Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Gammal hdd med låst XP användare

Permalänk

Gammal hdd med låst XP användare

Hårddisken kommer ifrån en gammal dator som har gått sönder, vid inloggning så fungerar inte mus/tangentbord men det är kanske inte så konstigt då den nu sitter i en främmande dator. Till problemet, har en del data som jag vill spara men jag kommer inte åt filerna då jag inte har behörighet. Kommer åt allt från andra användare, men just den användaren är låst. Är det någon som har några förslag?

Lite förtydligande: Jag sitter redan på ett system, gamlingen sitter som slave och har endast provat vägen "dator/lokal disk F:".
Operativsystem: Windows XP!

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Inaktiv

Live-boota med Linux

Prova lägga Fedora (eller annan Linux-variant som man kan live-boota, dvs. köra utan att installera på hårddisken) på en skiva eller ett USB-minne och se om du kommer åt användarens mappar den vägen.

Permalänk

Otydligare inlägg får man nog leta efter. Förstår du själv från det du har skrivit vad du vill ha hjälp med?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av operator 2:

Otydligare inlägg får man nog leta efter. Förstår du själv från det du har skrivit vad du vill ha hjälp med?

Vad är det som är otydligt..?

Han har en Windows XP-installation på en gammal hårddisk, där en av användarna på installationen är skyddad och vars data han vill komma åt.

OT: Jag hade nog också prövat med någon Linux live-installation (eller vad de nu kallar det) genom USB-minne.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du kan ta över äganderättigheterna på den mapp som du vill komma åt.
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur man gör det i huvudet, har för mig du högerklickar på den partitionen eller mappen du vill komma åt, välj egenskaper, väljer säkerhet, sedan där någonstans kan man ta över äganderättigheterna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knashatt:

Du kan ta över äganderättigheterna på den mapp som du vill komma åt.
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur man gör det i huvudet, har för mig du högerklickar på den partitionen eller mappen du vill komma åt, välj egenskaper, väljer säkerhet, sedan där någonstans kan man ta över äganderättigheterna.

Man måste dessutom gå in och ge sig själv tillgång, dvs ge sin egen användare åtminstone läsrättigheter, efter att man tagit över ägandeskapet.

Men det är inte säkert att det funkar, för har du otur så har personen i fråga kryptering på sina filer och då hjälper det inte. I och med att du säger att du kan komma åt alla andras filer så känns det som att det är gjort något mer än standard med detta kontot, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av anon181280:

Prova lägga Fedora (eller annan Linux-variant som man kan live-boota, dvs. köra utan att installera på hårddisken) på en skiva eller ett USB-minne och se om du kommer åt användarens mappar den vägen.

Tack för svar, ska prova det här!

Kan nog hålla med om att mitt tidigare inlägg blev lite otydligt, så tack till DunderKlumpen som förtydligade det hela lite bättre.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.