är verkligen Ios så dåligt i jämförelse till Android?

Permalänk
Medlem

är verkligen Ios så dåligt i jämförelse till Android?

hej

jag äger ingen smartphone,surfplatta eller liknande enhet och jag anser att det är dags att köpa mig en smartphone. Så jag gick in på youtube och kollade på recensioner och liknande, då jag hittade en video som jämför Ios och Android.
här är länken

http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw

Jag vill bara klargöra att jag är ingen fanboy, Jag vill bara ha en klar bild i huvudet på vad det är jag köper och vad som är bäst. Om det som framgår i videon är sant så finns det ingen anledning till att någon ens köper Iphone. Android verkar vara bättre på alla sätt.
så min fråga är om det videon påstår är sant eller inte
det vore också nice om ni kan berätta vad ni själva använder och vad ni tycker osv.

PS. försök hålla diskussionen på mogen nivå, Inga fanboyiga inlägg

Permalänk
Medlem

[B]Nu orkar jag inte se alltihopa men jag får iaf känslan av att det är sant men han fokuserar ju på varför han tycker om den ena plattformen.
Detta leder ju till en ganska så ensidig bild.

Plattformarna har båda sina för- och nackdelar så om du vill ha en bättre uppfattning om hur det ser ut totalt sett så får du väl åtminstone jaga rätt på någon med motsatt preferens och titta på bådas argument. Sedan får du väl känna efter vilka grejer som du tycker är viktigast.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag har haft iphone i många år och jag skulle aldrig vilja ha en iphone som inte är jailbreakad eftersom att jag vill ha den öppen och kunna göra typ vad jag vill (tanka filer, tanka torrent, kolla på filmer i olika format, ändra funktioner på knappar, ändra funktioner öht osv). Utan jailbreak så är den fruktansvärt låst och jag tycker mer att det är en vanlig telefon än en smartphone. Aldrig haft android men dom är väl betydligt mer öppna.

Något som talar för iphone är ju att dom är likadana så jag antar att appar och skit som man laddar ner funkar bättre, man slipper tänka på hur bra processor och skit man behöver välja osv. Kan man se flash på android så är ju nästan det ett stort skäl nog för att välja android. Att kunna gå in på vanliga hemsidor som streamar serier och skit direkt i mobilen skulle vara guld värt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

hej

jag äger ingen smartphone,surfplatta eller liknande enhet och jag anser att det är dags att köpa mig en smartphone. Så jag gick in på youtube och kollade på recensioner och liknande, då jag hittade en video som jämför Ios och Android.
här är länken

Jag vill bara klargöra att jag är ingen fanboy, Jag vill bara ha en klar bild i huvudet på vad det är jag köper och vad som är bäst. Om det som framgår i videon är sant så finns det ingen anledning till att någon ens köper Iphone. Android verkar vara bättre på alla sätt.
det vore också nice om ni kan berätta vad ni själva använder och vad ni tycker osv.

Jag har sett alla delar och jag håller med han i Youtube klippet. Jag har en iPad 2 och en Nexus 4 och jag tycker att Nexus 4 är betydligt enklare att använda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Den största fördelen med Android är att du kan anpassa den nästan hur du vill på både utseende och funktioner till skillnad från Iphone som man knappt kan anpassa alls. Iphone är däremot bättre optimerat och "hackar" inte lika mycket även på sämre hårdvara. Kan även vara en idé att kika på Windows phone då det är lite av en blandning mellan de båda.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Jag gillar flytet i iOS men friheten i Android. Folk säger att Android är laggfritt, och dom kommer aldrig ändra sig. Men det är oundvikligt. Jag har själv en Galaxy S4 så kom inte med "du borde testa något annat än wildfire" snacket.

Permalänk
Medlem

jag är rätt säker på att android skulle passa mig bättre eftersom det är mer öppet.
finns det någon stark fördel med apple som android inte har förutom att det laggar mindre

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Jag gillar flytet i iOS men friheten i Android. Folk säger att Android är laggfritt, och dom kommer aldrig ändra sig. Men det är oundvikligt. Jag har själv en Galaxy S4 så kom inte med "du borde testa något annat än wildfire" snacket.

Android är inte laggfritt och det kommer jag inte heller påstå. Dock laggar inte min HTC One för fem öre, men min S4 laggade. Men så är det med Samsunglurar oavsett specs.

Permalänk

Har ägt både Android och Iphone. Android trivdes jag med out of the box men Ios funkar lika bra när man väl jailbreakat. Sam sagt, android är mer öppet för inställningar osv medans du måste krångla ganska mycket med Ios för att få det anpassningsbart.

Edit: Åk till någon butik och ta riktigt lång tid på dig att pröva och jämför.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Android är inte laggfritt och det kommer jag inte heller påstå. Dock laggar inte min HTC One för fem öre, men min S4 laggade. Men så är det med Samsunglurar oavsett specs.

Min Samsung Galaxy Express laggar inte. En kompis S4:a laggar dock. Borde dock inte vara så när man ser på prislappen på s4..

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Har aldrig provat android. Är nöjd med IOS.

Permalänk
Medlem

Jo, men 99% av alla smartphone-användare ändrar knappt något på sin telefon.

Permalänk
Skrivet av VituraZ:

Min Samsung Galaxy Express laggar inte. En kompis S4:a laggar dock. Borde dock inte vara så när man ser på prislappen på s4..

Packad med skräp. Äckligt mycket skräp egentligen.

Permalänk
Medlem

Mandatory "Min S4 laggar inte" eftersom folk redan börjat basha...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Mandatory "Min S4 laggar inte" eftersom folk redan börjat basha...

Då är du bara ignorant. Den är betydligt segare än något annat UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Vi har diskuterat detta i flera trådar innan. Jag ignorerar inte, jag vet inte vad ni har gjort med era lurar och vad jag har gjort bättre med min men NEJ, jag har inget lagg i min lur.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Vi har diskuterat detta i flera trådar innan. Jag ignorerar inte, jag vet inte vad ni har gjort med era lurar och vad jag har gjort bättre med min men NEJ, jag har inget lagg i min lur.

Kan du lägga upp videobevis?

Permalänk
Medlem

Ios eller Android?
Det hela är lite som att jämföra Windows med Linux
Där Windows = Ios = enkelt, stängt OS, kan vara knepigt att anpassa hur man vill arbeta med det osv.

Linux = Android kan vara mer komplicerat, men man kan få det att se ut och uppföra sig nästan hur som helst, öppet OS, kan rootas = man får full behörighet över normal låsta systemfiler vilket inte går på Ios .
OBS att roota inte är samma sak som Jaillbreak, SK jailbreakad är en Androidtelefon default.

Tycker dom bägge bör finnas, men dom vänder sig till lite olika publik.

Från början var Android ett mer nörd OS som har närmats sig i funktion och uppförande vad vanligt folk vill ha, mer välpolerat kanske man kan säga.
Men fortfarande med dess obegränsade möjligheter att om man så vill göra om det totalt hur det ser ut och uppför sig, dvs om nu inte tillverkaren har låst för rootning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Kan du lägga upp videobevis?

Om jag får tag på en annan telefon med kamera kan jag säkert göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara slå ett slag för Windows Phone. Utan tvekan den mest stabila av alla OSen, dess enda svaghet är den extremt kassa butiken som inte innehåller mycket. Men eftersom den innehåller de saker jag behöver, så är det lugnt för mig. Känner du alltså att du inte tänker fiffla runt alltför mycket, så är WP något att tänka på. S3, S4, iPhone 4S, iPhone 5, Lumia 920 är det jag jämför mellan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

tycker inte apple har prissatt iphone för dyrt, bara materiallet aluminium är väl mer värt än plast som S4 har (rätta mig om jag har fel nu!!!) och ios kan se helt "billigt" gjort ut, men ser faktiskt bra ut ändå, jag ser lite android som om man har bara kastat ihop nånting och det är helt enkelt inte bara samma känsla av kvalite. Är ingen fanboy nu då jag har både android o ios hemma, börjar bara tröttna på hur alla ska vara så emot ios här på swec...

EDIT: och rootning -> jailbreak finns på iphone och folk som säger att batteritiden sjunker till en timme så vet jag inte vad dom gör med mobilen... För mig ska batteriet iaf räcka tills jag kommer hem, sedan skiter jag i om den håller 24, 12, 6 eller 16514763 timmar...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

hej

här är länken

Jag har en Samsung s4 (arbetet) och en iPhone 4s (privat).
Jag gillar flytet bättre i min iPhone, den har aldrig bett mig att vänta som Samsung har gjort

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag Googles telefoner med dess vanilla Android, inte märkt av nått lagg.

Men samtidigt har jag även en "stenålderslur" Nokia 301, för ibland vill man att batteriet räcker typ 2 veckor, inte alltid man kan ladda jämt o ständigt när man är ute tex i skogen eller camping några dagar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall välja efter använding.
Gillar du att kunna ändra allt, och vet vad du gör som användare, välj Android, det är bra, går att göra vad som helst med i princip och det fungerar väldigt bra.

Vill du inte pilla för mycket med inställningar, och vill ha det enkelt och att det bara "fungerar" utan att du behöver bry dig speciellt så välj IOS.

Det är dyrare, men för ovana användare är nog IOS bättre. När det gäller frihet så utklassar Android IOS.

Jag har märkt att äldre personer är nöjdare med med IOS än med Android, jag tror att det har att göra med just att det inte finns så mycket olika saker att ställa in, och det är oftast bara två lägen, antingen på eller av.

Permalänk
Medlem

Här är en recension på IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.523152/vi-guidar-dig-till-alla-nyh...
Läs han slutkommentarer på sista sidan. Han är väldigt imponerad av Galaxy S4 efter att i alla år ha använt iOS.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ska man jämföra IOS med ANDROID måste man jämföra med stock android,
Jämför man med tex en s4:a så är det ju i princip bara samsung man ser och känner. Eller HTC sense, då är det ios vs sense och inte android.
Har en Nexus 4 och den laggar inte. Om sense eller samsung gör det är det htc och samsungs fel.

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

FTFY!

Hur som helst: Älskar man idén att betala sjukligt överpris, d.v.s. att betala mer än vad man får, då är iPhone bäst. Det är som att vilja köpa en liter mjölk för 40 spänn, eller en brödlimpa för 60 spänn, eller ett paket cigg för 450 spänn. Tänk om Apple skulle ge sig in i bränslebranchen. 1 liter Apple-bensin för 67 kr, en liter Apple-diesel för 66/67 kr.

Som du ser nästan med en gång så kan ens telefonval lätt uppsluka en så mycket som person att det blir näst intill löjligt. Vi presenterar här en Android-fanboy, letar vi igenom tråden så hittar vi säkert en Apple-fanboy också.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Nej, det var en mjukvarubugg som Samsung har rättat till nu. S4 är minst lika smooth som One.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vill bara slå ett slag för Windows Phone. Utan tvekan den mest stabila av alla OSen, dess enda svaghet är den extremt kassa butiken som inte innehåller mycket. Men eftersom den innehåller de saker jag behöver, så är det lugnt för mig. Känner du alltså att du inte tänker fiffla runt alltför mycket, så är WP något att tänka på. S3, S4, iPhone 4S, iPhone 5, Lumia 920 är det jag jämför mellan.

Håller med, är nog enklare för dig(TS vill säga) som inte har en massa appar köpta på andra plattformar att börja med windows phone samt att lumia 920 är väldigt billig nu.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Avstängd

Jag har själv en HTC One... men tycker ändå att iOS är så mycket bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro