De flesta mailen bara försvann idag..?

Permalänk
Medlem

De flesta mailen bara försvann idag..?

Använder hotmail sen årtionden tillbaka (känns det som iaf. ) och har cirka 2000+ mail i min inkorg. En hel del av dessa är viktiga för mig.

Idag när jag gick in i mailen och skulle leta reda på några mail, var de borta. När jag tittade närmare var det endast 28 mail i inkorgen!
Igår hade jag 2000+..

Kollade i "Borttaget", men de fanns inte där heller. Kollade i alla övriga mappar.. fanns inte. Kollade i mobilens mail-app.. nada.

Nu blev jag lite rädd.. Hur kan dessa mail bara försvinna? Började kolla igen.. dubbelkolla.

Gick in i borttaget igen och såg en mapp som heter POP.. gick in i den och där låg alla mail, som tidigare legat i inkorgen.

Hur kan de bara flyttas dit av sig själva? Har någon varit inne på mitt konto? Ska man behöva skriva ut alla viktiga mail, som man inte vill bli av med?
Det har aldrig hänt tidigare, så det sätter lite huvudbry...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Använder du externa e-mail program?
För när jag använder Thunderbird so skapar Hotmail den här POP mappen när jag tar bort e-mail med Thunderbird.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall tydligen kunna kryssa för "Leave a copy of messages on the server" för att slippa fenomenet.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/outlook/send-recei...

Permalänk
Medlem
Skrivet av G3K:

Använder du externa e-mail program?
För när jag använder Thunderbird so skapar Hotmail den här POP mappen när jag tar bort e-mail med Thunderbird.

Använder endast Windows live mail och IOS mailen i iPhone/iPad. Har hänt enstaka gånger att jag loggat in via Hotmail.com..

Skrivet av Elgot:

Man skall tydligen kunna kryssa för "Leave a copy of messages on the server" för att slippa fenomenet.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/outlook/send-recei...

Kan inte hitta var det står om detta..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hanterar man viktiga mail ska man vara lite försiktig med att använda fria tjänster som hotmail, yahoo osv.

Tror det står nått i avtalen nått om att dom friskriver sig från ansvar om nått går galet, men normalt funkar det bra, tror inte jag varit med om att nått bara har försvunnit spårlöst.
Men det finns andra risker som tex man kan (om man varit dum) få kontot avstängt.

När jag har nått viktigt mail i tex yahoo, hotmail, så brukar jag vidarebefordra det till ytterligare en tjänst som en slags backup.

Dock sådana brukar jag använda någon av mina egna domäner till, sen i outlook kopierar jag bara dessa mer viktiga mail ut till en mapp på skrivbordet, som sen i sin tur backas upp då och då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hanterar man viktiga mail ska man vara lite försiktig med att använda fria tjänster som hotmail, yahoo osv.

Tror det står nått i avtalen nått om att dom friskriver sig från ansvar om nått går galet, men normalt funkar det bra, tror inte jag varit med om att nått bara har försvunnit spårlöst.
Men det finns andra risker som tex man kan (om man varit dum) få kontot avstängt.

När jag har nått viktigt mail i tex yahoo, hotmail, så brukar jag vidarebefordra det till ytterligare en tjänst som en slags backup.

Dock sådana brukar jag använda någon av mina egna domäner till, sen i outlook kopierar jag bara dessa mer viktiga mail ut till en mapp på skrivbordet, som sen i sin tur backas upp då och då.

Har fungerat klanderfritt i många år nu, så därför blir man lite förvånad och rädd när 2000+ mail helt plötsligt är borta. Om detta är något normalt beteende som jag inte har råkat ut för tidigare, kommer jag byta tjänst direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte blivit hackad ? Hjälpt ett par stycken vars gmail blivit hackad, då var alla mail utom dom senaste helt borta dock var även texten i gmail ändrad till något arabiskliknande samt deras kontaktlistor borta. Jag kontaktade i dessa fall gmail som fixade tillbaka varje deletat mail och kontaktlistorna kunde man "undeleta" själv, samt alla inställningar dom ändrat med reply to samt forwarding osv. Oavsett borde du kunna kontakta support och be dom fixa tillbaka dina mails.

Var lite snabb med min läsning och o såg inte att du hittat dina mail. Skönt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Du har inte blivit hackad ? Hjälpt ett par stycken vars gmail blivit hackad, då var alla mail utom dom senaste helt borta dock var även texten i gmail ändrad till något arabiskliknande samt deras kontaktlistor borta. Jag kontaktade i dessa fall gmail som fixade tillbaka varje deletat mail och kontaktlistorna kunde man "undeleta" själv, samt alla inställningar dom ändrat med reply to samt forwarding osv. Oavsett borde du kunna kontakta support och be dom fixa tillbaka dina mails.

Var lite snabb med min läsning och o såg inte att du hittat dina mail. Skönt!

Det är det jag bl.a. funderar på.. :-/

Har ju dock funnit vad jag tror är alla mail som försvann och fått tillbaka dem där de var innan. Inget annat är ändrat vad jag sett..

Har ändrat lösenord till inloggning, för säkerhets skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag trodde det var Hotmail för att förut så döpte Gmail till den sekundär pappersmapp "pop3", men de gör det inte längre.
Alla vanliga e-mail brukar skapa sekundär map att vissa att de har raderats av ett externt program.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

Sen är ju backup en bra grejj "även" på mailen....... Just saying......