Anmäl dig till Roborock Challenge!

Bra program för att streama till TV, bärbar och övrig media?

Permalänk

Bra program för att streama till TV, bärbar och övrig media?

sitter i litet dilemma.

Har dels en Smart TV ( Philips) i sovrummet.
Bärbar dator i sonens rum ( så han kan kolla sina filmer)
Samt Smart TV och spelkonsoller i vardagsrummet.
Allt körs via LAN kabel, så inget trådlöst.

Har provat lite olika program med det verkar inte finnas något allround.
Det är alltid att det ena eller andra, eller inget stöd alls samt att inte få det att fungera.

Just nu har jag 3 olika program för olika uppgifter ( dömt för att skapa konflikter)

Serviio: Har gett mig bra kvalité till TV och fungerar i princip hela tiden, men den stödjer inte att streama till den bärbara.
TVserity v.2.4: Ger ganska bra bild till TV, men ger konstiga färger och upplösningar trots att man kör utan komprimering. MEN kan streama till bärbara datorn.
Universal Media Server: Streamar relativt bra till TV, inte till bärbara MEN har stöd för RAR arkiv.

XBMC: förstår mig inte riktigt, streamar inte till bärbara och verkar inte stödja rar arkiv.

Så vad finns det för förslag?
Dem program jag har stödjer alltid det ena, men inte det andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

sitter i litet dilemma.

Har dels en Smart TV ( Philips) i sovrummet.
Bärbar dator i sonens rum ( så han kan kolla sina filmer)
Samt Smart TV och spelkonsoller i vardagsrummet.
Allt körs via LAN kabel, så inget trådlöst.

Har provat lite olika program med det verkar inte finnas något allround.
Det är alltid att det ena eller andra, eller inget stöd alls samt att inte få det att fungera.

Just nu har jag 3 olika program för olika uppgifter ( dömt för att skapa konflikter)

Serviio: Har gett mig bra kvalité till TV och fungerar i princip hela tiden, men den stödjer inte att streama till den bärbara.
TVserity v.2.4: Ger ganska bra bild till TV, men ger konstiga färger och upplösningar trots att man kör utan komprimering. MEN kan streama till bärbara datorn.
Universal Media Server: Streamar relativt bra till TV, inte till bärbara MEN har stöd för RAR arkiv.

XBMC: förstår mig inte riktigt, streamar inte till bärbara och verkar inte stödja rar arkiv.

Så vad finns det för förslag?
Dem program jag har stödjer alltid det ena, men inte det andra

xbmc stödjer rar arkiv. har allt mitt rarat och fungerar alldeles ypperligt.

på vilken enhet har du ditt filmarkiv? förstår inte riktigt hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Jag kör Plex. Det streamar till alla enheter + även till bärbara enheter (plattor, smartphones m.m).
Det klarar dock inte av rar-arkiv vad jag vet.

Men vem behöver sånt? Bara krångligt att ha allt rar:at och så mycket plats sparar man inte på det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna dela ut dina mediakataloger som vanliga nätverksshares, som du monterar på klientdatorerna, exvis laptopen du snackar om. Därifrån kör du filmerna precis som om de vore lokalt lagrade, du kan ju också leka en del med permissions för att omöjliggöra för din son att radera material från sin dator.

Antar de övriga enheterna kör via DLNA. XBMC klarar både RAR-arkiv och har en inbyggd DLNA-server. Vill du inte hålla på med det kan du ju fortsätta använda nån av dina gamla programvaror lika bra.

Själv tycker jag nog det bästa är att köra lagringen centraliserad. Jag har en filserver med Debian stående i min walk in-garderob, som står för lagring av mediafiler och central databas för XBMC-library. Kör som du förstår XBMC på mina klientmaskiner. Kör även MiniDLNA på servern, som delar ut musikkatalogerna till receivern i vardagsrummet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag kör Plex. Det streamar till alla enheter + även till bärbara enheter (plattor, smartphones m.m).
Det klarar dock inte av rar-arkiv vad jag vet.

Men vem behöver sånt? Bara krångligt att ha allt rar:at och så mycket plats sparar man inte på det.

Håller med. Plex är fantastiskt smidigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av kaput:

Du skulle ju kunna dela ut dina mediakataloger som vanliga nätverksshares, som du monterar på klientdatorerna, exvis laptopen du snackar om. Därifrån kör du filmerna precis som om de vore lokalt lagrade, du kan ju också leka en del med permissions för att omöjliggöra för din son att radera material från sin dator.

Antar de övriga enheterna kör via DLNA. XBMC klarar både RAR-arkiv och har en inbyggd DLNA-server. Vill du inte hålla på med det kan du ju fortsätta använda nån av dina gamla programvaror lika bra.

Själv tycker jag nog det bästa är att köra lagringen centraliserad. Jag har en filserver med Debian stående i min walk in-garderob, som står för lagring av mediafiler och central databas för XBMC-library. Kör som du förstår XBMC på mina klientmaskiner. Kör även MiniDLNA på servern, som delar ut musikkatalogerna till receivern i vardagsrummet.

Yes, körs via DNLA.
Hade XMBC installerat, TV hittade "servern" dock så var alla mappar med Rar arkiv tomma och dem som var utan så hittade den filmerna.

Alla filmer som rippas/laddas hem läggs i en separat katalog som heter film.
Alla programmen är länkade att dela ut den separata mappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Yes, körs via DNLA.
Hade XMBC installerat, TV hittade "servern" dock så var alla mappar med Rar arkiv tomma och dem som var utan så hittade den filmerna.

Alla filmer som rippas/laddas hem läggs i en separat katalog som heter film.
Alla programmen är länkade att dela ut den separata mappen

vilken version kör du? haft xbmc de senaste 3-4 åren och det har alltid funkat med rar arkiv.

Permalänk

Tog från xbmc.org
"12.2 Frodo"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Tog från xbmc.org
"12.2 Frodo"

ah, tror jag fattar vad som hänt nu.

du bläddrar fram till mappen med filmer i och försöker öppna filer där genom?

skapa ett bibliotek, ställ det att det innehåller filmer och låt xbmc indexera mappen. då kommer alla filmer att dyka upp med omslag i biblioteket, även dom rarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

ah, tror jag fattar vad som hänt nu.

du bläddrar fram till mappen med filmer i och försöker öppna filer där genom?

skapa ett bibliotek, ställ det att det innehåller filmer och låt xbmc indexera mappen. då kommer alla filmer att dyka upp med omslag i biblioteket, även dom rarade.

Det förutsätter att rar-arkivet inte är compressed, vissa mörka delar av internet kör faktiskt compression på rar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6