserver så bör man rimligtvis placera det på en dedikerad server med ett "server" os i grunden.
MySQL har en stor community och det finns mycket guider/info på nätet om det. Och skrivningarna bör inte vara ett problem så länge man har en bra server som det ligger på.

Lite "off topic" kanske, men hur är MariaDB jämfört med mysql nuförtiden? Någon som vet? Dom har väl sagt att dom gjort en massa optimeringar och sånt i maria, men hur fungerar denna databas i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lpt43:

Inte mycket att gå på men om det nödvändigtvis ska vara gratis och du ska lagra 100G så duger inte Express versionerna då de är begränsade, ditt bästa hopp är nog i så fall MySQL.

Sedan är inte Windows 7 x64 något lämpligt os för en databas server men jag antar att ni tänkt köra det hela på någon standard maskin och inte en "riktig" server.

Som sagt, dåliga specifikationer för att kunna ge något ordentligt råd, men gratis, obegränsat utrymme, stöd för sp, ja då är det nog MySQL som är säkraste kortet.

Ja, såklart. Fel av mig! Menade bara att det skulle fungera med ett 64bitarssystem!

Okej, tack för råden. Var osäker på om man kunde använda det gratis för kommersiellt bruk men annars verkar det som ett bra alternativ!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Lite "off topic" kanske, men hur är MariaDB jämfört med mysql nuförtiden? Någon som vet? Dom har väl sagt att dom gjort en massa optimeringar och sånt i maria, men hur fungerar denna databas i praktiken?

Har inte personligen använt MariaDB. Men den fungerar säkert bra i mindre företag/miljöer. Men jag tror dock att större företag vill ha mer etablerade databaser, pga service, kunskap etc etc.
Prestanda kan säkert också vara bra i MariaDB men har inte läst några oberoende tester hitills, kanske blir att googla sånt lite senare ikväll. Men som sagt, i en prod miljö så skulle jag nog välja MySQL över MariaDB iaf.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara att kolla upp om företaget kvalificerar sig till Microsoft Bizspark, då får ni SQL server och i stort sett varenda programvara som Microsoft har gratis i tre års tid, även efter den tiden kostar det inte speciellt mycket att vara kvar i programmet.

Your startup qualifies for BizSpark if you are:

Developing software or apps
Less than 5 years old and privately held
Making less than US$1M annually

Permalänk

Jag skulle nog valt MariaDB.. Det är den öppna och fria portningen på Oracles MySQL. MySQL kommer Oracle troligen lägga ner alt börja ta betalt för. Många stora och kända företag byter till MariaDB eller andra liknande lösningar just pga Oracle inte längre håller måttet.

Permalänk
Medlem

Percona är en variant på MySQL som är snabb och skalbar, dock enbart *nix.
http://www.percona.com/

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Entusiast

Tänk på:
Då MySQL har en underlig framtid framför sig, så har utvecklarna bakom MySQL skapat MariaDb (Tänkt att vara direkt kompatibel.)
Har själv börjat ersätta fleratal MySQL-instalaltioner med MariaDb, runtom hos mindre företag som jag jobbar åt med jämna mellanrum.

Många Linux-distributioner har också börjar lägga om MySQL-beroenden över till MariaDb istället.

Skrivet av mariadb.org:

An enhanced, drop-in replacement for MySQL.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunderbamse:

Jag skulle nog valt MariaDB.. Det är den öppna och fria portningen på Oracles MySQL. MySQL kommer Oracle troligen lägga ner alt börja ta betalt för. Många stora och kända företag byter till MariaDB eller andra liknande lösningar just pga Oracle inte längre håller måttet.

Skrivet av SysGhost:

Tänk på:
Då MySQL har en underlig framtid framför sig, så har utvecklarna bakom MySQL skapat MariaDb (Tänkt att vara direkt kompatibel.)
Har själv börjat ersätta fleratal MySQL-instalaltioner med MariaDb, runtom hos mindre företag som jag jobbar åt med jämna mellanrum.

Många Linux-distributioner har också börjar lägga om MySQL-beroenden över till MariaDb istället.

Det låter isåfall som ett bättre alternativ. Men om man säger MariaDB vs PostgreSQl vs Firebird. Skillnader, fördelar, nackdelar?

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Percona är en variant på MySQL som är snabb och skalbar, dock enbart *nix.
http://www.percona.com/

Lät nu som att operativet skulle bli ett windows server 2008 x64.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade personligen troligen valt mellan PostgreSQL och MariaDB, med viss övervikt för den förstnämnda (åtminstone hade jag undersökt de alternativen först). PostgreSQL vinner troligen i prestanda och är bättre på att följa standarder än MySQL/MariaDB, vilket är bra ur framtidssäkerhetssynpunkt. MariaDB har genom sin MySQL-historik en större kunskapsbas tillgänglig, men det hjälper främst "nybörjare" (vilket visserligen inte ska underskattas).

Att låsa sig i en stängd betallösning, även om den är "gratis första året" osv, känns som precis det företaget vill komma ifrån iom att de vill lämna Sybase. Licensavgifter har en förmåga att krypa uppåt och inte alls bli speciellt försumbara, speciellt om företaget någon gång vill expandera sin lösning.

Det är möjligt deras applikation passar väl för en NoSQL-databas (inte minst då det låter som en väldigt enkel applikation, utan kopplingar/tvångsvillkor/avancerade frågor), men då får de nog köra lite praktiska prestandatester först, då det fortfarande är lite av en "utmanare" som behöver bevisa sin plats framför etablerade databaser, i mina ögon.

Om du är ny på databaser så finns det nästan obegränsade djup att ge sig in på kunskapsmässigt. Du får lycka till med dina efterforskningar; det känns minst sagt som en omfattande uppgift att komma med en relevant rekommendation .

Du frågade även om Firebird, men den har jag noll erfarenhet av.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Glöm inte av att kolla upp backup och administration.
Implementation är bara en liten del, ska det finnas redundans, hur sätter man upp det, vad kostar det att sätta upp och underhålla det osv.
Har vi backup där vi får det ur huset, behövs det?
Är tanken att dom själva ska sköta allt eller kommer det hyras in någon som hjälper dem i långa loppet.

Vad är acceptabel dataförlust? Vad händer vid nedtid?
När man börjar ställa dem frågorna så kommer många på sig själva på företag med att "det var ju inte så dyrt som vi har det nu"

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt så skulle jag kört MySQL ifrån Xampp paketet. Det är en enkellösning. Glöm inte att säkra upp systemet innan du går ut och kör det skarpt.

Det verkar som om du inte har koll på databaser. Kanske är värt att lägga ett par dagar med en studiebok om just SQL och relationsdatabaser så du får det rätt på en gång.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Att låsa sig i en stängd betallösning, även om den är "gratis första året" osv, känns som precis det företaget vill komma ifrån iom att de vill lämna Sybase. Licensavgifter har en förmåga att krypa uppåt och inte alls bli speciellt försumbara, speciellt om företaget någon gång vill expandera sin lösning.
....

Om det var bizspark som avseddes med "låst betallösning" så behålls alla licenser gratis för evig framtid, däremot inte uppgraderingar. Bara så inga missförstånd uppstår angående detta. Låter ju som företaget har en viss Windows miljö redan och vill fortsätta med det så det var en sak att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag hade personligen troligen valt mellan PostgreSQL och MariaDB, med viss övervikt för den förstnämnda (åtminstone hade jag undersökt de alternativen först). PostgreSQL vinner troligen i prestanda och är bättre på att följa standarder än MySQL/MariaDB, vilket är bra ur framtidssäkerhetssynpunkt. MariaDB har genom sin MySQL-historik en större kunskapsbas tillgänglig, men det hjälper främst "nybörjare" (vilket visserligen inte ska underskattas).

Att låsa sig i en stängd betallösning, även om den är "gratis första året" osv, känns som precis det företaget vill komma ifrån iom att de vill lämna Sybase. Licensavgifter har en förmåga att krypa uppåt och inte alls bli speciellt försumbara, speciellt om företaget någon gång vill expandera sin lösning.

Det är möjligt deras applikation passar väl för en NoSQL-databas (inte minst då det låter som en väldigt enkel applikation, utan kopplingar/tvångsvillkor/avancerade frågor), men då får de nog köra lite praktiska prestandatester först, då det fortfarande är lite av en "utmanare" som behöver bevisa sin plats framför etablerade databaser, i mina ögon.

Om du är ny på databaser så finns det nästan obegränsade djup att ge sig in på kunskapsmässigt. Du får lycka till med dina efterforskningar; det känns minst sagt som en omfattande uppgift att komma med en relevant rekommendation .

Du frågade även om Firebird, men den har jag noll erfarenhet av.

PostgreSQL och MariaDB känns helt klart som två heta kandidater att föra vidare och håller med om att MySQL inte längre verkar som någon bra idé med sin osäkra framtid. Tveksam om NoSQL är något alternativ då det första som sades var att det skulle vara SQL, men kanske kan vara värt att nämna.

Ja, det är lite att bita i. Tur att man har SweC att vända sig till när man är helt ute och cyklar!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |